Ráadás

Megremeg a föld: jön Godzilla!

Godzilla„Komolyan veszi magát.” Mit tudni az új Godzillafilmről? Mit várhatnak az óriásgyík-rajongók? Ígéretes jelek a láthatáron: vajon ez lesz 2014 nagy filmje?

A mindennapossá vált képregény- és videojáték-adaptációk, folytatások, remake-ek, rebootok és előzményfilmek sodrában az új Godzilla-film ötlete jókora szkepszissel találkozott. A kétkedés nem alaptalan. A japán Toho Films stúdiónak az ’50-es években indult eredeti verzióiban Godzilla kis híján legyőzhetetlen, igazi természeti csapás, ám Roland Emmerich gyerekekre szabott 1998-as próbálkozása már kedvelhető, könnyen legyőzhető, szinte háziállatszerű hüllőt faragott belőle.

Gareth Edwards rendező 2010-ben debütált mikrobudget szörnyfilmjével, a Monsterszel (a film nálunk nem került forgalmazásba). A film leginkább hatásos és látványos effekthasználatával vette le a szakmát a lábáról, de ügyes műfaji egyvelege is sok dicséretet kapott. A Monsters extrém alacsony költségvetése után a Godzilla egyből a spektrum másik vége.

„Nagyon szorongtam, ahogy hallgattam a különböző rémtörténeteket arról, hogyan vesztették el az irányítást egyes filmkészítők, és hogyan vették át a kormányt a stúdiók. Mindenki azt mondta, gondoljak azokra a filmekre, amiket kedvelek és tisztelek, aztán nézzem meg, melyik stúdió készítette őket. A Legendary és a Warner elég jól teljesített, két nagyon alkotó-barát stúdió. Filmezés közben folyton Seamus felé fordultam [Seamus McGarvey, operatőr] és azt kérdeztem: »mennyire normális ez a szabadság?« Azt mondta, még soha sem dolgozott egy filmen sem ilyen szintű szabadsággal. Thomas Tull [producer] végig megvédett mindentől” – nyilatkozta Edwards, majd azt is hozzátette: próbál „nem gondolni a pénzre, az egyetlen, amit pénz nem vehet meg, az ötlet maga.”

godzilla_2014_1

Edwards filmje reboot, azaz teljesen külön áll Emmerich ’98-as filmjétől. Szellemiségében többet köszönhet japán elődeinek; a filmbe még a Toho stúdió is besegített. Az új film Godzillája „nem jó vagy rossz. Helyreállítja az egyensúlyt a természet javára. A film eléggé komolyan veszi magát. Készíthettem volna egy béna popcorn-verziót, és valószínűleg jól teljesített volna, de amit mi keresünk, az egészen más” – mondta Edwards.

Ígéretes a rendezőnek a CGI-ról alkotott véleménye is. A CGI kimerülése szerinte „létező jelenség, különösen azoknál a filmeknél, ahol folyamatosan szórjuk az effekteket. Ezekben hamar elérjük a csúcspontot, és utána legföljebb a szintet tudjuk tartani (…) A CGI-trendnek már tíz éve leáldozott. Akkor mindenki nagyon izgatott volt, a mézeshetekben jártunk. De a Jurassic Park óta csak a kötelező elemek listáját pipálgatjuk ki. Most új területet kell meghódítani: vissza kell térni az igazi filmes történetmeséléshez, a visszafogottsághoz” – mondta.

godzilla_2014_2

Egy komoly hangvételű, felnőtt közönségnek szóló amerikai Godzilla-film Christopher Nolan Batman-trilógiája óta vált lehetségessé, mint a sötét tónusú rebootok általában. A dömpingből kaptunk jól és kevésbé jól sikerült alkotásokat is. Mivel nem a szándékolt hangulat vagy a mélység, hanem elsősorban a forgatókönyv minősége határozza meg a jó próbálkozást, itt reményt jelent, hogy a Halálsoronért és A remény rabjaiért felelős Frank Darabont segédkezett a történet emberi és érzelmi rétegeinek megírásában.

„Számomra a szórakozást a félelem hullámvasútja jelenti. Tudom, hogy sok lehetőség van humorra az ilyen filmekben, és komolyan akartam venni, de azért van benne nevetés is. Ami fontos nekem, az a különbség aközött, hogy a film világában a karakterek nevetnek az eseményeken, vagy hogy ők komolyan veszik, de közben a közönség kineveti a filmet. Vannak módszerek, kis bevágások, audió-gagek, amiktől az ember nevet, de a karakterek, akikkel történik, nem nevetnek az eseményeken. A film úgy szórakoztató, hogy nem ostoba, sem poénkodó. Itt lehetőséget kaptam valami eposzira, és én imádom ezt a szót, ha filmekről van szó. Ebben nagyszerű a mozi: a libabőrben, és én kifejezetten ezt akarom elérni a Godzillával” – nyilatkozta Edwards.

Arra az esetre, ha mindez nem lenne elég meggyőző, nemrég levetítettek egy húszperces részletet is a sajtónak. A Filmtekercs szerkesztőségéből Tóth Nándor Tamás jutott el a vetítésre. Ezt írta:

„A Godzilla az eddig látottak alapján az utóbbi évek leglátványosabb filmje lesz. Godzilla ámulatba ejtő lény, minden része óriási: hatalmas a lába, gigantikus a farka, elképesztően nagy a feje. Hogy összességében mekkora, azt viszont csak elképzelni tudjuk, ugyanis szinte sosem látjuk teljes egészében a szörnyet. Az egyszerű, de rendkívül hatásos eszköz révén rég tapasztalt félelemérzet lett úrrá rajtam. [Azóta kiderült, hogy eddig ez a legnagyobb Godzilla a filmvásznon: kb. 107 méter hosszú.] Az viszont a húsz perces elővetítésből is látszik, hogy nem csak civilizációs katasztrófáról szól majd a katasztrófafilm, megismerjük az óriásszörny lépteinek emberi következményeit. Néhány kiválasztott szemén keresztül bepillantást nyerünk egy olyan világba, ahol mindennapos a rettegés. Különösen Bryan Cranston karaktere tűnik különlegesnek: felesége elvesztése miatt olyan belső motiváció irányítja, ami talán képes áttörni Godzilla vastag bőrét. A látottak alapján viszont inkább az volt a benyomásom, hogy a szörny legyőzhetetlen: gigászi támadásait nem lehet kivédeni, nem lehet térdre kényszeríteni. Lehet, hogy meg kell tanulni az emberiségnek együtt élni vele? Nagyon kíváncsian várom végkifejletet.”

Persze a puding próbája az evés. Mindenre fény derül május 15-én, mikor Godzilla becammog a moziba.

Avatar

Hajnal Ágoston

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya