Nincs kategorizálva

Még szükség van színészekre, de ez nem tart örökké

Fotó: Warner Bros.

2045-ben már nem fogjuk tudni eldönteni, hogy valódi vagy digitálisan létrehozott embert látunk a vásznon.

A VFX (vizuális effekt) technológia egyik legizgalmasabb hozománya, hogy egyre többször jelennek meg a filmekben digitálisan létrehozott emberek. Az utóbbi évekből több példát is találhatunk arra, hogy egy híres színész digitális verzióját látjuk a vásznon.

Ezek a döntések általában kényszerűségből születtek: vagy azért, mert meghalt egy színész (Paul Walker a Halálos iramban 7-ben, Peter Cushing a Zsivány Egyesben), vagy azért, mert megöregedett (Carrie Fisher a Zsivány Egyesben). Legutóbb pedig a Szárnyas Fejvadász 2049-ben cameózott Rachael, a replikáns, akit az 1982-es filmben Sean Young alakított.

A digitálisan létrehozott emberek technológiája rohamosan fejlődik – elég összehasonlítani a Zsivány Egyes kifejezetten ijesztőre sikerült, márványarcú Leia hercegnőjét és Tarkin tábornokát a mindössze egy évvel később mozikba kerülő Szárnyas fejvadász 2049 Rachael-jével. Utóbbi olyan megdöbbentően valóságos, hogy előismeretek nélkül – tudjuk, hogy Young már nem ilyen fiatal – gondolkodás nélkül elhinnénk, hogy hús-vér embert látunk.

Fotó: Warner Bros.
Fotó: Warner Bros.

A Szárnyas fejvadász 2049 kétperces jelenetét egyébként teljes titokban forgatták le Budapesten, Loren Peta testdublőr és Sean Young segítségével. Magát a jelenetet Peta-val vették fel, ő játszott Harrison Ford mellett, de a mondatait az eredeti Rachael-t alakító Young-gal is rögzítették.

John Nelson (Terminátor 2, Gladiátor, Mátrix), a film vizuális effektjeiért felelős szakember részletesen elmesélte az Entertainment Weekly újságírójának, hogyan sikerült ilyen élethű Rachael-t varázsolniuk a vászonra.

„A digitális ember a Szent Grál – nagyon nehéz feladat létrehozni” – jelentette ki Nelson. „Az volt a tervünk, hogy Loren-ről és Sean-ról is készítsünk arcfelvételt. Ezért egy titkos szombati napon behívtuk őket, és mindketten elmondták a mondataikat a DI4D PRO arcfelvevő rendszert használva” – részletezte az alkotás folyamatát a szakember.

Az Oscar-díjas Moving Picture Company-t – mely több mint 25 éve foglalkozik vizuális effektekkel – bízták meg az animálással. Miután készítettek egy szken-képet Young fejéről, virtuálisan létrehoztak egy anatómiailag megegyező 3D koponyát. Ez jelentősen megkönnyítette a munkát, hiszen így adott volt az arccsontozat, beleértve az orr és az állkapocs vonalát.

Fotó: Warner Bros.
Fotó: Warner Bros.

Végül a szakemberek a két színésznő digitálisan rögzített arcjátékát és az 1982-es Szárnyas fejvadász felvételeit együttesen felhasználva hozták létre a virtuális Rachael-t. A régi film felvételeit arra használták, hogy Young mimikáját, a pislogást, a szemöldökráncolást és arcának apró rezdüléseit digitálisan is létre tudják hozni.

Nelson egyébként az egész munkából Rachael hajára a legbüszkébb. „A digitális haj gyönyörű tud lenni, de néha túl tökéletes. Ezért hozzátettünk szállingózó hajszálakat is, hiszen a valóságban is így néz ki.”

Fotó: Warner Bros.
Fotó: Warner Bros.

A digitális emberek kapcsán legtöbbször az a kérdés merül fel, hogy vajon mikor jár le a hús-vér színészek ideje. Nelson szerint egyelőre nincs miért aggódniuk a színészeknek.

„A digitális ember létrehozása elképesztően nehéz munka. Szerintem a színészek még egy jó darabig biztonságban vannak.”

Nem mindenki ért egyet Nelsonnal: a VFX technológia kutatói szerint

2045-ben már a mesterséges intelligencia lesz meghatározó Hollywoodban,

így az emberi munkaerőre jóval kisebb lesz az igény, beleértve a színészeket.

A filmiparban másképp is kísérleteznek a mesterséges intelligencia használatával. Számtalan munkafolyamathoz lehet felhasználni, a vágástól kezdve a forgatókönyv-szerkesztésig.

„A mesterséges intelligencia által vezérelt filmkészítés időt és pénzt spórol meg, akár több tízmillióval csökkentheti a film költségvetését” – nyilatkozta a Hollywood Reporternek Stephen Regelous szoftverfejlesztő, aki egyébként A Gyűrűk Ura virtuálisan létrehozott harcjeleneteiről ismert. Regelous tisztában van a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségekkel, hiszen az általa kifejlesztett Massive nevű szoftver – melyet Peter Jackson filmtrilógiája mellett több mint hetven másik filmnél is használtak – ezzel a technológiával működik.

Ahogy Nelson is elmondta, a digitális emberek megjelenítése a legnehezebb VFX feladat, ezért ebben különösen fontos szerepet játszhat a mesterséges intelligencia. Ha kevés adat áll rendelkezésre – egy halott színészt például eleve sokkal nehezebb digitálisan létrehozni, hiszen nincs lehetőség a Szárnyas fejvadász 2049-nél használt koponyaszkennelésre –, akkor különösen bonyolult a hiteles megjelenítés. Erre szolgálhat megoldásként a mesterséges intelligencia, mely képes összegyűjteni, illetve megalkotni ezeket a hiányzó adatokat.

Fotó: Digitalspy.com
Fotó: Digitalspy.com

A Hollywood Reporter cikke Paul Walker esetét hozza példának, aki váratlan elhalálozása miatt nem tudta befejezni a Halálos iramban hetedik részét. A hiányzó jelenetekben ezért digitálisan jelenítették meg a színészt. Sokkal nehezebb volt Walker-t hitelesen megalkotni, mint Young-ot a Szárnyas fejvadász 2049-ben, mert kevés adat állt a készítők rendelkezésére. Azonban ha mesterséges intelligenciát használtak volna a digitális Walker létrehozásához, az képes lett volna a színész előző filmjeiből összegyűjteni minden apró információt, a járásától kezdve a beszédmódján át az összes arcrezdüléséig, így pedig jóval hitelesebben tudták volna megjeleníteni a karaktert.

Bár most még idegennek tűnhet a gondolat, hogy olyan embereket nézzünk a filmvásznon, akik valójában nem is léteznek, de ha tényleg a költségvetés drasztikus csökkentését jelentenék a virtuálisan létrehozott emberek, az elkövetkező évtizedekben komoly változások jöhetnek Hollywoodban.

Rácz Viktória

Rácz Viktória a Zsigmond Király Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett 2017-ben és az ELTE filmtudomány mesterszakán diplomázott 2019-ben. Több portálra és nyomtatott újságba is ír kritikákat, elemzéseket. A Filmtekercs.hu szerkesztőcsapatának tagja.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com