Papírfény

Nincs jobb az élőnél – A Besenyő család kalandjai

“Combodon gombócos nonstop kompótok” – közölte annak idején Besenyő Pista bácsi a világ és az ország közvéleményével a valójában nem tudjuk, hogy mit, Boborján fiam pedig erre azt mondta, oh jee. Valahol 15, de inkább már 20 éve, hogy a rongyosra tekert videószalagomon oly intenzíven megnyilvánult az abszurd humor.


Egy fél országnak ez volt akkor az első és talán az egyetlen találkozása ezzel a fajta humorral. A ‘90-es évek nagy bummja után kicsit visszaesni látszott az érdeklődés, emellett azonban – némi személyi változás mellett – tovább él. Megjelentet CD-ket, könyveket, szerepel TV-ben, színházban.

Szászi Móni, a társulat ilyen szempontból legaktívabb tagja írta A Besenyő család kalandjai című képregényt, amelyet az Athaeneum 2000 Kiadó jelentetett meg. Az eddig szokatlan formátum két szempontból is érdekes. Az egyik a rajzoló személye, hiszen ilyen szakemberre még sose volt szükség. Ahogy a szerző egy interjúban említi, véletlenül találtak a rajzoló Litauszky Tamásra, aki régi Besenyő rajongóként kapva-kapott a közös munka lehetőségén. A másik kérdés a szerző személye. Szászi Móni, bármennyire is ugyanolyan tagja a társulatnak, mégis a L’art pour l’art nevében írta kiadványát, bár bizonyosan megbeszélték a poénokat.

Meg, bizony. Olyannyira meg, hogy nem egy poén sajnos már korábbról ismerős volt. Állandó dilemma, hogy a humorista tud-e, egyáltalán kell-e neki mindig tiszta lappal indulni; hogy nem rejthet-e el néha egy-két újrahasznosított gondolatot, hiszen ha kellően nagy a repertoár, talán föl se tűnik.

Mondjuk a témaválaszték eredeti, Besenyőékhez és az abszurd humorhoz illő: nyaralás a szénbányában, kultúrprogramok a hentesnél, Antibácsi simogató az állatkertben, és persze az UFÓ-k.

Ettől függetlenül a könyv nem lépi túl a “nice try” kategóriát. A L’art pour l’art-nak ugyanis lételeme a társulat tagjai. A történet nem Besenyő Pista bácsi pajzán vicceitől jó, de a híres szóviccek is csak kevesebbet tesznek hozzá, mint maguk a szereplők. A L’art pour l’art-nak lételeme az élő. Akár tv, akár színház. Nincs egyetlen olyan zseniális prin anyag sem (de nem is lesz, nem is lehet), mint amikor Dolák-Saly Róbert cilindere alatt azt mondja: “Ez a gyehek meg nem nooomális.”


Szászi Móni: A Besenyő család kalandjai
Athenaeum 2000 Kiadó, 2011

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..