Ráadás

Éves mérleg 2016: Legnépszerűbb (meglepő) cikkeink

Erre voltatok kíváncsiak 2016-ban: Oscar-sikerfilmtől a ZS-kategóriás borzalomig összegyűjtöttük, a Filmtekercs egymillió olvasója mit tüntetett ki figyelmével!

Bár szerelemből írunk, az olvasottság nekünk sem közömbös. Egymillió olvasó látogatta idén a Filmtekercset, az érdeklődés pedig megjósolhatatlan volt – legolvasottabb cikkeink között szerepel Oscar-sikerfilm, elvont szerzői dráma és ZS-kategóriás zsánerborzalom is; kritika és toplista, elemzés és fesztivál-cikk… jócskán meg tudtok lepni minket!

Drága olvasóink, a Filmtekercs Főhadiszállás tehát sorba rendezte Nektek kitüntető érdeklődésetek alanyait, az év Top 10 Legolvasottabb Cikkét. Íme!

 

10. A testem a börtönöm – A dán lány

A tabudöngetés önmagában nem elég” – írta Wehli-Nardai Dorina; A dán lány célja nemes, de nem mert valóban nagyot lépni. A téma elképesztő bátorsága ellenére (igen, ez még ma is bátor, pláne nagyközönségnek szánva), vagy éppen ezért, az alkotók nagyon biztonsági játékot játszottak – szögezi le a kritika.

Az Oscar-szezon egyik kisebb jelentőségű filmjéről írt kritika nyitja az év legolvasottabb cikkeinek listáját: vajon miért előzte meg ez a film annyi felkapottabb társát a közérdeklődésben? Talán valóban a téma, talán maga a cikk… egy őszinte elemzés az általában kissé túlrajongott filmről.

 

9. Török lánytestvérek a cukiság határán – Mustang

Feltűnően törekszik arra, hogy kiüsse a cukiságfaktort” – foglalja össze a film leglátványosabb technikáját Sergő Z. András főszerk-helyettes. Ismét nemes a téma – női önrendelkezés a Nyugathoz képest kőkorszaki török társadalomban –, de ezúttal a kivitelezés tette naggyá a filmet: a mindent felforgató, őszinte, eredeti, hiteles színészi játék (úgy, hogy az öt főszereplő testvérből négy most állt először kamera előtt).

Kiemelkedő európai siker a Mustang; befogadható, 21. századi módon és sokáig lelkünkbe ivódva szól alapvető emberi értékekről – írja kritikánk. No és a film erényein túl nyilván az sem ártott az olvasottságnak, hogy a Mustang volt a Saul fia legveszélyesebb ellenfele az Oscar-gálán.

 

8. Bebörtönözhetetlen szeretet – A szoba

Zsigeri sokk helyett szellemileg érint meg” – foglalja össze a film hatását Dobi Ferenc. Még mindig Oscar, ezúttal azonban az élmezőnyből; nagy örömünkre valamit megérintett a Ti lelketekben is A szoba, mert kritikája a 8. legolvasottabb cikkünk lett idén.

Pedig ez a roppant alacsony költségvetésű adaptáció nem az a közönségcsalogató fajta (kíváncsi lennék, hányan olvasták volna a cikket az Oscar nélkül), és ami azt illeti, cikkünk sem épp bulvár (mondjuk, egyetlen írásunk sem szokott az lenni) – az érdeklődés tehát a Ti jó ízléseteket dicséri. „Nem fogjuk boldogan elhagyni termet, de talán egy fokkal jobb emberként lépünk ki a moziból. A film életigenlés, de nem a rózsaszín szemüveges fajtából” – írtuk.

 

7. Fellini a varázshegyen – Ifjúság

Ha Fellini még élne, olyan filmeket készítene, mint az Oscar-díjas Paolo Sorrentino” – nyit Gyöngyösi Lilla. De Sorrentino korántsem egyszerű epigon: el tudja hitetni, hogy egyszerűen ugyanazok a problémák érdeklik, mint az egykori mestert, és hasonló bizarr figurákat, jeleneteket fedez fel maga körül; eközben viszont önálló tartalommal is kiegészíti az örökérvényű kérdésfelvetéseket – írja kritikánk.

A cikk egyike volt az év során következetesen az élvonalban szereplő írásoknak: az Ifjúságot nem egyetlen marketing-esemény dobta meg, hanem állandó, lassan parázsló, ki nem alvó érdeklődés övezte. Túláradó szépség az Ifjúság: maradandó élmény, mely napokkal a vetítés után is a hatása alatt tart. A film világképe egyszerre keserű és az életet éltető – írtuk; ismét a rózsaszínszemüvegtelen életigenlés csábította olvasóinkat.

 

6. 2016 legjobban várt filmjei

Nem nagy iparági titok, hogy az év végi összegző és előrejelző listák általában az olvasottsági élvonalban szerepelnek – mégis meglepő, hogy az évet előre áttekintő cikk magának az évnek 6. legolvasottabb írása lett; az érdeklődés általában magas ugyan, de olyan ezeknél a cikkeknél, mint a szalmaláng: ezt mégis sokan, sokáig kerestétek.

Nem minden jóslatunk vált fényes valósággá (de hát ilyen a filmeket megelőző várakozás): kissé gyengébb lett az Aljas nyolcas, A függetlenség napja 2. és az új Harry Potter-film is, mint reméltük. De ha visszaemlékszel egy évvel ezelőttre: a lelkesedésünk bizony őszinte volt!

 

5. Oscar 2016: Ki lesz a legjobb férfi főszereplő?

Már októberben megírta Kajdi Júlia a következő év 5. legolvasottabb cikkét. Bár világszerte és idehaza is hatalmas várakozás övezte Leonardo DiCaprio első Oscarját, a meccs nem volt lefutott: elegendő remek alakítás született ahhoz, hogy érdemes legyen másokra is vetni egy-egy pillantást.

A valós személyeket bemutató, életrajzi elemekkel készített alkotások ismét túlsúlyban vannak” – írta az elemzés. Továbbá: „megint hiányoznak az igazán fiatal, 30 alatti színészek.” Örömmel láttuk, hogy elemzés-sorozatunk is felkeltette az érdeklődéseteket!

 

4. Agresszionauták – 400 nap

A 400 nap olyan kiscsoportos túlélőmozi, ahonnan a zsáner alapjai is hiányoznak” – írta Havasmezői Gergely erről a rémesen ostoba, unalmas sci-firől és lelki sérült idiótáiról. Pedig épp a kiscsoportos drámák kínálják a legszebb lehetőséget arra, hogy az ember írással, sztorival, jellemekkel kompenzálja – csudát kompenzálja: tegye irrelevánssá – az alacsony költségvetést, a látványtechnika hiányait: a 400 nap mégis elfuserálja minden esélyét, és csak arra jó, hogy hozzá lehessen mérni a jobb darabokat – mondja a toplista egyetlen mérges írása.

Izgalmas kérdés, hogy vajon miért egy hazájában eredetileg DVD-re kiadott mű kritikája került a toplista 4. helyére, úgy, hogy idehaza csupán néhány mozi mutatta be a filmet egyáltalán. Lennének tippjeink alternatív filmnézési módokról (nyilván mindenki megvette lemezen, ugye?), no de illedelmes filmes lap vagyunk. Segíthetett a cikknek a benne felsorolt sok alternatíva, a klasszisokkal jobb filmek ajánlása is.

 

3. A magyar harcművészet reklámfilmje – A lovasíjász

A néző nem tud nem a hatása alá kerülni” – írja Pásztor Balázs és alapos, átgondolt, mintaértékűen elfogulatlan kritikában elemzi a film szépségeit és hibáit. Idei évünk Arany Filmtekercs-győztes legjobb kritikája példát mutat arról, hogyan lehet egy látványosan pártos filmet igaz módon, ideális kritikusként viselkedve elemezni, és nagy-nagy örömünkre szolgál, hogy az év 3. legolvasottabb írásaként terjeszthette a kritika sajtóműfajának erényeit.

A lovasíjász

Nem mintha mindenki egyetértett volna vele. A cikk alatt az év legbőszebb kommentháborúja robbant ki – no de ilyen a pártos filmek és kritikáik sorsa. A kommentek kezelése ismét mintaértékű volt, dühös olvasók szelídültek párbeszédet vállaló józan emberekké: ez a cikk és utóélete vált a Filmtekercs egyik legnagyobb örömévé az évben. Gratulálunk, Balu!

 

2. Szemfényvesztésbe zárt hatásvadászat – Szemekbe zárt titkok

Hogyan lehetséges, hogy egy kiváló alapanyagból és nagynevű színészekkel elkészített krimi, amit egy tehetséges forgatókönyvíró készített, felháborítóan középszerű legyen?” – kérdi Tóth Nándor Tamás, az argentin eredeti őszinte rajongója. Sokan tehettétek fel a kérdést magatokban, mert a hollywoodi feldolgozás legnagyobb hibáit összegző cikkünk az év 2. legolvasottabb írása lett.

Szemekbe zárt titkok (Secret In Their Eyes)

A film maga nem váltott ki feltűnő lelkesedést a hazai mozinézőkből, tehát magabiztosan állíthatjuk, hogy a cikk minősége az, ami vonzott titeket. Mert Nándi nem egyszerűen a Szemekbe zárt titkokról ír, hanem a válságban lévő hollywoodi műfaji film egész univerzumáról – és hisszük, hogy a válság jeleit az olvasók is érzik, és hisszük azt is, hogy az ilyen írások segítenek mélyebbre látni benne.

 

1. Cinefest 2015: Homárként is jobb, mint egyedül – A homár

A homár az utóbbi évek legparádésabb társadalmi szatírája– lelkendezik Bartal Dóra az év legolvasottabb írásában! Mégis vakarjuk a fejünket: vajon mi tette ezt az erényei dacára kissé nehezen megközelíthető, alig reklámozott filmet (amely normál esetben eltűnt volna a fesztiválfilmek fekete lyukában) ilyen népszerűvé? Örvendetesen ínyencnek bizonyult a Filmtekercs-olvasók érdeklődése 2016-ban!

Persze ezzel az írással sem értettetek egyet mindnyájan: kommentben megkaptuk azt is, hogy „életemben nem láttam ettől rosszabbat”, és azt is, hogy „igen különleges film”. De az év során folyamatosan az aktuális népszerűségi listánk élén tanyázó írás nem is próbálja egyoldalú műként lefesteni a filmet: éppen árnyalt elemzése az, ami – hisszük ismét – érdemessé tette megtisztelő figyelmetekre.

 

2017-re pedig hasonló mély, megjósolhatatlan filmes kíváncsiságot kívánunk nektek: mi itt leszünk, szerelemből, továbbra is!

2016-os évértékelő cikkeinket megtalálod itt.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés