Még a megnövekedett várakozásokhoz képest is hatalmas siker a Zac Efron és Seth Rogen nevével fémjelzett Rossz szomszédság, amely nem kis meglepetésre simán letaszította első helyéről A csodálatos Pókember 2-t. A másik két premier viszont igen gyengén startolt, a Visszatérés Óz birodalmába például rég nem látott bukás, amely az egész animációs piacra hatással lehet.
Minden idők egyik legsikeresebb startjával indult a 17 éven felülieknek szóló vígjátékok kategóriájában a Rossz szomszédság (Neighbors, magyar bemutató: máj. 15.). Az 51,1 milliós eredmény hajszálnyival marad el az eddigi csúcstartó Szex és New York 57 milliójától, illetve a hasonló kategóriájú Ted 54,5 milliójától. A rendkívüli start annak köszönhető, hogy minden klappolt a film esetében – íme a recept, hogyan lehet valamiből oltári nagy siker: egyrészt legyen egy minél rövidebben összefoglalható történet (egyetemisták a kisbabás család ellen). Másrészt tökéletes legyen a színészválasztás: Seth Rogen kvázi egy brand a nem a szofisztikált humorra vevők körében (Itt a vége, Ananász expressz), Rose Byrne is ismert a műfajban (Koszorúslányok), Zac Efron és Dave Franco pedig szállítják a fiatalokat – a Rossz Szomszédság első hétvégéjén a nézők 53%-a nő volt, 47%-a 25 alatti. Zac Efronnak tehát úgy tűnik, sikerült a vígjátékra történő váltás, a Mindenáron és a Félelmetes nap anyagi és minőségi kudarcai idén a Csajkeverőkkel és mostani premierrel szépen korrigált az egykori tinisztár.
Az egyetlen probléma a Rossz szomszédsággal, hogy a nézőknek összességében annyira nem jött be, mint amennyire például a kritikák alapján jobban szeretniük kellett volna. Ezzel az a gond, hogy a kifutási idő sokkal alacsonyabb lesz, mint például a Másnaposok első része vagy a már említett Ted esetében, amelyek – korábban kvázi példátlan módon – végül 200 millió felett zártak. Erre biztosan nincs esélye Efronéknak, a 150 millió a maximum, ami a vígjátékból kihozható. A 18 milliós költségvetés tükrében ez így is óriási siker mindenki számára, akinek köze volt a Rossz szomszédsághoz.
Kivéve persze a konkurenciát, például A csodálatos Pókember 2-t, amely 59%-ot esett a nyitóhétvégéjéhez képest. Bár nem sokkal rosszabb a Marvel-produkciók átlagánál, a közepes kezdés és a következő két hét brutális konkurenciái (Godzilla, X-Men – az eljövendő múlt napjai) miatt egyre gyengébb végeredménnyel kell kalkulálnunk Peter Parker filmje számára. Ezzel szemben A csajok bosszúja (The Other Woman, magyar bemutató: ápr. 24.), a Heaven is for Real, sőt az Amerika kapitány – A tél katonája (Captain America: The Winter Soldier, magyar bemutató: ápr. 10.) és a Rio 2. (magyar bemutató: ápr. 10.) is remekül tartotta magát.
A hetedik helyen kezdett a csak ezer-néhány moziban vetített Moms’ Night Out. A 4,2 milliós nyitóeredményt értékelhetjük pozitívan – 5 milliós költségvetését gyakorlatilag vissza is térítette – és negatívan is, hiszen az utóbbi hónapokban a keresztényeket megcélzó mozik sikert sikerre halmoznak, ráadásul az anyák napja is a filmnek kedvezhetett volna (az Egyesült Államokban az anyák napja május második vasárnapjára esik). Az ünnepnap miatt érthető az időzítés, mégis úgy gondolom, nagyon erős volt a konkurencia a hétvégén a vígjátékok és a keresztényfilmek terén egyaránt.
A 4,2 milliós nyitóbevétel három hónappal ezelőtt még nagyon szép eredmény lett volna, azóta azonban egészen váratlanul három keresztény alkotás is óriási sikert ért el. Először az Isten fia durrantott (59,6 millió), majd utána egy hónappal a God’s Not Dead ért el kísértetiesen hasonló eredményt (57,5 millió), pár héttel utána pedig elindult a Heaven is for Real, amely még mindig remek összegeket termel, a 12 milliós költségvetését már meghatszorozta, végeredménye pedig 100 millió körül várható. Mindez azért is furcsa, mert korábban átlagosan kétévente számolhattunk be sikerről ezen a piacon, és akkor is jóval kisebbekről. 2011-ben A bátorság emberei 34,5 milliót gyűjtött össze, ugyanabban az évben az Életem a szörf 43,9 milliót kaszált – ezt leszámítva a műfaj többi darabja legfeljebb 4-5 milliót ért el. Nem csoda, hogy az utóbbi hetekben mindenki erről beszél a tengerentúlon.
Ha a felsorolt sikerek sok-sok nézője nem látta volna a Moms’ Night Out előzetesét, akkor ez film is ebbe a megszokott sávban végzett volna. A kritikusok például inkább az otthonmaradás mellett érveltek, noha ez általános jelenség, az említettek közül egyiket sem ajánlották teljes szívvel a nézőknek. A közönség viszont igen pozitívan értékelte a látottakat, és ebbe a sémába a Moms’ Night Out is tökéletesen beleillik. A film jövőbeli anyagi sorsa azon múlik, vajon a Tristar emeli a kópiaszámot – ha igen, akkor akár 20 milliót is elérhetnek az anyák, e nélkül viszont inkább a 10 millió a reális cél.
Óriási bukást szenvedett el a hazánkban is bemutatott Visszatérés Óz birodalmába (Legends of Oz: Dorothy’s Return, magyar bemutató: máj. 1.). A 2500 vászonnál tágabb körben vetített filmek közül a hetedik legrosszabb eredményt érte el, egészen pontosan 3,7 milliót. Valószínűleg ezzel azonnal csődbe ment – vagy legalább is átnevezésre szorul – az Ózzal debütáló Clarious Entertainment, elvégre vélhetően igen kevesen bíznák filmjüket egy ilyen hírrel induló cégre.
A szakértők is leginkább az igen halovány marketinget hibáztatják, noha nyilvánvalóan a kritikusok által csapnivalóra értékelt színvonal is eltántoríthatta a szülőket. Érdekes ellentmondás, hogy az a kevés néző, aki viszont látta az animációt, igen pozitívan értékelte a filmet. Sajnos ez már vajmi keveset segít a Visszatérés Óz birodalmábán, a 70 milliós mese valószínűleg 10 millió alatti végösszeggel távozik a mozikból. A bukásnak valószínűleg egyedül a Disney örül, hiszen így a gyerekeket semmi sem menti meg a két hét múlva debütáló Demónától.
A negyedik hete vetítik az Egyesült Államokban, ám csak múlt héten lépte át a háromszáz helyszínt a Bérgavallér (Fading Gigolo, magyar bemutató: máj. 1.). Az érdeklődés hétről hétre csökkent, pedig az első héten még toronymagas átlagot ért termenként John Turturro vígjátéka (majdnem pontosan annyit, mint a későbbiekben részletesen bemutatódó Chef). Bár a kritikusok és a nézők egy része sem volt túl elégedett a Woody Allen-dominálta alkotással, inkább az látszik, hogy a szűk körben mért magas nézettség ellenére ezek az alkotások nem tudnak áthatolni a szerzői filmekre jellemző bevételi korlátokon. Bár a múlt heti eredményével a Bérgavallér átlépte a kétmilliós határt, 3-4 milliónál nem futja majd többre – így alakult például A halálvasút és A felszín alatt sorsa is.
Az aktuális amerikai rasszizmus-botrányok talán átsegíthetik az említett korlátokon a Belle című angol filmet. A két hete bemutatott kosztümös dráma Dido Elizabeth Belle életét dolgozza fel, aki színesbőrűként érkezett a brit arisztokrácia köreibe. A Matthew Goode, Tom Wilkinson és Emily Watson nevével fémjelzett alkotás a társadalmi beidegződés és az emberi természet ellentmondását mutatja be. Két hete ez a film is egy igen jónak számító, 27 ezres átlaggal kezdett, a lendülete a vásznak megtízszereződésével csak kisebb mértékben csökkent. Ez azonban már előrevetíti, hogy ezres nagyságrendben nem bírja majd megfelelő mértékben megszólítani a nézőket. Meglátjuk, mennyit mer kísérletezni a Belle-lel a forgalmazó Fox Searchlight.
Mindössze hat vásznon indította el az Open Road Films forgalmazó Jon Favreau új filmjének mozis pályafutását. A Chef igazán illusztris szereplőgárdával bír: Scarlett Johansson, Sofia Vergara, Dustin Hoffmann, Robert Downey Jr., John Leguizamo, Bobby Cannavale és Oliver Platt is kapott kisebb-nagyobb szerepet benne. Jó tíz évvel ezelőtt egy ilyen vígjáték sokkal szélesebb körben debütált volna, azonban a nézői szokások olyan irányba változtak, hogy egy ilyet már inkább tévében (vagy kisebb mozikban) szeret nézni a közönség.
A szereposztás miatt persze biztosan bővíti a kópiaszámot a forgalmazó, különösen annak fényében, hogy a kritikusok és a nézők is imádták a food pornként (ételpornó) emlegetett mozit. Érdemben csak az után tudunk nyilatkozni a bevételeiről, de a hasonló minőségű nyári limonádék általában valahol 5 és 10 millió közötti bevételt fialnak – ez pedig biztosan furcsa lesz Jon Favreau számára, aki korábban többek között a Vasember 1-2-t dirigálta.
Jövő héten kiderül, mekkora pusztításra lesz képes Godzilla a korábban bemutatott filmek körében. Az óriásszörnyen kívül csak egy Disney-féle sportfilm lesz újonc. A Million Dollar Arm esetében az a kérdés, vajon meg tudja-e ismételni A 42-es tavalyi bravúros sikerét.