Magazin Ráadás

Csendes tavaszi eső – Box Office március 28-30.

Noé (Noah)

NoéKözepes eredménnyel nyitott az amerikai jegypénztáraknál a tengerentúlon botrányt okozó Noé. Arnold Schwarzenegger zsinórban harmadszor bukott, viszont A Grand Budapest Hotel továbbra is remekel.


Beállt a márciusi filmek sorába a Noé (Noah, magyar bemutató: márc. 27.) első hétvégéi eredményével. Idén e hónapban a bevételek, a kritikusok és a közönség véleményei szerint is hiányoztak a kiemelkedő filmek, viszont a kellőképpen felturbózott áprilisban talán lesz még valami örömük a nézőknek (és az elemzőknek).

Mindez azért is sajnálatos, mert az előzetesek alapján még egyértelműen kiemelkedett egyediség tekintetében a márciusi széles premierek között a Noé. A Fekete hattyúval csúcsra tört Darren Aronofsky új opusa bibliai témája miatt törvényszerűen megosztotta a tengerentúli véleményvezéreket, és úgy tűnik, ezt részben sikerült az előnyére fordítania. Korábban a katolikus egyház panaszáradata sikerre vitte A Da Vinci-kódot és az Angyalok és démonokat, összességében mégis az látszik, általában keveset segít (vagy épp keveset árt) a civil szervezetek és egyházak ellenállása egy mozi bevételeinek.

A nyitó 44 millióval mégsem lehetnek maradéktalanul elégedettek a készítők, hiszen a 300 – A birodalom hajnalánál egymillióval kevesebbet értek el a startnál, utóbbi gyártása ráadásul még kevesebbe is került. Várhatóan azonban a következő hetekben sokkal alacsonyabb csökkenéssel számolhatunk a Noé kapcsán, hiszen újszerű, közbeszéd tárgyát képező filmről van szó. Sajnos a nézők nem igazán szerették a bibliai katasztrófafilmet, igaz, részben azért nem, mert az Ótestamentumhoz vajmi kevés köze van a mozinak, és átverve érezték magukat. A kritikusok viszont többnyire kedvelték, minden tényezőt figyelembe véve tehát azt mondhatjuk, hogy közepes csökkenésekkel el fog jutni a költségvetés összegét jelentő 125 millióig a bevétel. Témája miatt erős nemzetközi jelenlét várható, úgyhogy összességében biztosan nyereséges lesz a Noé.

Noé (Noah)
Noé (Noah)

A múlt héthez képest bevételének felét elveszítette A beavatott (Divergent, magyar bemutató: márc. 20.), de még így is jobban teljesít, mint például az első Az éhezők viadala. Ennek oka elsősorban az lehet, hogy az új sci-finek sikerült megszólítania az eredeti regényt nem olvasókat is. A gyengén startoló Muppets Most Wanted 11,4 milliót szedett össze a múlt hétvégén, így némileg szépített az igen gyenge startján. A Mr. Peabody és Sherman kalandjai (Mr. Peabody & Sherman, magyar bemutató: márc. 13.) pont ilyen utat jár be, a harmadik heti nagyobb esésen kívül folyamatosan hozza be a gyenge startjából fakadó hátrányát.

A God’s Not Dead kópiái a másfélszeresére nőttek, bevétele pedig nem csökkent, a keresztény dráma továbbra is remekel – ez most újabb 9,1 milliót jelent a valószínűleg fillérekből elkészült film számára. Hatodik helyen áll a még mindig ezernél kevesebb helyen vetített A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, magyar bemutató: márc. 20.), amely ezúttal 8,8 milliót adott hozzá bevételeihez – ez a legmagasabb összeg, amit egy Wes Anderson mozi valaha elért egy hétvége alatt. Ahhoz viszont, hogy összességében is a legsikeresebb legyen, további 28 millióra van szüksége.

A hetedik helyről indul Arnold Schwarzenegger új akciófilmje, a Sabotage. Ez katasztrofális eredmény, utoljára a Vörös Szonja kezdett ennyire gyenge számokkal Schwarzenegger pályafutásában. A volt kaliforniai kormányzó filmjei már tavalyi is rosszabbnál rosszabb nyitásokat produkáltak (Erőnek erejével: 6,2 millió, Szupercella: 9,9 millió), ez azonban most tényleg a legalja – ilyen teljesítménnyel vélhetően már csak elvétve találkozunk a széles vásznon a színésszel.

Sabotage
Sabotage

Bár a Sabotage-on látszott, hogy nem lesz egy hatalmas durranás, azért ennél mindenki többet várt. David Ayer rendező jól csengő név az akciófilmes iparban, a két éve bemutatott Az utolsó műszak például összesen 41 milliót keresett a mozikban, ráadásul a kritikusok teljes mértékben elégedettek voltak vele. Most viszont az ítészek (is) elfordultak a direktortól, és elég gyengének találták a Sabotage-t. A nézők nem voltak ennyire szigorúak, összességében viszont annyira rossz ez a nyitány, hogy innen már a jó közösségi hírverés se tudná megmenteni. A költségvetés ugyan nem ismert, de a várható 12-14 milliós végösszegnél biztosan többe került.

Átlépte a százmilliós bevételi határt a már említett 300 – A birodalom hajnala (300: Rise of an Empire, magyar bemutató: márc. 6.), a Need for Speed (magyar bemutató: márc. 13.) viszont továbbra is alacsony sebességgel gyűjti a pénzt. A Non-stop (magyar bemutató: febr. 27.) már a végét járja, sajnos elkezdtek megszabadulni tőle a mozik, így a százmilllió már nem lesz meg Liam Neeson számára – persze panaszra semmi ok, a várható 95 millió így is remek teljesítmény.

Viszonylag enyhe érdeklődés jellemezte a Cesar Chavez című, azonos nevű szakszervezeti aktivitstáról szóló életrajzi filmet az Egyesült Államokban. A nyitás 3 milliója mindenképp csalódás, különösen annak fényében, hogy a spanyolajkúak teszik ki az Egyesült Államok rendszeres mozilátogatóinak 32%-át. Ráadásul a téma nem számít igazán feldolgozottnak Amerikában, pedig a mexikói mezőgazdasági idénymunkások helyzete napjainkban is az egyik legfontosabb kérdés a belpolitikában.

Cesar Chavez
Cesar Chavez

A tengerentúlon ma van a Cesar Chavez-emléknap, elképzelhető, hogy ez említésre méltó nézőszám-emelkedést (vagy legalább stagnálást) eredményez. Valószínűbb azonban, hogy ennek ellenkezője következik be a közbeszéd hiánya és az életrajzi film kapcsán felmerült minőségi aggályok miatt. A spanyol-ajkú közönség számára a jövőben valószínűleg kevesebb drámát és több vígjátékot készít Hollywood, mert a mostani bukás ellenpontja fél évvel ezelőtt az Instructions Not Included, egy habkönnyű, óriási sikert elérő vígjáték.

Több mint 750 új mozival bővült a Jason Bateman első rendezését vetítő helyek száma, az érdeklődés ezzel párhuzamosan viszont nem igazán nőtt a Bad Words kapcsán. A 2,6 millió ennyi filmszínház esetében igen gyenge eredmény, és vélhetően alaposan lehűtötte a Focus lelkesedését a még szélesebb forgalmazást illetően.

A Jövő héten szinte minden az Amerika kapitány – A tél katonájáról szól majd. A Marvel képregényhőse mellett csak alacsony kópiaszámú horrorok, művészfilmek és külföldi alkotások próbálnak meg labdába rúgni.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya