Ráadás

Az annyira-nem-csodálatos Pókember 2. – Box office május 2-4.

A csodálatos Pókember 2. (The Amazing Spider-Man 2.) Andrew Garfield Emma StoneA tavalyinál kicsit kevésbé hangosan indult idén a Nagy Nyári Kasszarobbantó Szezon, A csodálatos Pókember 2. ugyanis közel sem olyan csodálatos, mint a készítők szerették volna. Amerikában kezdik megunni a szuperhősöket?

Legalábbis Pókembert, de még ez is túlzás lenne, hiszen 91,6 millióval startolni mindenképp jó eredmény. Igazság szerint a várakozások se voltak sokkal nagyobbak, a minőség és eredetiség tekintetében pedig nem érdemelt volna sokkal többet egyébként sem. A csodálatos Pókember 2. (The Amazing Spider-Man 2., magyar bemutató: május 1.) az ezredforduló óta moziban bemutatott franchise-darabok leggyengébb kritikai értékelését kapta, főgonoszát – meg úgy az egészet – mintha már láttuk volna. Ezt az érzést legalábbis nem tudták feledtetni a marketingesek szakértők szerint.

Így alakulhatott, hogy az öt Pókember film legrosszabb eredményével debütált az aktuális epizód. A sokat szidott Sam Raimi-Tobey Maguire koprodukció 114 millióval nyitott szinte pontosan ezen a napon 12 évvel ezelőtt, pedig akkoriban nem csak a dollár ért többet, de 3D-s felárat se számítottak fel a mozik. A legutóbbi, már csodálatos Pókemberrel nehéz összevetni az eredményeket, mert az a függetlenségnapi hosszúhétvégén startolt. Az első Marc Webb-Andrew Garfield együttműködés két éve 262 milliót ért el, ez szinte biztosan nem lesz meg másodszor. A 200 millió biztosan meglesz, noha a következő hetek konkurenciái alapvetően csökkenthetik – vagy épp emelhetik – ez a végösszeget. A nemzetközi eredmények mindenesetre biztosan javítanak a végeredményen, a tengerentúli piacokon ugyanis megint nagyon jól teljesített a Pókember, már 277 milliót szedett össze (igaz, Nagy-Britanniában például már három hete vetítik).

A csodálatos Pókember 2. (The Amazing Spider-Man 2.)
A csodálatos Pókember 2. (The Amazing Spider-Man 2.)

Mégis ami igazán kínos, és amitől a Disney összes guruja röhög a markában, hogy az Amerikai kapitány – A tél katonája (Captain America: The Winter Soldier) egy hónappal ezelőtt, a gyengének tartott áprilisban magasabb kezdőbevételt ért el bemutatásakor. A Sony tehát hiába tenyerelt rá a világ egyik legdrágább képregény-jogdíjára, egyszerűen nem bánt jól tulajdonával. Eközben a Disney felvásárolta az egész Marvelt, és elindította a világ legsikeresebb mozgókép-franchise-át. Ezzel pedig olyan bevételeket ért el a korábban eladhatatlannak tartott Thorral (vagy a hamarosan berobbanó A galaxis őrzőivel), amelyet korábban csak Batman vagy Pókember esetében tartottak elképzelhetőnek. Tavaly ugyanekkor indult el a Vasember 3., ami aztán az év második legnagyobb sikere lett – idén erre még várnunk kell.

Bárhogy is alakul, a következő három hónapban nagy valószínűséggel találkozunk az idei év legnagyobb kasszarobbantójával (hacsak surranó pályán nem előzi be azt valami az év végén, mint ahogy Az éhezők viadal: Futótűz tette tavaly). De hogyan is néz ki idén a Nagy Nyári Kasszarobbantó Szezon? Idén megint a folytatások dominálnak, szuperhősök helyett viszont több állattal (vagy ahhoz hasonló lénnyel) találkozhatunk.

X_Men: Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of the Future Past)
X-Men: Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of the Future Past)

A legnagyobb esélye a forgalmazók szerint az X-Men: Az eljövendő múlt napjainak van, és bár én is ezt várom a legjobban, viszonylag szeptikus vagyok a korábbi részek gyengébb teljesítménye miatt (pl: Farkas: 132,6 millió). A készítők csillagzata jól áll, számos színész éppen most van pályája csúcsán (Jennifer Lawrence,Peter Dinklage). A nagy kérdés, hogy másodszor is megismétlődik-e a Bosszúállók hatás, vagyis az egész több lesz-e, mint a részek összessége. A Warner mindenesetre 1 milliárd feletti bevételt vár, és ez vélhetően meglesz neki.

Térjünk vissza a lényekre! Idén a sárkány-dinoszaurusz a menő. Jön az nézők memóriájában fantasztikus emlékekkel bíró Így neveld a sárkányodat folytatása, ami akár a nyár legnagyobb sikere is lehet lekörözve az összes élőszereplős filmet. A Transformers – a kihalás kora is jó esélyekkel indul, és bár egyelőre igen keveset hallani felőle a robot dinoszauruszokkal nehéz mellélőni. Mark Wahlberg mellett az is a robotok mellett szól, hogy a második rész öt éve az év második legsikeresebb mozija volt az Avatar után.

Folytatódik idén A majmok bolygója is, amelyen leginkább az első részről megmaradt pozitív emlékeink segíthet. Izgalmasabb a Godzilla várható eredménye. Egy hét múlva már debütál az óriásszörny, a rendkívül jó marketingkampány miatt akár valami hatalmas meglepetéssiker is születhet. Bár az elsőséget valószínűleg nem tudja megszerezni, azért A már említett galaxis őrzői is kétszáz millió fölött teljesít. Nagyon szurkolok még a Jupiter felemelkedésének, noha a Felhőatlasznál már kiderült, az amerikaiak nem túl lelkesek a Mátrixot leszámítva a Wachowski testvérek fantáziavilága iránt.

Masnaposok szerencseje (Walk of Shame)
Másnaposok szerencséje (Walk of Shame)

A múlt hétvégi bevételi listára visszatérve sokkal kisebb kaliberű mozikkal találkozunk, persze azért itt is vannak szép sikerek. A csajok bosszúja (The Other Woman, magyar bemutató: ápr. 25.) kellemes csökkenést könyvelt el, így akár a 75 millió is összejöhet. A Heaven is for Real továbbra is remekül teljesít, a 12 millióba kerülő vallási témájú film már 65 millió felett jár bevételei tekintetében. Az Amerika kapitány jelentősebb bevételcsökkenése teljesen érthető, a Veszélyzóna (Brick Mansions, magyar bemutató: ápr. 25.) esetében viszont semmi nem indokolja ezt a pocsék minőségén kívül.

Bár csak 51 moziban kezdték el vetíteni, azonnal megbukott A másnaposok szerencséje (Walk of Shame, magyar bemutató: máj 29.). Az Elizabeth Banks főszereplésével és kvázi egyszemélyes show-jának tűnő vígjátékot érthetetlen módon úgy próbálta felfuttatni a forgalmazó, hogy néhány helyen csöndesen elterjeszti a jó hírét. Míg ez számos művészfilm esetében működik (pl. A Grand Budapest Hotel), egy alapvetően gyenge kritikai visszhangot kiváltó vígjáték számára a halálos csapást jelenti. Nekem kicsit fáj a szívem érte.

A jövő héten a legtöbbet a Rossz szomszédságtól remélik a szakértők, ez részben az óriási marketingkampánynak köszönhető. Ezen kívül lesz még egy animáció, noha alapvetően kérdéses, vajon bejön-e a Visszatérés Óz birodalmába. A harmadik, már kevésbé széles premier a kicsit furcsának tűnő Mom’s Night Out lesz. Kérdés, vajon jó ötlet volt-e a két vígjátékot összeereszteni – jövő héten kiderül, mennyi nézőt loptak el egymástól

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Filmtekercs Filmklub s03

Filmtekercs Filmklub

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya