Magazin Papírfény

Philip K. Dick járt ott legelőször

1_originalAz Agave valamennyi Philip K. Dick könyvének hátoldalán ott díszeleg egy Terry Gilliam idézet „Egy apró tényt ajánlanék mindenki figyelmébe, aki már teljesen elveszett a modern világ vég nélkül sokasodó valóságaiban. Emlékezzetek: Philip K. Dick járt ott legelőször.” Minél több regényét és novelláját olvasom, annál jobban átérzem, milyen igaz ez. Ha pedig a filmes science-fiction kínálatot nézem, hát minden valamirevaló ötletet tőle nyúltak le az elmúlt 20 évben.

Kezdem személyes küldetésemnek érezni Philip K. Dick műveinek népszerűsítését. Újabb 16 novellával a hátam mögött egyre biztosabban gondolom, hogy a közeljövő sci-fi filmjei között jó pár Philip K. Dick történetet fogunk viszontlátni a filmvásznon. K. Dick páratlan gazdag fantáziavilága még hosszú ideig ellátja a filmeseket ötletekkel – ahogy azt tette eddig is. Vannak ugye nyilvánvaló kapcsolódási pontok: az IMDb szerint elkészült a tizenhatodik film is, amelyben a mestert szerzőként tünteti fel. Talán sokan nem tudják, hogy a Szárnyas fejvadász, az Emlékmás, az Elhagyott bolygó, a Nyisd ki a szemed és remake-je, a Vanília égbolt, az Imposztor, a Különvélemény, a Felejtés bére és a Kamera által homályosan mind-mind Philip K. Dick történetekből készült filmek. Hamarosan mozikba kerül Nicolas Cage főszereplésével a Next, amelynek eredeti története, Az aranyember magyarul a Lenn a sivár földön című novelláskötetben található meg. A film nem követi szorosan a novellát. A történet eredetileg a mutáns kontra ember kérdést feszegeti egy olyan már-már állatian ösztönös mutáns bemutatása által, akinek a teste aranyszínű, és aki a jövőbe képes látni pár perccel. A film csak ez utóbbi szállal foglalkozik, de valljuk be, a másik vonalat is láttuk már jó pár helyen.

A nyilvánvaló kapcsolódási pontokon túl, rengeteg film van, amire szintén hatott a dicki világ. A Mimic – A júdás faj című film rovarai erősen emlékeztetnek Az akasztott ember című novella szárnyas lényeire, vagy egy teljesen más műfajú film, a hongkongi Wong Kar-vaj 2046-ja mutat egyesek szerint kapcsolatot az Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokkal? című regénnyel. Megint mások A bajusz című francia film világát hasonlítják Philip K. Dick univerzumához. Jól látszik, még ha egyes párhuzamokat erősnek is érzünk, az nem lehet vita tárgya, hogy Philip K.Dick az egyik legnagyobb hatású science-fiction szerző, akinek sokat köszönhet a filmes világ is.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya