Ráadás

Bosszúállást választottak – Box office április 4-6.

Amerika kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter soldier) Robert Redford
Amerika kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter soldier) Robert Redford

Amerika kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter soldier) Sebastian StanRemek kritikák után pozitív nézői visszajelzéseket és egy vagon pénzt szerzett múlt hétvégén az Amerika kapitány – A tél katonája. Április első víkendjén a nagy nyári kasszarobbantó szezont megszégyenítő teljesítménnyel kezdett a Marvel bosszúállója.

Felborultak a jegypénztárak, a történelmi erős március idei gyengélkedése után szédületes erőbedobással startolt az április. Az elmúlt évtizedek tapasztalata alapján ez a hónap általában a nehezen belőhető, vegyes eredményekkel kecsegető filmek időszaka (pl. a Mátrix 1999-ben vagy idén a Transzcendens). A Marvel-Disney-Buena Vista stúdió így komoly veszteségeket is kockáztatott azzal, hogy az Amerika kapitány folytatását a tavasz közepére időzítette. Az eredmények alapján úgy tűnik, a várható bevételekkel kapcsolatos koncepció inkább a forgalmazók rossz beidegződése. A nézőket, ha érdekli a film, akkor elmennek miatta a mozikba függetlenül az évszaktól – legalábbis, ha nincs konkurencia.

A multiplexek esetében a konkurencia akár tévé is lehet, így például a szeptemberi pilot-időszak hagyományosan gyenge bevételeket hoz magával. Az erős verseny több filmet tett már tönkre, szuperhősökkel márpedig telített a piac, nagy részüket éppen a Marvel keltette életre – például A csodálatos Pókembert, amelynek folytatása május elején érkezik, igaz, itt a gyártó a Sony Pictures. Három héttel később X-Men és Az eljövendő múlt napjai miatt nem lehetett indulni, utána a Disney-s Demóna premierét adják. Júniusban már Transformers 4., augusztus 1-én pedig ringbe küldi az aranytojást tojó tyúknak remélt A galaxis őrzőit – érthető módon saját magának semmilyen szinten nem akart a stúdió keresztbe tenni.

Amerika kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter soldier) Chris Evans
Amerika kapitány: A tél katonája (Captain America: Winter soldier)

Maradt tehát a tavasz, de vélhetően minden idők legjobb áprilisi nyitása után egy cseppet sem bánja döntését a Marvel. A 96,2 milliós nyitányt csak két márciusi premier előzi meg abban, hogy minden idők legjobb tavaszi kezdete legyen: az Alice Csodaországban (116,1 millió 2010-ben) és Az éhezők viadala (152,5 millió 2012-ben). A mostani eredmény ráadásul közel 50%-kal magasabb, mint az első rész nyitóösszege, a Bosszúállókhatás tehát még mindig tart. Emlékeztetőül: Vasember 3. első hétvégéi bevétele 36%-ot, a Thor – Sötét világ 30%-ot nőtt a Bosszúállók bemutatása után.

A legtöbbet tehát a jelek szerint Amerika kapitány profitált, noha az ő esetében vélhetően sokat számíthat az is, hogy megkapta maga mellé Scarlett Johanssont és Samuel L. Jacksont. A kritikusok is sokkal elégedettebbek voltak, mint a két említett szuperhős-folytatás esetében tették fél és egy évvel ezelőtt, a sok különböző hatás eredménye volt a grandiózus nyitóbevétel.

Persze nyitáskor Thor sötét világa is bitang erős volt, utána azonban a brutális konkurencia (Az éhezők viadala – Futótűz) lehűtötte, mint kovács a forró kalapácsot, és végül 206,3 milliót kaszáltak a norvég istenen. Ez a nyitóösszeg 2,4-szerese, ami nagyon alacsony érték, és jól jelzi, hogy a rajongók zöme azonnal látni akarja a Marvel-filmeket. A későbbi hetek nézői már sokkal inkább az átlag mozilátogatókat reprezentálják, nekik pedig jobban számít, hogy mi megy még a multiplexekben, azok milyenek, melyik filmről mennyit beszélnek. Ezek alapján pedig Amerikai kapitány és a tél katonája nagyon jól áll, A csodálatos Pókember 2-ig nem nagyon kell tartania senkitől, így a végeredménye szerintem meghaladja majd a 250 milliót, tippre 275 milliót jósolok Steve Rogersnek (aka Amerika kapitánynak).

Bosszúállók (Avengers)
Bosszúállók (Avengers)

A korábban bemutatott filmek élén Noé (Noah, magyar bemutató: márc. 27.) áll, múlt heti szolid debütálásából sajnos jelentősen visszavett Darren Aronofsky filmje. Több mint 60%-ot csökkent, pedig az így összegyűjtött 17 milliónál jóval többre lett volna szükség ahhoz, hogy a hazájában profitra tegyen szert. Jelenleg 72,3 milliónál tart a 125 millióba kerülő bibliai mozi, amelyet eladhatósága nyomán a nemzetközi piacok mentenek majd meg.

A beavatott (Divergent, magyar bemutató: március 13.) ezzel szemben remek csökkenést produkált (a -49,3% a műfajban kiválónak számít). Még ennél is jobb eredményeket mutat a közel 600 új vászonnal megtámogatott God’s Not Dead. A keresztény drámának sikerült kitörnie a szűk forgalmazás keretei közül, összesen 32,5 milliónál jár a valószínűleg fillérekből összetákolt film – nyugodtan készüljünk arra, hogy hamarosan Magyarországon is bemutatják.

A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, magyar bemutató: március 20.) bejutott a legjobb öt közé, pedig még mindig csak 1263 moziban játsszák (a következő Muppets Most Wantedot ezzel szemben több mint háromezer vásznon vetítik). Most kéne még valahogy rákapcsolnia a forgalmazó Fox Searchlightnak, mert az eddigi 33,4 milliónál szerintem több van a Grand Budapestben, azonban az érdeklődés jegypénztár-pályafutása során először elkezdett csökkenni a film kapcsán.

Frankie & Alice
Frankie & Alice

A múlt héten bemutatott három premier mind 60% feletti zuhanást szenvedett el, tehát a Noéval egyetemben sem a Sabotage-nak, sem a Cesar Chaveznek nem sikerült érdemben megszólítani a közönséget, az első hétvégi nézettség inkább a reklámoknak volt köszönhető.

2010-ben Halle Berryt legjobb női főszereplő Golden Globre-ra jelölték a Frankie & Alice-ban nyújtott teljesítményéért. Négy évvel később, múlt hétvégén be is mutatták a skizofréniával küzdő go-go táncosról szóló filmet. A kanadai mozit az egyébként nem túl sikeres Fehér zaj rendezője, Geoffrey Sax követte el. A kritikusok egyébként Halle Berry játékát leszámítva nagyon kevés értéket találtak a filmben. Ilyen háttérrel persze egyáltalán nem meglepő, hogy a Frankie & Alice méretes bukás lett: mindössze 350 ezret keresett a temérdek moziban. Az igazi kérdés, hogy a Lionsgate egyáltalán miért mutatta be a drámát – talán majd egy Hollywood belső életét kiteregető könyvből kiderül.

Telt házzal futott – igaz, csak négy moziban – Scarlett Johansson másik premierfilmje, A felszín alatt. A Nagy-Britanniában már hetek óta vetített sci-fi egy űrlényről szól, aki emberi külsőt (éppenséggel Scarlett Johansson testét) magára öntve stoppol Skóciában. Jonathan Glazer furcsa mozija a tengerentúli kritikusoknak bejött, a nézőket is megragadta, hosszú távú bevételeivel kapcsolatban azonban egyelőre keveset tudunk mondani. Hazájában jól áll, ugyanakkor igencsak kérdéses, hogy máshol megállja-e a helyét. Az biztos, hogy az első hétvége adatai alapján a forgalmazó bővíti majd a kópiák számát. A következő hetekben kiderül, mit ér el majd vele.

Under the skin
A felszín alatt (Under the Skin)

Ahogy a héten már megírtuk, a Jégvarázs a múlt héten minden idők legmagasabb bevételű rajzfilmje lett, miután lekörözte a Toy Story 3-at (természetesen mindez csak az infláció beszámítása nélkül lehetséges, egyébként a Hófehérke és a hét törpe tartja a rekordot). Rekorddöntését a múlt havi japán premiernek köszönheti, ahol négy hete zsinórban vezeti a nézettségi listákat. Jelen állás szerint egy-két héten belül minden idők hatodik legsikeresebb filmjévé válik, beelőzve a Transformers 3-at.

Jövő héten három mozi versenyez majd a nézők kegyeiért. Legnagyobb esélye egyértelműen a Rio 2-nek van, ami akár az Amerika kapitányt is beelőzheti. A 42-es tavalyi sikerét próbálja meglovagolni a Draft Day. Harrison Fordot ezúttal Kevin Costner helyettesíti, a főszereplő  afroamerikai sportolót viszont megint Chadwick Boseman alakítja. Lesz még egy jónak ígérkező horror Oculus címmel, illetve startol a Halhatatlan szeretők és a Joe – mintha az Egyesült Államokban is zajlana a Titanic fesztivál.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya