Papírfény

Tuti trió – Szentháromság

Batman, Superman és Wonder Woman az Igazság Ligájában

A DC legütősebb hármasát egyértelműen Batman, Superman és Csodanő alkotják. A Szentháromság című kötetben az univerzum legnagyszerűbb szuperhősei összefognak, hogy leszámoljanak Ra’s al Ghullal, aki ismét az emberiség elpusztítására tör.

Az Eaglemoss DC Comics nagy képregénygyűjteménye már az ötödik kötetben összeeresztette az Acélembert és a Sötét lovagot: a Közellenségek felfedte a páros közötti dinamikát, a nagy trió harmadik tagjára azonban a sorozat 22. kötetéig várniuk kellett a rajongóknak. A Szentháromság szintén 2003-ban jelent meg, mégis sokkal frissebbnek, időtállóbbnak hat, mint Loeb túlszínezett, elsősorban az akcióra fókuszáló sztorija.

A történet az Igazság Ligája megalakulása előtt játszódik és a hármas első közös kalandját mutatja be. Ra’s al Ghul – akivel részletesebben már foglalkoztunk A démon születése kapcsán – megint a bolygóért aggódik, mikor nukleáris fegyverekkel indul lakói ellen oldalán a kiugrott amazonnal, Artemisszal és Lex Luthor félresikerült Superman-klónjával, Bizarróval. A triónak nemcsak a mindenre elszánt gonosztevőt kell megfékeznie, de különböző értékrendjüket is össze kell hangolniuk a közös munka sikerének érdekében.

A 2003 júniusa és novembere között három részben megjelent képregény teljes egészében Matt Wagner munkája, aki az írás és a rajzolás feladatát egyaránt magára vállalta. A számos más istállónak is dolgozó Wagner a megjelenést követő kritikák szerint sikeresen törte meg a három karakter éppen aktuálisan futó lapjainak sekélyes karakterábrázolását. A három szuperhős gondolatait időről időre megosztó történet valóban képes volt mélyebb bepillantást engedni az őket mozgató motivációkba, ami a történet egyik legnagyobb erősségét jelenti, bár időnként kétségtelenül megnehezíti az események követhetőségét. Nagy eredmény Wagnertől – ahogy azt Mary Harvey is megállapította –, hogy

sikerült elmozdítania Bizarrót is a korábbi egysíkú ábrázolásmódoktól.

Bizarro érdekes figura. A már 1958-ban – először Superboy ellenpólusaként – megjelent karakter tökéletesen agyatlan, hatalmas erejű és gyerek módjára tombol, ha megharagszik. Wagner képes volt szinte már emberi tulajdonságokkal felruháznia a gyilkológépet, ami az ő értelmezésében Frankenstein teremtményének kiszolgáltatottságát idézi. Bizarrónak nincsenek elvei, egyszerűen azt követi, aki kedves számára, ahhoz hűséges, aki képes kilóra megvenni, mégis vannak pillanatok, amikor megsajnáljuk ezt a bábként rángatott óriást.

Wagner történetének nagysága a hősök ábrázolásában rejlik – elsősorban dramaturgiai, nem pedig vizuális értelemben.

Sem a rajzok, sem a panelhasználat nem túl izgalmas, az egyetlen eredeti elemet a panel a panelben megoldások szolgáltatják.

A történetvezetés terén azonban nincs okunk panaszra – Wonder Woman megúsztatása a Lázár veremben, a vörös kripotnit eredettörténete vagy a számos izgalmas kameó sok-sok csemegét ad a trió rajongóinak.

Szentháromság

A kötetben – ahogy azt már megszokhattuk a sorozattól – most is helyet kapott egy retró történet is: ezúttal a World’s Finest 71. számában, 1954-ben megjelent sztoriból Batman és Superman első közös kalandját ismerhetjük meg, melynek során kedvenceink szerepet cserélnek. A tökéletesen életidegen párbeszédek és az abszurd szerepcsere annyira gagyi, hogy egyszerűen nem lehet nem imádni.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Jelenleg a Filmtekercs Vizuális Kultúráért Egyesület alelnökeként a Filmtekercs offline rendezvényeiért és partnerkapcsolataiért felel. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés