Nincs kategorizálva

Éves mérleg 2018: Musicalhorrorhős születik – Az év legnagyobb anyagi sikerei

Vízválasztó évet képez 2018: a filmgyártást középtávon meghatározó trendek teljes mértékben világossá váltak. Készülj, néző, mert a közeljövőt a szuperhősök, a horrorok és a musicalek uralják majd – legalábbis a mozikban.

Semmi sem mutatja meg jobban, hogy milyen filmekre számíthatunk a közeljövőben, mint a pénz. A trendek felemás képet mutatnak: fanyalgásra továbbra is lehet okot találni, de ezúttal a korszakváltás nyomai is megfigyelhetők. A felszínen ugyanis kifogástalan évet zártak a hollywoodi stúdiók: minden idők legmagasabb bevételét érték el tavaly. Számos tekintetben szuper év volt 2018: az elmúlt tíz évből csak kettőben adtak el több jegyet, az inflációs kiigazítást nézve pedig 2009 óta nem zártak ilyen jól (forrás: The Numbers).

A stúdiók közül első ránézésre megdönthetetlennek tűnik a Disney (rém)uralma. Ha azonban az adatok mélyére nézünk, azt látjuk, hogy a bevételek korántsem koncentrálódnak olyan mértékben az egeres stúdiónál, mint azt sokan sejtik. A hazai piacon elért 26%-os részarány persze egészen elképesztő. Több mint a harmadik-negyedik helyezett Universal (14,9%) és Sony/Columbia (11%) hányada összesen. A második helyen álló Warner Bros. is jócskán lemaradt (16,3%). A koncentráció igazán csak akkor válik majd ijesztővé, ha lezárul a 20th Century Fox felvásárlása, amelynek 9,1%-os részesedésével már a piac harmadát irányítja majd a Disney (forrás: Box Office Mojo).

Disney

A mozgóképes iparágra mégsem ez jelenti a legnagyobb veszélyt. A Deadline által elemzett szakmai jelentés jóval árnyaltabb képet mutat. Eszerint a növekedési potenciál továbbra is alacsony a mozis piacon, a nézők egyre nagyobb százaléka fogja választani a közeljövőben a streaming-szolgáltatást. A gyakorta emlegetett sebezhetőség azonban egyelőre csak üres fenyegetésnek tűnik, a várt apokalipszis még mindig nem következett be. Ennél izgalmasabb a másik veszélyforrás. A tanulmány szerint ugyanis az ipar túlságosan kitett a blockbustereknek. E narratíva szerint 2018 csak azért sikerülhetett jól, mert a hollywoodi stúdiók idén nem nyúltak annyira mellé, mint tették a korábbi években (a bukásokkal egy másik cikkben foglalkozunk).

 

Kasszarobbanás-veszély

Nézzük akkor, hogyan teljesítettek a potenciális kasszarobbantók. A válasz röviden: remekül. A globális piacon egyetlen olyan alkotás volt képes beférkőzni a legjobb 10 közé, ami nem folytatás (vagy egy szuperhős-univerzum része) – a Bohém rapszódiával később foglalkozunk. Immár két évtizede tart az a trend, hogy a nézők elsősorban folytatásokra költik a pénzüket. Idén ez pusztán annyiban változott, hogy a könyvadaptációk és a remake-ek kiestek az élmezőnyből, a kulcsszó végérvényesen az univerzum lett.

Operation Red Sea

A másik fontos különbség, hogy egyre jobban elválik a globális piac az amerikaitól. Ennek hátterében egyetlen ország áll: Kína. A távol-keleti ország piaca akkorára duzzadt az utóbbi időben, hogy könnyen elképzelhető, hamarosan lehagyja az amerikait. Két film jelzi ezt a leginkább: a globális bevételi toplista 13. és 14. helyén álló Operation Red Sea és a Detective Chinatown 2. – mindkét mozi egyaránt több mint félmilliárd dollárt zsebelt be, itthon pedig szinte nem is hallottunk róla.

Globális bevételi lista Összbevétel (millió dollár) Amerikai bevételi lista Amerikai bevétel (millió dollár)
1. Bosszúállók – Végtelen háború 2048,7 1. Fekete Párduc 700,1
2. Fekete Párduc 1346,9 2. Bosszúállók – Végtelen háború 678,8
3. Jurassic World: Bukott birodalom 1308,5 3. A hihetetlen-család 2. 608,6
4. A hihetetlen-család 2. 1242,7 4. Jurassic World: Bukott birodalom 416,8
5. Aquaman 945,8 5. Deadpool 2. 318,5
6. Venom 855,7 6. A Grincs 269,7
7. Mission: Impossible – Utóhatás 791,0 7. Aquaman 262,6
8. Bohém rapszódia 743,4 8. Mission: Impossible – Utóhatás 220,2
9. Deadpool 2. 736,6 9. A Hangya és a Darázs 216,6
10. Legendás állatok – Grindelwald bűntettei 643,1 10. Solo: Egy Star Wars-történet 213,8

(Forrás: Box Office Mojo)

Az is látványos, ahogy az amerikai és a globális bevételi lista elválik egymástól. Az utóbbi lett a kritikusok által felemásan megítélt mozik mentsvára: a Legendás állatok 2., a Venom vagy épp a Jurassic World: Bukott birodalom egyaránt bevételének 70%-t a hazáján kívül realizálta. A nagy kivétel a Solo volt – nem véletlen, hogy a Disney hirtelen törölte az összes Star Wars-spinoff projektet.

 

Mozgolódás a középpályán

Bárhogy is nézzük, azért a top 10-ben kevés az igazi meglepetés. A Bosszúállók – Végtelen háború mindent vitt, de nem meglepő a Deadpool 2., A hihetetlen-család 2. és a M:I 6. sikere sem. A Fekete Párduc, az Aquaman és a Venom diadala már annál inkább – mindez csak még egyértelműbben előrevetíti, hogy a jövőben egyre több és több (és több) szuperhősfilm készül majd.

A kasszarobbantóknál sokkal izgalmasabb képet fest a középmezőny. Ha az animációs filmektől eltekintünk, meglepően sok új ötletből megvalósított mozit találunk – különösen az amerikai listán. A filmgyártás irányát tehát továbbra is az Egyesült Államok diktálja: jellemző, hogy ezek lesznek később azok, amelyek majd kasszát robbantanak a globális piacon.

Elsőre feltűnő a horrorok és a zenészfilmek dominanciája a középkategóriában – az eredetiséget és a műfajiságot kedvelők számára ez mindenképp pozitívum. A Csillag születik, a Bohém rapszódia, a Hang nélkül és a Kőgazdag ázsiaiak egyaránt kellemes meglepetés anyagi értelemben, de még a Meg: Az őscápa és a Ready Player One is ide sorolható. Utóbbi azért is különleges, mert ebből a kategóriából egyébként éppen az általánosságban egyeduralkodó akció-kalandfilmek hiányoznak. A Felhőkarcoló, a Tűzgyűrű: Lázadás, a Tomb Raider vagy épp a Rampage: Tombolás annak ellenére is a csalódás kategóriába sorolható, hogy klasszikus bukásnak nem nyilváníthatjuk őket.

A stúdiók tehát részben a szuperhőspiac túlzsúfoltsága miatt a jövőben leginkább horrorba fektetnek. Utóbbival gyakorlatilag nem lehetett mellélőni 2018-ban, noha ezt részben extrém alacsony költségvetésüknek köszönhetik. Az apáca vagy a Halloween, de igazából még A megtisztulás éjszakája: A sziget is elképesztően nyereséges volt, és ez a sokat kereső, de cserébe sokat is költő Disney számára például elképzelhetetlen.

Ha nem horror, akkor zenés film (musical vagy zenészről szóló életrajzi portré). E kategóriába sorolhatók még olyan sikerek a már említettek mellett, mint a Mary Poppins visszatér, a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba vagy épp a bevételeinek döntő részét az idei évben realizáló A legnagyobb showman. Furcsa belegondolni, hogy mindez elsősorban a Kaliforniai álomra vezethető vissza.

Kőgazdag ázsiaiak

Nemcsak a kalandfilm esett 2018 áldozatául. Az animációs filmek aranykora is a végéhez közeledik. Míg mondjuk 2016-ban az amerikai bevételi lista első 11 helyén 4 animációs filmet találunk, addig 2019-ben csak kettőt. Persze ez részben annak is köszönhető, hogy a Disney kvázi kihátrált ebből a műfajból, és ehelyett a korábbi sikereinek élőszereplős adaptációjára fókuszál. A korábbi évek óriási sikerei (A dzsungel könyve, A szépség és a szörnyeteg) után idén szabályosan elárasztotta a piacot – 2018 egyik legnagyobb tanulsága, hogy nem mind arany, ami Disney. Igazán csak A diótörő és a négy birodalom bukott, de igazság szerint az Időcsavar és a Barátom, Róbert Gida is csalódást okozott.

 

De hol vannak a jó filmek?

A legszomorúbb trend 2018-ban, legalábbis az igényes filmek rajongói számára, a minőségi alkotásokat övező érdektelenség volt. Az összes zsánert figyelembe véve a drámák és kissé meglepő módon a vígjátékok szorultak a leginkább perifériára. Az olyan, kritikailag sikeres alkotások, mint a Kutyák szigete, Az első ember vagy épp a Nyughatatlan özvegyek éppen csak nullszaldósakká váltak a kasszáknál. Ha végignézzük az amerikai bevételi lista első harminc (!) helyét, mindössze egyetlen nem zenés vígjátékot találunk – a már említett, és minden szempontból különböző Kőgazdag ázsiaiakat, illetve egyetlen drámát, a Creed II.t.

Creed 2 (Kép: Fórum Hungary)
Creed II.

Úgy tűnik, hogy ez a két műfaj teljesen érdektelen a mozik elsődleges célközönségének: a fiataloknak. 2018-ban csak olyan filmek tudtak viszonylag magas bevételt elérni, amelyek kifejezetten az idősebb rétegeket célozták meg – lásd: Könyvklub, A csempész vagy épp a vallásos nézőknek készült I Can Only Imagine.

A kilencvenes évek Hollywoodjára oly jellemző megközelítés tavaly végleg kimúlt: nagynevű színészekkel vagy rendezőkkel már nem lehet moziba csábítani a közönséget. Az olyan kivételek, mint Kevin Hart (Esti iskola) vagy Spike Lee (Csuklyások: BlacKkKlansman) már inkább a szabályt erősítik, minthogy egy trend előszeleként beszélhessünk róluk. Bizonyos szempontból ez nem is meglepő: ezen filmkészítők és már ezek a műfajok sokkal inkább a tévécsatornákat és a streaming-szolgáltatókat erősítik manapság.

 

***

Ha tetszett, olvasd el további évértékelő cikkeinket!

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com