Magazin Papírfény

Tolkien világa – A szilmarilok

Feanor esküje (aautio.deviantart.com)
Feanor esküje (aautio.deviantart.com)

Úgy süllyedek le Ea világába, mint akit a gyerekkorába hipnotizálnak vissza. Ea, a Létező, és Arda, a Föld, amit Ilúvatar az ainuk muzsikájából teremtett, kétségtelenül a leggrandiózusabb alkotása az irodalomnak, és az egyik legszebb is. Tolkient az elsöprő többség A Gyűrűk Ura regény miatt ismeri: pedig skálájában A szilmarilok annyival nagyobb A Gyűrűk Uránál, mint amennyivel az nagyobb minden más fantasy-utódánál.

„A régi legendák egyre inkább apám legmélyebb gondolatainak hordozóivá váltak” – írja előszavában Christopher, a kötetet összerendező fiú. A szilmarilok Tolkien halála után készült el. A legkorábbi legendák pedig nem csak azért régiek, mert világkorszakokkal a Gyűrűháború előtt játszódnak, hanem azért is, mert Tolkien fiatalabb éveiben keletkeztek. A szilmarilokat egész életén át írta. Így aztán nem csak hátteret adnak A Gyűrűk Ura cselekményének, hanem ki is teljesítik minden következményével: erkölcsiségével, allegóriáival.

A szilmarilok voltaképpen öt részből álló mitológiagyűjtemény. Az Ainulindale a világ teremtését beszéli el. A Valaquenta a létező világ első, boldog korszakát, és a gonosz megjelenését a Földön. A kötet javát kitevő Quenta Silmarillion egy évszázadokon átívelő történet Ilúvatar gyermekeinek, a tündéknek és az embereknek a gonosz ellen folytatott háborújáról, abban való megromlásukról, de a szépség és a hősiesség megnyilvánulásairól is. Az Akallabêth és az A gyűrűkről és a harmadkorról az eredeti gonosz bukását követő két korszak rövidebb históriája: itt emelkedik fel Szauron, míg a Gyűrűháborúban meg nem döntik.

A skála érzékeltetése végett: A Gyűrűk Ura teljes története és háttércselekményei két és fél oldalt foglalnak el a négyszáz oldalas kötet legvégén.

Feanor esküje (aautio.deviantart.com)
Feanor esküje (aautio.deviantart.com)

A Gyűrűk Ura ismerőjének a legnagyobb örömet az okozhatja, amikor felfedez szereplőket és utalásokat. Két és fél oldal; de a karakterek némelyike már az első korban is élt – Galadriel és Círdan –, másoknak a családfája és öröksége nyúlik vissza korszakokra – Aragorn és Elrond –, s ismét mások nem is egészen azok a lények, amiknek A Gyűrűk Ura lapjain tűnnek; Mithrandir-Gandalf, Curunír-Szarumán, Szauron és a balrog például valójában mind maia, noha az előzőek láncokat vállaltak magukra. És most menj, és olvasd el, mi az a maia.

A szilmarilok nem könnyű olvasmány. Tolkien, a nyelvészprofesszor annyira komolyan vette a mitológiaalkotást, hogy mind a nyelvezet, mind az elbeszélés ehhez igazodott: rengeteg nép, személy, hely, tárgy és esemény (no és két mesterséges nyelv) kavalkádja fűződik fel a történet szigorúbban vett vonalára – oda kell figyelni. Tolkien csak egyszer mondja el, kik a noldák, és onnantól adottnak veszi, hogy megjegyezted. A másik száz névvel együtt. Ha élvezni akarod a mitológiát: dolgozz. De megnehezíti az olvasást az is, hogy a modor a klasszikus legendáké; néha egyetlen mondat foglal össze száz eseménytelen évet, máskor egy oldal fejt ki pár percet, ahogy a mese megköveteli.

Tolkien viszont író is, nem csak mítoszteremtő, és a tudatos szerkesztettség egyértelműen a könyv javára válik. A szilmarilok voltaképpen az egyszemélyes írói jelenlét előnyeit ötvözi a mítoszok szépségével és grandiózusságával: mintha a görög mitológiát egyetlen homéroszi zseni hagyta volna ránk, mintha a Bibliát egyetlen profi író szerkesztené át. Mindkét irodalmi forma legjobb tulajdonságait ötvözi: Tolkien elég jó író volt ahhoz, hogy át tudja venni a hagyományos mítoszok szerteágazó elbeszélő stílusát, de elég szigorú is ahhoz, hogy ügyeljen a történetre.

Fingon és Gothmog (Justin Gerard Illustration)
Fingon és Gothmog (Justin Gerard Illustration)

A szilmarilok legnagyobb erénye ez a kettős egység. Számos nagyívű mesterséges mitológia létezik: milliók ismerik külső szemlélő számára képtelen mélységekig a Star Wars vagy a Star Trek tágas világát (történelmét, korait, karaktereit), magam pedig legutóbb a The Elder Scrolls többezer oldalában vesztem el jó időre, miközben kijátszottam a Skyrimot. Néhány fantasy- és sci-fi-irodalmi alkotás is kísérletet tesz a tolkieni mélységnek legalább szimulációjára; Stephen King A setét toronnyal, vagy George R. R. Martin A tűz és jég dalával el is ér úgy messzi látótávolságra tőle (és vannak még mások is, sokan mások). De a rengeteg szerző által készített, hullámzó minőségű megauniverzumok (Star Wars, Star Trek, The Elder Scrolls) nem képesek a tolkieni szerkesztett egységre, az egyszerzős magánvilágok (például Kingé és Martiné) pedig egyszerűen nem bírják maguk mögött azt a szépírói képességet, ami Tolkient a mítoszokhoz kötötte.

Ezért marad A szilmarilok a valaha megírt legszebb, legnagyobb mesterséges mitológia. Innen származik lenyűgöző olvasmányereje. Ezért egyedi; és ugyan hány mű mondhatja el magáról a világirodalomban, hogy egyedi?

És ezért van az, hogy ha valaki fogékony a fiktív univerzumok iránt, akkor A szilmarilok veszélyes méreg a számára; olyan magasra teszi a mércét, ami után más, alkalmasint szintén lenyűgöző mesterséges világok sápatagnak tűnnek – vagy talán csak a rajongó szól belőlem. De egy biztos: nem létezik másik fiktív világ, ami mögött ilyen szépirodalmi teljesítmény áll.* És én igazán nem akarom ismerni azt az ember, aki nem hatódik meg, amikor – a hármas regény, a többi elbeszélés, a filmek és maga A szilmarilok után – elér az utolsó oldalra: „… aztán a Görbe Világ tengerei elfogytak alóluk, s a kerek ég szelei nem zavarták többet a hajót, amely a világ párája fölötti tiszta légben elszállt az Ősi Nyugatra, s a regék és dalok eldái eltűntek mindörökre.

* Mindenképpen meg kell említeni Gálvölgyi Judit fordítói munkáját: a magyar Szilmarilok, akár A Gyűrűk Ura és A hobbit, önmagában is szépirodalmi teljesítmény. Tolkien életműve, szerencsére, a legjobb fordítók oltalmában készült el magyarul.

Avatar

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

  • […] A helyzet érdekességét az adta, hogy mint később kiderült, ezt a könyvet a Babóhoz címzett antikváriumban találtam meg, ami értelemszerűen akkor még nem jelentett nekem semmit, ám ami ezután a kedvenc helyemmé vált. Ekkor már szatyorszám vittem innen a további regényeket, főleg fantasyt – természetesen. A hobbit így számomra egyet jelent az olvasói pályafutásom kezdetével, nem mellesleg innen jutottam el A Gyűrűk Urához (amire abban az időben még úgy kellett vadászni, és örülhetett az ember, ha egy-egy antikváriumban véletlenül belefutott),  és végül a nagy műhöz, A szilmarilokhoz. […]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya