Fókuszban Ráadás

Need for Money – Elszúrta a rajtot a Need for Speed (Box office, március 14-16.)

Need for Speed

Need for SpeedNem tudta igazán megfogni a nézőket a Need for Speed, jelenleg inkább az a valószínű, hogy nem lesz folytatása. A The Single Moms Club zsinórban a harmadik csalódás a korábbi box office-mágus Tyler Perrytől. Veronica Mars új kalanddal hálálta meg rajongói szeretetét, a különleges finanszírozású projekt vélhetően új utakat nyit az elkaszált sorozatok számára.

Ha azt mondjuk, hogy négyes sebességbe kapcsoltak a jegypénztárak múlt héten, akkor most visszaváltottak hármasba. Az biztos, hogy egyelőre nem dübörög a március, nem érkezett még olyan premier, ami igazán nagyot szólt volna az Egyesült Államokban A Lego-kaland óta. Az animáció mellett még talán A Grand Budapest Hotel kapcsán van ok a lelkendezésre, azonban Wes Anderson filmjénél talán korai az öröm, még mindig csak 66 vásznon játsszák.

Csalódásunk legújabb alanya a Need for Speed (magyar bemutató: márc. 13.), ami első hétvégéjén költségvetésének csak negyedét tudta összegyűjteni. A rajt 17,8 milliója alacsonyabb, mint az eddigi leggyengébb Halálos iramban (Tokiói hajsza: 24 millió), így inkább a játékfeldolgozásokra jellemző sávba került az akciófilm (pl. A kaptár: 17,7 millió), noha a stúdió mindent megtett a kategorizálás ellen.

Nem pusztán szórakozásból vette fel a harcot a Disney a játékadaptáció címkével, az ilyen típusú filmek egyszerűen valahogy mindig megbuknak vagy alulteljesítenek a kasszáknál. A lista hosszú, és kevés kivétellel bír: a BloodRayne – Az igazság árnyékában, a Doom, a Hitman – A bérgyilkos mind elbukott, de nem is ezek a legdurvábbak. A Final Fantasy – A harc szellemére 32 milliót költöttek nézők a 137 milliós költségvetés ellenére, a Perzsia hercege – Az idő homokja 90,8 milliót gyűjtött csak össze a 200 milliós büdzsé dacára. A megpedzegetett kivétel igazából a már említett A kaptár és az Angelina Jolie testével eladott Lara Croft: Tomb Raider, de az utóbbiból is csak az első rész volt sikeres.

Need for Speed
Need for Speed

A Need for Speeddel kapcsolatban a Disney reménye az volt, hogy elindítja az új Halálos iramban szériát. Igazából egy folytatásra még mindig van esély. A nézői visszajelzések alapvetően nem rosszak (a kritikusoké ellenben… viszont a célközönség számára az ő véleményük elhanyagolható), de moziból kilépve a széteső történetet rengeteg kritika érte a 80%-ban férfiakból álló közönség részéről. A hasonló műfajban nagyon jól teljesítő kínai piac – pl. Halálos iramban 6.: 66,5 millió csak Kínából – akár még meg is mentheti a produkciót, az első hétvégén onnan több bevétel érkezett, mint hazájából (21,2 millió konkrétan). Jelenleg a 66 milliós költségvetésből 50 millió tűnik reálisnak az Egyesült Államokban, úgyhogy az egyébként is gyenge 2014 egy újabb bukással gyarapodott.

Ahogy várható volt, a múlt heti listavezetők helyet cseréltek, a Mr. Peabody és Sherman kalandjai (Mr. Peabody & Sherman, magyar bemutató: márc. 13.) igen alacsony heti csökkenése révén átvette a vezetést. Ilyen tempóval a 100 millió már elérhetőnek tűnik az animáció részéről, kár, hogy összesen 145 millióba került. A 300 – A birodalom hajnala (300: Rise of an Empire, magyar bemutató: márc. 6.) szintén kiszámítható mértékben esett, csak épp a spártai katonák esetében ez sokkal nagyobb bevételcsökkenést jelent. A Non-stop (magyar bemutató: febr. 27.) viszont minden ellentétes hatást megcáfolva remekül tartja magát, és harmadik hetében mindig 10 millió fölötti bevételt termel. Hiába, Liam Neeson jó befektetés.

Korábban ezt gondolta mindenki Tyler Perryről is, most azonban kijelenthetjük, eljárt felette az idő. Új mozija, a The Single Moms Club 10 millió alatt nyitott, ami a komikus által rendezett filmek közül abszolút a leggyengébb. Ez a kudarc zsinórban a harmadik: májusban a férfiasabb Peeples, decemberben a franchise-ban működő A Madea Christmas és most a nőknek szóló romantikus vígjátékban elvérző The Single Moms Club.

 

The Single Moms Club
The Single Moms Club

Bár még valószínűleg találkozunk a humoristával a box office-ban, e rovat hasábjain most foglalkozunk utoljára részletesebben vele. Tyler Perry az utóbbi tíz évben az afro-amerikai közönséget kiszolgáló filmek piacát gyakorlatilag teljesen uralta, évente kijött egy Madea-mozival és egy romantikus vígjátékkal. A hazánkba legfeljebb DVD-n eljuttatott, habkönnyű produkciók mind ugyanazt az utat járták be: a kritikusok óvó-intő szava ellenére tömegek jelentek meg az első hétvégén, majd a közönség gyors elpártolása figyelhettük meg. A gyenge minőség és a mozikból történő gyors száműzés kapcsán Tyler Perry számára rövid karriert jósoltak a szakértők, viszont éppen az ellenkezője történt: 2013-ig minden filmje kiszámíthatóan jól teljesített. A rendező teljesítményét az érzékelteti a legjobban, hogy tizenöt általa dirigált moziból kilenc 20 millió felett nyitott – erre rajta kívül csak Steven Spielberg és Robert Zemeckis volt képes Hollywoodban.

Ez a színész-rendező számára oly kedvező tendencia tört most meg a The Single Moms Clubbal. Mindez azért furcsa, mert a főbb szerepekben afro-amerikai színészeket felvonultató filmek piaca továbbra is sok pénzzel kecsegtet, öt hete például az About Last Night meglepő sikeréről cikkeztünk, de említhetném itt a Pofázunk és végünket is (Ride Along). A mostani premiernek esélye sincs az előbbiek összbevételének akárcsak a közelébe érni, végeredménye valahol 22 millió körül várható. A költségvetésről ugyan nincsenek adataink, de ez az összeg mindenképp kudarc és visszalépés Tyler Perry számára.

A lista alsó felében továbbra is jól teljesítő animációkat találunk: A Lego-kaland (The Lego Movie, magyar bemutató: febr. 6.) és a Jégvarázs (Frozen, magyar bemutató: dec. 5.) megint alacsony csökkenést regisztrált, noha a mozik elkezdtek megszabadulni tőlük, hosszú időt már nem töltenek velünk valószínűleg. Az Isten fia (Son of God, magyar bemutató: április 10.) a harmadik hetében is nagyot csökkent, összbevétele viszont már 50 millió felett jár, így A passió óta egyértelműen ez a legsikeresebb keresztény mozi. Ami igazán izgalmas, az A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, magyar bemutató: márc 20.). A művészfilm 66 moziból 3,6 milliót (!) szedett össze, termenkénti átlaga rekorddöntő az ötven vászon felett vetített alkotások terén. Jövő héten kétszáz kópiával növelik a forgalmazását, reméljük, akkor is hasonlóan jó eredményekről számolhatunk be.

A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel)
A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel)

291 teremben kezdett egy rendkívül különleges premier a múlt héten az Egyesült Államokban, mégpedig a Veronica Mars. A tíz évvel ezelőtt indult, azonos című sorozat spinoffja egyszerre debütált a filmszínházakban és a video-on-demand hálózaton, de ne szaladjunk ennyire előre, hiszen a megvalósulásig számos fordulat történt.

Az eredeti széria 2004-ben indult, és egy gazdag diákokkal megáldott gimnázium tinijének megélhetési magánnyomozgatásaiba engedett bepillantást. Az erős karakterekkel, jó párbeszédekkel és csavaros történetekkel bíró neo-noirt a rajongói nagyon szerették, csak épp nem voltak túl sokan, úgyhogy három év után (részben a UPN-WB összeolvadása miatt is) levették a műsorról. A kaszálást viszonylag nehezen dolgozták fel a ragaszkodó rajongók, és különböző akciókkal próbáltak nyomást gyakorolni a tévécsatornára – 2007-ben például több mint tízezer Mars csokit küldtek a stúdió címére.

Veronika Mars
Veronika Mars

A fejesek persze nem változtatták meg a döntésüket, a rendező-kitaláló Rob Thomas és a sorozat hátán B kategóriás moziszínésszé vált Kristen Bell pedig inkább elkezdett gondolkodni egy egészestés filmen. Innentől fogva kvázi évente felröppent a hír, hogy lesz folytatás, azonban a jogokat birtokló Warner Bros. egyszer sem adott rá pénzt. „Megírnám, ha bárki finanszírozná. Ha bárkit érdekelne a film, én ráérek, Kristen ráér. Imádnám megcsinálni” – nyilatkozta Rob Thomas. Talán az idézet első mondata volt az, ami miatt a projekt tavaly március 12-én felkerült a pénzgyűjtéssel foglalkozó Kickstarter honlapra. A sorozat színészei és a direktor egy videóban kért 2 milliót a rajongóktól, az összeg tíz órán belül összegyűlt, egy hónap alatt pedig összesen 5,7 milliót dobtak össze az adományozók. A büdzsé hivatalosan 6 millióra rúg, ebből folyt most be 2 millió a 291 vászonról. A következő hetekben várhatóan növelik a kópiaszámot, némi lendülettel akár 10 millió is összegyűlhet, ami pedig megnyitja az utat a folytatás felé. Igazi happy end.

Fussuk át címszavakban, hogy a korábban bemutatott, mozis pályafutásuk végéhez közeledő filmek milyen eredménnyel zártak. A Műkincsvadászok a héten visszagyűjtötte teljes költségvetését (70 millió), végeredménye viszont nem sokkal lesz több, legfeljebb a 80 milliót érheti el. Arányaiban ugyanez a helyzet a 3 nap a haláliggal, a 28 millióba kerülő akciófilm várhatóan 31-32 milliót gyűjt össze. A már említett Pofázunk és végünk egyelőre az év eddigi második legmagasabb bevételét tudhatja magáénak, végösszege 137-138 millió körül várható. A 100 milliós költségvetésű projektek közül a legnagyobb bukás a Pompeji, ami mindössze 23,5 milliót tesz zsebre az Egyesült Államokban, a Robotzsaru már valamivel többet, 58-59 milliót, A Wall Street farkasa pedig a hosszú kifutása révén 117 milliót.

Enemy
Enemy

Egy érdekes premier debültált még a múlt hétvégén. Az Enemy Denis Villeneuve új filmje, a rendező a tavaly őszi Fogságban után újra Jake Gyllenhaallal dolgozott együtt. Második közös munkájuk a kézzelfogható bűnök helyett a misztikum felé veszi az irányt: a bezárkózó életet élő Adam egyszer csak észreveszi, hogy létezik egy ugyanolyan kinézetű színész alteregója. A kritikák szerint megint egy erős thrillert kaptunk az alkotópárostól, a történet buktatóit szerencsére kompenzálja az erős alakítás és a jó rendezés. Az Enemy anyagi vonzatairól egyelőre semmit nem tudunk mondani, mindössze egy moziban mutatták be, ott viszont gyakorlatilag teltházzal ment.

A jövő héten egy sci-fi akcióval és egy családi vígjátékkal kedvesednek a stúdiók a tengerentúli nézőknek. A különlegesebb A beavatott minőségéről sajnos az első hírek negatívak, ez várhatóan a bevételén is látszódni fog. A Muppets Most Wanted hazai forgalmazásáról egyelőre semmit nem tudni, hazájában viszont akár megismételheti a három évvel ezelőtt első rész sikerét.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..