Ráadás

New York, Rió, Kevin Costner – Box office április 11-13.

Rio 2.
Rio 2.

Rio 2A napos idő miatt szombaton otthon maradtak a családok, így a Rio 2. végül csak második helyen indult a bevételi listán, a csúcstartó továbbra is Amerika kapitány. Egy természetfeletti fesztiválhorror is elindult mérsékelt sikerrel, Kevin Costner számára viszont nem az idei év jelenti a nagy visszatérést, már a második filmje is csalódást okozott 2014-ben.

Kollégáihoz, vagyis a Thorhoz és a Vasemberhez egészen hasonló csökkenést mértek Amerika kapitányról a második hétvégéjén, a múlt heti csodálatos 92,1 millió után most 56,6%-os eséssel 41,3 milliót kasszírozott Steve Rogers. A kiváló kritikák és nézői visszajelzések miatt ennél valamivel jobbra számítottak az elemzők, azonban aggodalomra semmi ok a Marvel és a Disney részéről, a képregényfilmek továbbra is óriási pénzgyűjtők. Az Amerika kapitány – A tél katonája (Captain America: The Winter Soldier, magyar bemutató: ápr. 10.) várható végeredménye még mindig egy 250 millió feletti összeg.

Kiegyensúlyozatlanabb teljesítményt nyújtanak az animációs filmek, noha a Rio 2. (magyar bemutató: ápr. 10.) hajszálpontosan ugyanannyival nyitott, mint három éve az első epizód: 39,3 millióval. Kedvező pénteki indulásából a szombati jó idő vett vissza inkább, ezzel pedig nyilván nem kalkulálhatott a stúdió, pedig a Fox tulajdonában álló Blue Sky mindent megtett, hogy másodszor is sikerre vigye a kihalóban lévő papagájok történetét. A daloló madarak folytatásához sikerült megnyerni Kristin Chenowetht és Bruno Marst is, igaz, a helyszín átkerült a Rio de Janeirónál kevésbé menő Amazon esőerdeibe.

Ennek ellenére a Rio 2. tőlünk és a legtöbb kritikustól egyaránt pozitív kritikákat kapott, a nézők is elégedettek voltak vele, és ez kedvező kifutást, vagyis hosszú időn keresztül befolyó dollármilliókat jelent animációk esetében. A kritikánál és a pozitívumok szájról szájra terjedő hírénél is fontosabb ebben a műfajban az, hogy gyakorlatilag a júniusi Így neveld a sárkányodat 2-ig nem érkezik A kategóriás konkurencia az Egyesült Államok mozitermeibe. Emiatt a Rio 2-nél simán számolhatunk a kezdőbevételének megnégyszerezésével, vagyis a 103 milliót kóstáló madármusical végeredménye 150-160 millió között várható.

Rio 2.
Rio 2.

Akkor mégis miért írtam azt, hogy az animációk kiszámíthatatlanabbak? Az állítás inkább az eredeti ötletekre igaz, mint A zöld urai (107,5 millió), A mogyoró-meló (64,2 millió) vagy a Pulykaland (55,8 millió), amelyek mind a várakozások alatti teljesítményét értek el. A Rio 2. eredménye tökéletesen illusztrálja azt, miért szeretik jobban a stúdiók a folytatásokat az egyedi ötleteknél. A kéthetente érkező animációk világában a mostani 40 millió körüli összeg egészen jónak számít, a Mr. Peabody és Sherman (sokkal drágább) kalandjai például csak 32,2 millióval vágott neki a jegypénztárak elfoglalásának. Mégis biztosan sokan felidézik a stúdiónál a Jégkorszak 2. – Az olvadás 68 milliós nyitányát nyolc évvel ez előttről, mint az igazi aranykor időszakát.

Az animációk után térjünk át a horrorokra, hiszen ezen a hétvégén startolt az Egyesült Államokban az Oculus című természetfeletti borzongatás egy szolid 12 milliós összeggel. A mindössze 5 millióból leforgatott film így három nap alatt a költségeinek több mint kétszeresét megtérítette, remek kritikái és a műfajban egész tűrhetőnek mondható nézői elégedettsége miatt akár 30 millióig is elmehet a bevétele. Az biztos, hogy az előzetese engem is meggyőzött, a kellően ijesztőnek ható mozi ráadásul a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon a kettes számú közönségkedvenc lett.

Oculus
Oculus

Akár az új Insidious is lehet tehát még az Oculusból, noha a nézők reakciója megjósolhatatlan. Az Insidioust például – szerintem legalábbis – érthetetlen módon felkarolták, folytatását még magasabb piedesztálra emelték (a siker hatására hazánkban is bemutatták Insidious: A rettegés háza címmel), nagy kérdés, hogy ezt megteszik-e az Oculus-szal. A Cinemascore alapján nem, noha a termekből kijövő nézők körében végzett felméréseket publikáló portálon csak elvétve látni horrorokról szóló pozitív visszajelzéseket. A jövő hétre nagyjából már körvonalazódik, hogy mi lesz a mostani paráztatás sorsa – én ez esetben inkább szkeptikus vagyok. Igazi para a film számára a konkurencia, április csak úgy tobzódik a horrorokkal kapcsolatos filmekben: jön az A Haunted House paródia második része egy, Az elnémultak két hét múlva. A fenti 30 milliós tippem nagy valószínűséggel viszont még így is tartható.

A 3 nap a halálig után a Draft Day-jel se tudott visszatérni Kevin Costner, pedig partnere tavaly ugyanekkor óriási sikert ért el a műfaj. A sportfilmekről, Chadwick Bosemanről és A 42-esről beszélek, ami 2013-ban 27,5 milliós debütálás után 95 milliót fialt mindenkit meglepve. Ezt próbálták megismételni idén, annyit változtattak, hogy a baseballt lecserélték amerikai focira, Harrison Fordot Kevin Costnerre, az ötvenes éveket pedig napjainkra. A végeredmény már inkább hasonlít A pénzcsinálóra, ez azonban sajnos a bevételek tükrében nem mutatkozik meg.

Draft Day
Draft Day

9,8 millióval kezdeni még akkor is bukás, ha a büdzsét nem hozták nyilvánosságra. Manapság a tízmillió a minimum, egy magára valamilyen szinten is adó országos bemutató csak bukás esetén kalkulál ennél alacsonyabb összeggel. Nincs mit szépíteni, a valaha rendkívül sikeres Ivan Reitman (Szellemirtók, Ikrek) és Kevin Costner megint elhasalt. A Draft Day végeredménye maximum 25 millióra saccolható.

Harmadik hetében megint a kelleténél nagyobbat zuhant a Noé (Noah, magyar bemutató: márc. 28.), ezzel pedig kétségessé vált, képes lesz-e megugrani a 100 milliós lécet hazájában. Nemzetközi eredményei révén azonban nem kell bukásról beszélnünk, a világ különböző pontjairól összegyűjtött bevételei alapján az év harmadik legsikeresebb alkotásáról beszélhetünk. A következő helyen álló A beavatott (Divergent, magyar bemutató: márc 20.) megint igen kedvező csökkenést produkált, és már 124,8 milliónál tart. Még ennél is jobban teljesít a God’s Not Dead és A Grand Budapest Hotel (The Grand Budapest Hotel, magyar bemutató: márc. 20.), mindkét film enyhe kerekítéssel 40 milliót gyűjtött eddig. A Muppets Most Wanted és a Mr. Peabody és Sherman kalandjai (Mr. Peabody & Sherman, magyar bemutató márc. 13.) viszont alaposan megszenvedte a Rio 2. premierjét.

The Raid 2.
The Raid 2.

Csaknem ezerrel több moziban vetítették a múlt hétvégétől az indonéz A rajtaütés folytatását, de minden szurkolásom ellenére megbukott a film. Ha nem az Egyesült Államokról lenne szó, azt mondanám, érthetetlen a kudarc: az első rész kultikus sikere, a folytatás magas színvonala, a kiváló nézői és kritikai visszajelzések mind a teltházra céloznak, sajnos azonban az amerikai nézők képtelenek befogadni az idegen nyelvű filmeket, az akciófilmek közönségére pedig ez még inkább igaz.

A The Raid 2-t két hétig játszották limitáltan, először 7, majd 26 moziban, amelyet 928-cal fejeltek most meg. Az eredmény elkeserítő, termenkénti átlaga éppen átlépte a lecsengő filmekre jellemző ezerdolláros átlagot. Az Egyesült Államokból tehát valószínűleg legfeljebb 2,5 milliót kaszálnak az indonézek, úgy tűnik azonban, ez is elég: már is belengették az újabb folytatást.

Joe Nicolas Cage
Joe

Még három premiert kell megemlítenünk. 48 moziban próbálták ki Nicolas Cage visszatérését az igazi színészet felé. A Titanic Filmfesztivál keretében is vetített Joe (hazai bemutató: ápr. 17.) sajnos nem jött be a nézőknek, pedig mi és sok más amerikai kritikus is elégedett volt vele. A tavaly Velencéből díjakkal hazatért mozi a munkamániás David Gordon Green (Prince Avalanche – Texas hercege, Ananász expressz) legújabb alkotása, de se neki, se Nicolas Cage-nek nem éri meg anyagilag a váltás a művészfilmek felé. Ilyen gyenge eredménnyel nem fog bővíteni a kópiaszámon a forgalmazó, a Joe tehát a széles rétegek körében ismeretlen marad.

Talán nem ez a sors vár a csodálatos, lenyűgöző, elvarázsoló Halhatatlan szeretőkre (Only Lovers Left Alive, magyar bemutató: ápr. 17.). Jim Jarmusch, a kilencvenes évek egyik legfontosabb amerikai rendezőjének új filmjét imádták a kritikusok (a kollégám és én is), a film pozitív híre a tengerentúli művészfilmes közönséghez is eljutott, abban a négy moziban, ahol vetítették, ott szinte végig telt házzal ment. Ez alapján nyilván nehéz lenne hosszú távú következtetéseket levonni, az viszont bátran mondhatjuk, igen pozitívak a Halhatatlan szeretők esélyei. Meglátjuk, mit hoz a bővítés.

Halhatatlan szeretők (Only Lovers Left Alive)
Halhatatlan szeretők (Only Lovers Left Alive)

Három hónap az angol premier után az Egyesült Államokban is bemutatták A halálvasút (The Railway Man) című brit-ausztrál filmet. A Nicole Kidman és Colin Firth főszereplőpárosával futó mozi igen érdekes történetet mesél el: Eric Lomax felkeresi thai fogva tartóját évtizedekkel a második világháború után, hogy leszámoljon saját démonjaival. A két finanszírozó országban hatalmas sikerrel vetített drámának még akár esélye is lehet az Egyesült Államokban, négy mozit legalábbis megtöltött a filmet övező kíváncsiság. Kérdés persze, hogy vajon a széles közönséget is be tudná vonzani – sajnos a kritikai visszajelzések talán nem elég jók ehhez.

A jövő héten érkezik a bukás szagú Transzcendens, ami ellen csak vallási drámát (Heaven is for Real), horrorparódia-folytatást (A Haunted House 2.) és dokumentumfilmet (Bearsmertek bevetni a forgalmazók. Az utóbbi háromnak remek lehetőséget kínál a Johnny Depp-filmet övező visszafogott lelkesedés. Meglátjuk, mennyit tudnak profitálni ebből.

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

A szuperhősök már ezerszer megmentették a világot a moziban. Mi a helyzet a tévével?

A VLOGtekercs ebben a hónapban a képregényadaptációk közül azokkal foglalkozik, amik nem a mozit célozzák. A tévében és a streaming-szolgáltatókon sorra érkeznek azok a képregényfeldolgozások amik valamilyen módon különlegesek, ráadásul nem csak saját kategóriájukban. A szuperhősök már meghódították a teljes popkultúrát, beleértve a kiképernyőt is, most megmutatjuk, hogyan!

Műsorvezető: Németh Míra

Szöveg: Vida László

Vágó: Nagy Tibor

Főcím: Gyenes Dániel

Projektvezető: Nagy Tibor

Producer: Molnár Kata Orsolya