Ráadás

A 10+1 legjobb filmplakát 2014-ből

300_2_arcA filmes popkulturális körökben meghatározó viszonyítási pontnak tekintett Empire magazin összeszedte a kedvenc posztereit 2014-ből, mi pedig kiválogattuk nektek a tíz kedvencünket ezek közül. Sőt, a listát kiegészítettük a legjobb magyar film poszterével is!

Az 50 darabból álló lista filmjeit az idei év második felében mutatták be, hiszen egy plakát életciklusa a premier előtti időszakban ível felfelé. A tételek egy részéről a magyar közönség nem hallhatott forgalmazhatatlansága miatt (mint az utóbbi idők legfelkapottabb ausztrál horrorja, a The Babadook,vagy Kevin Smith új filmje, a Tusk), másik része pedig a jövő évi premier miatt nem lehet ismerős honfitársainknak. Ezért a mi listánkon csak olyanok szereplenek, amelyeket már láthatattok a mozikban.

 

300  A birodalom hajnala

300 - A birodalom hajnala plakát

Nem rajongtunk túlzott a 300 folytatásáért, de ez pont az a film  hasonlóan a Sin City 2-höz , amit remekül lehet promózni. Látványos jelenetei és ikonikus karakterei egyaránt visszaköszönnek ezen az egyszerre lenyűgöző és feszélyező plakáton. Nehéz levenni róla a tekintetet.

 

A csodálatos Pókember 2.

A csodálatos pókember 2.

 

Kevés emlékezetes pillanattal ajándékozott meg bennünket Peter Parker szuperhősös alteregója idén, a forgatókönyv hibáit a reklámosok igyekeztek palástolni a szuper plakátokkal. Közülük is a legjobb a fenti, ami valahogy egyaránt tűnik egy tizenéves fantáziarajzának és egy nyomtatott napilap címlapfotójának.

 

A Grand Budapest Hotel

A Grand Budapest Hotel poszter

Egyértelműen ott a helye az év egyik legjobban várt, és lényegében csalódást nem okozó filmjéhez tartozó plakátnak a listán. Te hol voltál akkor, amikor először láttad a berlinale-i premier előtt megjelent posztert? Vicces információ: a Grand Budapest Hotel fiktív szállodája értékelhető a világ legnagyobb hoteladatbázisán, és ezt már több ezren meg is tették

 

Az éhezők viadala – A kiválasztott

Az éhezők viadala - A kiválasztott

 

Mindenki aljas dolognak tartja világszerte, hogy Az éhezők viadalának utolsó részét félbetépték  mindenki, kivéve azokat, akik profitálnak belőle, például a marketingesek. A mára mindenki által ismertté vált karakterekkel persze amúgy sem nehéz eladni a filmet, e poszter azonban sokkal több annál: Snow elnök kegyetlen fehérsége kiterjed a többi karakterre, a beállítás pedig a szovjet kommunizmus szobrainak sturktúráját idézi. A propaganda és a média ellentmondásait sugallja ez a plakát.

 

Az elnémultak

Az elnémultak

 

Kifejezett gyenge horror volt idén Az elnémultak, mégis van valami furcsán megragadó, egyszerre vonzó és ijesztő ebben a plakátban. Eszembe juttatja a velencei karnevál maszkjait, pedig valójában égés- és penésznyomokból rajzolódik ki az üres tekintetű arc.

 

Az útvesztő

Az útvesztő

 

Mintha elhagyatott toronyházak fölött ugrana egy futóbolond, aztán jobban nézve kiderül, valami sokkal mesterségesebb, ezáltal kegyetlenebb helyszín adja a hátteret. Ez valami olyasmi, amelyet a görögök elképzelhettek a minótaurusz történetének kitalálásakor.

 

Éjjeli féreg

Éjszakai féreg

 

Nem lehet napirendre térni az Éjjeli féreg poszterének zsenialitásán. A Hollywood-felirat betűtípusára emlékeztető cím a szupertrendi Ray-Ban napszemüvegen csillan, amelyet egy férfi éjszaka hord. Amitől mégis rendkívüli, az a régi nyomtatott sajtótermékeket idéző pontozottság. Ha egy plakátot szeretnék a falamra tenni 2014-ből, ez lenne az!

 

Harag

Harag poszter

Gyűlnek a sötét fellegek a megtépázott Brad Pitt feje fölött, aki egy tank csövére támaszkodva várja sorsának beteljesülését. Ha ettől nem jött meg a kedved a Haraghoz, akkor már semmitől nem fog, ebben ugyanis minden benne van: a háború magánya és elviselhetetlensége, az eltapsoható ember kiáltása azért, hogy legalább egyetlen kétségbeesett tettével valami maradandót alkosson halála előtt  a fehér festék a fémen pont ezt szimbolizálja.

 

Országúti bosszú

Országúti hajsza

 

Gyönyörű táj, sivatag, magány – azaz belső-Ausztrália. Sokat mond, és ezzel el is borzaszt az Országúti bosszú posztere. A billenő villanypózna posztapokaliptikára utal, a fegyver pedig küzdelemre. Nem ígér könnyű utazást, de mindenképp kiíváncsi tesz minket ez az emlékezetes plakát.

 

Térkép a csillagokhoz

Térkép a csillagokhoz

 

A végére a személyes kedvencem került. Bár a Térkép a csillagokhoz szintén nem könnyű mozi, a plakátja több, mint jó: kétségbesett arcok néznek ránk, egymásra és a távolba. Azt mutatja, amit árul: egyenes tükröt Hollywoodról, az álomgyár árnyoldalát, a csillogás mögötti valóságot.

 

VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan

VAN valami furcsa és megmagyarazhatatlan plakat

 

Sajnos nem sikerült jó minőségben megszereznünk a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan plakátját, pedig az utóbbi évek legjobb poszteréről van szó. Az országszerte látható kép remekül érzékelteti a főhős, Szentes Áron világát: vidám színekkel rajzolt álomvilágában nem találja a helyét, a földön fekve várja, hogy a problémák megoldják őt. Márcsak egyet szeretnénk: ha elkészítenék ennek inverzét.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya