Ráadás

Délutáni műsorsáv – Vikingek nyomában – Tárlatvezetés a British Múzeumból

70c46182-0310-43cd-8044-0e61e1805b08A Pannonia Entertainment hiánypótló küldetést vállalt magára, amikor úgy határozott, neves külföldi színházak darabjait, világklasszis operaelőadásokat és messzi földek kiállításait hozza el a hazai nézőknek. Ezt a küldetést a legmesszebbmenőkig üdvözlöm, a British Museum legújabb kiállításáról szóló a Vikingek nyomában – Tárlatvezetés a British Múzeumból című filmet azonban már sokkal kevésbé.

A legelső és legfontosabb kérdés, filmre lehet-e vinni egy kiállítást? A válasz gyors és egyértelmű: ahogy lehet jó dokumentumfilmeket készíteni, úgy miért ne lehetne egy tárlatvezetést is izgalmassá tenni a vásznon. A British Musem Vikings – Life and legend kiállításánál ez azonban nem sikerült. A téma zseniális, kit ne hozba lázba ez az ősi kultúra, ráadásul a Vikingek sorozat óta többszörösen is népszerűek a skandinávok – mi az hát, ami miatt ez a film mégsem tudott működni?

Az első és legfontosabb, hogy bizony egy kiállításon végigsétálni vagy kamerával végigkísérni azt, legkevésbé sem ugyanaz az élmény. Nincs meg a saját ritmus, nincs meg a saját látószög. Ahelyett, hogy a film elszakadna a múzeum fizikai terének meghatározottságától, követi az ott kijelölt ösvényt, s bár néhány nagytotál lehetőséget ad a kiállított tárgyak léptékeinek felmérésére, ettől eltekintve nem ad új perspektívát. Kapunk viszont egy tucat plusz információt, melyek egészen izgalmas kontextusba helyezik a látottakat. Az a tény, hogy a téma leghíresebb szakértői, a múzeum és a kiállítás kurátorai személyesen mutatják be a tárgyakat, nagy mértékben gazdagítja az élményt. A hiány mégis tátongó: filmre viszünk egy kiállítást miközben nem használjuk ki a médium nyújtotta előnyöket, ez bizony óriási hiba. A filmes betéteket a már említett sorozat jelenti illusztrációként, sem további komoly animációval, sem komoly élőszereplős szemléltetéssel nem készültek az alkotók. Leültetni egymás mellé három szakértőt és a tévés magazinműsorok stílusában kérdezgetni őket, igencsak öreges megoldás, ami a dokumentumfilmezés letűnt korát idézi. Kár, pedig a téma megérdemelt volna egy vérpezsdítőbb feldolgozást, bízom benne, hogy a legközelebbi tárlatvezetés, amit Pannonia Entertainment elhoz nekünk, már bátrabban nyúl a filmes eszközökhöz.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A melodráma igenis több a túlcsorduló érzelmektől. Viszont ehhez vajon az kell, hogy a szerelem beteljesületlen maradjon?

A VLOGtekercs ehavi adásában Spike Jonze A nő és Marc Webb 500 nap nyár című filmjei kerülnek terítékre. Bemutatjuk, hogy a melodráma (minden felszínes vélemény ellenére) nem feltétlenül süpped középszerűségbe. A két film összehasonlításával kiütköznek a műfajban rejlő lehetőségek, valamint az is, hogy azon túl miben újítanak az alkotók.

Műsorvezetők: Énekes Gábor
Szöveg: Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya