Nincs kategorizálva

Éves mérleg 2017: Csúcssikerek és megabukások – 1. rész

A Disney szárnyal, néhányan váratlanul kasszát robbantottak, a többség azonban többet várt 2017-től. Íme a legfontosabb sikeresek és a legcsúfosabb bukások az évből! Az első részben kezdjük az anyagi katasztrófákkal.

2017 toronymagasan a Disney éve volt, és ez valószínűleg a következő tíz évben is így marad. A stúdiót persze emiatt rengeteg támadás fogja érni – jómagam továbbra is megmaradok a cég egyik legélesebb kritikusa a jövőben is, mert ilyen mértékű piaci koncentrációval soha nem fogok egyetérteni (különösen, hogy semmi szükség nem volt erre a piaci konszolidációra). De azt el kell ismernem, hogy a Disney kiváló akvizíciókat hajtott végre az utóbbi években (Marvel, Lucasfilm és idén a 20th Century Fox), miközben saját maga is megújult. A döntések gyümölcsei 2017-ben tökéletesen beértek: az öt legmagasabb bevételű filmből 3 és fél a Disneyé (a „fél” a Pókember, ami félig a Sonyé, félig a Marvelé).

A Disney mellett pedig más nemigen tud labdába rúgni. Ennek is köszönhető, hogy 2017 sokkal inkább a bukásokról és a csalódásokról válik emlékezetessé, ami különösen a nyári szezonra koncentrálódótt, tehát egyértelműen a filmfogyasztási szokások változásáról kell beszélnünk. Műfai tekintetben a sci-fik és a történelmi filmek szenvedték el a legnagyobb pofonokat, noha itt is óriási kilengések mutatkoznak (Dunkirk). Két zsánert nevezhetünk egyedül az év nyertesének, ebből a képregényhősfilm egyértelmű, a horror azonban talán kevésbé. Utóbbi különösen annak fényében fontos jelenség, hogy a Disney uralma miatt jó időre búcsút inthetünk az elsősorban felnőtteket megcélzó fősodorbeli filmek korának.

 

10. Szárnyas fejvadász 2049

A Blade Runner 2049 szinte minden magára valamilyen mértékben is adó kritikus (és alkalomszülte kritikus) szerint ott lesz az év legjobbjai között. Óriási várakozás előzte meg a filmet, és a nézők nem is csalódtak (legalábbis nem annyira). Anyagi értelemben mégis bukás a Szárnyas fejvadász folytatása. Miért? Egyrészt azért, mert sci-fit inkább egy hangos kisebbség (a sajtó) várta, mint a széles közönség. És lássuk be: azért nehezen fogyasztható, lassú tempójú alkotásról van szó. Ahogy korábban írtam, igazából a 150 milliós költségvetés volt túlzás, a 91 milliós amerikai végeredmény az első pillanattól a reális bevétel volt.

 

9. Alien: Covenant

Ahhoz képest, hogy mennyire rossz az Alien: Covenant, még egész sokan megnézték. Ha a Blade Runner 2049 mindenkinek benne lesz a top 10-ben, akkor az Alien a legnagyobb csalódások között. Így aztán nem meglepő, hogy összességében a bevételi eredménye is kudarcos, noha azért bukásnak talán nem nevezhető. 97 milliós költségvetéséből a hazájában csak 74-et térített meg, de ez kiegészítve a nemzetközi piacokról érkezett 166 millióval nagyjából elegendő a nullszaldóhoz. Csak épp ennél mindenki többet várt.

 

[mks_pullquote align=”center” width=”800″ size=”16″ bg_color=”#609492″ txt_color=”#ffffff”]

Bukottak még…

A top 10-en kívül bőven voltak még csalódást keltő bevételű filmek 2017-ben. Az amerikai blockbusterek többségét csak a nemzetközi piacok mentették meg. Mind A Karib-tenger kalózai, mind a Transformers: Az utolsó lovag és A múmia épphogy megmenekült a bukástól köszönhetően az európai és ázsiai bevételeknek.

Vannak egyértelmű bukások, mint az Egyenesen át, az Ütközés vagy a Tulipánláz, amelyeket hazánkban is vetítettek, így mi is tudjuk róluk, hogy rosszak, és egyszerűen megérdemelték a sorsukat. Közülük a legnagyobb fiaskó A szerencse háza volt, ez a Will Ferrel és Amy Poehler nevével fémjelzett vígjáték, ami 40 millióból csak 25,5-öt fizetett vissza. Korábban ilyen Will Ferreltől elképzelhetetlen volt.

Aztán ott vannak még a névtelen katonák, a filmek, amelyekről életében nem hallott senki, akkora bukások voltak. Az Only the Brave c. tűzoltós film 38 milliós költségvetése ellenére csak 19 milliót gyűjtött össze. A Magyarországon nemrég DVD-n kiadott Közöttünk az űr 30 millióba került, és az Egyesült Államokban 8 milliót zsebelt be – nos, ebben sem volt túl sok fantázia. A legnagyobb közülük az All I See Is You, amelyben Blake Lively figurája visszanyeri a látását, a férje pedig féltékennyé válik (komolyan, ennyi a történet). A dráma 30 millióból mindössze 217 ezer dollárt térített csak meg.

[/mks_pullquote]

 

8. Suburbicon

Miközben a kasszarobbantónak szánt popcornfilmek látványosan vergődnek Hollywoodban, a középműfajú, közepes súlyú mozik csendben elhalnak. Mára csak egy-két olyan sztár maradt, akire a közönség úgy igazán kíváncsi lenne (igazából egy: Leonardo diCaprio), az egyéb eszközök (mint maga a zsáner, a díjak vagy épp a rendező) pedig teljesen elkoptak. Semmi nincs, ami miatt az emberek megnéznék ezeket a filmeket. A számtalan bukás közül a Suburbicont emeltem ki, ami igazi sztárparádé: a Coen testvérek írták, George Clooney rendezte, Matt Damon, Julianne Moore és Oscar Isaac játszik benne. És mégis érdektelenség jellemezte: 25 milliós büdzséje ellenére csak 5 millió dollár értékben váltottak rá jegyet.

 

7. Valerian és az ezer bolygó városa

Ó, Luc Besson, te aljas hazárdjátékos! Már-már a szégyentelenség kategóriába esik az, amit a franciák Andy Vajnája végrehajtott a Valerian és az ezer bolygó városával. Besson ugyanis a film marketingkampányában magát, hírnevét és befolyását helyezte előtérbe – ezt még olyan kultikus rendezőknél se szokták, mint Scorsese vagy Tarantino. A trükk az volt, hogy a rendező-producer ezzel meggyőzte a forgalmazókat, vegyék meg tőle egy összegben a jogokat (tehát nem kért részesedést a bevételekből), így a film számára már a premier előtt sikeressé vált.

Ami óriási eredmény annak fényében, hogy a Valerian minden idők legdrágább európai filmjének (Asterix és Obelix – Kleopátra küldetés) a két és félszeresébe, 197 millió euróba (209 millió dollárba) került. Az, hogy később a produkció csúfosan megbukott, már a legkevésbé se izgatta Bessont. A világszerte összegyűjtött 177 millió dollár a reklámkampánnyal kiegészített költségvetéshez viszonyítva közel 233 milliós bukás.

 

6. Az ígéret

Az ígéret valójában kakukktojás, de akkora bukás, hogy amellett nem lehet elmenni szó nélkül. Azért kivétel, mert a teljes, 90 milliós büdzséjét egy örmény származású üzletember, Kirk Kerkorian dobta össze, akinek egyértelműen az volt a célja, hogy emléket állítson a feledésbe merült (és Törökország által el nem ismert) örmény népirtásnak. Megtérülést bizonyára nem is vártak tehát a filmtől, de azt igen, hogy mondjuk megnézzék néhányan. Ehhez képest mindössze 8 millió dollárnyi mozijegyet kelt belőle, ami jószerével a teljes érdektelenséggel egyenértékű.

 

5. Páncélba zárt szellem

Az Alien mellett a másik nagy csalódás idén a Ghost in the Shell remake-je volt (figyelemfelkeltő adat, hány sci-fi van a bukások között). A japán eredetű sci-fi adaptációjára nem voltak igazán kíváncsiak Amerikában, mindössze 40 millió dollár értékben váltottak rá jegyet a 129 milliós költségvetés dacára. Az igazi meglepetés azonban, hogy a nemzetközi piacokon sem teljesített jól,

Japán például kevesebben nézték meg, mint a Blade Runner 2049-et, Kínában pedig még az Alient is többen látták. A nemzetközi támogatás nélkül viszont különösen nagy bukás lett belőle. Nem kellett volna kiengedni a szellemet a páncélból…

 

4. Az egészség ellenszere

Az egészség ellenszere csak azért nem lett az év legnagyobb pofára esése, mert nem került sokba: csak 40 milliót kóstált. De még így is majdnem dobogóra került Gore Verbinski mozija, amely mindössze 8 milliót tudott összegyűjteni hazájában. Pedig Verbinski régen igazi álomgyáros volt, ő indította el annó A Karib-tenger kalózait. Az egészség ellenszere azonban egyszerűen rossz, és manapság a negatív hírnév egy sötét tónusú thriller számára a halálos ítélettel egyenértékű – csak azért nem került fel több ilyen film, mert általában nagyon kevés pénzt adnak rá (lásd még: Öldöklő szerelem).

 

3. Monster Trucks

Erről a filmről talán még a leginkább vájtfülű filmrajongók se tudnak sokat. A Monster Trucks annyira nem érdekelt senkit, hogy még a méretes bukásának híre se ugrotta meg az ingerküszöböt. A film elkészítésére teljesen érthetetlenül 125 milliót adtak a Jégkorszakról ismert Chris Wedge-nek, noha igazán senki nem gondolhatta, hogy ebből siker lesz.

A történet egy űrlényről szól, aki szimbiózisban él egy roncsjárgánnyal. Gyerekeknek szóló kalandfilmként próbálták eladni, de mint látszik, eléggé sikertelenül: mindössze 33 millió dollárt fialt. A Monster Truckost még a nemzetközi piacok se mentették meg, így csak ezen a filmen nagyjából 70 millió dollárt bukott a Paramount.

 

2. Űrvihar

Most őszintén: ki az, akit meglep az Űrvihar bukása? A filmben egy név sincs, ami miatt kíváncsi lenne rá az ember (Gerald Butler? Jim Sturgess?), de persze a nézőt nem ők, hanem a viharok érdekelték. Csakhogy a lesújtó kritikák és a nézői visszajelzések szerint az előzetesben az összeset ellőtték! Ezek után nem is csoda, hogy mindössze 33 millió dollár értékben váltottak rá jegyet a tengerentúlon a 120 milliós költségvetés dacára.

 

1. Arthur király – A kard legendája

Guy Ritchie jött, látott és vesztett: 175 milliós költségvetéséből az Egyesült Államokban mindössze 39 milliót realizált, de még a nemzetközi bevételek se tudták megmenteni a filmet a hozzáadott 109 millióval. Noha nyilvánvaló volt számomra, hogy ekkora büdzsét finoman szólva hiba megszavazni manapság egy történelmi filmre, a stúdió valószínűleg arra számított, hogy a Trónok harca gigantikus sikerének hullámán kialakult valamiféle nézői igény a varázslós-középkori történetek irányába.

Nos, az Arthur király – A kard legendája a végletekig rácáfolt erre, a következmény pedig az, hogy legalább 5 évig nem készülnek hasonló mozik. És Guy Ritchie is nehezebben fog találni finanszírozót a jövőben.

 

***

A második részt (a legnagyobb sikereket) itt olvashatodKövesd 2017-es évértékelőinket itt :)

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com