Papírfény

A legnagyobb sztori – Superman halála

A DC Comics nagy képregénygyűjteményének 16. kötete, a Superman halála nemcsak a DC, de az egész képregénytörténelem egyik legnagyobb hatású története lett, ami messze túlmutat önmagán, és ahelyett, hogy temetné a kriptoni hőst, éppen hogy új életet ad neki.

A kilencvenes években a Superman kalandjain dolgozó sok-sok szerző és grafikus közös munkája Mike Carlin szerkesztő irányítása alatt zajlott. A történetek – bárkinek a neve is állt a címlapon – mind egyetlen nagy sztori részét képezték. Megdöbbentő, hogy a Superman halála, mely ekkora hatással volt a hős egész történetére, viccnek indult. Egy szerkesztőségi ülésen az egyik alkotó, Jerry Ordway a kriptoni történetek rossz eladásaira reflektálva azzal poénkodott, hogy a csapatnak egyszerűen ki kéne nyírnia a szuperhőst. Carlin erre döntött úgy, hogy ez lesz a helyes lépés.

Szerencsére csak a történet ért véget Superman halálával. Az ominózus lapszám ugyanis, mely minden idők egyik legkelendőbb képregénye lett a maga több mint hatmillió eladott példányával új lendületet adott a karakternek, aki – természetesen – hamar visszatért Metropolisba. Az emberek, még azok is, akik egyébként nem olvastak képregényeket, egyszerűen nem tudták elképzelni, hogy az acélember meghalhat, így óriási médiavisszhang kísérte a megjelenést, mely aztán sok-sok új olvasót hozott a szuperhősnek.

A Superman halála című három egységből álló történetnek most valójában csak az első, Végítélet című, hat részből álló epizódját tarthatja kezében a magyar olvasó. A második történt, A Funeral for a Friend a világ gyászát, a harmadik, a Reign of the Supermen! pedig a hős visszatérését meséli el.

Pusztán Superman halálának ténye talán nem lett volna elég, hogy a kötet ekkora sikert érjen el, de a történeten dolgozó valamennyi művész páratlan munkát végzett. A hatrészes, egyre fokozódó mese olyan írókat és rajzolókat foglalkoztatott többek között, mint Dan Jurgens, Louise Simonson, Roger Stern, Rick Burchett, Tom Grummett és Jon Bogdanove.

A csapatból egyértelműen kiemelkedik Dan Jurgerns, akit az a megtiszteltetés ért, hogy elkészíthette a drámai események lezárását – ezt pedig egészen különleges képekkel hálálta meg. A Végítélet című, az önfeláldozás témája köré kanyarított történet szakít az egész szérián végigfutó klasszikus panelezéssel, és egészoldalas, majd a végjátékban kétoldalas kompozíciókkal operál.

Mintha pop art festmények láncolatát látnánk

– kidolgozottságuk, stílusok is azokhoz igazodik. A kötet utolsó  – a címlapon is kiemelt – képén a megszaggatott köpeny egészen drámai és különös mélységet ad Superman egész legendáriumának.

Batman Superman ellen – Az igazság hajnala

A történet hatása elvitathatatlan: a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala is használ elemeket a Superman halálából, de animációs adaptáció, videojáték és regény is született annak mentén.

Ahogy a vizsgált kötet is bizonyítja, nem ez volt az egyetlen eset, amikor az emberek úgy hitték, oda a megmentőjük: a kiadásban szintén helyett kapott az 1943 márciusában megjelent Superman szelleme. Ebben a történetben maga Superman hiteti el az emberekkel, hogy meghalt, csak, hogy lefülelhessen egy gonosztevőt.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..