Fókuszban Ráadás

Belső kulisszatitkok egy magyar programozótól a Star Wars 7-ről és a Bosszúállók: Ultron koráról

Star Wars VII. rész forgatás első napEgy magyar srác is dolgozik a Csillagok háborúja hetedik részén és a Bosszúállók folytatásán. Török Attilát sikerült elcsípnünk az Industrial Light & Magicnél (ILM), és azóta végre egy fokkal jobban értjük, hogyan lesz annyira látványos New York ostroma bármelyik kortárs képregényfilmben.

Hogyan készülnek a legnagyobb hollywoodi kasszarobbantó filmek? A XXI. században teljesen átalakult a filmgyártás, folyamatosan tűnnek el a nagy díszleteket magukba foglaló stúdiók, a kartonból vagy gipszből felépített városok. Ma már valószínűsíthetően még a megalomániájáról híres James Cameron se gyártatná le a Titanic hajótestét, ő is inkább számítógépes grafikusok kezére bízná a feladatot. Tudjuk, hogy létezik zöld háttér, és hogy a színészek manapság több időt töltenek az előtt, mint a díszletek között. De hol vannak azok, akik szinte nagyobb mértékben járulnak hozzá egy több százmillió dolláros amerikai filmhez, mint egy színész, és mi az ő feladatuk?

„Többnyire egyetlen utasításnak kell megfelelni: minden állati jól nézzen ki.”

A számítógépes effektek világában dolgozik a fiatal effektművész, Török Attila. Jelenleg a Bosszúállók második részét csiszolják Londonban, a skype-beszélgetésünk napján például Hulk és a Vasember bunyójával foglalatoskodott. A feladat maga onnan indult, hogy a forgatási stáb felvette az adott snittet (ami egyébként az alábbi előzetesben is benne van 1:58-nál) még szuperhősök nélkül, és az adott részt elküldték az ILM-nek.

Az ILM-nél először gyakorlatilag megteremtik a helyszínt a digitális térben a cég saját fejlesztésű szoftvereivel (Houdini, Maya vagy Zeno). A digitális környezet elkészítése abból áll, hogy pontosan lekövetik a valós helyszínen meglévő tárgyaknak és magának a kamerának is a mozgásat, ezzel megalkotva egy virtuális operatőrt és környezetet a számítógéppel generált térben. A feladat azért különösen fontos, mert minden vizuális effektus létrehozásának az a kulcsa, hogy a digitálisan létrehozott, mozgó kamerából nézve a környezetnek ugyanolyan perspektívából kell látszódnia, mint a valóságban.

A Houdini nevű szoftver
A Houdini nevű szoftver

Ha ezt a feladatot tökéletesen végezték el, akkor a számítógépen generált Hulk és a Vasember képét be lehet olvasztani az eredeti felvételbe, hogy az úgy nézzen ki, mintha valóban ott püfölnék egymást az utcán. A folyamat gyorsításához és pontosításához a legnagyobb cégek (mint az ILM vagy a Dneg) kifejlesztettek egy saját technológiát, a környezetszkennelést, lényegében lézerrel feltérképezik a város azon részét, ami a filmben szerepelni fog, és a beérkező adatokból teremtik meg a digitális teret.

Mindeközben a modellező és textúrázó csapat elkészíti Hulk háromdimenziós modelljét, és színekkel látja el azt. Párhuzamosan a rigelők elkészítik a karater digitális csontváz- és izomszerkezetét, ezáltal a statikus modell mozgathatóvá válik az animátor számára, aki ezt követően megkapja a snittet, és a már elkészített 3D-s környezetbe belehelyezi a már mozgatható szuperhősöket. Hulk és a Vasember nemsokára elkezd mozogni a forgatókönyv szerint.

Az animáció egy változata a creature artistokhoz (tükörfordításban lényművészekhez) kerül. Ők arról gondoskodnak, hogy Hulk izmai, szőre és haja a mozgáshoz igazítva élethűen és az elkészített animációval megegyezően változzon. Ezen a ponton csatlakozik be a magyar effektművész csapata: ők törik össze az összes tárgyat, amihez a hősök hozzáérnek. És akkor még nem beszéltünk az olyan extrákról, mint a füst és köd, vagy a még appróbb effektek, mint például a verejtékcseppek lefolyása Hulk testéről…

Az adott snitt viszont még ekkor sincs kész: a világosító fényekkel látja el az elkészült háromdimenziós környezetet. A digitális fényképész feladata továbbá, hogy minden egyes modellhez hozzárendelje a megfelelő „anyagtipust”, ami alapján a gép tudni fogja, mennyi fény verődik vissza például egy épületről vagy mennyi nyelődik el Hulk bőrén keresztül. Ennek kiszámolása viszont a jelenlegi technológiai szinten is óriási feladat.

Torok  Attila
Török Attila

 

Mi, földi halandók, elképzelni se tudjuk, milyen munka lehet ez: egy szupererős számítógépnek is több óra egyetlen képkocka renderelése (magyarul talán a fénykép előhívása). Annak érdekében, hogy ez a folyamat gyorsabb legyen, egy vizuális effektgyártó cég, mint amilyen az ILM is, hatalmas renderfarmot tart fenn, amely számítógépek százainak egybekapcsalásával és összehangolásával csak a világosító által elindított renderelésekkel és a szimulációk elkészítésével foglalkozik. Az effektművész ezáltal tud haladni a saját gépén más verziókon vagy akár a következő snitten.

Az ILM-nél rétegekre osztják az egyes effekteket, amelyeket legvégül a kompozitőr gyűjt össze, összeillesztei az eredeti, valós snittel – és kész a jelenet! Persze amikor úgy döntenek, hogy változtatnak Hulk kinézetén vagy mozgásán, akkor az egész, eddig vázolt folyamat minden érintett részvételével kezdődik elölről…

Bosszúállóknál jobban adottak voltak a keretek és a koncepciós rajzok, pontosan megmondták, mit kell lerombolni. „Egy épületnek úgy kell összeomlania, ahogy a valóságban, a természet fizikai törvényei a program részét alkotják. Persze azért lehet csalni egy kicsit” – avat be a szakember. Hogy hogyan? Például lassításokkal vagy gyorsításokkal. „Nagyon sokszor fordul elő, hogy a szimuláció a fizika törvenyei alapján nem úgy néz ki, ahogy az a snittben lenyűgözőnek hatna – például nem elég gyorsan repülnek ki a törmelékek. Ilyenkor átmenetileg félredobjuk a fizikát, és különböző bevált trükkökhöz folyamodunk: egy ilyen törésszimuláció nagy részletességben akár órákat is igénybe tud venni, ami alatt a gép lényegében csak számol. Szimuláció nélkül viszont a törmelékek keresztül tudnak menni egymáson, ami bizonyos helyzetekben, ha észrevehető, jelentősen rontja a valóságérzetet, tehát a filmélményt” – magyarázza a effektművész. Hozzátette, ha valami a kamerától távolabb omlik össze, akkor inkább elkerülik az igen időigényes szimulációs folyamatot, és engedik, hogy az épületdarabok egymástól függetlenül repkedjenek, mert a később hozzáillesztett füst és por úgyis elfedi a hibákat.

„Minden filmnél van igazi környezet, a jeleneteket stúdióban forgatják, csak aztán később lecserélik más háttérre. A Star Wars esetében például csillagokra” – fejtette ki Török Attila. Az említett sci-fi hetedik részén is dolgoznak (ez nem meglepő, hiszen az ILM-et maga George Lucas alapította), noha a munka még csak a korai szakaszban jár. „Miközben a külső helyszíneken zajlik a forgatás, mi az előkészületeket végezzük. Most írjuk azokat a programokat, amelyeket utána mindegyik új Csillagok háborújánál használunk majd” – majd hozzátette, jövő év közepéig csak és kizárólag a hetedik részen dolgoznak.

Bosszúállók: Ultron kora
Bosszúállók: Ultron kora

Természetesen megpróbáltunk kideríteni néhány titkos infót az új Star Warsról, de a fiatal effekter ekkor arról kezdett el mesélni, milyen szigorúak a biztonsági előírások a cégben, például vendég se kísérheti el a munkahelyére. Ennek ellenére élvezi a munkában rejlő kreativitást, hogy valami vagányat és újat hoz létre a semmiből. Többnyire egyetlen utasításnak kell megfelelnie: minden állati jól nézzen ki. „Michael Bay még az előző munkahelyemen be szokott jönni néha, de a legtöbben teljesen megbíznak bennünk. Alapvetően a rendező személyiségétől függ, mennyire szólnak bele a munkánkba” – avatott be a szakember. Elmondása szerint viszont a közhiedelemmel és a címlapfotókkal ellentétben még nem hallott olyanról, egy színész azért kért utómunkálatot, hogy jobban nézzen ki. Hozzátette: „ezt leszámítva ma már lényegében mindenbe belenyúlnak digitális eszközökkel.”

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..