Papírfény

Oscar 2018: Egy bukás felemelkedése – Molly Bloom: Elit játszma

Elit játszma

Aaron Sorkin talán a legismertebb élő forgatókönyvíró, aki valószínűleg bármilyen alapanyagból ki tudna hozni egy remek filmet. Az Elit játszma például szimplán egy kellemes könyv, amiből nehéz elképzelni egy jó egészestés filmet. De nem akkor, ha Sorkinról van szó.

Az angolszász irodalom a magyar kiadói kategorizálással szemben megkülönböztet fikciós és nem-fikciós könyveket. Utóbbiban külön csoportot képeznek az önéletrajzi írások, amelyekben az író sokszor életének csak egy fontos vagy meghatározó időszakát meséli el. Ezek többnyire inspiráló (Cheryl Strayed: Vadon), motiváló (Elizabeth Gilbert: Ízek, imák szerelmek) vagy egyszerűen csak érdekes történetek. Az utóbbiak közé tartozik Molly Bloom regénye.

A még mindig igen fiatal (a könyv írásakor még csak 34 éves) nő arról vált híressé az Egyesült Államokban, hogy privát pókerpartikat szervezett az amerikai elit kártyafüggő rétege számára. Asztalánál megfordult többek között Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Ben Affleck és Todd Haynes, a Carol rendezője, hogy csak a filmes hírességeket említsük. Aztán mindez egy pillanat alatt összedőlt, amikor a maffia védelmi pénzt akart szedni tőle, egy játékos pedig ezen az asztalon keresztül mosta tisztára a piramisjátékban összegyűjtött pénzét. Végül az FBI egyik maffiaperébe is bekerült vádlottként a pókerszervező nő, pusztán csak azért, mert orosz maffiózók az ő asztalainál találkoztak.

A könyv persze inkább a felemelkedésre koncentrál, a végső összeomlást néhány oldalon elintézi. Érdekessé attól válik, hogy Molly Bloom 21 évesen kilépett a hagyományos életútból, otthagyta a jogi egyetemet, hogy Los Angelesben kipróbálja a szabad életet. Egy ingatlanbefektető cégnél helyezkedett el asszisztesként, és így került kapcsolatba a pókerrel is: a cég ügyvezetője a teljes ügyvitel mellett néha titkos és szigorúan meghívásos játszámákat szervezett gazdag ismerősei számára.

Molly Bllom sikertörténete abból áll, hogy a jogi egyetem félbehagyásának bukott helyzetéből képes volt összehozni egy több millió dollárt érő vállalkozást.

Az, ahogy az ügyfeleit – jelesül a dollármilliomos sztárokat – kezelte, nem pusztán lenyűgöző, de egyben példaértékű is – már ha valaha ilyen helyzetbe kerül valamelyik olvasó. Az Elit játszmából az derül ki, hogy milyen tudatosan, megfontoltan, határozottan, de végig precízen igazgatta kisvállalkozását az ifjú Molly Bloom. Meg kell jegyeznem, hogy épp ez a legnagyobb hibája a könyvnek: mintha az írónő minden oldalon azt bizonygatná, igenis vitte valamire. Hiányzik belőle a jól időzített önirónia, a sztárok felé irányuló lágy szarkazmus, a helyzet súlyosságán való könnyed nevetés.

Érdekes, hogy Aaron Sorkin első saját maga által rendezett filmjében egészen hasonló hibát vétett: túlságosan jó, morális-erkölcsi értelemben makulátlan embernek állította be főhősnőjét. Pedig a forgatókönyv enyhén szólva jelentősen átdolgozta a történetet, de szinte minden változtatással csak tovább dicsérte az egyébként sem a szerénységéről és a hibák felvállalásáról híres pókerszervező nőt. A film például azt mondja, hogy Molly Bloom szándékosan nem nevez meg egyetlen hírességet se a könyvében, hogy ezzel védje a magánéletüket – ezzel szemben a valóságban a regény gátlástalanul megnevez mindenkit, és sokszor nem épp a legjobb fényben állítja be őket.

Izgalmas változtatás volt, hogy Sorkin teljesen kihagyta a mozgóképből a nő magánéletét. Azt hiszem, a könyvnek is jót tett volna, ha ugyanígy járt volna el.

Elit játszma

Összességében a film egészen szokatlan módon teljesebb képet mutat be Molly Bloomról, és ez jól mutatja, hogy Aaron Sorkin mennyire gazdag és mély történetet képes bemutatni egy olyan platformon, ami ebben a tekintetben elvileg korlátozottabb – a filmet pedig éppen a Legjobb adaptált forgatókönyv-kategóriában jelölték Oscar-díjra.

 

Molly Bloom: Elit játszma

Agave, 2017
Fordította: Rácz Péter

***

A Filmtekercs idén is Oscar-hetet tart: írunk és beszélgetünk, elemzünk és drukkolunk. Kövesd az Oscart a Filmtekerccsel!

És szurkolj velünk a Testről és lélekről Oscarjának március 4-én az Anker’tben!

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..