Papírfény

Tudós nők – Pataki Éva – Mészáros Márta – Törőcsik Mari: Aurora Borealis

Az Aurora Borealis beszélgetőkönyve pártatlan forrásanyag és ugyanilyen színes pletykaforrás a 20. század történelmi és kulturális hullámvasútjáról, két igazi nagyasszony előadásában.

Pataki Éva egyformán ismert Mészáros Márta állandó forgatókönyvíró-társaként és szépíróként. Ahogy filmjeiben, úgy regényeiben is főként a család- vagy nőtörténetek érdeklik, így az Aurora Borealis és a hozzá kötődő beszélgetőkönyv is szépen illik a sorba: két párhuzamos élet regényét, két erős női karakter történetét ismerhetjük meg a párbeszédes formájú kötetből.

Törőcsik Marinak tavaly már megjelent egy beszélgetőkönyve Bérczes Lászlóval, így az Aurora Borealis némileg ismétlésnek hathat a művésznő rajongói számára, ám Törőcsik van elég nagy legenda ahhoz, hogy minden szavára szomjazzon a közönség. Ahogy Mészáros Márta is részben azért készítette az Aurora Borealis filmet, hogy Törőcsik újra nagy filmszerepet játszhasson, érezhetően ez a beszélgetőkönyv is igyekszik nem elszalasztani az alkalmat, amíg a súlyos beteg Törőcsik itt van közöttünk, és szívesen mesél a maga sajátosan nyers stílusában. Ezúttal pedig – az egyébként szintén remek Bérczes helyett – egy hozzá hasonló nagyágyút kap maga mellé: Mészáros Márta a bárki mástól elvárható tisztelgő alávetettség helyett egyenrangú partnere Törőcsiknek, miközben Pataki Éva láthatatlanul mozgatja a szálakat a háttérben.

Mint ugyanis a bevezetőből kiderül, Pataki a gördülékenység érdekében azt a megoldást választotta, hogy csak feldob egy-egy témát a két beszélgetőtársának, ők pedig gyakorlatilag egymást kérdezgetve, egymásra reflektálva építik fel a kötetet. Az Aurora Borealis így tematikus fejezetekből épül fel, amelyek rövid indoklás, bevezetés után egyformán érintenek szakmai és magánéleti mérföldköveket az elmúlt nyolcvan évből, de olyan specifikusabb, az alanyokra szabott témákat is, mint kettejük kötődése Oroszországhoz. Már talán ebből is látszik, hogy maga a friss film egészen kis szelete a beszélgetésnek, inkább csak apropót adott ahhoz, hogy ez a három nő leüljön egymás mellé. Ami természetesen nem baj, hiszen mind Mészáros, mind Törőcsik élete bőséges vitaanyagot szolgáltat.

Az Aurora Borealisban az a legjobb, hogy nem kebelbarátnők beszélgetnek egymással:

többször elhangzik, hogy ugyan nyomon követték egymás pályáját, mégis ritkán találkoztak és igazán szoros kapcsolatban sosem álltak egymással. Ez azért fontos, mert így őszinte kíváncsisággal kérdezgethetik egymást, az olvasóval együtt csodálkozhatnak rá az ismeretlen információkra. Kifejezetten érdekes, ahogy újra és újra összehasonlítgatják magukat: gyakran elhangzik, hogy „ez nálam egészen máshogy volt”. Ezzel együtt mindig empátiával szemlélik a másik sorsát, és természetesen rengeteg közös pontot (ismerőst, film- és színházi élményt) is felfedeznek. Azaz olyan, mintha ők ketten a kötet elkészítése közben kerültek volna közelebb egymáshoz, ami nagyon meghitté teszi az Aurora Borealist.

Ugyanakkor aki ismeri Mészáros és Törőcsik stílusát, az nem lepődik meg a kötet szókimondó stílusán, kettejük egészséges öntudatosságán. Kicsit „két dudás egy csárdában” érzésem támadt az Aurora Borealis olvasása közben, hiszen mindketten jogos büszkeséggel idézik fel a sikereiket, néha egymásra licitálva dobálóznak világhírű ismerőseikkel, külföldi sikereikkel vagy a nekik jutó bókokkal. Ez a finom versengés kifejezetten lendületessé és olvasmányossá teszi a kötetet amellett, hogy páratlan forrásanyagot kínál a személyes történelemről, szerelemről, a magyar színházi-, filmes- és politikai világ kulisszáiról vagy a külföldi filmfesztiválokról. Szinte minden oldalon idézhető aranyköpéseket találhatunk mindkettőjüktől, de a színpompás felszín alól rendre kibukkan a mély bölcsességük, rengeteg élettapasztalatuk is.

A gazdag képanyaggal és interaktív lehetőségekkel is kiegészülő kötet élvezhetőségét ugyanakkor jelentősen csökkenti a figyelmetlen szerkesztése: sokszor ugyanazok a mondatok, sztorik ismétlődnek meg több fejezetben is. Természetesen mindkettőjük életéből akaratlanul is előkerülnek ugyanazok a sarokkövek több téma érintésekor is, és bizonyára nagyon nehéz tematikus fejezetekké formálni egy csapongó beszélgetést, azért még egy átfésülést igényelt volna az Aurora Borealis. Az ismétlődések azoknak nem lehetnek zavarók, akik csak egy-egy fejezetet olvasnának el a kötetből, ám ez kevéssé valószínű, főleg úgy, hogy az Aurora Borealis könnyen magába szippant és alig engedi magát letenni.

 

Pataki Éva – Mészáros Márta – Törőcsik Mari: Aurora Borealis – Északi fény

Athenaeum, 2017

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás. Újságíróként dolgozik több médiumnál. A Papírfény rovatot vezeti. gyongyosililla@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..