Nincs kategorizálva

„Ez a legrosszabb dolog, amit valaha mondtam” – Louis CK: Live at the Beacon Theatre (18+)

LouisCK_Live_BeaconLouis CK korunk egyik legnépszerűbb humoristája. A nemrég újranyitott Bem mozi műsorán szerepelt egy előadása: a szervezők ígérete szerint vetítéssorozatra is számíthatunk.

Louis CK korunk egyik legnépszerűbb humoristája, egyszerre színész, rendező, többszörös Emmy-díjas író, producer, családapa, elszánt maszturbátor, ezen túl pedig a perverzek Willy Wonkája szeretne lenni. Számos tabutémát döntöget, ehhez azonban egyáltalán nem kell erőlködnie, egyszerűen mer őszinte lenni, amihez írói tehetség és megnyerő előadásmód is társul. Mindez elég ahhoz, hogy megtöltse a több mint 2500 férőhelyes Beacon Theatre-t New Yorkban, de Amerika-szerte is özönlik rá a szókimondó humort kedvelő közönség.

Nem újkeletű vita, de a magyar és a nyugati (főleg angolszász) standup tartalmilag nagyon más irányt képviselnek, ami minden bizonnyal elsősorban nem a standuposok humorában/tehetségében keresendő, inkább kultúra és befogadás kérdése. Valószínűleg sokkal hamarabb kiverné a biztosítékot a magyar nézőknél, ha mondjuk Kőhalmi Zoltán a felvétel elején kitiltaná a zsidókat az előadásról. Louis CK megteheti, együtt nevetnek vele. De ha még meg is sértődött néhány néző a kínai kisbabák furcsaságán élcelődő beszóláson, vagy az iskolai önkénteskedés közben maszturbáló apa képén, van forgalmazó, aki a humorista mellé áll, ráadásul a szakma még díjazza is ezekért a poénokért.

A Beacon Theatre-ben tartott előadás nem emelkedik ki a többi közül, nem lehet azt mondani, hogy ha bele akarsz kóstolni Louis CK-be, akkor mindenképp ezt az előadást nézd meg. Nem, ha bele akarsz kóstolni Louis CK-be, nézd meg bármelyik show-ját. Akad bőven, és mindegyik ugyanannyira élvezetes és elgondolkodtató. Ha élvezni fogod, garantáltan meg fogod nézni az összes többit is. Az életműből persze bűn lenne kihagyni az egyedi felépítéssel, stílussal és humorral operáló, már öt évadot megért Louie-t, amelyben az egész estét műsor egyes elemei is visszaköszönnek, többek között az itt tárgyalt előadáséi is.8662_71

Louis a Beacon Theatre-ben három fő témát boncolgat. Egyrészt beszél arról, hogy jobb ember szeretne lenni, de semmit sem tesz érte. Az egyik legerősebb, több előadásában és a sorozatban is visszatérő példája a turistaosztályon nyomorgó, háborúba repülő amerikai katona, akinek még soha nem adta át a kényelmes széket, ételt, illetve ingyen pezsgőt biztosító, első osztályra szóló jegyét, de önmagában a gondolat jó érzéssel tölti el, már ettől jobb embernek érzi magát. A történettel az emberi önzőség olyan szintjére világít rá, amelyre senki nem lehet büszke, a közönség magára ismerő röhögése pedig arról árulkodik, hogy Louis nincs ezzel egyedül.

Ami a pontosan felépített, néha pedig improvizált poénokon túl erőssé teszi előadásait, hogy minden egyes történettel egy az egyén maga előtt is titkolt gondolatait képes felszínre hozni. Louis nagyon jól ráérez, hogyan lehet elérni, hogy az ember még jobban megismerje önmagát. Ami pedig még fontosabb, rávilágít arra, hogy ilyen témákban is merni kell őszintének lenni. Aki retteg féltve őrzött titkai felfedésétől, annak később annál nagyobb trauma lesz átélni egy lelepleződést, illetve szembenézni az igazsággal. Louis nem csak nevettet, de egyszerre nevel is. Erre pedig kevés humorista képes.

Az előadás másik két fő témájával még mélyebb lelki bugyrokban matat a gyereknevelés során felmerülő sötét gondolatok, illetve az emberi perverziók határtalanságának taglalásán keresztül. A két témát pedig egy hajszálvékony határon billegve, de nagyon intelligensen érinti össze. Nagyon veszélyes vizeken evez: a szöveg legapróbb változtatásaival egy mérhetetlenül ellenszenves ember képét mutatná, de a megírt szövegek legalább annyira tudatosak, mint amennyire nyitottak az improvizációra. Ha épp a színpadon jut eszébe egy még aljasabb, még gonoszabb poén, beleszövi az előadásba, és gond nélkül folyik az árral. A közönség pedig mindenre vevő: nevet a lánya osztályába járó kisfiút vízbefojtó apukán, a holttest szájába szaró perverzen vagy a líbiai hírekről tudósító nőre maszturbáló férfin. Tudom, ez így leírva kurvára nem vicces, de épp ezért kell megnézni a humorista előadásában. Ő akkor is díjat fog kapni ezekért, ha beletapos néhány érzékeny ember gyermeki lelkébe.

A Bem mozi előadásait itt figyelheted.

[author_bio author=”thomassvk87″]

Szűcs Tamás

Szűcs Tamás a Corvinus Egyetemen végzett kommunikáció szakot és az ELTE-n filmelmélet és -történet szakot. Korábban a Filmtekercs hírrovatának vezetője volt, jelenleg kommunikációs tanácsadó egy PR ügynökségnél. Specializációja Hollywood, a közel-keleti filmek, az amerikai talk showk és sitcomok.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com