Fókuszban Ráadás

Legjobban várt filmek 2019-ben: ősz

A Ford és a Ferrari összecsapása, Joker karakterdrámája, Skywalkerék történetének lezárása vagy pár CGI-macskamonstrum miatt számoljuk vissza a napokat? Az év végi nagy hajrában tekintsük meg, mik azok a filmalkotások, melyektől a legtöbbet várhatjuk!

Megszokhattuk már, hogy a filmstúdiók és a forgalmazók az év végén különösen elárasztanak minket jobbnál jobb – többnyire a díjszezonra pozicionált – produkciókkal. És, mint mindig, idén is ígéretes alkotók vették be magukat az őszi felhozatalba, hogy bemelegítsenek az ünnepek és az Oscar-időszak előtt.

Az alábbi tizenkét filmre mindenképp érdemes lesz odafigyelni!

 

 

Az: Második fejezet

(r.: Andy Muschietti) – premier: szeptember 5.

Két évvel ezelőtt kevesen látták előre az Az első fejezetének sikerét – igazán semmi nem indokolta azt, hogy a horrorból ekkora durranás lesz. Stephen King regényei persze mindig is népszerűek voltak (és lesznek is), az adaptációik azonban csak a legritkább esetben mozgatták meg a tömegeket. Nem is az első feldolgozást láthatta a néző (noha az előző óta két évtized is eltelt), ráadásul ismeretlen szereplőkkel forgott az Az, sőt még a rendező neve sem adott garanciát a minőségre. A horror műfaja azonban újra szárnyal, és a zsáner remekei megtalálják az utat a nézőhöz – a folytatás kapcsán nem is kérdés, hogy hatalmas siker lesz.

Már csak azért sem, mert az előzetes alapján szinte sorozatokhoz méltó folytatást kapunk: ugyanaz ismétlődik meg, csak ezúttal felnőttekkel. A karakterek tehát visszatérnek, és ezúttal már sztárok formálják meg őket: a mindig kiváló Jessica Chastain vagy a Bill szerepében telitalálatnak tűnő James McAvoy. Az új színészek ellenére a néző ismerősként köszönhet nekik, hiszen ők, talán jobban, mint bármely más filmben, ugyanazok, akik miatt annyira szerethető volt az Az: az igazi hősök.

Noha a regény alapján a régmúltban (vagyis az ötvenes években) történik több akció, biztos vagyok benne, hogy a nyolcvanas években játszódó Második fejezet még izgalmasabb lesz. Ahogy nő a tét, egyre erősebben a főszereplők, és ahogy közeledik a végső leszámolás, úgy válik még kegyetlenebbé maga a bohóc, Krajcáros is. Minden adott az év legszerethetőbb horrorjának sikeréhez, egyedül a csaknem három órás menetidő teheti kockázatossá a felfokozott várakozást. (Tóth Nándor Tamás)

 

Downton Abbey

(r.: Michael Engler) – premier: szeptember 12.

Szívből beleszeretni egy kosztümös szappanoperába? Sose hittem volna. De a Downton Abbey egészen kivételes alkotás a maga remek karaktereivel, meleg humorával és történelmi izgalmaival – a hat évad alatt a szereplők a szocialista aktivizmustól a háborús tetteken át az arisztokrácia társadalmi felelősségének újragondolásáig megjárják alaposan a nyomorult kora-huszadik századot és bölcsebbek, szilárdabbak lesznek tőle. Már aki túléli. Ez az a sorozat, ami fél epizód leforgása alatt irt ki közönségkedvenceket, és sokkal inkább vérzik értük a szíved, mint bármelyik Trónok harca karakterért.

Mire készülj? Szemet gyönyörködtető díszletekre. Az angol úri vidékre. Isteni főszereplőkre. Drámai és komikus bonyodalmakra. Szappanoperára a műfaj abszolút csúcsán – ahol a forgatókönyv eleven embereket teremt. És az intrikák mögül kisugárzó hatalmas szívre, a fejlődő személyiségekre, az igenis jó emberekre!

Downton Abbey sorozat legjobb epizódjai mindig is az évadzáró speciálok voltak, és némelyik mozifilm-hosszúságot is elért, tehát jogosan táplálunk igen nagy reményeket a film iránt: megvan hozzá a rutin. Ez nem egy felfújt sorozatepizód lesz; az egész estés történetszövés iránti képességüket már bebizonyították az alkotók. A Downton Abbey mozifilm természetesen főleg a rajongókra számíthat, de hát rajongó itt az egész világ. Meglepődnék, ha nem mondanánk a film után: minden idők egyik legjobb sorozat-moziadaptációja. (Havasmezői Gergely)

 

Joker

(r.: Todd Phillips) – premier: október 3.

Joker egy nagyon összetett és rejtélyes karakter, a világ egyik legismertebb főgonosza, viszont engem elsősorban nem mint főgonosz érdekel, hanem annak a pszichológiai háttere: hogyan nevel ki a társadalom „jokereket”, és mitől válik valaki Jokerré. Rengeteg Joker-karakter született már az elmúlt évtizedekben, egymástól teljesen független és különböző eredettörténettel, így számomra Joker sokkal inkább egy jelenség, mintsem konkrét karakter. A 2019-es film azért ígérkezik iszonyú érdekesnek, mert a jelek szerint az embert fogja bemutatni, illetve a folyamatot, ahogyan szörnnyé válik, és nem csupán egy „kész” főgonoszként, a jó ellentéteként jelenik meg, ahogyan azt eddig megszokhattuk.

Összességében tehát azért várom nagyon ezt a filmet, mert egy szuperhős-univerzumból kiragadott főgonoszt helyez középpontba, viszont teljesen más, emberi, pszichológiai, társadalmi szempontból, ami eddig nem volt jellemző. Az is nagyon ijesztővé, ugyanakkor lebilincselővé teszi Jokert (és erőteljesebbé a többi gonosz szuperhős karakterhez képest), hogy aki a bőrébe bújik, azon nagyon mély, adott esetben (gondolok itt például Heath Ledgerre) feldolgozhatatlan nyomot hagy – mintha valamiféle valós veszélyt is magában hordozna. (Németh Míra)

 

Zombieland: A második lövés

(r.: Ruben Fleischer) – premier: október 17.

George A. Romero óta ezerrel dübörög a járkáló holtak tematikája. Pár évente minden lerágott csontdarabra jut egy-egy olyan alkotás (mint legutóbb a dél-koreai Vonat Busanba vagy a The Dead Don’t Die Jim Jarmuschtól), amely friss vért pumpál a zombimítoszba. 2009-ben a Zombieland első része is ezt tette, azáltal, hogy a Haláli hullák hajnalához hasonlóan egy ún. zomedy képében értelmezte újra egy élőhalott műfaj szabályrendszerét.

A második lövés alcímet viselő epizód ott folytatja a történetet, ahol – a mai folytatásokra épülő hollywoodi trendet elnézve, érthetetlen okokból – abbamaradt. Woody Harrelson és csipet-csapata egy kifejezetten hibbant családdá kovácsolódott össze, és együtt próbálnak túlélni az egyre fejlettebb zombisereg és más túlélő csoportosulások kereszttüzében.

A folytatásban a teljes stáb visszatér, kiegészülve a Feláldozhatók-filmek és a következő Wonder Woman-mozi írójával, Dave Callahammel és a pórul járt Marvel-Netflix sorozatok (Daredevil, Luke Cage) Claire Templejével, Rosario Dawsonnal, hogy együtt csapassanak egy igazán őrült bulit, többek között a Fehér házban. Az előzetese alapján ismét egy fejvesztett akciókomédiával lesz dolgunk, amelynek célkeresztjében a zsáner toposzai és a társadalmi tabuk egyaránt retteghetnek. (Gyenes Dániel)

 

Lótolvajok

(r.: Hans Petter Moland) – premier: október 31.

Norvég-dán-svéd mivolta miatt azonnal elnyerte a tetszésemet, hiszen az északiak drámákban és fekete komédiákban többnyire nagyon erősek és „jellegzetesen északiak”. A szőnyeg alá söpört, évek óta elfojtott traumák témaköre pedig kifejezetten az ő asztaluk, ahogyan a gyönyörű, de sivár tájak, a családon belüli titkok és a gyakran bizarr, nem hétköznapi szerelmi szálak felvonultatása is.

Hans Petter Moland talán az egyik leghíresebb kortárs dán filmrendező (Hajszál híján úriember, Palackposta, Dermesztő hajsza), így joggal várhatunk tőle ezúttal is sokat, valamint idén a Csernobilban is megjelenő, sokoldalú Stellan Skarsgard főszereplése is ígértessé teszi a filmet. Az előzetes és a rendezői-színészi gárda alapján egy újabb nyomasztó és meghökkentő, titkokkal teli északi filmre lehet számítani, néhány ügyesen elhelyezett sokkoló elemmel és erős képi világgal, viszont kíváncsian várhatjuk az október 31-ét, hogy meglássuk, a jól bevált, de már megszokott húzásokon túl hoz-e valami újat is a Lótolvajok. (Németh Míra)

 

Álom doktor

(r.: Mike Flanagan) – premier: november 7.

2017 után az idei lehet a Stephen King-adaptáció rajongóinak kedvenc, de kétségkívül a legzsúfoltabb éve, hiszen a megosztó kritikát kapott Kedvencek temetője után nemsokára a mozivásznon (Az: Második fejezet) és a Netflixen (In the Tall Grass) is rémisztgetni fog a horrorkirály. Ezek a filmek, kiváltképp az Az lehet 2019 egyik legjobban várt pszichothrillerének anyagi sikerének a kulcsa.

Az Álom doktor a legismertebb King-regénynek és a leginkább vitatott feldolgozásának a folytatása. A Ragyogás kisfiúja felnőtt, Danny Torrance (Ewan McGregor) különleges képességével próbál segíteni haldokló embereken. Ereje teljessége és múltjának kisértetei azonban akkor támadnak fel igazán, amikor találkozik Abrával (Kyliegh Curran), egy kislánnyal, aki szintén “ragyog”. Kettejüknek egy feladata van: megállítani Roset (Rebecca Ferguson), egy gyermeki lelken táplálkozó szektavezért.

Mike Flanagan neve jó ideig csupán a réteghorror kedvelőinek mondott bármit, és bár az Ouija: A gonosz eredete, a Mielőtt felébredek és a Hush is tisztes ijesztgetés volt, mégis egy drámaibb hangvételű King-adaptációval a Gerald’s Game-mel szerzett nagyobb hírnevet. A Hill-ház kisérteteivel pedig végképp bebizonyította, mennyire ért a pszichologiai horrorhoz. Az Álom doktornak pontosan egy ilyen direktorra van szüksége. (Gyenes Dániel)

 

Charlie angyalai

(r.: Elizabeth Banks) – premier: november 14.

Mondjon bárki bármit, engem az előző Charlie angyalai-filmek is végtelenül elszórakoztattak. Bájos és szerethető karakterek, baromi élvezetes álcázás-arzenál és teljesen korrekt akciójelenetek: miért is kéne több a zsáner darabjához? Éppen ezért teljesen lázba hozott a hír, hogy újabb film készül Charlie három „bad-ass” ügynökéveé, akik ismét szétrúghatnak pár valagat. A 2000-es és 2003-as filmek semmivel nem voltak bugyutábbak vagy rosszabbul kivitelezettek a hollywodi akciószcéna darabjainak nagy részénél. Ha a 100. Halálos iramban után előzményfilmet is kapunk, akkor jár egy új időszámítás a Charlie angyalainak is.

Arról nem is beszélve, hogy a mai PC-világ oly sokszor erőltetett mókuskerekében üdítő olyan női castingot találni egy akciófilm élén, akik nem az eredeti alkotás férfi alakjait váltják le a társadalmi nyomás miatt, hanem saját jogon bánnak el a rosszfiúkkal – magassarkúban.

Ráadásul a friss történet révén nem remake vagy reboot készül, hanem egy teljesen új alkotás, amely ismét lehetőséget nyújt arra, hogy a mai világra reflektáljon. Az pedig szintén dicséretes, hogy az Alkonyatot követően mindig hibátlan Kristen Stewart mellé a rendezőnő, Elizabeth Banks két kevésbé ismert nevet (Naomi Scott, Ella Balinksa) emelt be az ikonikus trióba. Hozzájuk csatlakozik még Patrick Stewart, Djimon Hounsou, Sam Clafin és Noah Centineo is. Ilyen szereplőgárdával, ilyen mozgóképes múlttal és annyi menő-vicces-ötletes átváltozással, mint amit az előzetes ígér, igencsak nehéz nem várni ezt a filmet. (Kajdi Júlia)

 

Az aszfalt királyai

(r.: James Mangold) – premier: november 14.

Ha a vagány előzetes nem volt elég, és Christian Bale, Matt Damon vagy James Mangold neve sem biztosíték arra, hogy itt valami különlegesről van szó, akkor az ember tényleg menjen Transformerst nézni. Az 1966-os Le Mans verseny igaz története az idei Hajsza a győzelemért típusú filmje lehet. Egy meglepetéssiker, közönségkedvenc autós mozi, ami egy történelmi eseményt idéz fel stílusosan, szórakoztatóan, két markáns főszereplővel és egy igazán jó iparos rendezővel a háttérben.

James Mangold ugyanis a legjobb értelemben vett stílustalan rendező. Belekóstolt ő már romantikus filmbe (Kate és Leopold), pszichológiai drámába (Észvesztő), thrillerbe (Azonosság), akcióvígjátékba (Kéjjel-nappal) és elhozta nekünk az egyik legjobb szuperhősfilmet valaha (Logan). A Börtönvonat Yumába című westernje után újból együtt dolgozhat Christian Bale-lel, akiről sokat el lehet mondani, de azt nem, hogy ne válogatná meg szerepeit. A két és fél órás versenyautós mozi külföldön már gyűjti a pozitív kritikákat, és a 2020-as Oscar-díjak egyik legnagyobb várományosává is előléphet. Papíron legalábbis a legtöbb feltétel adott hozzá, az autóversenyt azonban nem papíron játsszák. (Szécsényi Dániel)

 

The Irishman

(r.: Martin Scorsese) – premier: november 27.

Martin Scorsese rendezi Al Pacinót, Robert De Nirót, Harvey Keitelt és Joe Pescit egy filmben, a forgatókönyvet a Schindler listájáért és az Amerikai gengszterért is „felelős” Steven Zaillian írta; és a maffiáról fog szólni. Hogy ez nem elég?

A CGI-technikának köszönhetően megcsodálhatjuk fiatalon a nagy öregeket, és úgy hírlik, mielőtt a Netflixre száműznék a művet, hosszabb ideig vetítik a mozikban. Szóval aki fiatal, és lemaradt a Casinóról vagy a Nagymenőkről, végre itt lesz egy gengszterfilm, amit mozivásznon élvezhet. Bár sajnos csak külföldön. Scorsese alaposságára jellemző, hogy nem volt elégedett a digitális fiatalítással a kezdeti fázisban, így az animátoroknak bőven volt mit javítaniuk a technikán. Mi pedig tűkön ülünk, mert a szervezett bűnözés kiapadhatatlan forrása a kemény, egyben tragikus filmeknek. Scorsesét ismerve pedig fix, hogy akció- és érzelemdús alkotással lesz majd dolgunk.

Arról nem is beszélve, hogy először (!) dolgozik együtt Al Pacinóval, ami két ilyen gazdag pályát tekintve igencsak meglepő, és ez még egy ígéret egy izgalmas gengszterfilmre. Pacino Jimmy Hoffát alakítja, akinek eltűnéséhez a De Niro által játszott Frank ’The Irishman’ Sheeran is hozzájárult. Sheeran ír származású bérgyilkos volt, és a Bufalino családnak dolgozott, Jimmy Hoffa pedig munkáspárti szakszervezeti elnök, aki időnként a maffiával üzletelt – a The Irishman sztorija pedig ekörül bonyolódik. Mi pedig már annyira szeretnénk látni, hogy van még szufla az öregekben! (Moldován Tünde)

 

Tőrbe ejtve

(r.: Rian Johnson) – premier: november 28.

Rian Johnsonnak van mit helyrehoznia renoméján. Karrierje legnagyobb lehetősége volt a Star Wars: Az utolsó Jedik, mely sikeresen megrekesztette a franchise-t, és ez feltehetően a Skywalker kora bevételein is meglátszik majd. Az interneten mai napig kap beszólásokat kontár munkája miatt: lassan már nehéz visszaidézni, milyen volt, mikor egy egyszerű függetlenfilmes fickóként csinált emberi léptékű produkciókat. Ebbe kalauzolhat vissza minket a Tőrbe ejtve (Knives Out) című Agatha Christie-parafrázis.

Johnson amúgy is szeret megtréfálni minket és fordulatokat pakolni történeteiben: nincs is jobb terepe erre, mint egy klasszikus nyomozós krimiben. Az eszetlen sztárgárda (Daniel Craig, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Toni Collette, Christopher Plummer stb.) pedig garancia lehet arra, hogy pattogós szövegeit hitelességgel és stílussal adják át. Johnson most helyrehozhat mindent, mielőtt – érthetetlen módon – nekilát egy újabb Star Wars-filmnek, ami már egyből trilógia lesz. A Tőrbe ejtve inkább tűnik olyan filmnek, amivel foglalkoznia kéne. (Szécsényi Dániel)

 

Star Wars: Skywalker kora

(r.: J.J. Abrams) – premier: december 19.

Mikor a Disney 2012-ben megvásárolta a Star Wars jogait, tudtuk, hogy sokáig nem marad parlagon a sorozat. Három évre rá jött is Az ébredő Erő, és érezhetően elindult valami új. Aztán a korai lelkesedés kezdett alábbhagyni, Az utolsó Jedik pedig komolyan megosztotta a rajongóbázist. A Disney nagyokosai kicsit átrajzolták a terveket: kukázták a szólófilmeket, a Star Wars-tartalmak nagy részét pedig a Disney+-ra kalibrálták. A IX. epizód is átment a maga újraszabásán még azelőtt, hogy forgatni kezdték volna: a korábban bejelentett Colin Trevorrow helyett J. J. Abrams kapta újfent a rendezés lehetőségét. Az ekkorra már jócskán összegyűlt, sötét fellegekből ez a hír nem sokat oszlatott el.

A Star Warsszal amúgy is nehéz bánni, egy ekkora franchise-nál szinte lehetetlen mindenki igényét kielégíteni, de a Skywalker kora mintha még ennél is rosszabb helyzetből indulna. Az egyik legnagyobb kérdés az, hogy Abrams vajon mit kezd a második lehetőségével. Megpróbálja visszacsinálni Rian Johnson történetét? Az előzetes néhány eleme erre utal. Annak jobban örülnék, ha inkább előrefelé indulna meg: vegye tudomásul, ami történt, és építsen arra, ahová Az utolsó Jedikben eljutott a sztori. Ne óvodás csiki-csukizás legyen, Abrams és Johnson között, hogy ki is tudja jobban elmondani a történetet.

Decemberben derül ki, hogy a IX. epizód epikus utolsó felvonás vagy fáradt végső sóhaj lesz-e. Én nagyon remélem, hogy a Skywalkerek három trilógiára nyúló története méltó lezárást kap. Nem veszett fejsze nyele ez még. Ugyanakkor épp annyira várom azt is, hogy ennek a sztorivonalnak az elengedésével új lehetőségek nyíljanak meg a Star Wars számára: bőven lenne még mit felfedezni abban a messzi-messzi galaxisban. (Vida László)

 

Macskák

(r.: Tom Hooper) – premier: december 19.

Tom Hooper, A nyomorultak miatt méltán ünnepelt musicalpápa, aki egy évben taszította maga mögé Christopher Nolant, Darren Aronofskyt, David Finchert, Danny Boyle-t és további senkiket, hogy a magasba emelhesse a rendezői Oscart. Legújabb munkája – melynek eddig sajnos csak egyetlen trailerét láttuk – máris fúj, karmol, harap. A Macskák filmadaptációjának kedvéért olyan sztárok álltak macskaembernek és bújtak CGI-bundába, mint Idris Elba, Jason Derulo, Judi Dench, Taylor Swift, Ian McKellen vagy James Corden, aki megjelenésével Danny DeVito pingvinje előtt is kalapot emel.

Hogy miről fog szólni a Macskák, arról természetesen gőze sincs senkinek, kivéve persze azokat, akiket kisiskolásként Webber-rajongó osztályfőnökük elrángatott a színházba. Azonban elnézve a legendás előzetest, amelyben a Corden által megformált drabális állat leturházza a főszereplő fehér macskát… van miben reménykednünk. A kommunista Luis Bunuel, a drogos David Cronenberg és az elmebeteg David Lynch sosem tudott volna olyan karakteres rémálmot rendezni, amelyben a macska és az emberi testek fúziójából megszületik ez a hátborzongató biohorror; amiből az előzetes adott szolid ízelítőt és ami leginkább a macskaszőrből készült százfűlé főzetre emlékeztet, ami Herminonét változtatta hasonlóan sötét entitássá. A terror izzasztó jelenései ráadásul táncolnak és énekelnek, apró ember kezű macskák és macskafarkú emberek ugrándoznak sötét utcákban, Jason Derulo artikulálatlanul ordít, Idris Elba zöldben forgó szemekkel kémleli a torzszülöttek éjjeli tombolását, Rebel Wilson pedig szokásához híven seggre esik. Cirmos cica, halj! (Papp Atilla)

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..