Ráadás

Mindent A múmiáról!

Tom Cruise a főszereplője az ősi legenda látványos új változatának. A múmia titokzatos és vérfagyasztó története a civilizáció hajnala óta foglalkoztatja az emberiséget.

Egy ókori hercegnőt (Sofia Boutella), akit igazságtalanul megfosztottak törvényes jussától, mélyen és örökre eltemettek a végtelen sivatagban, ám modern korunkban felébred, és világunkra szabadítja évezredek óta gyülemlő haragját, emberi ésszel felfoghatatlan pusztítást idézve elő.

A monumentális filmet három kontinensen, ötven helyszínen forgatták, hatvannégy zérógravitációs felvételt készítettek, másfél tonnás szarkofágokat építettek, több ezer speciális és vizuális effektust dolgoztak ki, és több mint háromszáz kilométernyi filmszalagot használtak fel a forgatás során. (Egy átlagos másfél órás filmhez harminc kilométernyi celluloidot használnak fel – a ford. ) Jöjjön hát Ahmanet hercegnő – lépjünk be A múmia világába!

 

Szerelem és borzalom: a szörny újjászületik

Frankenstein fia. A Fekete lagúna réme. A Farkasember. A láthatatlan ember. A múmia. Ők a Universal Studios klasszikus szörnyetegei. A közönség csaknem egy évszázada rajong a moziszörnyekért, aminek több oka is van. Ezek a szuperlények képesek átlépni élet és halál határán, és roppant vonzó bennük, hogy olyan erővel bírnak, amilyenről a közönséges halandó csak álmodni képes. Bizonyos mértékben együtt is érzünk velünk, amikor a sötétség és a világosság határmezsgyéjén viaskodnak.

Különös véletlen, hogy filmes szörnyek iránti érdeklődésünk hajnala egybeesik a moziforradalom kezdetével. Az egyiptomi fáraók sírkamráinak többségét már feltárták, mire Howard Carter és Lord Carnarvon brit régészek 1922-ben rábukkantak a gyermek uralkodó, Tutanhamon múmiájára. A felfedezés egybeesett a világ szórakoztatóiparának paradigmaváltásával. A nagyközönség kezdetben utazó múzeumokban csodálta meg a múmiákat. 1923-ban azonban bemutatkozott a hangosfilm, ami gyökeresen megváltoztatta a mozizás fogalmát.

A közönség nem tudhatta, mi az igazi mozis rémisztgetés, amíg vászonra nem lépett Boris Karloff Frankenstein fiaként, majd ő játszotta először a múmiát Karl Freund 1932-es mesterművében, amelyet a Universal Studios égisze alatt készített. A mozikat rémült sikolyok töltötték be a vászon felől és a közönség soraiból egyaránt.

Sean Daniel, akinek karrierje kezdetektől a Universal stúdióhoz kötődik – 1985-ben ő lett a legfiatalabb produkciós igazgató a cég létrejötte óta – kiskamasz korától rajongott a múmiás filmekért. Ő volt a legutóbbi Múmia-trilógia producere, négy éve pedig, immár független alkotóként azzal kereste meg a Universalt, hogy élesszék újra és modernizálják a szarkofág lakójának történetét a közönség új generációi számára, akik örömmel fognak rémüldözni, ahogyan a korábbi nemzedékek képviselői tették.

„Amióta a Universalnál voltam, mindig azt szorgalmaztam, hogy folytassuk a múmia-vonalat – mondja Daniel. – Szerintem ez a karakter arról szól, mit jelent élet és halál, és kinek lehet hatalma felettük. Titokzatos, sötét, izgalmas és ijesztő világ ez. Hiszek a szörnyfilmek műfajában, és biztos vagyok abban, hogy ezek a produkciók a világon minden nézőt érdekelnek.”

Amikor Alex Kurtzman rendező / producer, Chris Morgan forgatókönyvíró és Daniel kis csapatot hoztak létre, eldőlt, hogy megalkotják a Universal szörnyfilm-sorozatát, amelynek A múmia lesz az első része. A széria időközben a Dark Universe (Sötét Univerzum) nevet kapta, megszületett a logója és a zenéje is (a négyszeres Oscar-jelölt Danny Elfman komponálta). Daniel biztos volt abban, hogy elegendően sok idő telt el az eredeti film óta, ezért bátran belevághatnak, hogy újraértelmezzék az egész legendát. Kurtzman vezetésével nekiláttak az alaptörténet megírásának, a csapatot Jon Spaihts, Kurtzman és Jenny Lumet alkották.

Az alkotók úgy érezték, a legenda modernizálása legalább akkora teher, mint amennyire megnyitja a kapukat a kreatív gondolkodás előtt. „Alex állt elő a hihetetlen ötlettel, hogy a múmia történetében először egy nő legyen a rém – magyarázza Daniel. – Olyan veszedelmes karaktert alkotott, akiért bizonyos mértékben szorítunk, mert tudjuk, milyen borzalmas gyötrelmeket élt át.”

„Megpróbáltunk hűek maradni a Universal klasszikus szörnyfilmjeihez a stílust illetően, miközben fél lábbal azért mégiscsak már a huszonegyedik században vagyunk – magyarázza Kurtzman. – Tisztelettel hajtunk fejet a hőskorszak klasszikus szörnyei előtt, de a film a mai globális közönségnek készül.”

„Nyilvánvalóan ijesztgetni akartunk, ez a műfaj lényegéből fakad – folytatja a rendező. – Ugyanakkor meg akartuk mutatni, hogy a szörnyeteg legmélyén emberi lény lakozik, akinek meg lehet érteni a motivációit. A szörnyekkel kapcsolatban az a legfontosabb tényező, hogy félünk tőlük, de valahogy rokonszenvezünk is velük, mert átérezzük, mi mindenen mehetnek keresztül.”

„Általában gyerekkorunkban találkozunk először ezekkel a szörnyekkel, és ez is közrejátszhat abban, hogy olyan mély nyomot hagynak bennünk – mondja Morgan. – Soha nem felejtem el, hogy a bátyám kiscserkész volt, én meg hatéves, és Halloween alkalmából horrorfilmet vetítettek nekik a könyvtárban. Ez pont A múmia volt. Mivel túl kicsi voltam, nem mehettem be, de az ajtóból leskelődtem. Így találkoztam a múmiává változott Boris Karloff-fal. Szerettem volna világgá futni rémületemben, de a mozi teljesen megbabonázott, kénytelen voltam ottmaradni és végignézni a filmet. Azóta vagyok rákattanva a moziszörnyekre.”

Danielhez, Kurtzmanhez és Morganhez hamarosan csatlakozott Sarah Bradshaw producer, aki korábban olyan sikerek létrehozásában vett részt, mint a Demóna és a Hófehér és a vadász. Mindannyian úgy gondolták, hogy az ókori szörnyet modern környezetbe kell helyezni, amely idegen közeg lesz számára. „Mi fog történni, ha egy teljesen feldühödött múmia, aki évszázadok óta bosszúra szomjazik, a mi világunkban engedi szabadjára gyűlöletét?” – ez a kérdés foglalkoztatta az alkotókat.

A forgatókönyv fejlesztése során csatlakozott a stábhoz Tom Cruise főszereplőként és kreatív partnerként, aki maga is szörnyfilmeken nőtt fel. „Kiskoromban imádtam Drakulát, a Farkasembert és a múmiát. Rémisztőek voltak, mint a mi filmünk antihőse is. De alázattal közelítettük meg a témát, mélyen tiszteljük a hagyományt, nagy a formátum és elegánsan tálaljuk a történetet a közönségnek. Az az érdekes ezekben a filmekben, hogy titkon a szörnyeknek drukkolunk. Ijesztő lények, mégis együttérzünk velük. Ez lélektanilag megemeli a történetüket.”

„Mivel elsődleges célunk az volt, hogy modernizáljuk a múmia legendáját, a mai Londonba helyeztük a cselekményt – mondja Daniel. – A múmia tehát nő, és közöttünk jár. Semmi mitikus nincs benne első látásra. Ötezer év után felébredt mély álmából, a világ egyik legklasszabb városában találja magát, és amerre csak lép, pusztítás jár a nyomában.”

Tom Cruise már az alkotói folyamat legkorábbi fázisában bekapcsolódott a film készítésébe. „Tom még az előkészítés szakaszában vetítésekre hívott minket, és olyan filmeket néztünk újra együtt, mint a Ragyogás vagy a Hetedik – mondja Daniel. – Így sugallta, milyen kreatív irányokban érdemes elindulnunk.”

 

Istenek és szörnyek: A múmia szereplői

Az alkotók tisztában voltak azzal, hogy a tökéletes női főszereplők megtalálása kulcsfontosságú a történet szempontjából. „A cselekmény előrehaladtával az a kérdés kerül a középpontba, hogy Nick milyen viszonyt alakít ki az egyiptológus Jennyvel és Ahmanettel, a múmiával – ugyanis nagyon bizarr szerelmi háromszög jön létre.”

A két női főhős szerepére Sofia Boutellát (Star Trek – Mindenen túl), illetve Annabelle Wallist (Arthur király: A kard legendája) kérték fel. „Filmünk nőalakjai erősek, okosak és eltökéltek” – mondja Cruise.

Kurtzman már akkor kivetette hálóját Boutellára, még mielőtt Cruise felmerült volna főszereplőként. „Láttam Sofiát a Kingsman: A titkos szolgálatban, és addig unszoltam, amíg igent nem mondott a mi filmünkre. Érzékeny embert képes formálni a múmiából, akivel a közönség együtt tud érezni. Szörnyű dolgokat csinál ugyan, de mindig az lehet az érzésünk, hogy közel áll hozzánk, csak éppen átlép olyan határokat, amelyeket mi nem merünk.”

„Túlságosan olcsó megoldás lett volna, ha a múmiát valamilyen gyűlöletes szörnyetegként ábrázoljuk – mondja Boutella. – Tetszett Alex megközelítése, amely szerint Ahmanet olyan lény, akinek megérthetjük a motivációit. A sivatag mélyéről előásott ókori hercegnő technikailag szörnyetegnek minősül, de aprólékosan kidolgoztuk, hogy lélektanilag milyen rugók mozgatják. Ő is a túlélésért harcol, mint mindannyian, ezért tudunk együttérezni vele.”

„Ahmanet ókori egyiptomi hercegnő, aki a maga több ezer éves beidegződéseivel csöppen a huszonegyedik századba – folytatja az algériai származású színésznő. – Annak idején a fáraó trónját ígérték neki, és ennek megfelelő ambíciók feszítik. Amikor Alexszel és Tommal kidolgoztuk a karaktert, gyakran figyelmeztettem őket, hogy nem elégszem meg kényelmes megoldásokkal. Átdolgoztuk azokat a szövegeket, amelyek agresszívnek vagy manipulatívnak mutatták volna Ahmanetet. Megbeszéltük, hogy minden erejével azon volt, hogy kivívja apja elismerését. Így tudtuk hangsúlyozni, milyen nagy dologra készült, és végül milyen dicsőségtől fosztották meg.”

Annabelle Wallis már egy évvel azelőtt hallott a Universal szörnyes sorozatáról, hogy megkapta volna Jenny, az egyiptológus szerepét. „Hallottam, hogy London lesz az egyik helyszín, és kell egy női főszereplő – mondja a brit színésznő. – Beizzítottam az ügynökeimet, és sikerült találkoznom Alexszel. Kiderült, hogy sokban hasonlítok Jennyre, és Tommal meg Alexszel félszavakból is megértjük egymást.”

Ami a további szereplőket illeti, kiemelkedik a sorból Vail, Nick katona- és bűntársa, akit Jake Johnson alakít. A színész bevallja, hogy nem szokott kaszkadőrmutatványokat vállalni, de egy Tom Cruise-filmben más törvények uralkodnak. „A nyitójelenetben a sivatagban vágtatunk Tommal – mondja a színész. – Szóltam Alexnek, hogy félek a lovaktól, és nem fogok sehova se vágtatni. Aztán jött Tom, és közölte, hogy márpedig nyeregbe fogok pattanni, és kész. És tényleg úgy is lett, némi gyakorlás után már olyan nyalkán vágtattam, mint egy huszár.”

A film további fontos szereplői Courtney B. Vance Greenway ezredese, illetve a Malikot megszemélyesítő Marwan Kenzari.

„Greenway ezredes Nick felettese, akinek az a dolga, hogy elősegítse a munkáját, miközben vigyáz arra, nehogy ez a kiszámíthatatlan kalandor túl nagy galibát okozzon – mondja Vance. – Nick ugyanis fékezhetetlen, ami elképesztő akciójeleneteket eredményez.”

Kenzari alakítja Malikot, dr. Jekyll hűséges szolgáját. A színész szokatlan módon merített inspirációt a karakter megformálásához. „A forgatás előtt pár hónappal voltunk, amikor egyik reggel kinéztem a kávézó ablakán, és megláttam egy embert egy dobermannal. Gyönyörű állat volt, arisztokratikus, egyben veszélyesnek tűnt és nagyon koncentráltnak. Azonnal beugrott, hogy Maliknak is ilyennek kell lennie.”

A film kulcsfigurája dr. Henry Jekyll, akit az Oscar-díjas Russell Crowe alakít. Jekyll a Prodigium nevű titkos szervezet irányítója. „Ő a hasadt személyiség élő szobra – mutatja be a karaktert a rendező. – A klasszikus angol úriember, akit modern korunkba vetett a balsorsa. Russell tökéletesen hozza a figurát.”

„Komoly agytornát jelentett, amíg Alexszel és a forgatókönyvírókkal kitaláltuk, hogyan illesszük be a jól ismert dr. Jekyllt ebbe a történetbe – mondja Crowe. – Maradt is egy csomó megválaszolatlan kérdés, hiszen ő egy másik korból érkezett a modern világba, és itt kell valahogy  boldogulnia. Dr. Jekyllt különös szálak fűzik a gonoszhoz. Benne is ott szunnyad ez a princípium, és nagy erőfeszítéseket kell tennie, hogy el tudja nyomni. De éppen emiatt tökéletesen érti, mi a gonosz mibenléte. Ezért lett dr. Jekyll a titkos szervezet, a Prodigium vezetője: felkutatják és semlegesíteni próbálják a gonoszt.”

 

A múmia és akikre vadászik: a kalandfilm karakterei

Nick Morton (Tom Cruise) kalandor, aki antik műkincseket kutat fel, hogy annak adja el őket, aki a legtöbbet kínálja értük. Amikor Nick és társa (Chris Vail) közép-keleti felkelőkkel kerül összetűzésbe a sivatagban, a csetepaté közben véletlenül felfedezik Ahmanet fáraó sírját. Nick nem egyszerűen az az ember, aki szabadjára engedi a múmiát: a sors azt tűzte ki feladatául, hogy a világra szabadítsa ezt a pusztító erőt, így ő az egyetlen, aki megakadályozhatja, hogy a szörny uralma alá hajtsa az emberiséget.

Ahmanet (Sofia Boutella) az ókorban félelmetes harcos volt, és ő örökölte volna atyja trónját. A sors úgy rendelte, hogy ő legyen az első női fáraó, ám miután atyja végül fiút nemzett, félreállították és eltemették egy katakombába, hogy örökre eltűnjön a történelemből. Nick Morton véletlenül felébreszti, és a hihetetlen hatalmú szörnyeteg elindul, hogy visszakövetelje elorzott királyságát. Hatalma egyre nő, és sorsa elválaszthatatlanul összefonódik Nickével.

Jenny Halsey (Annabelle Wallis) a kulturális örökség minisztériumának tisztviselője, akit Nick azzal bíz meg, hogy tárja fel a szarkofágot. Az egyiptológus édesanyja régóta biztos volt abban, hogy létezett egy női fáraó, akinek emlékét kitörölték a történelemből. Amikor Jenny, Nick és Vail leereszkedik az ősi sírkamrába, rábukkannak Ahmanet hercegnőre, s ezzel földöntúli események láncolatát indítják el.

Dr. Henry Jekyll (Russell Crowe) a Prodigium nevű szervezet titkos irányítója. Céljuk, hogy felkutassák, tanulmányozzák és szükség esetén elpusztítsák a világunkban megjelenő gonoszt. A klasszikus korokból köztünk maradt tipikus angol úriember azonban nemcsak a világot óvja a szörnyektől, hanem a szörnyeket is a világtól. Kicsoda vajon dr. Jekyll: barát vagy ellenség?

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya