Fókuszban Ráadás

Belsős poénok – Kedvenc Jóbarátok-epizódjaink

25 éves születésnapja alkalmából a Jóbarátok című legszélesebb körű kultusznak örvendő vígjáték sorozat legjobb epizódjait vesszük sorra.

A Jóbarátok tíz évadot élt meg: 1994 és 2004 közt futott nagy sikerrel, és egy generáció kedvenc vígjáték sorozatává vált. Rachel, Monica, Phoebe, Joey, Chandler és Ross a tévéképernyőn át minket is beinvitált new york-i lakásukba (mely kapcsán rejtély, hogy voltak képesek kifizetni), és szorított egy helyet nekünk, csak hogy végignézhessük kétbalkezes és kalamajkával teli történeteiket.

A Jóbarátok után – A 21. század legjobb vígjáték sorozatai

Tíz év alatt rengeteg szállóige és szituáció gyűlik össze, amiket a bennfentesek megállás nélkül idézgethetnek. Épp ezért kétféle ember van a világon: aki egyáltalán, vagy alig nézte a Jóbarátokat, és aki többször is látta a sorozatot. Az utóbbira példa szerkesztőségünk nyolc tagja, akik megírták,

melyik részek azok, amiket a legtöbbször érdemes megtekinteni!

 

Az álmok mindent megkevernek (The One with the Ick Factor – 1. évad, 22. rész)

Időről-időre más és más Jóbarátok rész a legkedvesebb nekem. Most a The One with the Ick Factor, az első évad, 22. epizódja. Erotikus álmok, szerelem és önismeret. Rachel és Ross romantikus összetalálkozása álom és valóság határán, olyan finoman és kedvesen zavarba ejtő, amelyre csak az igaz szerelmesek képesek. Rachel a kilencedik évadban ugyan tovább álmodozik, de itt még átélhető az ártatlan és naiv meglepődöttség, ami annyira közel áll a szívemhez. Monica és a fiatal (és még annál is fiatalabb) Ethan kalandja bátorító, mert elhessegeti egy percre az élet komolyságát, őszinte humorával és fiatalságával.

Mennyire és milyen körülmények között adunk mások véleményére? Mennyire akarunk és tudunk megfelelni bizonyos élethelyzetekben másoknak? Örök kérdések, amelyre irigylésre méltóan szimpatikus választ ad Chandler, amikor főnöki kinevezését követően próbál kedvére tenni beosztottjainak, miközben Phoebe tükröt tart elé, miszerint: képtelenség mindenkinek megfelelni. Ez a rész most a kedvencem, mert épp itt tartok. És megnyugtató, hogy nem vagyok egyedül, sőt… Jóbarátok vesznek körül. (Szin Karolina)

 

A családi videó (The One with the Prom Video – 2. évad, 14. rész)

A The One with the Prom Video című epizód nem tartozik a legviccesebb, legmeglepőbb vagy legokosabb részek közé, sőt ékes példája a sorozat legrosszabbul öregedő poénjainak. Ma már elképzelhetetlen lenne, hogy egy közönségkedvenc sitcomban az egyik szereplő olyan stílusban viccelődjön a kövérségen, mint Chandler, amikor egy régi családi felvételből kiderül, hogy Monica rengeteg kilót adott le a gimis évei óta. Mégis megkerülhetetlen ez az epizód, hiszen ebben található Ross és Rachel se veled, se nélküled kapcsolatának egyik legemlékezetesebb pillanata.

A sorozat legkézzelfoghatóbb popkulturális öröksége az úgynevezett „Will they or won’t they?” párosok elterjedése, akikről általában már az első epizódokból tudjuk, hogy egymásnak teremtették őket az írók, de a nézői vágyakozás megőrzése érdekében állandó bizonytalanságban kell tartani, hogy vajon összejönnek-e. Ebben az epizódban Phoebe meg is fogalmazza a kulcsmondatot a kapcsolatukról: a homárok egész életre választanak párt, Ross és Rachel pedig egymás homárjai. Az epizód utolsó negyede, amikor közösen nézik a sulibál előtt készült házivideót, egyébként is a sorozat egyik legviccesebb jelenete, de mindez még ki is csúcsosodik egy szívmelengető romantikus pillanatban, amikor Rachel megtudja, hogy Ross anno el akarta őt vinni a bálba, csak időközben megérkezett a lány bunkó hódolója. Napjaink Rachelje a múlt elkámpicsorodott Rossját látva feláll és megcsókolja a jelenbeli verziót, a közönségnek pedig nem kellett tettetnie a lelkes sikítást. (Rácz Viktória)

 

Eddie beköltözik (The One Where Joey Moves Out – 2. évad, 17. rész)

Még ma is szentül hiszem, hogy nincs még egy olyan sorozat, ami annyi mindnyájunkat érintő hétköznapi élethelyzetre reflektálna, mint a Jóbarátok. Mikor a kedvenc részemen gondolkoztam kérdés nélkül adta magát a válasz: a sorozat történetének legzakkantabb és legviccesebb mellékszereplőjének színrelépése és kirohanásai túltesznek bármelyik cameót vállaló világsztáron. Eddie karakterében a készítők csúcsra járatják azt a fajta abszurd humort, ami úgy tud könnyfakasztóan vicces lenni, hogy néha szinte már félelmetes (felejthetetlen a következő részekben bemutatott mániává váló gyümölcsaszalás v agy az aranyhalak relativitása).

Eddie bemutatása mellett a rész remekül figurázza ki az együttélés különböző stációit: közös háztartáson osztozni a testvérünkkel, először saját lakásba költözni vagy megosztani a lakhatást legjobb barátunkkal mind-mind nehéz, de édes teher, ami egy sor remek poén forrása. Joey és Chandler összetartozása sosem volt annyira fájdalmasan egyértelmű, mint különköltözésük alkalmakor, amit a sorozat védjegyeként egyszer egy teljesen hétköznapi szituáció óriásira dagasztásával karikíroznak (mikor elfogy a narancslé), máskor pedig keserédes jelenetsorokkal érzékeltetnek (a záró képek Eric Carmen All By Myself című számára).

A cseresznyét a habra pedig a Büdös Macska világába tett fantasztikus utazás teszi fel: a számhoz készült videoklip; a közös éneklés, ahol először hallhatjuk a dal verzéit és a Phoebe által adott rendkívül mély, többértelmű magyarázat a dalszöveghez. (Dunai Marcell)

 

Senki sincs kész (The One Where No One’s Ready – 3. évad 2. rész)

A felütés már önmagában szenzációs: Joey Monica hűtőjében turkál, talál valamit, ami almabornak tűnik, hogy aztán az első korty után kiderüljön zsír volt a pohárban. Az epizód nem hagyományos abban az értelemben, hogy az egész rész szinte egyetlen helyiségben játszódik, Monica és Rachel lakásában. Ráadásul még az idő is szorít, 8-kor mindannyiuknak el kell indulniuk Ross palentológia-díjátadójára. Így talán ez a rész érzékelteti a legjobban, hogy a sitcom műfaja igazából a színházi szalonvígjátékok továbbélése a kisképernyőn.

A humor összes forrása a hat karakter tökéletlenségéből és gyerekességéből fakad. Joey és Chandler civakodása, aminek a végén az egyikük felveszi a másikuk összes ruháját, Phoebe flúgossága, ahogy egy karácsonyfadísszel takarja el a humuszfoltot, Monica megbolondul Richard hívásától, és Rachelnek meg kövéríti a vádliját az egyik ruhája. Tíz évad egyik legemlékezetesebb epizódja, ami mindössze 20 percet ölel fel, egyetlen helyszínen – ennyi is bőven elég volt a Jóbarátok számára. (Tóth Nándor Tamás)

 

Az embriók (The One with the Embryos – 4. évad, 12. rész)

Jóbarátok egyik látványos fogása volt a running jokes, azaz évadokon keresztül újra és újra előkerülő poénok használata – például hogy senki sem bírja megjegyezni, mi az ördög lenne Chandler munkája. A The One with the Embryos című epizód ezt a fogást futtatja ki a teljes sorozat egyik legemlékezetesebb teljesítményévé, amikor a fiúk és a lányok Ross játékvezetésével összecsapnak egy egymásról megírt trivia-játékban. Bár a játék csak az epizód másodvonala (a főszál elvileg Phoebe várandóssága lenne), mégis ez az egyik mini-történet, amire a legtöbben emlékeznek a Jóbarátok sorozatból.

Ott van a TV Guide magazin Top 100 televíziós epizódja között, rendszeresen a sorozat legjobbjai közé rangsorolják, a stáb és a színészek is a kedvencek között emlegetik (Courteney Cox és Matt LeBlanc az egész sorozatból ezt az epizódot szeretik a legjobban), és a Filmtekercsben kapásból ketten csaptunk le rá, amikor választani kellett, ki írja meg.

Őszintén; Phoebe főszálára ebben az epizódban még csak nem is emlékszem. De a játék! Abban előkerülnek a Jóbarátok leghumorosabb vonásai; Ross (roppant sikeres) fontoskodásától a fiúk és lányok közötti megállíthatatlan versenyszellemen át Monica mániákus győzni akarásáig – és micsoda poénok egymásról! Chandleré korántsem az egyetlen visszatérő geg; eddigre már alaposan ismerjük a szereplőket és a forgatókönyvírók ebben az epizódban fényesen ki is használják a hosszú ismeretséget. És az is aranyosan mond sokat a sorozat szelleméről, hogy a végkifejlet – a lakáscsere – hatalmas és emlékezetes eseménynek érződik a jóbarátok életében, pedig kívülről nézve milyen piszlicsáré semmiség lenne. De az ember a negyedik évad huszadik epizódjára már szívből megszerette ezeket a bolondokat és jobban otthon érzi magát az ő ikonikus New York-i lakáskájukban, mint a sajátjában. (Havasmezői Gergely)

 

A karácsonyi tatu (The One with the Holiday Armadillo – 7. évad, 10. rész)

The One with the Holiday Armadillo, azaz A karácsonyi tatu valószínűleg a Jóbarátok legbizarrabb epizódja, ami tényleg olyan, mintha a húsvéti nyuszi temetésébe akarna torkollni. Ben idén az apjánál tölti az ünnepeket, mert Ross meg van róla győződve, hogy a fiú nem kap eleget a zsidó kultúrából. Ám Ben büntetésként fogja fel, hogy idén nem jön el a Mikulás, így Ross megpróbál egy jelmezt kölcsönözni, de már csak egy tatujelmezt talál, így lesz belőle a Karácsonyi Tatu, a Mikulás félzsidó barátja – ám miközben Ross elkezdené meséjét a Hanukáról, betoppan a Supermannek öltözött Joey és a Mikulás jelmezes Chandler, hogy teljes legyen a zűrzavar.

Nem új, hogy a sorozatok karácsonyi epizódjai kicsit kilógnak a sorból, de éppen ezért szeretem annyira a Jóbarátok ezen részét, mert csúcsra járatja ezt a „valami mást”. Egy őrült kavalkádot hoz létre, amiben kicsit mindenki kibújik a saját szerepéből és amiben a sorozattól amúgy nem szokványos elemek is előkerülnek – úgy mint például a vallással viccelődés. A Télapóból szexuális vágy tárgya lesz, Superman kivezeti a zsidókat Egyiptomból és még a világegyetem is majdnem felrobban. (Németh Barna)

 

A videószalag (The One with the Videotape – 8. évad, 4. rész)

A Jóbarátok 10 évadjának egyik legégetőbb kérdése az volt, vajon mi lesz Ross és Rachel közös sorsa. Összejöttek, kibékültek, szakításban voltak, epekedtek egymás után, végül összehozták Emmát, és el is mesélték a többieknek, hogy történt. Hogy miért ez az egyik kedvenc részem? Mert végre Rachel mászik rá Rossra, és nem csak a férfi tűnik szexuálisan elhanyagoltnak (ami ugye örök poénforrás a sorozatban). És milyen gyönyörű „botlás”, aminek egy közös gyerek a vége! Elvégre ők Ross és Rachel, ennek így kellett lennie.

Ráadásul megismerjük Ken Adamset, Joey alteregóját, akit a tudtán kívül mindenki ismer legalább hallomásból, és kiderül, hogy az ő elcsépelt Európában túrázós meséjének köszönheti Ross és Rachel a szép estét. Emlékszem, annak idején kifejezetten lúzerként tekintettem Ross karakterére – és századszorra újranézve a sorozatot is annak tűnik, de ebben a részben végre valahol ő volt fölényben Rachellel szemben. Hiszen az ő kapcsolatuk mindig úgy volt beállítva, hogy Ross fut Rachel után, és ezt a nő ki is használja. És végre egyszer fordult a kocka. És milyen jól fordult! Nem attól annyira jó ez a rész, hogy Rachel szánalmassá válik, hanem mert kicsit mindketten kiléptek a 10 évad alatt megszokott sémából. (Moldován Tünde)

 

Phoebe születésnapi vacsorája (The One with Phoebe’s Birthday Dinner – 9. évad, 5. rész)

Gyakorlatilag lehetetlen legjobb vagy legkedvesebb Jóbarátok epizódot választani, mégis, ha a sorozatra gondolok, szinte minden alkalommal azonnal beugrik Ross monológja, amely számomra az egész széria top tíz jelenetében benne van. Ám a rész mindegyik szereplőnek tartogat csúcspontokat. Az aktuális epizód egyébként Phoebe szülinapjáról szól, amikor is egy nagyon puccos étteremben találkoznának mind a hatan (rég volt ilyen, mert Chandler ekkor épp Tulsaban dolgozik), de rajta és Joey-n kívül mindenki elkésik.

A rész nagyon szépen és kidolgozottan helyez gyakorlatilag ugyanakkora hangsúlyt minden szereplőre, amitől egy teljesebb nézői élményt kapunk. Mindegy, ki a kedvencünk éppen, biztos, hogy ebben a részben meg fognak nevettetni. Monica és Chandler a cigi miatti vitát függeszti fel egy gyors menet erejéig, míg Joey és Phoebe az étteremben próbálják megtartani a nagyobb asztalt, hogy mindenki elférjen – hiába. Eközben Rachel azon szenved, hogy nem tudja otthon hagyni Emmát, nem akar nélküle lenni még csak pár órára sem. Ekkor jön Ross, aki nagy elánnal kitessékeli a bizonytalan Rachelt, egészen ki a lakásukon túlra. Kulcs nélkül. És itt jön a sorozat egyik legötletesebben összerakott pár sora, ami kivételesen magyarul még sokkal viccesebb. Rachel minden – alaptalan és eltúlzott, de közben teljesen átérezhető – felvetésére válaszol Ross valami frappánsat, míg össze nem áll egy végtelenül vizuális és hatásos kép: a bébi Emma egy sassal küzd az égő lakásban, amit szépen lassan elnyel a konyhacsapból áramló vízözön. Egy ilyen részlet mellett pedig már csak hab a tortán Phoebe üvöltözése, Chandler gyermeki megsértődése és Joey legszebb szülinapja, amikor is mind a hatuknak kirendelt étel-rengeteget egyedül kell megennie. (Kajdi Júlia)

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..