Ráadás

5 jel, hogy ez minden idők egyik legjobb filmes nyara

Wonder Woman

A Slashfilm kritikusa meg is indokolja az állítását.

A szerző szerint a 2017-es blockbuster szezon eleinte nem tűnt ígéretesnek: bár A galaxis őrzői 2. nagyot robbant májusban, utána egymást érték a tucatfilmek. Talán már nem is emlékszünk rájuk, de volt egy Transformers, egy Karib-tenger kalózai, egy Baywatch és egy Arthur király is idén.

Aztán jött a Wonder Woman, ami megfordította a trendet. Nyár közepe óta egymást érik a sikeres blockbusterek, és a korábbi évekkel ellentétben az idén nem is csak 1-2 film tarol, hanem párhuzamosan 4-5 olyan darabot is játszanak a mozik, amit a közönség és a kritikusok is szeretnek. Egyszerre fut a Dunkirk, a Wonder Woman, a Nyomd, bébi, nyomd, A majmok bolygója: Háború, a Pókember: Hazatérés, az Atomszőke (a listát a Slashfilm szerzője a The Big Sick-kel egészíti ki, amit mi Karlovy Varyban láttunk, illetve a Detroittal – a magyar forgalmazásukról egyelőre nem tudni). Még nagyszerűbb, hogy ugyanekkor a kisebb költségvetésű, illetve művészfilmek is sikerrel szerepelnek – íme, az érvei részletesebben.

A közép-költségvetésű film él és virul

A 2008-as Vasember óta alig kapunk levegőt, annyira elárasztja a mozikat a rengeteg filmes univerzum és franchise. Az egyéb filmtípusok, köztük a közepes költségvetésű filmek (mid-budget films) pedig visszaszorultak. Pedig a „multiplex monotónia” nem tesz jót a filmiparnak: egy összevetés szerint míg 1997-ben thrillerek, romantikus filmek, indie vígjátékok és drámák is szerepeltek a legsikeresebb filmek között, 2010-ben öt blockbuster, egy vígjáték és egy horrorfolytatás vezette a box office listát.

Nyomd, bébi, nyomd

Idén viszont itt a Nyomd, bébi, nyomd és (Amerikában) a Girls Trip, amelyek kevesebb, mint 35 millió dollárból készültek, mégis többet kaszáltak, mint A múmia. És már bemutatták a Soderbergh-féle Logan Luckyt is (hozzánk jövő héten érkezik), amely szintén nagyon ígéretes.

A fesztiválkedvencek is szépen teljesítenek

A The Big Sick, a Nyomd, bébi, nyomd és az Atomszőke közönségsikerét megtámogatta, hogy a fesztiválvetítéseken pozitív hangvételű kritikák születtek róluk. A The Big Sick élénk vitákat generált a közösségi médiában a rasszok közötti kapcsolatokról és az ázsiai származású filmsztárokról, a Nyomd, bébi, nyomd-ot a filmzenéje és a heist előtti tisztelgése miatt imádták, az Atomszőke pedig „egyszerűen menő”.

The Big Sick

Mindhárom film az alkotók szívügye volt, ugyanakkor megtalálták a közönségüket is. A nálunk még be nem mutatott Csábítás, az A Ghost Story és az It Comes At Night is fontos kérdésekről beszélt, amelyre vevők voltak a nézők – mert lehet, hogy egyszerű szórakozásnál többre vágynak!

A rossz blockbusterek (többnyire) megbuktak

Ennek egyszerű az oka: a stúdiók túlságosan bíznak a folytatásokban, pedig a sorozatok előbb-utóbb kifáradnak – lásd A Karib-tenger kalózai esetét. Persze előfordul, hogy „egyedi” filmek is megbuknak, ezek viszont azért különlegesebbek, mert legalább akartak mondani valamit – csak nem jött össze. Ilyen volt például a vegyes fogadtatású Valerian.

"PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MEN TELL NO TALES"..The villainous Captain Salazar (Javier Bardem) pursues Jack Sparrow (Johnny Depp) as he searches for the trident used by Poseidon..Ph: Film Frame..©Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved.
A Karib-tenger kalózai: Salazar bosszúja

Sosem voltak jobbak a műfaji filmek

2017-ben még a szuperhősfilmek is felülmúlták magukat – a sikerszéria már márciusban elindult a Logannel. Sorrendben a Wonder Woman, A galaxis őrzői 2. és a Pókember: Hazatérés voltak a legsikeresebb nyári filmek Amerikában, és mindhárom értékelése 80% fölötti a Rotten Tomatoes oldalán.

A majmok bolygója: Háború (War for the Planet of the Apes)
A majmok bolygója: Háború

De a szuperhősökön túl is van élet: a Slashfilm szerint például A majmok bolygója: Háború az év legjobb blockbustere, mert tágítja a műfaji filmek határait. És ott van még a Dunkirk, amely műfaji film létére egy igazi szerző keze munkája, ez pedig talán a stúdiók szerzőellenes gondolkodására is hatással lesz.

Erősek a csajok

Míg a nagy férfisztárokkal megtámogatott, férfiközpontú filmek rendre megbuktak, a női főszereplőjűek szárnyalnak. A Wonder Woman sikere elvitathatatlan, de a már emlegetett Girls Trip menetelése még a stúdiót is meglepte.

Charlize Theron az Atomszőke (Atomic Blonde) című filmben
Atomszőke

A jó szereplés pedig bizonyára Gal Gadot (Wonder Woman), Charlize Theron (Atomszőke) vagy Tiffany Hadish (Girls Trip) személyének is köszönhető, így velük a későbbiekben is érdemes számolni.

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla

Gyöngyösi Lilla az ELTE irodalom- és kultúratudomány szakán végzett. Specializációja a szerzői film, a western és az intermedialitás, mániája az önreflexió. Újságíróként és marketingesként dolgozik. A Filmtekercs.hu ötfős szerkesztőcsapatának tagja, a Papírfény rovat felelőse.
gyongyosililla@filmtekercs.hu

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya