Ráadás

Jók a csajok – Box office április 25-27.

Locke (Tom Hardy)

A Csajok Bosszúja (The Other Woman)Cameron Diaz, Leslie Mann és Kate Upton kellett hozzá, hogy három hét után valaki letaszítsa az áprilist teljesen uraló Amerika kapitányt a bevételi lista csúcsáról. Mellettük se a Veszélyzóna, se Az elnémultak nem tudott labdába rúgni. 

Az Amerika kapitány sikerén kívül inkább a csalódásokról válik emlékezetessé az idei április, igaz, ez döntő részben az óriási várakozással indult és hatalmas kudarcnak kikiáltott Transzcendensnek köszönhető. A többi premierről nem mondhatnánk kifejezetten, hogy bukás, ahogy azt se, hogy átütő siker – egyszerűen lagymatag hónap volt ez. Három tanulságot érdemes levonni: a nézők továbbra is tolonganak a képregényhősös filmekre (Amerika kapitány – A tél katonája), a stúdióknak nem kifizetődő az eredeti tartalmakra sok pénzt áldozni (Transzcendens), illetve a keresztényeket megszólító mozikban óriási potenciál van (Heaven is for Real, God’s Not Dead).

Az áprilisi apátiába tökéletesen illeszkedik A csajok bosszúja (The Other Woman, magyar bemutató: ápr. 24.), amely kellemes eredménnyel, mégis némiképp visszafogottan indult az amerikai mozikban. Megint kiderült, hogy a nők is szeretnek moziba járni, és meghálálják, ha kifejezetten nekik készítenek időnként egy-egy filmet. Az utóbbi hónapokban márpedig nem igazán kényeztették őket a stúdiók, igazság szerint utoljára Valentin-napon kínálták filmmel a gyengébbik nemet (Téli mese, Végtelen szerelem).

A Csajok Bosszúja (The Other Woman)
A csajok Bosszúja (The Other Woman)

A csajok bosszújának négy nézőjéből három nő volt, 65%-uk pedig 25 év feletti. Cameron Diaz éppen ebben a korosztályban sikeres, a 42 éves színésznőre továbbra is rá mernek bízni egy egészestés filmet, ez néha bejön (Rossz tanár – 100,3 millió), néha nem (Várandósok – Az a bizonyos 9 hónap – 41,2 millió). Igazán rossz eredményeket nagyjából öt évente csak egyszer produkál, ez pedig talán mindenki szerint belefér.

Mostani filmje például megint a hullám felszálló ágán van, noha folytatás valószínűleg nem lesz belőle (ellentétben a Rossz tanárral). A 40 milliós költségek már ezen a héten megtérülnek (véleményem szerint pénteken), viszont A csodálatos Pókember 2. és az egy héttel később érkező Rossz szomszédság igen erős konkurencia. A nőknek ráadásul sokat számít a divat, ami hollywoodi filmek esetében hipergyorsan változik, az ebből fakadó közönségvesztést talán az idősebb korosztály türelme kompenzálja. Egy szó mint száz, véleményem szerint 75 milliónál többre nem viszi A csajok bosszúja, végeredménye inkább 70 millióra tehető.

Az ötödik helyen, tíz millió alatti összeggel zakózott el Luc Besson legújabb siralmas próbálkozása az akciófilmek terén, a Veszélyzóna. A B13 – A bűnös negyed amerikai remake-je ezzel az összeggel elveszítette a lehetőséget, hogy a 28 milliós gyártási költségét megtérítse az Egyesült Államokban – ha csak nem történik valami csoda. Márpedig ilyen nem szokott lenni, ráadásul így is valamilyen szinten nagyobb érdeklődés övezte a premiert, mert ez volt a tavaly novemberben autóbalesetben elhunyt Paul Walker utolsó befejezett mozija.

Veszélyzóna (Brick Mansion)
Veszélyzóna (Brick Mansion)

A Veszélyzóna 9,5 milliója képes volt alulmúlni a Vérmesék gyenge 14 milliós és a 3 nap a halálig borzasztó 12,2 milliós nyitányát. Annak ellenére, hogy egy európai rendező hollywoodi térnyeréséről van szó, én mégis örülök ennek, mert nem szeretném, ha ilyen színvonalú mozikkal társítanák a kontinensünket. Besson amúgy az Elrabolván kívül szinte képtelen egy igazán ütős siker elérésére, a Veszélyzóna ebbe a trendbe illeszkedve valahol 25 millióval zár majd.

Elhanyagolható bevétellel kezdett Az elnémultak is (The Quiet Ones, magyar bemutató: ápr. 24.). A brit horrort kétezer-egynéhány moziban mutatták be, az alacsony kópiaszám azonban nem indokolná az ürességtől kongó nézőtereket. Az egyik legrosszabb előjel a közösségi médián mért alacsony érdeklődés volt az elmúlt hetekben, ezt megfejelték a rendkívül gyatra nézői visszajelzések, így valószínűleg semmi nem menti meg a horrort (pedig szerintem ennyire nem volt rossz, bár a tengerentúli kritikusok többsége egyetértett a nézőkkel).

The  elnémultak (The Quiet Ones)
The elnémultak (The Quiet Ones)

Bukásról mégis nehezen beszélhetünk, a műfajából adódóan legrosszabb esetben DVD-eladásokból megtérül majd a produkció. A befektetési költségek nem ismertek, de viszonyítási alapunk azért van: a három hete bemutatott (és azóta teljesen eltűnt) Oculus például 5 millióba, a januári Devil’s Due 7 millióba került – valószínűleg a britek sem fordítanak ennél nagyságrendileg nagyobb összeget egy 13 éven aluliak számára szülői felügyelettel megnézhető horrora. Legfeljebb tíz millióban reménykedhetnek a készítők.

Még Az elnémultaknál is alacsonyabb érdeklődés övezte a Walking with the Enemy című, Magyarországon játszódó világháborús drámát. A holokausztot egy újabb szempontból feldolgozó történetben a Jonas Armstrong alakította főhős beépül a nácik közé, ahol találkozik többek között a Ben Kingsley által játszott Horthy Miklóssal. Érdekes lenne megnézni, mennyi történelmi pontatlanságot hoztak össze a tengerentúlon, és engem érdekel Pest Halászbástyáról felvett bombázása előtérben a Parlamenttel – sajnos az Egyesült Államokban kevés hozzám hasonló figura lehet, mert alig néhányan látták csak a Walking with the Enemyt, mindössze 357 ezret gyűjtött össze. Ilyen számok mellett a forgalmazó nem fogja emelni a kópiaszámot, inkább gyorsan elűzi a mozikból, hogy a kudarc híre ne rontsa a tévés értékesítést.

Waling with the  Enemy
Waling with the Enemy

A két hete szűk körben vetíteni kezdett filmek alaposan elvéreztek a nagyobb közönséggel szemben. A Halhatatlan szeretők már 53 mozit sem volt képes érdemlegesen megtölteni, A halálvasút egészen hasonló arányban töltötte meg a filmszínházakat, csak kétszázzal több moziban.

A múlt héten négy moziban bemutatták a Tom Hardy főszereplésével operáló Locke-ot. A brit film egy este történetét meséli el, amelyben Ivan Locke, egy családos építkezési vállalkozó egy olyan telefonhívást kap, ami teljesen felforgatja az életét. Különleges módon az előzetes és a stáblistán Tom Hardyn kívül csak hangként feltüntetett színészek alapján gyakorlatilag az egész történet egy autóban játszódik. Kísérleti filmként az Egyesült Államokban kevés esélye van a kasszarobbantásra, noha abban a négy moziban, ahol vetítették, ott remek eredményt ért el. Igazán csak akkor érdemes foglalkoznunk a box office hasábjain a filmmel, ha száz fölé emelik a kópiaszámot.

Locke (Tom Hardy)
Locke

És végül egy apró kitekintés: a Jégvarázs a héten átlépte a 400 milliót, Japánban pedig negyedik hete vezeti a toplistát, így összesen már 1,144 milliárdnál tart az animáció, ezzel a világ hatodik legsikeresebb filmje – közvetlenül a tavalyi év legnagyobb sikere, a Vasember 3. után

A jövő héten minden A csodálatos Pókember 2-ről szól, és ezzel hivatalosan beindul a nagy nyári kasszarobbantó-szezon – várom a tippeket, hogy szerintetek mi lesz a legnagyobb befutó. Peter Parkeren kívül csak egy vígjátékkal próbálkoznak, 50 moziban startol a Másnaposok szerencséje Elizabeth Banks-szel és James Marsdennel.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya