Ráadás

…és az alkotóművészetet is – Alföldi & Fassbinder: A félelem megeszi a lelket

Hernádi Judit és Bányai Kelemen Barna Alföldi Róbert - Rainder Werner Fassbinder: A félelem megeszi a lelket című színdarabjában

Szörnyen nehéz dolog lehet színpadra adaptálni egy eleve színházias stílusú filmet, Alföldi Róbert most mégis megpróbálta. A félelem megeszi a lelket témája miatt roppant fontos és aktuális, megvalósítása terén azonban nem sokkal több egyszerű másolásnál.

1974-ben, alig két évvel a müncheni olimpiai terrortámadás után jelent meg a fiatal német rendezőzseni, Rainer Werner Fassbinder filmje, amelyben egy középkorú arab bevándorló, Ali (El Hedi ben Salem) és egy idősebb német nő, Emmi (Brigitte Mira) szerelmi viszonyának alakulását követhetjük nyomon. A kulturális, társadalmi, anyagi és még ki tudja, mennyi ellentét ellenére szövődő kapcsolat a főhősök közvetlen és szélesebb környezetében is heves indulatokat és ellenérzéseket váltott ki, kiváló tanúbizonyságot téve a korabeli német lélek félelmekkel és előítéletekkel telített állapotáról.

De „A félelem megeszi a lelket” mondás – mely a műben Ali szájából hangzik el – nem csupán a negyven évvel ezelőtti német emberekre igaz, hanem általánosságban is. Többek között ezért is annyira időtálló Fassbinder filmje, hiszen valamilyen félelemmel minden korban és helyen találkozhatunk. És ugyanezért nem rossz ötlet akár 2017-ben színpadra adaptálni a történetet, pláne,

amikor a „migráns” szó mindennap elhangzik

híradókban és hétköznapi beszélgetésekben egyaránt. Az már más kérdés, hogy a befogadás, elfogadás és megfogadás sajátos tanmeséjét nem túl hatásosan sikerült színházi darabbá alakítani.

Persze lehet, hogy A félelem megeszi a lelket mint alapanyag nem túl képlékeny. Fassbinder színházias stílusa, érzelmi azonosulást a színészek és a közönség számára egyaránt lehetetlenné tevő rendezésmódja megkötötte az adaptálásért felelős Ugrai István és a rendező Alföldi Róbert kezét. (Azért zárójelben jegyezzük meg, hogy Fassbinder műve sem eredeti: Douglas Sirk 1955-ös Amit megenged az ég című melodrámáját értelmezte újra, a maga korába, környezetébe és társadalmi helyzetébe ültetve a történetet. Vagyis bátran adaptálva, nem pusztán másolva…)

Hernádi Judit, Bányai Kelemen Barna, Parti Nóra és Mihályfi Balázs Alföldi Róbert - Rainder Werner Fassbinder: A félelem megeszi a lelket című színdarabjában

Pedig a színészekre nem lehet panasz. Hernádi Judit remekül alakítja a mindenki által megvetett Emmit, mint ahogy az erdélyi származású Bányai Kelemen Barna is jól helytáll Aliként. Parti Nóra, Bercsényi Péter, Mihályfi Balázs és Szatory Dávid pedig ügyesen változnak át egyik pillanatról a másikra a további mintegy húsz szereplő valamelyikévé. Ennyi viszont, továbbá néhány új poén, bátrabb (értsd káromkodósabb) nyelvi fordulat még nem fogja közelebb hozni a jelenkori közönséghez a történetet, mint ahogy egy újonnan beépített szexjelenet sem botránkoztat meg senkit –

öncélúan meg ugye minek csinálni bármit is?

Nem azt akarom mondani, hogy egyáltalán ne érné meg megnézni A félelem megeszi a lelket című darabot. Csupán azt, hogy szinte pontosan ugyanazt látjuk, ha a bő negyven évvel ezelőtti filmet nézzük meg helyette. Persze aki szívesebben jár színházba ahelyett, hogy nehezen beszerezhető filmeket vadásszon a neten, vagy csak szimplán kíváncsi, hogy képes mindössze hat színész eljátszani összesen legalább húsz különböző szerepet, az mindenképp az Átrium felé vegye az irányt. Persze akkor sem árt, ha egyáltalán nem ismeri a történetet, nehogy a „pont ugyanezt láttam korábban” érzéssel távozzon a színházból.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..