Fókuszban Ráadás

Legekben a Lego – Fantasztikus eredménnyel nyitott A Lego kaland (Box office február 7-9.)

A LEGO kaland

A Lego-kalandÉvekig beszédtéma lesz a gazdasági iskolákban a Lego sikere: egy márka, ami minden platformon óriási eredményeket ér el. George Clooney-nak viszont éppen az lehet a hétvége tanulsága, hogy maradjon inkább a jövedelmezőbb színészetnél. A vámpírok pedig lassan újra kimennek a divatból, legalábbis a Vámpír-akadémiából erre következtethetünk.

Az utóbbi hetek csalódást keltő filmjei és bevételei után újra hatalmas lendülettel támadtak a nézők a jegypénztárakra az Egyesült Államokban. Mindez döntő részben A Lego-kalandnak köszönhető (The Lego Movie, magyar bemutató: febr. 6.), ami minden idők második legerősebb februári nyitányát produkálta múlt hétvégén (a legjobb A passióé). A start 69,1 milliójával azonnal visszatérítette a 60 milliós gyártási költségeit, ráadásul nemcsak anyagi, de szakmai szinten is eredmények kövezik az animáció útját: kvázi minden amerikai kritikus imádta, a nézők is gyakorlatilag a legjobb visszajelzéseket adták.

Ezek szerint a Lego építőjáték ennyire népszerű, hogy mindent eladhatnak vele? Közel sem, és szerencsére ezt a dán cégnél is tudták. Bár mindenki pozitív emlékeket hordoz a gyerekkorából a Legóról (kivéve, amikor éjszaka mezítláb rálépett az ember), ez még nem lenne elég ahhoz, hogy a filmre is kíváncsiak legyünk, ahogy az számos számítógépes játék adaptációjánál kiderült. Az építőkockás vállalat viszont remekül kezelte a helyzetet, és már a kezdetekben a Warnerre bízta a megfilmesítést. A kreativitásra ösztönző Lego úgy tűnik, Hollywoodra is remek hatást gyakorolt az eredmények tükrében.

A Lego-kaland
A Lego-kaland (The Lego Movie)

A kiváló nézői vélemények és a bombasztikus indulás híre a közösségi szájtok szájról szájra történő terjesztésével vélhetően az egész hónapban megtömik A Lego-kaland vetítőtermeit (érdemes megnézni a Twitteren a #LegoMovie üzeneteket – és ha már ott vagytok, akkor követni a Filmtekercs.hu-t!). Animáció esetében egyébként is alacsony a heti visszaesés, szerintem ez most akár azt is jelentheti, hogy még nőni fog a bevétel. Végeredménynek most 200 milliót jósolnék, de azt is csak a közelgő konkurensek miatt.

22,7 millióval, jóval lemaradva az elsőtől kezdett George Clooney új mozija, a Műkincsvadászok (The Monuments Men, magyar bemutató: febr. 20.). Ez mindenképp csalódást keltő, sőt még a bukás esélye is az alkotók szeme előtt lebeghet, hiszen a 70 milliós költségvetés összegyűjtése az első hétvége adatai alapján csak szerencsével valósulhat meg.

A probléma az, hogy a Műkincsvadászok a legtöbb véleményvezért szerint egyszerűen nem jó: lapos és unalmas, a szerkezete szétesik, pedig a témában és a színészekben sokkal több van ennél. Azt most hagyjuk, hogy George Clooney személye, mint rendező mennyire vonható felelősségre ezért, a gyenge minőség mindenképpen eltántorít sok-sok nézőt, akik egyszerűen megnéznek helyette valami vidám hangulatú Oscar-esélyest, mondjuk az Amerikai botrányt.

Műkincsvadászok (The Monuments Men)
Műkincsvadászok (The Monuments Men)

Azért a közönség nem volt ennyire fanyalgó, van némi remény a Tiszta tizenkettő számára (a tengerentúlon így emlegetik a Műkincsvadászokat). Bizakodásra ad okot, hogy a nézők 75%-a 35 évesnél idősebb volt (látszik, hogy a második világháborúval már nemigen lehet megfogni a fiatalabbakat – lásd még: A könyvtolvaj), és ők általában nem rohannak megnézni a premiereket, hanem kényelmesen elhúzzák három-négy hétig. A 60 millió nagyjából biztosra vehető, több azonban szerintem nem.

A lista következő négy helyezettje igen kedvező bevételcsökkenést ért el egy hét alatt, látszik, hogy a febuár másodikai Super Bowl miatt sokan a múlt hétvégére tolták át a mozis programjaikat. A Ride Along számára ez volt az első olyan alkalom, amikor tényleg jó esést produkált, a Jégvarázs (Frozen, magyar premier: dec 5.) viszont hetek óta ezt gyakorolja – de még most, egy új animáció megjelenésével se tért le az általa kitaposott útról. A Csajkeverők (That Awkward Moment, magyar premier: febr. 27.) esése csak akkor lenne biztató, ha nem lenne általános jelenség a hétvégén, A túlélő (Lone Survivor, magyar premier: febr. 6.) viszont minden szempontból remekül teljesít, most már 130 milliót jósolok Mark Wahlbergnek.

A hetedik helyen egy új premiert találunk, ez az ismeretlen színészekkel operáló Vámpírakadémia (Vampire Academy, magyar premier: márc 6.). A készítők egy egyszerű ötletet szándékoztak meglovagolni: a Twilight-rajongók valószínűleg már egyetemisták, úgyhogy kitaláltak egy Vámpír Főiskolát, ami persze az igazi szívás az életben (vagy az ő esetükben a halálban)

Ahogy érződik, millió csapnivaló poént lehet elsütni erre az ötletre, és a tengerentúli kritikusok szerint a készítők is hasonló szintet lőttek be, mint jómagam az előző bekezdés végén. Persze a célközönséget ez egyáltalán nem érdekelte, sőt szerintük egész jó a film. Mondjuk az is igaz, hogy ha viszont tényleg jó lett volna, akkor biztosan többen mennek el megnézni.

vámpírakadémia
Vámpírakadémia (Vampire Academy)

A hetedik hely dollár formájában 4,1 milliót jelent, ami a költségvetés eltitkolása miatt a pusztán becslés alapján kalkulált büdzsé tükrében teljes bukást jelent. A lesújtó helyezés nem lehet meglepő a producereknek, hiszen tavaly több vámpíros mozi is megbukott (gondoljunk csak a Byzantiumra – 16,6 ezer dollár – vagy a Kiss of the Damnedre – 2,7 ezer dollár). Azoknál lényegesen több pénzt fial a Vámpírakadémia, de még így keveset, a végeredmény maximum 12 millió lesz.

A mogyoró-meló (The Nut Job, magyar bemutató: jan. 23.) a Jégvarázzsal ellentétben igencsak megérezte a konkurenciát, lassan le is veszik műsorról a multiplexek. Ez a folyamat már elkezdődött a Jack Ryan – Árnyékügynök számára (Jack Ryan: Shadow Recruit, magyar bemutató: jan 16.), talán még összejön az 50 millió, mielőtt teljesen eltűnne a DVD-boltok polcaira. A Nyárutó (Labor Day, magyar bemutató: febr. 6.) kedvező esése némileg árnyalja a múlt heti csúfos indulást, nyereség vagy másfajta babér azonban már így sem fog teremni Jason Reitman számára ebből a drámából.

A Top 10 kívül a terep a gyengén muzsikáló Oscar-esélyeseké, akiktől elkezdtek megszabadulni az amerikai mozik. A jelöltek közül az utóbbi hetekben azok teljesítenek jól, amelyek egyébként is jó eredményeket tudhattak magukénak (Gravitáció, A Wall Street farkasa, Amerikai botrány). A többi alkotás viszont csak vegetál, véleményem szerint egyedül a Philomena – Határtalan szeretet tudott releváns többletbevételre szert tenni a jelölések által.

Jövő héten négy premier közül is választhatnak Észak-Amerikában, egyet már szerdától: a nemzetközi debütálás utána az Egyesült Államokban is megmutatja, mit tud az új Robotzsaru. A Valentin-napra egy hiperromantikus alkotást (Végtelen szerelem) és egy viccesebbet (About Last Night) időzítettek, igaz, utóbbi inkább az afroamerikai nézőket szólítja meg. Ezen kívül egy furcsa fantasyt is megtekinthetnek mozibajárók – ez lesz a Téli mese Colin Farrellel és Russel Crowe-val. Mondanunk se kell, ebbe is a romantika dominál, de hét mégiscsak igen ritkán esik péntekre febuár 14-e.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..