Fókuszban Ráadás

DeMoney – Box office május 30 – június 1.

demona_maleficent

demona_maleficentVállalható eredménnyel nyitott a Disney új mesefeldolgozása, a Demóna, de a gyorsan elévülő erényei miatt pár év múlva kevesen emlékezünk majd rá. Seth MacFarlane vadnyugati komédiája, a Hogyan rohanj a veszTEDbe viszont megbukott, pedig épp az ilyen kreatív elmékre lenne szükség Hollywoodban.

Szinte minden film csalódást keltő teljesítményt nyújtott, így nem csoda, hogy az idei május 2010 óta a leggyengébb volt a bevételek terén. Hagyományosan a nyári kasszarobbantás rajtja ez a hónap, idén azonban egyik filmnek se sikerült igazán megragadnia a közönséget. A csodálatos Pókember 2. és az X-Men – Az eljövendő múlt napjai kapcsán a nyitóhétvége volt aggályos, a Godzilla és a Rossz szomszédság esetében a heti csökkenés.

A sormintába tökéletesen illeszkedik a Demóna (Maleficent, magyar bemutató: jún. 5.). Egyáltalán nem rossz eredményekkel kezdett, mégis egyfajta visszalépés a műfaj eddigi sikerei között. A mesék élőszereplős adaptációinak újjáéledését a Tim Burton-féle Alice Csodaországban indította el, ami az Egyesült Államokban 334,2 milliót, világszerte pedig több mint egymilliárdot kaszált. Innen két irányba vezetett az út, a sötétebb, felnőttesebb fantasyk világába vezetett a Hófehér és a vadász 155,3 milliós végeredménnyel, majd jött Az óriásiölő, ami viszont teljes bukás volt (65,2 millió) ebben a kategóriában.

A Disney is rákapott Alíz után a siker ízére, az ő águkról pattant ki a jóval eredményesebb Óz, a hatalmas (234,9 millió), és idén az eddig megszokott tavaszról májusra ütemezték át a következő sikerüket, ami most valamelyest elmaradt a várttól. Noha a 69,4 milliós start egyáltalán nem rossz eredmény, a gyengülés mellett némi kételyt ébreszt bennem a 180 milliós költségvetés megtérülése. Ezen segíthet a nézők elégedettsége a látottakkal kapcsolatban, és ez egy gyerekfilm (?) esetében sokkal fontosabb, mint a kritikusok fanyalgása.

A Demóna várható végösszege éppen 170-190 millió közé tehető, így a profitot igazából a nemzetközi piacokról szerzi majd be a stúdió (szerencséjükre a téma rendkívül jól eladható a világ többi részén). Álmatlan éjszakákat az okozhat a fejesek számára, hogy ha így folytatódik a tendencia, akkor nem sok jóra számíthatnak a jövő évi Kenneth Branagh-féle Hamupipőkétől és a Jon Favreau által dirigált A dzsungel könyvétől.

demona_maleficent_elle fanning
Demóna (Maleficent)

A nézők elégedettsége és a szájról szájra terjedő jó hírek ellenére viszonylag nagyot esett az X-Men – Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of Future Past, magyar bemutató: máj 22.). Ahogy arra számítottam, annyira felfokozottak voltak a várakozások a képregényfilm kapcsán, hogy az első hétvégén mindenki látni akarta, annyira viszont nem volt jó, hogy a többség másodszor is megnézze.

Kudarcnak számít Seth MacFarlane számára második nagyjátékfilmjének nyitóeredménye. A 16,8 millió rendkívül alacsony összeg egy nagy várakozásokkal övezett komédia számára, a Hogyan rohanj a veszTEDbe (A Million Ways to Die in the West, magyar bemutató: jún. 5.) bizonyos értelemben a nyár első nagy bukása eddig, mert bár anyagilag nem lesz veszteséges, tavaly ennél még a Gyakornokok is jobb eredmény tudott elérni.

A Family Guy-jal, A Cleveland-show-val és az Amerikai faterral befutott humorista tehát egyáltalán nem tudta megismételni a Ted sikerét (218,8 milliós végeredmény). A legrosszabb hír számára, hogy ezzel a színészi karrierje is kapott egy nagy pofont, MacFarlane ugyanis most először főszerepet is vállalt egy általa írt-rendezett produkcióban. A probléma az lehetett, hogy a forgalmazó mindennél jobban igyekezett összekötni ezt a filmet a nézők fejében a Teddel (legjobb példa erre a magyar cím), pedig a közös készítőn kívül ezt semmi nem indokolná. Az előzetesek sem ütöttek akkorát (pláne nem a macis film rajongói számára), a kritikusok is fanyalogtak, így már teljesen érthető az alacsony nézettség.

Hogyan rohanj a veszTEDbe (A Million Ways to Die in the West)
Hogyan rohanj a veszTEDbe (A Million Ways to Die in the West)

Úgy tűnik, az ilyen típusú humorra fogékony közönséget elhappolta a Rossz szomszédság (Neighbors, magyar bemutató: máj. 15.) néhány héttel ezelőtt, de azért nem teljes mértékben. Sok jóra nem számíthat már a Hogyan rohanj a veszTEDbe, de 50 millióra azért még van esélye. Így pedig megtérül a költségvetése (ami csak 40 milliót tesz ki), ettől még azonban kudarc marad a projekt – sokkal többre számított mindenki ugyanis.

Megint óriásit esett a Godzilla (magyar bemutató: máj. 22.), így aztán hiába lépte már át a 160 milliós költségvetését, az adat arról tanúskodik, a közönség lényegében utálja ezt a katasztrófafilmet – a Warner helyébe én nagyjából ezen ponton visszakoznék a folytatásra vonatkozó terveimet. A Kavarás (Blended, magyar bemutató: júl. 3.) viszont Adam Sandlertől megszokott módon jól tartja nézőit, így simán meglesz az 50 millió. Továbbra is csak toporog A dzsungel könyve kapcsán már említett Jon Favreau-féle Chef, a száz-körüli kópiaszám-bővítés csak arra volt elegendő, hogy szinten tartsa a bevételét.

Mostanában valamiért sehogy sem futnak a szerzői vagy művészfilmek a tengerentúlon (se). Egyedül az óriási lelkesedéssel várt A Grand Hotel Budapest volt kivétel ebben, amelyet még mindig vetítenek, és már 57,3 milliót gyűjtött össze. A szokásos „néhány mozi bemutatjuk, majd a jó hírek szárnyán a széles közönséghez eljuttatjuk” taktika helyett a The Grand Seductiont 94 moziban mutatták be, de a várt bevételek és főleg a magas termenkénti átlag nem érkezett el.

The Grand Seduction
The Grand Seduction

Talán nem is ez a film volt erre a legalkalmasabb. A The Grand Seduction egy kanadai mozi, amelyben a főszereplő doktor (Taylor Kitsch) egy szinte csak idősek által lakott faluba megy el háziorvosnak, ahol a helyi polgármester (Brendan Gleeson, aki inkább tűnik a kocsma vezetőjének) mindent megtesz, hogy a kedvébe járjon a fiatalembernek. A quebeci, francia nyelvű eredetiből most a kanadaiak elkészítették az angol nyelvű verziót is, ezt mutatták be most a tengerentúlon csekély sikerrel: 94 filmszínházból mindössze 323,7 ezer folyt be.

Az elmúlt egy hónapban a második alkalommal övezi jelentős érdektelenség Jesse Eisenberg filmjét. Előbb A hasonmás bukott meg (117,7 ezer 16 moziból), most pedig a Night Moves kapcsán beszélhetünk kudarcról, noha a felelősség távolról sem a színészt terheli. Mindkét film jó kritikai visszhangot kapott, az igazi probléma művészfilmek fent említett, egyre inkább kétségbeejtő helyzete.

Night Moves
Night Moves

Pedig a Night Moves története kétségkívül igen eredeti. Három radikális környezetvédelmi aktivista közösen elhatározza, hogy felrobbantanak egy, a környék élővilágát jelentősen átalakító gátat. A tavalyi Velencei Filmtesztivál versenyszekciójában is szereplő dráma 12 ezres átlagot produkált, és csak két moziban mutatták be, tehát egyelőre nehéz biztosat mondani a mozis pályafutásával kapcsolatban, az azonban már látszik, hogy hatalmas sikerre nem számíthat hazájában.

Egy mondatban a Mocsokról: a nálunk tavaly közepes sikerrel vetített filmre senki nem volt kíváncsi az Egyesült Államokban, három filmszínházból mindössze 7500 dollárt fialt a brit mozi, tehát ahogy múlt héten említettem, a lehető legrosszabb időzítéssel mutatták be.

Jövő héten akció-sci-fit és drámát mutatnak be. Legtöbb esélye A holnap határának van az első helyre, ami a kiváló kritikái és tömören összefoglalható története miatt hatalmas siker lehet. A Csillagainkban a hiba az eredeti regény óriási népszerűségére épít, és még akár meglepetés is lehet a tini romantikából.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..