Ráadás

Minél több, annál jobb? Csúcstechnológiai kérdések: HDR, 8K, 48 fps.

3D 2.

muybridge_fotopuskaA legújabb technológiai újítások révén folyamatosan terjeszkedik a digitális kép dinamikatartománya, növekszik pixeleinek száma, javul színeinek mélysége. De mire jó az ultramagas képminőség a filmekben, és mi, nézők, kérünk-e belőle?

Idén is számos fotó- és videotechnikai cég képviseltette magát a világ egyik legnagyobb elektronikai fejlesztéseket bemutató kiállításán, a NAB Show-n, amelyet minden év áprilisában rendeznek meg Las Vegasban. Olyan újgenerációs technológiai eredményeket mutattak be, mint a legutóbbi HDR technikák, a 6K és a 8K felbontás (ez utóbbi a hagyományos Full HD-nál tizenhatszor részletgazdagabb, 7680×4320 pixel felbontású Ultra HD képet jelenti), illetve a 48 fps (vagyis a jelenlegi sztenderd, a 24 fps helyetti 48 képkocka per másodperces képrögzítés). A modern kamerák és a fejlett digitális utómunka segítségével korábban elképzelhetetlenül magasnak hitt képminőséget érhetünk el – de biztos, hogy minden esetben érvényesül a „minél több, annál jobb” elve?

A RedShark News újságírója szerint, ha objektív szempontból közelítjük meg a kérdést, a jobb minőség természetesen csak előnyt jelenthet. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a film művészi forma, így soha nem kezelhetjük teljes mértékben objektíven. Amikor 2012-ben Peter Jackson másodpercenként 48 képkockás sebességgel rögzítette A hobbit: Váratlan utazást, és az erre alkalmas mozikban a megszokottnál kétszer gyorsabb tempóban vetítette, a nézők közül sokan felháborodtak. Többek egyenesen nézhetetlennek tartották a filmet, mert nem filmszerűnek, hanem túlságosan valószerűnek hatott. Egyesek ezt a realisztikusságot a film mesevilágával ellentétesnek találták, a gyors mozgások elmosódásának kiküszöbölése és a stroboszkóphatás hiánya pedig a nagyfelbontású televízióadásokra emlékeztette őket. A leggyakrabban jó minőségű lassított felvételek előállításához használt magas képkockaarány (HFR) azonban a 3D-ben forgalmazott filmek esetében sokat javíthat a képminőségen és a térhatáson. A 3D nagymestere, James Cameron egyenesen a még magasabb 60 fps-re esküszik: szerinte „A 3D ablak a világra, a magasabb képkockaarány pedig eltűnteti az üveget az ablakból.”

3D 2.

Ahogyan a másodpercenkénti 48 vagy akár 60 képkockás sebességet sem pusztán önkényességből választják az alkotók, a 6K vagy 8K felbontás szükségessége is megindokolható: az extra pixelek jól jöhetnek, ha a felvett képet az utómunkálatok során stabilizálni kell, vagy egy részlétének kivágására és felnagyítására kerül sor. A HDR szintén hasznos eszköznek bizonyulhat, ha egy rendkívül magas kontrasztokkal rendelkező témánál nehézségek adódnak a világításban.

A technikai előnyök mellett az új, jobb minőségű felvételi módok elterjedését sürgető tényező lehet, hogy az egyre összetettebb élményt nyújtó házimozi-rendszerek otthon marasztalják a filmrajongókat, és a moziknak folyamatosan újításokhoz kell folyamodniuk, hogy becsábítsák termeikbe a közönséget. Arról nem is beszélve, hogy a vetítők felszerelésének biztosításában érdekelt gyártók is profitálnak a megnövekedett elvárásoknak való megfelelési kényszerből.

peterjackson_48fps

Az igényeket azonban elsősorban mégsem az alkotók vagy a technikai eszközök gyártói támasztják, hanem a laikus közönség, írja a RedShark News. Ha a nézőknek van egy elképzelése arról, hogy egy filmnek hogyan kell kinéznie, és milyen hatást kell kiváltania, elvárásaikon pedig nem készek változtatni, akkor a fejlesztések erőltetése problémásnak bizonyulhat – ahogyan ezt A hobbit esete is mutatja. Az emberek bizonyos filmek esetében kifejezetten szeretik a 24 fps által keltett hangulathatást (Ryan közlegény megmentése), vagy a kemény színeket, a korlátozott dinamikatartományt (Traffic). Hány olyan legendás alkotást ismerünk, amely éppen tökéletlenségével, „roncsoltságával” teremtette meg utánozhatatlan eredetiségét! Ezért nem érdemes fejest ugrani egy olyan jövőbe, amely minden filmtől megköveteli, hogy egy alternatív valóságra nyíló ablakként szolgáljon.

Avatar

Magyar Vivien

Ez a szerző még nem töltött fel információt. Ígérjük, hamarosan pótolja!

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..