Nincs kategorizálva

Franciacsúcs – Box office július 25-27.

Lucy Scarlett Johansson

Lucy Scarlett JohanssonA nézők az észre szavaztak az izmok helyett – legalább is ez a múlt hétvége tanulsága az észak-amerikai filmpiacon. A Luc Besson-féle Lucy kiütéssel győzött a Dwayne Johnson féle Herkules felett, noha összességében mindketten jobban teljesítettek a vártnál. A Michael Douglas-Diane Keaton párosával fémjelzett Szerelem a végzetem viszont csak keveseket érdekelt.

Kevés olyan hétvége volt idén a Nagy Nyári Kasszarobbantó szezonban, ahol a premier-filmek jobban teljesítettek a vártál. Az idei évad  ahogy többször is írtuk  igen gyenge eredményeket hozott, eddig nagyjából 20%-kal maradnak el a jegyeladások a tavalyinál, és ez még akkor is vészjósló értékű, ha 2013 éppenséggel rekordot döntött a bevételek terén.

Az örömet az ürömben múlt hétvégén a Lucy (magyar bemutató: júl. 24.) szolgáltatta a stúdiók számára, noha ez a film pont egy francia koprodukció. A Universal mindenesetre nagyon ügyesen taktikázott, hiszen eredetileg augusztusban debütáltatta volna Luc Besson akcióját, akkor azonban a Tini Nindzsa TeknőcökA galaxis őrzői és a Feláldozhatók 3. közepette számításaik szerint elvérzett volna egy akciófilm. Jól látszik, hogy idén a Marvel mindent felborít, de erről majd a jövő héten a galaxis premierje kapcsán értekezünk.

Lucy a női főhös akciófilmek számát gazdagítja, nagyjából hasonlóra számíthattunk tőle, mint a Salt ügynöktől (Nyitó-záróbevétel: 36 millió/113,1 millió) vagy épp a Wanted (50,9 millió/134,6 millió). A története is hasonló abban az értelemben, hogy egy szuperügyes(sé váló) nőt helyeznek a középpontba, csakhogy itt nem tanulás vagy kiképzés miatt válik emberfelettivé a főhős, hanem egy kábítószer hatására. Ez utóbbi egy másik mozi kapcsán lehet ismerős, a 2011-es Csúcshatásban pont ugyanezzel a gondolattal játszanak el  a Bradley Cooper főszereplésével játszódó film akkor 79,2 millióig vitte.

Lucy Scarlett Johansson
Lucy

Én nagyjából ennyit jósoltam a Lucynek, ehhez képest már az első hétvégén begyűjtött 43,9 milliót. Ez toronymagasan Luc Besson legjobb eredménye, előző filmje, a Vérmesék összesen nem keresett ennyit Észak-Amerikában. 40 milliós költségvetése tehát már megtérült, és hiába a fanyalgó nézők (akik érdekes módon rosszabbra értékelték, mint a kritikusok), a 100 millió is biztosan meglesz. Végeredménye 110 millió körül várható.

Idén a második Herkuleses film debütált múlt hétvégén az Egyesült Államokban, és az amerikaiaknak még szerencséjük is van, mi magyarok ugyanis hármat kapunk az ókori hősből 2014-ben. Az elsőt januárban mutatták be  ez volt a Herkules legendája  és az csúfosan megbukott. 70 milliós költségvetéséből a hazájában mindössze 18,8 milliót tudott megtéríteni, és még a műfajban hagyományosan magasabb nemzetközi bevételek se tudták nyereségessé tenni.

Ehhez képest a valamivel nagyobb büdzséből leforgatott és a hírek szerint minőségében is több Herkules (magyar bemutató: júl. 24.) már első hétvégéjén 29,8 milliót zsebelt be. A kritikusok szerint itt egyértelműen egy élvezhető moziélményt kínál a Paramount, és ezzel alapvetően a nézők is egyetértenek. Az igazi érdem egyértelműen Dwayne Johnsoné, aki mindent megtett, hogy a mozitermekbe csábítsa rajongóit, és szakértők szerint rajta kívül tényleg kevés érv szólt amellett, hogy Herkules unalomig lerágott történetét századszorra is végigizgulja a közönség.

Herkules
Herkules (Hercules)

Az egykori pankrátor küzdelmei ellenére sem lesz nyereséges hazájában a Herkules, a 100 milliós költségvetésből várhatóan 80 millió fog megtérülni  sajnos a már említett augusztusi akciófilmek várhatóan igen sok nézőt elszívnak tőle. A szandálos filmek azonban nagyon népszerűek Európában (hiszen nekünk sokkal inkább a történelmünk része a görög mitológia), és ez látszódni is fog a nemzetközi bevételeken, amelyek biztosan profitábilissá teszik a filmet.

A korábban bemutatott mozikat megviselte a két premier vártnál nagyobb sikere. A majmok bolygója – Forradalom (Dawn of the Planet of the Apes, magyar bemutató: júl. 17.) szerencsére jócskán megszedte magát az elmúlt két hétben, és vasárnapra így már meg is térítette 170 milliós költségét. A megtisztulás éjszakája: Anarchia (The Purge: Anarchy, magyar bemutató: júl. 17.) bevétele 64,8%-kal csökkent, ami bár igen ijesztőnek hangzik, még így is közel 10 százalékponttal jobb, mint a tavalyi első részé volt, ráadásul a horror műfajában ez az érték megszokottnak számít. A Szexvideó (Sex Tape, magyar bemutató: júl. 31.) számára azonban a halálos ítélettel ér fel az 58,6%-os csökkenés, hiszen már a kezdőbevétele is botrányosan alacsony volt.

Bár csaknem 2000 teremben vetítették, mindössze a nyolcadik helyen startolt a Szerelem a végzetem (And So It Goes, magyar bemutató: szept. 4.). 4,6 milliós nyitóbevételével így azonnal megbukott a 30 millióba kerülő vígjáték. A legnagyobb vesztesek között van Michael Douglas és Diane Keaton, akik főszereplésükkel, illetve Rob Reiner, aki rendezésével járult hozzá a vígjátékhoz.

 

Szerelem a végzetem (And So It Goes) Diane Keaton Michael Douglas
Szerelem a végzetem (And So It Goes)

A bukás oka ugyanaz, mint ami a Szexvideónál volt: ez a film a kritikusok szerint rossz. Márpedig a megcélzott idősebb korosztály még sokat olvas, és jobban utánanéz, hogy amiért elfárad a moziba, az vajon jó lesz-e. Ahogy a mondás is tartja, sz*rból nem lehet várat építeni, ezért ezért nehezen hibáztathatjuk az idén debütált forgalmazót, a Clarius Entertainmentet. A Szerelem a végzeten legfeljebb 15 milliót hozhat a konyhára, de még így is optimisták voltunk.

A múlt hétvégével lezárult egy korszak, ugyanis bemutatták Philip Seymour Hoffman utolsó teljes egészében elkészült filmjét. Az üldözöttet (A Most Wanted Man, magyar bemutató: aug. 28.) 361 teremben vetítették Észak-Amerikában, és ezekből 2,7 milliós bevételt realizált, ami tisztességes eredménynek számít. Kérdés, hogy a forgalmazó mer-e bővíteni, ennyi moziból ugyanis legfeljebb 12 milliós bevételre számíthatunk.

Az üldözött (A Most Wanted Man)
Az üldözött (A Most Wanted Man)

Az üldözöttnek nehéz dolga lesz, hiszen a témája igen messze áll az amerikaiak érdeklődési körétől. Főszereplője egy muszlim vallású csecsen menekült, aki egyszer csak a nemzetközi terrorellenes harc közepén találja magát. A kritikusok mindenesetre nagyon lelkesek, az utóbbi évek legjobb kémfilmjének tartják a thrillert. Ennek fényében véleményem szerint hiba volt a nyárra időzíteni a premiert, ősszel nemcsak nézettebbek az ilyen műfajú filmek, de díjesélyesként még több figyelemben részesült volna. Három éve a hasonló Suszter, szabó, baka, kém még az említett felhanggal is csak 24,1 milliót tudott összegyűjteni az Egyesült Államokban  ennek most a fele tűnik reálisnak.

Még egy preimerről kell említést tennünk, noha ez (még) csak 24 mozit érintett. A Káprázatos holdvilág (Magic in the Moonlight) Woody Allen idei alkotása. A korosodó rendező nem tud leállni, a tavalyi Blue Jasmine bemutatása óta még egy év se telt, és közben még a Bérgavallérban is szerepelt. Ilyen gyakori jelentkezés mellett nem csodálkozhatunk, ha a közönség már nem szalad azonnal a filmszínházakba egy-egy premier kapcsán.

Káprázátos holdvilág (Magic in the Moonlight)
Káprázátos holdvilág (Magic in the Moonlight)

 

Pedig a direktor most jobb formában van. Mégha a Káprázatos holdvilág kapcsán nem is ájultak el az ítészek, ezt a jobb Woody Allen-filmek közé sorolják. Az anyagiak tekintetében is jobban teljesít az utóbbi időben a rendező, aki számára a csúcsot az Éjfélkor Párizsban jelentette, ami 56,8 milliós bevételt ért el az Egyesült Államokban. Új filmje kapcsán egyelőre nehéz becslésekbe bonyolódni, az azonban a visszajelzések szerint szinte biztosra vehető, hogy nem éri el az említett bevételi magasságot. Látatlanban 20 milliót jósolok a Káprázatos holdvilágnak, de egy-két hét múlva jóval konkrétabb érték állapítható majd meg.

Jövő héten minden A galaxis őrzőiről szól majd, sok kérdést tisztáz majd a képregényfilm első hétvégi bevétele (a Marvelnek már mindent lehet? Augusztusban mennyi esélye van egy kasszarobbantónak?). Az akciófilmen kívül is lesz premier, a Universal most veti be a Get on Upot, ami A komornyik tavalyi sikerét igyekszik megismételni. Kíváncsian várjuk, menni fog-e neki.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com