Ráadás

A Dunkirk nagyszerű IMAX-élménynek ígérkezik

Christopher Nolan

Közeleg Christopher Nolan háborús filmjének premierje: összegyűjtöttünk nektek néhány érdekességet a Dunkirk technikai hátteréről.

A Dunkirk a 2. világháború tán legnagyobb csodájaként és a hadtörténet legeredményesebb evakuálásaként számon tartott Dinamo-hadműveletet mutatja be. Az idén 77 éves katonai művelet során Nagy-Britannia teljes hadiflottájából és a brit civil lakosság vízi alkalmatosságaiból szervezett hajóhad 338 ezer brit, belga és francia katonát menekített ki a Franciaország északi részén fekvő Dunkerque partjáról.

Legutóbbi munkáit tekintve szokatlan húzás Nolantől, hogy a fantasztikum felségterületét elhagyva történelmi közegben játszódó, valós eseményeken alapuló filmet készít. Még érdekesebb az a tény, amelyről a film producere, Emma Thomas (aki történetesen Nolan felesége) nyilatkozott a The Mercury News-nak: az összetett elbeszélésmódot és a csavaros sztorikat kedvelő Nolan legújabb története egyszerű és letisztult lesz, ezáltal egy tőle szokatlan, elsősorban az ösztönökre ható élményt ígér.

Az alkotók minden eszközzel arra törekedtek, hogy

a moziban ülő közönség úgy érezze, hogy ott van a folyamatos bombázásoknak kitett, sarokba szorított és rettegő katonákkal a tengerparton.

A forgatás ehhez mérten grandiózusra sikeredett.

A harci egységeket masszív, 1.300 fős statisztériával jelenítették meg, pontosan ugyanazon a partszakaszon, ahol az evakuálás eredetileg is történt. A színészvezetés a hatalmas tömegjeleneteknek köszönhetően rettentően összetett és pontos szervezést igényelt. A film egyik mellékszerepében feltűnő Harry Styles azt nyilatkozta, hogy a forgatás izgalmas, de különösen kimerítő volt, hiszen több jelenet felvételekor is megesett, hogy a színészeknek akár hosszú órákat kellett eltölteni a hideg és sós tengerben, mindezt egyenruhában és állig felfegyverkezve. A forgatás során készült képek és az archív fotók összevetése alapján úgy néz ki, az eredeti események megelevenítése különösen jól sikerült.

Archív kép vs. a forgatás

A filmben több ízben felbukkanó hadihajók és harci repülőgépek valódiak, egy részük a háborúból vagy az azt követő évekből származik, az égen és a vízen játszódó jeleneteket tehát valóban muzeális járművekkel vették fel. Nolan, szokásához híven, most is megpróbálta minimalizálni a CGI használatát, így számos repülőgép tökéletes replikáját készíttette el: ezáltal a robbanásokat, illetve a nyaktörő manőverek túlnyomó részét is élesben, a gépek orrára szerelt kamerákkal rögzítették.

A film technikai paraméterei hasonlóan impozánsak. Tarantino és például Paul Thomas Anderson mellett Nolan a celluloid legelkötelezettebb híve, így a Dunkirköt is 70 és 65mm-es filmre forgatta. Azonban ennyivel nem érte be: a tökéletes látvány érdekében ismét az IMAX-formátumot használta fel. (Az IMAX-ről bővebben itt olvashattok.)

Nolan a 2008-as A sötét lovag óta forgat IMAX-ben (ezzel nem mellesleg úttörőnek számít, mivel ő volt az első, aki nagyköltségvetésű játékfilmben kísérletezgetett a technológiával). A Batman-trilógia második részének még csak 28 perce forgott IMAXben, ehhez képest a Dunkirk majdnem teljes játékideje (107 percből 100) ebben a formátumban pompázik.

Mindez egyedülállónak számít a filmiparban, hiszen az IMAX-kamerák használata komoly kihívás elé állítja az alkotókat. Kevés ilyen eszköz áll rendelkezésre, ráadásul azt a néhány kamerát például a NASA is gyakran használja az űrben készített dokumentumfilmjeihez (A Beautiful Planet). Az ár miatt pedig csak a legnagyobb stúdiók engedhetik meg maguknak, hogy kibéreljék őket egy-egy forgatás erejéig (vásárolni ugyanis nem lehet). Mindezek mellett az eszközök annyira zajosak, hogy a hangot gyakran külön kell felvenni.

70 mm vs. 30 mm

Az IMAX-címkével ellátott alkotások túlnyomó részét így valójában nem ezzel a technológiával készítik, csupán számítógépes utómunka segítségével „javítják fel” őket IMAX-minőségre. Ettől a vetített kép azonban csak méretében, nem pedig részletgazdagságában növekszik.

A Marvel éppen ezért rettentően büszke rá, hogy a 2018-ra esedékes Bosszúállók negyedik része lesz az első teljes egészében IMAX-formátumban rögzített film. Nem akarom elvitatni ennek a jelentőségét, de nem elhanyagolható, hogy amíg a szuperhős-kompániáról szóló darab digitálisan lesz felvéve, addig a Dunkirk a jó öreg celluloidra forog.

Az olyan filmszalagra rögzítő IMAX-kamerákat ugyanis, mint amikkel Nolan dolgozik, még bonyolultabb használni, mivel a hagyományosnál nagyobb (70mm-es) filmszalag újratöltése meglehetősen időigényes folyamat. A megnövelt filmméret következtében a kamerák átlagosan 24 kilogrammot nyomnak, ezért az alkotók többnyire csak egy-egy fontosabb jelenetsort forgatnak le vele. A Csillagok között képi világáért is felelős Hoyte Van Hoytema ennek ellenére a legtöbb jelenetet, sokszor a vízben játszódóakat is kézből vette fel, annak érdekében, hogy minél közvetlenebb élményt nyújtson a moziba látogatóknak.

Ha ez nem hangzik elég kimerítőnek, akkor érdemes megjegyezni azt is, hogy az ilyen módon forgatott filmek tárolása, szállítása és vetítése szintén körülményes feladat, ugyanis egy 70 mm-re forgatott nagyjátékfilm átlagos súlya 200 kg körül mozog. Csak érdekességképpen: a 49 tekercsen terpeszkedő Csillagok között 272 kg-ot nyom. A lényegesen rövidebb Dunkirk minden bizonnyal könnyebb lesz, azonban a szállítása valószínűleg így is csak targoncával lehetséges.

A filmre való forgatás és az IMAX határainak feszegetése azt bizonyítják, hogy

Nolan egyszerre törekszik hagyományőrzésre és innovációra.

Ez főleg napjaink elkényelmesedő, egyre kevesebb kockázatot vállaló filmiparában figyelemreméltó.

Ahogy az ötvenes években (a televízió térhódítását látva) a mozik népszerűsége csökkent és az alkotók egy része nagyszabású filmekkel (Ben Hur, Arábiai Lawrence) igyekezett visszacsábítani az embereket a vetítőterem sötétjébe, úgy manapság is hasonló helyzet figyelhető meg. Igaz, így is elenyésző azon alkotók száma, akik a klasszikus értelemben vett moziélmény megteremtésére törekednek; akik egy-egy film mozipremierjére nem csupán egy délutáni programként, hanem nagyszabású eseményként tekintenek. Az ő alkotásaik azonban párhuzamba állíthatóak az ötvenes-hatvanas évek filmeposzaival.

A Nolan eddigi munkásságát is meghatározó technikai kísérletezgetés a júliusban érkező Dunkirkben csúcsosodik ki igazán. Jóllehet a hazánkban működő egyetlen IMAX-teremben csak digitálisan vetítenek, így az eredeti minőségében nem láthatjuk a filmet, én mégis azt javaslom: ha alkalmatok nyílik, válasszátok a grandiózusabb IMAX-élményt!

Avatar

Énekes Gábor

2017-ben csatlakoztam a Filmtekercs csapatához. Ugyanebben az évben szereztem meg a diplomám az ELTE-n, ahol a filmes szakirány mellett kommunikáció és médiatudományt tanultam. Bármely korszak, műfaj és alkotó filmjeit szívesen fogyasztom, főként, ha azok megosztó társadalmi kérdéseket, párkapcsolati dilemmákat, vallási témákat és az emberiség jövőjét vizsgálják.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya