Papírfény

Olvass bele! – Teresa Driscoll: Rajtad a szemem

Pszichológiai thriller egy eltűnt lányról és egy szemtanú bűntudatáról. A Rajtad a szemem megjelenése óta töretlen siker, Teresa Driscoll írónő nemrég jelentette be, hogy a regényből film is készül. 

Ella Longfield kihallgat két vonzó fiatalembert, akik kamaszlányokkal flörtölnek a vonaton. Nem gondol semmi rosszra, míg rá nem döbben: a srácok nemrég szabadultak a börtönből. Anyai ösztöne azonnal riadómódba kapcsol. A telefonért nyúl, ám történik valami, ami megállítja…  Másnap arra a hírre ébred, hogy eltűnt az egyik lány, a gyönyörű, zöldszemű Anna Ballard.

Egy évvel később Annát még mindig nem találták meg. Ellát bűntudat gyötri amiatt, hogy nem cselekedett, és nem ő az egyetlen, aki képtelen elfelejteni a történteket. Valaki fenyegető leveleket küldözget neki – leveleket, melyek azt jelentik: komolyan féltenie kell az életét.  Majd az eltűnés évfordulóján felhívást tesznek közzé, melyből kiderül, hogy Anna barátai és családja valószínűleg elhallgatnak valamit. A lány legjobb barátnője, Sarah nem mondta el a teljes igazságot arról, hogy mi történt pontosan azon az éjszakán – és a szülőknek is megvannak a maguk titkai. Vannak, akik tudják, hol van Anna – de nem árulják el. Viszont figyelik Ellát.

Az utóbbi években egyre divatosabbá vált a domestic thriller műfaja könyvben és filmen egyaránt. Nem csoda tehát, hogy az eladási listákat vezető Rajtad a szemem jogai is elkeltek. Olvass bele a regénybe!

Részlet a könyvből

1.fejezet

A szemtanú

Hibát követtem el. Most már tudom.

Az egyetlen ok, amiért tettem, az volt, amit a vonaton hallottam. És kérdezem magát, de őszintén feleljen: maga mit érzett volna?

Addig a pillanatig szégyenlősnek tartottam magam. Vagy naivnak. Oké, oké, elég konvencionális – egyesek mondhatnák, óvott és védett – környezetben nevelkedtem, de… az égre! És nézzen meg most! Éltem egy kicsit. Rengeteget tanultam. Azt mondanám, hogy az erkölcsös viselkedés skáláján elég átlagos vagyok, éppen ezért ráztak meg annyira a hallottak.

És tudja, azt hittem, ezek rendes lányok.

Persze, persze, nem kellene kihallgatnom mások beszélgetését. De ez egyenesen lehetetlen, ha az ember tömegközlekedéssel utazik, nem gondolja? Annyian dumálnak mobilon, hogy mindenki felcsavarja a hangerőt, hogy hallja, amit mondanak. És hogy őt is hallják.

Visszagondolva, aligha szippantott volna be annyira a beszélgetés, ha jobb a könyvem, de örök sajnálatomra, a könyvet is éppen azért vettem meg, amiért a magazint, aminek szélerőművek voltak a borítóján.

Olvastam valahol, hogy az ember a negyvenes éveire állítólag jobban törődik azzal, hogy mit gondol ő a többiekről, mint azzal, hogy ők mit gondolnak róla – de akkor én még miért várom, hogy ez az idő eljöjjön nálam is?

Ha szeretnél venni egy Hello magazint, akkor vedd meg bátran, Ella! Ugyan, mit számít, mit gondol a kasszánál az az unott diák?

De nem. Inkább választottam valami homályos, zöldmozgalmár folyóiratot és egy kiváló életrajzi könyvet, így, mire a két fiatal srác felszállt fekete műanyag szemeteszsákjaival Exeternél, már halálosan untam az olvasmányaimat.

Most én teszek föl egy kérdést.

Maga mit gondolna, ha azt látja, hogy felszáll két ember a vonatra, és mindkettőnél van egy fekete szemeteszsák – ami ki tudja, mit rejt? Én, akinek van egy kamasz fia, akinek a szobájára külön egészségügyi és biztonsági előírások vonatkoznak, mindössze azt gondoltam: Tipikus. Még egy szatyrot sem tudtatok szerválni, srácok?

Hangoskodtak, hencegtek, poénkodtak, úgy, ahogy nagyon sok fiatal teszi a húszas éveiben – kizárólag azért, hogy a pocakos peronőr dühös helytelenítéssel fújhassa a sípját.

Miután kiszórakozták magukat az automata ajtóval – nyit, zár, nyit, zár –, amit megmagyarázhatatlan módon, de minden kétséget kizáróan szörnyen viccesnek találtak, letelepedtek a csomagtartóhoz legközelebbi ülésekre. De miután szinte biztosan kiszúrták a két cornwalli lányt, sokatmondón egymásra néztek, és beljebb indultak a kocsiban, hogy leüljenek közvetlenül mögéjük.

Ekkor elmosolyodtam magamban. De hát érti. Nem vagyok én ünneprontó, hiszen én is voltam valamikor fiatal.

Néztem, ahogy a lányok egyszer csak elnémulnak és elbátortalanodnak, egyikük óriásira nyílt szemmel nézett a barátnőjére – különösen az egyik srác volt kimondottan jóképű, mintha csak modell vagy egy fiúbanda tagja volna. És erről eszembe jutott az a bizonyos, gyomorba gyűlt gombóc.

Ismeri maga is.

Ezért aztán egyáltalán nem lepődöm meg, és a legkevésbé sem helytelenítem, amikor a fiúk felállnak, és a jóképű áthajol az őket egymástól elválasztó székek fölött, és megkérdezi, hozhatna-e esetleg valamit a lányoknak az étkezőkocsiból. Hiszen úgyis odamegy.

Ezután következtek a bemutatkozások, egy kis vihogás, majd kezdődik a tánc.

Két kávéval és négy világos sörrel később a srácok csatlakoztak a lányokhoz – így már elég közel ültem hozzájuk, hogy hallhassam az egész beszélgetést. Tudom, tudom, tényleg nem kellett volna hallgatódznom, de ezen már túl vagyunk. Unatkozom, tudod. És mind a négyen hangosak.

Na szóval. A lányok megismétlik, amit már korábbi csevegésükből is leszűrtem. Londoni útjuk az első kirándulásuk egyedül a fővárosba – szüleiktől kapták ajándékba, hogy megünnepeljék sikeres, utolsó előtti éves vizsgáikat. Egy olcsó hotelban foglaltak szállást, van jegyük A nyomorultakra, és még életükben nem voltak ilyen izgatottak.

– Most vicceltek? Korábban még sosem jártatok egyedül Londonban? – ámuldozott Karl, a fiúbandasztár-hasonmás. – Tudjátok, London elég trükkös hely lehet, csajok. Vigyázzatok magatokra! A színház után taxizzatok, ne metrózzatok! Értitek?

Kezdem megkedvelni Karlt. Üzleteket és piaci butikokat ajánl – meg egy klubot, ahova állítása szerint a lányok nyugodtan elmehetnek, ha klassz zenére vágynak, meg táncolnának egyet az előadás után. Leírja nekik a nevet és a címet egy papírlapra. Ismeri ott a kidobót. Hivatkozzatok rám, oké?

Aztán Anna, a két cornwalli barátnő közül a magasabb, megkérdi, hogy mi a helyzet a fekete zsákokkal, én pedig titokban örülök, hogy megtette, mert én is kíváncsi vagyok, és előre mosolygok, felkészülve az ugratásra. Srácok. Olyan szeleburdik. Milyenek lennétek, ha nem ilyenek, igaz?

De nem.

A két fiatal most szabadult a börtönből. A fekete zsákokban a személyes holmijuk van.

Gyakorlatilag hallom, ahogy nagyot nyelek – hirtelen feltör valami a torkom mélyéről, és egy ér dobpergésszerűen, kellemetlenül lüktetni kezd a fülemben.

A szünetgombot lenyomták ugyan, de nem sokáig. A lányok elég gyorsan összeszedik magukat.

– Most vicceltek?

Nem. A srácok nem viccelnek. Úgy döntöttek, őszinték lesznek az emberekkel. Hibákat követtek el, és megfizették ennek az árát, de nem hajlandók emiatt szégyenkezni.

Legyünk teljesen őszinték, lányok? Nos, Karl az exeteri börtönben ült testi sértésért, Antony pedig lopásért. Karl csak egy barátja mellé állt, értitek, és teljesen őszintén újra megtenné. A barátjával szórakoztak egy bárban, ő pedig rühelli, amikor terrorizálnak másokat.

Ami engem illet, én ezzel a paradoxonnal birkózom – zsarnokoskodás kontra testi sértés, és hogy tényleg embereket zárunk be egy kis verekedésért? –, de a lányokat láthatóan lenyűgözi a dolog, és aranyos, liberális naivitásuk azt mondatja velük, hogy a hűség szép dolog, és hogy a sulijukba egyszer eljött egy börtönviselt pasas, aki elmesélte, hogy mennyire megváltozott az élete, miután letöltötte a büntetését, amit kábítószerrel való visszaélésért kapott. A fickó testét elborították a tetkók. Elborították.

– Hű, szóval börtön! És milyen volt?

Ezen a ponton eltűnődöm, mi is lenne a dolgom.

Magamban elképzelem, ahogy Anna anyja a tűzhelynél állva izzad, és betegre aggódja magát a férjével, vajon minden rendben lesz-e kislányukkal, mire a férje persze azzal nyugtatgatja, hogy ne parázzon. Gyorsan felnőnek a gyerekek, és mindketten értelmes lányok. Minden rendben lesz velük, drágám.

Én pedig arra gondolok, hogy egyáltalán nincs minden rendben. Mert Karlnak most az jut az eszébe, hogy a lányoknak az lesz a legjobb, ha olyasvalaki játssza a gardedámot a látogatásuk idején, aki ismeri Londont.

Karl és Antony Vauxhallban száll majd meg a barátaiknál, és a kiszabadulásukat egy nagy bulival fogják ünnepelni. Mi lenne, ha a színház után találkoznának, és együtt mennének a klubba?

Ekkor döntöm el, hogy fel kell hívnom a lányok szüleit. Már hallottam, melyik faluból jöttek. Anna egy farmon él. Nem valami nagy tudomány megtudni a többit: elég felhívnom a postát vagy a helyi kocsmát. Hány farm lehet arra?

De Anna már egyáltalán nem olyan biztos ebben az egészben. Nem. Alighanem korán lefekszenek, hogy másnap hamar elindulhassanak vásárolgatni. Már megvan a tervük, tudjátok, először a Liberty áruházba mennek, mert Sarah fel akar próbálni egy Stella McCartney-ruhát, aztán a mobiljával le fogja fényképezni.

Remek lány, gondolom. Okos lány. Kímélj meg attól, hogy beavatkozzam, Anna! Viszont bonyodalom adódik, mert Sarah láthatóan nagyon bírja Antonyt. Jön egy következő kör a büfébe, és visszatérve helyet cserélnek – most Anna ül Karl mellett, Sarah pedig Antony mellett, aki arról mesél a lánynak, hogy mennyire sajnálja, amiért elrontotta az életét. Csak a kétségbeesés kergette a bűn útjára, mondja, mert nem talált munkát. És nem tudta eltartani a fiát.

A fiát?

Ekkor rám borul egy árnyék – az én védett, rendezett életem fölém boruló árnyék, amibe egyre jobban visszahúzódom, amíg Antony azt fejtegeti, hogy az exével kell harcolnia a fia láthatásáért, és azt magyarázza Sarah-nak, hogy az kizárt, hogy a fia úgy nőjön fel, hogy nem ismeri az apját. Szerinted ez nem lenne szörnyű, Sarah? Hogy úgy nőjön fel, hogy nem ismeri az apját?

Most Sarah az, aki meglep. Gombóccal a torkában feleli, hogy szerinte nagyon klassz, amiért Antony ennyire törődik ezzel, mert az ügy sok fiatalt nem érdekelne, inkább kibújnának a felelősség alól.

– Most érzem magam igazán borzalmasan. Hogy mi meg folyton csak Stella McCartney-ról beszélünk.

És hogy mi az igazság?

Ekkor már halvány fogalmam sincs róla. Honnan is tudhatnám? Hiszen én csak egy nő vagyok, akivel a fia csak azon csatázik, hogy elmehessen moziba a tizennyolc éven felülieknek szóló filmre.

Egyórányi sugdolózás következik, én pedig minden erőmmel igyekszem olvasni, hogy megértsem, mik az előnyei a csöndesebb szélerőmű-generációnak, de ekkor Antony és Sarah ismét az étkezőkocsiba indul. Gondolom, azért, hogy még több világos sört igyanak. Ez nagy hiba, Sarah. És ekkor döntésre jutok.

Igen. Én magam is odamegyek, azzal az ürüggyel, hogy szükségem van egy kávéra, majd a sorban állás közben vagy a folyosón elhaladtamban megjátszom, hogy gond van a telefonommal. Sarah segítségét fogom kérni – remélve, hogy így leválaszthatom Antonyról, és válthatunk pár szót négyszemközt –, egyben finoman figyelmeztetem, hogy vagy abbahagyja ezt a badarságot, vagy hívom a szüleit. Méghozzá most rögtön, érted, Sarah? És nem okoz gondot megtudni a számukat.

A büfé három kocsival odább van. Ahogy a másodikon megyek át, bele-beleütközöm az ülésekbe, puff, puff, puff, beütöm a combomat, aztán kitapogatom a telefont a kosztümkabátom zsebében, ahogy áthaladok az automata ajtón a következő kocsihoz vezető összekötő térbe.

Ekkor hallom meg őket.

Semmi szégyenérzet. Még csak meg sem próbálják csendben csinálni. Hangosan és erre büszkén szeretkeznek a vonat mosdójában. Úgy üzekednek a szűk ketrecben, mint két állat.

Onnan tudom, hogy ők azok, mert a srác ezt mondja: Milyen régóta nem csinálta. Milyen hálás. Sarah, ó, Sarah…

És igen, bevallom, a lelkem legmélyéig megráz a dolog.

A megaláztatástól majdnem meggyulladok. Meg a dühtől. Kifulladva, kétségbeesetten nem vágyom másra, mint hogy meneküljek a zaj elől.

És a naivitásom szégyene elől. A nevetséges feltevéseim elől.

Keresztülbotladozom a folyosón a következő automatikus ajtóig, majd szinte beesem az étkezőkocsiba, kifulladva, kipirultan az erőlködéstől, hogy minél messzebb kerüljek téves számításom nyilvánvaló bizonyítékától.

Még hogy ezek rendes lányok?

Sorban állva, újra azt hallom, ahogy a vér a fülemben dobol, miközben azon tűnődöm, vajon más is meghallotta-e őket. És vajon bemártja-e őket?

Aztán arra gondolok, hogy mártaná be őket? És ugyan kinek, Ella? Hallod egyáltalán saját magadat? Mások pontosan azt fogják tenni, amit neked is kellett volna már a kezdettől fogva. A saját dolgukkal törődnek.

Ekkor kezdenek megváltozni az érzéseim, és inkább azon töröm már a fejemet, hogyan keveredem ki ebből érintetlenül, higgadtan, profin. Hogyan keveredik ki ebből ez a nő, akinek nyilvánvalóan gőze sincs a fiatalokról. Vagy bármi másról.

Ekkor a fejembe emlékek kavalkádja tolul. A szélükön megtépázott képek. A fiunk szobájában talált magazinok. Az az este, amikor korán értünk haza a moziból, és rájöttünk, hogy Luke-nak sikerült felülírnia a tévé biztonsági beállítását, hogy pornót nézhessen.

Úgyhogy ezen a nyomorult vonaton döbbenek rá, hogy nagyon sürgősen beszélnem kell a férjemmel. Az én Tonymmal. Hogy újra beállítsam az iránytűmet.

Meg kell kérdeznem tőle, vajon tényleg velük van-e a probléma, és nem velem ebben a helyzetben. Szörnyen nevetséges vagyok, Tony? Nem, de tényleg – őszintének kell lenned velem. Mint amikor összevesztünk a tévécsatornákon és Luke magazinjain.

Hát ilyen borzalmasan prűd lennék? Tényleg az vagyok?

Sőt, meg is próbálom felhívni a konferenciaülés után a szállodából. Szeretném elmondani neki, hogy okosan cselekedtem, és átmentem a vonat másik végébe. Hogy a saját dolgommal törődtem. Mert a lányok láthatóan elég talpraesettek.

De nincs otthon, és nem veszi föl a mobilját, mert azon kevesek egyike, akik még mindig úgy gondolják, hogy agydaganatot okoz, így inkább Luke-kal beszélek, és megnyugtat, ahogy a vacsorájáról fecseg – az új alkalmazására letöltött recept alapján készített tagine-ról. Az én Luke-om imád főzni, én pedig azzal ugratom, vajon milyen állapotban lehet a konyha, és lefogadom, a ház minden készülékét és edényét elhasználta.

Aztán felvirrad a reggel a hotelban.

Annyira utálom ezt az érzést – a légkondicionáló okozta testetlen zsibbadást, az idegen ágyat, a minibár kiváltotta fegyelmezetlenséget. A szállodai lazaságot, a hosszú nap utáni egy-két konyakot.

Alig múlt fél hét, és még szívesen aludnék. Tíz szenvedéssel teli perc után feladom, és inkább a vízmelegítő melletti tálkában szomorkodó tasakokkal kezdek szemezni. Mindig ezt csinálom a szállodai szobákban. Azzal áltatom magam, hogy most az egyszer instant kávét iszom, hogy aztán az egészet kiöntsem a fürdőszoba mosdójába.

Az üresen álló miniatűr üvegcsék sorát nézem, és öszszerezzenek, amikor egy szörnyű gondolat lesz rajtam úrrá. Az ágyamra dobott telefonra nézek, és borzalmas erővel sújt le rám a félelem ismerős borzongása, hogy valami kínosat tettem, valamit, amit meg fogok bánni.

Visszanézek a kis üvegek sorára, és eszembe jut, hogy tegnap este a második konyak után úgy döntöttem, felhívom a tudakozót, hogy kiderítsem, kik a lányok szülei. Egy pillanatra ledermedek, ahogy erre gondolok, de még mindig ködösek az emlékeim. Tényleg telefonáltam? Gondolkozz, Ella, gondolkozz!

Újra a telefonomra nézek, és erősen összpontosítok. Á, igen! Most már emlékszem, és a vállam elernyed, ahogy végre föl tudom idézni. Már a kezemben volt a telefon, és egy hajszál választott el a tárcsázástól, amikor rádöbbentem, hogy nem gondolkodom tisztán, és nem csak a konyak miatt. A motivációm sem volt ugyanis egyenes. Telefonálni akartam, de nem azért, mert aggódtam a lányokért, hanem mert meg akartam őket büntetni, mivel haragudtam Sarah-ra, amiért olyan érzéseket keltett bennem, amilyeneket.

Úgyhogy okosan cselekedtem. Letettem a telefont, lekapcsoltam a villanyt, és nyugovóra tértem.

Jó. Ez nagyon jó. Olyan elsöprő erejű megkönnyebbülés vesz rajtam erőt, hogy úgy döntök, ünneplésképpen mégis kipróbálom azt az instant kávét.

Először a vízmelegítőt kapcsolom be, utána a televíziót. És akkor látom meg. Azt a pillanatot – ami először a levegőben lebeg, aztán egyre csak nyúlik, nyúlik tovább –, túl ezen a szobán, túl ezen a városon. A pillanatot az időben, amikor ráeszmélek, hogy az életem sosem lesz már ugyanolyan.

Soha többé.

A hangot levettem még múlt éjjel, amikor felirattal néztem a filmet, hogy ne zavarjam a szomszédban lakó vendégeket.

Ám a kép eltéveszthetetlen. És szép. A lány Facebook-oldaláról való. Zöld szeme csillog, szőke haja a hátára omlik. Felismerem mögötte a St. Michael’s Mountot.

És ekkor a testem valahogy elemelkedik – át a párnán, az ágykereten, a falon, míg sokkal távolabbról látom már a képernyőt. A képernyőt, amelyen legördülnek a következő piszkos, mocskos szavak: Eltűnt… Anna… Eltűnt… Anna… A vízmelegítő süvítve küld haragos felhőket a tükörre, míg én a fejemben egyszerre intézni kezdem a hívásokat.

Szavak sötét, szörnyű kavalkádja tombol a fejemben. És egyik sem elég jó.

Hívom a rendőrséget. Tonyt.

„Meg kell, hogy értsd, telefonálni akartam…”

 

Teresa Driscoll: Rajtad a szemem

21. Század Kiadó, 2018
Fordította: Sziklai István

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com