Ráadás

A kulisszák mögött: 5 érdekesség a Nem vagyok boszorkányról

Egy boszorkánysággal vádolt kislány meghökkentő történetével debütált nagyjátékfilmes rendezőként Rungano Nyoni, aki alkotásával többek között Magyarországon is sikereket ért el. Hazai bemutatója apropóján összegyűjtöttünk pár izgalmas háttérinfót a filmről.

A szemfülesek áprilisban már megnézhették nagyvásznon a walesi-zambiai Rungano Nyoni első nagyjátékfilmjét, ugyanis a Nem vagyok boszorkány bekerült a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába, és végül el is hozta a Hullámtörők-díjat. Augusztus 16-a óta pedig azok is megnézhetik ezt a különleges alkotást, akik korábban lemaradtak róla. A Nem vagyok boszorkányról írt kritikánkat itt olvashatjátok, most pedig jöjjön öt érdekesség a filmről.

Boszorkánytáborok tényleg léteznek

A filmben a kilencéves Shulát a falusiak boszorkánysággal vádolják. Az érvek banálisak: egy asszony elesik Shula jelenlétében, egy férfi azt álmodta (!), hogy a lány megtámadta, és így tovább. Akármennyire elképzelhetetlen, a boszorkánytáborok – ahova a filmben Shulát küldik – tényleg léteznek. Nyoni a Zambiában és Ghánában található táborokból merített ihletet, így nem a sötét múltat vagy az elképzelt disztópikus jövőt látjuk a filmben.

Bár a jelenség valóságos, a rendező fantáziaelemekkel tette vizuálisan megfoghatóvá a táborokban élő asszonyok helyzetét. Ilyenek például a rájuk aggatott szalagok, amik megakadályozzák őket abban, hogy „elrepüljenek” a táborból. A ghánai táborokban is vannak repülést akadályozó szalagok, csak azok a boszorkánydoktoron kívül mindenki más számára láthatatlanok. A rendező ezt a babonát jelenítette meg fizikai valóságában, így téve érzékletesebbé a mozgásukban korlátozott nők helyzetét.

Maggie Mulubwa a Nem vagyok boszorkány című filmben

A kegyetlen humor a helyzet súlyosságát hivatott megmutatni

Nyoni egy elkeserítő társadalmi jelenséget dolgoz fel filmjében, mindezt mégis maró humorral teszi. A tragédia és a cinizmus ilyen típusú párosítása sokak számára megdöbbentő lehet, pedig a rendező szerint ez a zambiai humor sajátja. „Azért írtam abszurd történetet, mert a téma is abszurd. Mikor a boszorkánytáborokat és a boszorkánytárgyalásokat kutattam, komikusnak és röhejesnek éreztem a helyzet kendőzetlen nőgyűlöletét” – nyilatkozta a film humorával kapcsolatban.

A rendező azt is megérti, hogy a zambiai humorral való első találkozás során a nyugati kultúrában élő átlagnéző nem nagyon tudja, mit gondoljon. Bizonytalan azzal kapcsolatban, hogy vajon tényleg szabad-e nevetni a filmben látott embereken és az abszurd helyzeteken. Nyoni válasza egyértelműen az, hogy igen, úgyhogy senkinek sem kell visszafojtania nevetését a moziban. Számára teljesen nyilvánvaló volt, hogy még egy ilyen érzékeny témához is lehet humorral nyúlni:

„Sokan összeegyeztethetetlennek tartják a humort és a haragot. Az én szememben nagyon is kapcsolódnak egymáshoz. A humor segítségével az emberek könnyebben közelebb kerülnek egy témához, mintha azt mondanád nekik: »Ez így rossz. Mit fogsz tenni ellene?«” […] Vannak dokumentumfilmek, amik ezt megteszik helyettem.”

A főszereplőt egy fotó alapján vadászta le a rendező

Elég kockázatos feladat rábízni egy gyerekszínészre, hogy elvigyen a hátán egy filmet. Maggie Mulubwa személyében mégis sikerült egy olyan főszereplőt találni, akinek filmes jelenlétét az A-listás sztárok is megirigyelhetik. Pedig csak egy véletlen folytán kapta meg a szerepet, ugyanis a készítők nem a szereplőválogatáson találkoztak vele először. Nyoni komolyan vette a tökéletes főszereplő megtalálásának feladatát: megközelítőleg kilencszáz gyereket hallgattak meg a szerepre, de ő egyikükkel se volt elégedett.

A megoldást végül azok a képek jelentették, amiket a helyszínfelelős készített a forgatási terület feltérképezése során. Néhány fotón ugyanis szerepelt a tengerparton játszó Mulubwa is, aki azonnal megragadta a rendező figyelmét. Szabályos keresőhadjárat indult a lány megtalálásáért, a stáb és az őket segítő emberek ötvenezer négyzetkilométeres területen próbálták meg felkutatni Mulubwát, és végül sikerrel is jártak – a többi már filmtörténelem.

Egy kecskéről szóló francia mese inspirálta a történetet

Miután Shula boszorkánytáborba kerül, döntés elé állítják: vagy elfogadja boszorkány státuszát és eltűri a hátára erősített szalagot, vagy elvágja azt – ez esetben viszont kecskévé változik. A kislány végül a szalag mellett dönt, de később elgondolkozik rajta, hogy jobb lenne a kecskeléttel járó szabadság. Ezt a belső konfliktust a La Chèvre de Monsieur Seguin (magyarul Seguin úr kecskéje) című francia mese ihlette. A történet főhőse egy farmon élő, kikötözött kecske, aki szeretne elszökni, de tudja, hogy a farmon kívül biztosan felfalná egy farkas. Végül elszökik, és meg is öli a ragadozó, ám a kecske mégis örül annak a kis szabadságnak, amit az életéért cserébe kapott.

Cannes-ban történelmet írt a film

A Nem vagyok boszorkány a Rendezők Kéthete szekcióban debütált a tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon, ezzel pedig történelmet írt, ugyanis ez az első zambiai film, amit bemutattak a nívós eseményen. A Cannes-i szereplés már önmagában bizonyíték arra, hogy a film érdemes a figyelmünkre, de ezen túl is komoly sikereket tudhat magáénak.

Nyoni megnyerte a legjobb elsőfilmeseknek járó BAFTA-t is, filmje sikerrel szerepelt a fesztiválokon – mint fent említettük, a Titanicon is –, a Rotten Tomatoes kritikaösszesítő portálon pedig 37 pozitív kritikával 100%-on áll a film. Ez a teljesítmény különösen elismerésre méltó, ha figyelembe vesszük, hogy egy olyan filmről van szó, ami tőlünk fizikailag és kulturálisan is távol eső világban játszódik. A rendező zsenijét dicséri, hogy megtalálta az univerzalitást ebben a specifikus témában, így képesek vagyunk azonosulni Shula tragédiájával.

A Nem vagyok boszorkányt augusztus 16-a óta vetítik a magyar mozik, a magyarhangya forgalmazásában.

Cikkünk felkérésre készült.

Avatar

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben és az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2019-ben. Jelenleg több portálra és nyomtatott újságba is ír kritikákat. A midcult elkötelezett híve, szereti a szatirikus hangvételű alkotásokat, a dialógusközpontú filmeket és Taika Waititit.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya