Papírfény

Mérföldkő – Superman: Az acélember

A DC Comic nagy képregénygyűjteménye a 10. kötettel igazi mérföldkőhöz érkezett. Az acélember nélkül ma Superman nem lenne az, aki – John Byrne teljesen új alapokra helyezte a kriptoni igazságosztó történetét minden idők egyik legizgalmasabb minisorozatában. 

Aki ismer, tudja, hogy odáig vagyok Supermanért – mégpedig azért a Supermanért, amit John Byrne-nek köszönhetünk. Az acélember 1986-os megjelenéséig Superman egy szupererős földönkívüli volt, aki az emberiség megsegítésének szentelte az életét. Superman volt a valódi éne, Clark Kent pedig az alteregó, akinek szemüvege mögé bújva elrejtőzhetett a világ elől. A legnagyobb változást ezen a téren hozott az újraértelmezett sztori: az új felállásban az igazi én Clark Kent lett, amerikai, kansasi gyerek, aki by the way egy másik bolygóról származott. Egy ember, akinek fontos a családja, aki imádja a munkáját, aki veszkődik a kolléganőjéért, Lois Lane-ért. És aki Superman köpenye mögé rejtve az arcát segít, ahol csak tud.

Superman emberi oldalának kidomborítása sokkal közelebb tudta hozni a karaktert az olvasókhoz olyan új impulzusokat adva, melyek a mai napig éreztetik hatásukat. Bár Zack Snyder Az acélember című filmje nem követi a hatrészes minisorozat történetét, a kriptoni technológia ábrázolásakor biztosan merített belőle, ahogy a Lois és Clark: Superman legújabb kalandjai című tévésorozat egyes epizódjaiban is könnyű felfedezni kapcsolódási pontokat.

A hatrészes történet Clark Kent különböző életterületeiről mesél. Szó esik valós és nevelőszüleivel való kapcsolatáról, Lois Lane-hez és a Daily Planethez fűződő viszonyáról, Batmannel közös munkájáról és persze harcáról Lex Luthorral. Eltűnnek a sallangok: sem kriptoni rokonok, sem az alapképességektől eltérő szupererők nem bonyolítják a helyzetet.

Ha valamire, erre a kötetre mondhatjuk, hogy alapdarab: megvan benne minden, ami miatt szerethető ez az univerzum.

A történet kronologikusan épül: megismerjük Superman eredettörténetét, megtudjuk, hogyan került a Kent családhoz, hogyan töltötte kamaszéveit és mi vitte őt Metropolis nyüzsgő városába, ahol olyan lényekkel kell megküzdenie, mint többek között a saját furcsa tükörképét adó Bizarro. A mindennapos egyensúlyozás a bűnüldözés, a munka és a magánélet között még Clark Kentet is komoly kihívások elé állítja.

Nincsenek ilyen kihívásai azonban az olvasónak. Ennél barátságosabb kötetet ritkán látni – a sztori letisztult, a jó értelemben véve egyszerű. A rajzok klasszikus, mégis dinamikus mintát mutatnak, melyek fölött nem – ahogy a történet fölött sem – múlt el az idő. Harminc évvel a megjelenése után is van tehát létjogosultsága a kötetnek, melyben az Action Comics 1938-as első száma is helyet kapott, Superman első eredettörténetével. Mit mondhatnék erre? Ez már csak cseresznye a tejszínhab tetején.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya