Nincs kategorizálva

Óriásszörny a jegypénztáraknál is – Box office május 16-18.

Godzilla
Godzilla

godzilla_2014_1Godzilla tarolt a jegypénztáraknál, ezzel megcáfolta a biztató várakozásokat, és még a sokkal jobb esélyekkel induló A csodálatos Pókember 2-t is sikerült legyőznie nyitóbevételével. A hüllő mellett csak egy baseballfilm próbált labdába rúgni (vagyis ütni), a Million Dollar Arm azonban csalódást okozott a Disney stúdió számára.

A Warner Brothers stúdiónak fantasztikus marketinggel szinte mindenkit sikerült rávennie arra, hogy nézze meg az új Godzillát (magyar bemutató: máj. 15.) a mozikban, legalábbis ezt tükrözi a premier hétvége bevétele. Pedig rendkívül nehéz feladatuk volt, hiszen a Roland Emmerich-féle feldolgozás még nem volt annyira rég, hogy mindenki elfelejtette volna az akkori fiaskót. Ráadásul a tavaly hasonló szörnyekkel operáló Tűzgyűrű kifejezetten csalódást keltően zárt hazájában (mindössze 101,8 millióval), úgy tűnt tehát, hogy se szörnyekkel, se katasztrófával nem lehet a mozikba csábítani a nézőket. Végül a marketingesek a karakterek mellett döntöttek, úgy is tűnt, mintha a főszereplő Bryan Cranston lenne, az óriáshüllő kisebb testvéreit pedig igyekeztek minél jobban eltitkolni.

A módszer bevált, és így a Godzillának sikerült csaknem 20 millióval megfejelni az előzetes kalkulációkat. A nyitó 93,2 milliónál többet idén egyedül az Amerika kapitány – A tél katonájának sikerült begyűjtenie, neki is csak egy hajszállal (pontosabban 1,8 millióval). A kritikusok elégedettsége és a nézők viszonylag pozitív visszajelzései alapján jó kilátások elé néz a szörny, a 270 millió jelenleg elérhető távolságba van, noha nagyon sok múlik az X-Men: Az eljövendő múlt napjainak jövő heti debütálásán. Érdemes azonban megjegyezni azt is, hogy a Godzilla nézőinek nagyobb része, csaknem 60%-a 25 évnél idősebb volt, a képregényfilmek pedig inkább a fiatalabbakat ragadják meg. Az óriáshüllő mellett szól továbbá, hogy a 3D vetítéseket ezúttal kifejezetten előnyben részesítették az egyébként erre nem túl vevő amerikai nézők, érthető módon egy ekkora lény esetében igenis dob a moziélményen a harmadik dimenzió, a mutánsemberek esetében már sokkal kevésbé. Bárhogy is alakul innentől a film sorsa egy valami biztos: a mai nap folyamán a Warner Brothers bejelentette, elkészítik a Godzilla 2-t.

Godzilla
Godzilla

A Rossz szomszédság (Neighbors, magyar bemutató: máj. 8.) viszonylag kedvező esést produkált múlt hétvégén, az viszont immár biztossá vált, hogy nem ez lesz az új Másnaposok vagy Ted, azaz nem fogja tudni megugrani a 200 milliós határt. Ettől függetlenül egyrészt lesz második rész, másrészt pedig a várható 140 millióval azért mindenki maximálisan elégedett lesz (különösen, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze 18 millióba került az egész produkció). A csodálatos Pókember 2. (The Amazing Spider-Man 2., magyar bemutató: máj. 1.) továbbra is a gyengén szerepel, de a 200 millió már biztosan meglesz, csakhogy itt a büdzsé 250 milliót tett ki – szerencsére a nemzetközi bevételek kompenzálják a hazai piac kudarcát.

Negyedik helyen, csalódást keltő eredménnyel kezdett a Disney új sportfilmje, a Million Dollar Arm. A 10,5 millióval sikerült ugyan elkerülni, hogy teljes csődnek minősítsük a produkciót, de csak egy hajszállal. Egy hónapja a Draft Day hasonló kudarcot okozott a jegypénztáraknál (az 9,8 millióval startolt), a műfajban még a Clint Eastwood főszereplésével futó Az utolsó csavar is csalódást keltett (12,1 millió nyitó, 35,8 millió záróeredmény). A valódi kérdés az, hogy az amerikaiak miért emelték piedesztálra tavaly A 42-est (annak végösszege 95 millió volt) – talán a negyvenes évek közege miatt?

Million Dollar Arm
Million Dollar Arm

Erre esélye sincs a Million Dollar Armnak, pedig a nézők részéről hasonlóan pozitív fogadtatásban részesült, bátran kijelenthetjük, az amerikai imádták. Persze nem mindenki, a kritikusok például azon fanyalogtak, mennyire semmilyen a film. Anyagi értelemben a közönség véleménye számít mostantól jobban, a szájról szájra terjedő jó hírek szárnyán akár 40 millió fölé is emelkedhet a végeredménye, a reális eredmény azonban inkább 30 millió. Mi pedig majd megnézhetjük itthon DVD-n.

Megint kedvező csökkenést produkált A csajok bosszúja (The Other Woman, magyar bemutató: ápr. 24.), így bár azt írtam négy hete, hogy „75 milliónál többre nem viszi”, ezt a héten biztosan megcáfolják a csajok, az új cél pedig a 90 millió, de ebbe valószínűleg bekavar az új Adam Sandler-Drew Berrymore vígjáték, a Kavarás. Érdekes módon gyors ütemben elkezdtek megszabadulni a mozik az egyébként nem is rosszul teljesítő Rió 2-től (magyar bemutató: ápr. 10.), pedig még három hét van az Így neveld a sárkányodat 2-ig. A pillanatokon belül az év eddigi legnagyobb sikerévé váló, már említett Amerika kapitány – A tél katonája (Captain America: The Winter Soldier, magyar bemutató: ápr. 3.) továbbra is remekel, hatodik hetében még mindig kellemes bevételeket termel.

A múlt heti bukások tovább rontottak helyzetükön, mind a Visszatérés Óz birodalmába (Legends of Oz: Dorothy’s Return, magyar bemutató: máj. 1.), mind a Moms’ Night Out folytatta mélyrepülését. Velük szemben viszonylag jól alakul a múlt héten általam bemutatott Belle és a Chef sorsa. Előbbi márcsak hajszálra volt az 1 milliós bevételtől, utóbbi pedig a kópiabővítés ellenére is 10 ezer dollár feletti átlagot produkált.

The Immigrant
The Immigrant

Két érdekes premier volt még a múlt hétvégén. Egyrészt bemutatták a tavaly Cannes-ban debütált The Immigrant című filmet, amelyben Marion Cotillard, Joanquin Phoenix és Jeremy Renner játsszák a főszerepet. A történet a húszas évek Amerikájában játszódik, ahol egy lengyel bevándorló a pénz miatt áruba bocsátja testét, hogy megmentse testvérét a kitoloncolástól. A filmet James Gray írta és rendezte, az orosz-zsidó származású rendezőre igazából az 1994-es Kis Odessza óta ráférne egy siker.

Ez akár lehetett volna a The Immigrant, amelyet bár a kritikusok szerettek, a nézőket nem igazán sikerült megfognia. Egyelőre három moziban játsszák a tengerentúlon, és bár a termenkénti átlaga meghaladja a 15 ezer dollárt, de ez nem elég jó ahhoz, hogy nagyobb kópiaszámmal is sikeres legyen. Nincs is nagy hírverés körülötte, szinte biztos, hogy rövid időn belül elsikkad ez a mozi.

Már megint lakótársat keresünk (Casse-tête chinois)
Már megint lakótársat keresünk (Casse-tête chinois)

Ugyanez a sors vár vélhetően a hazánkban már bemutatott Már megint lakótársat keresünkre (Casse-tête chinois, magyar bemutató: május 8.), a különbség az, hogy az utóbbi filmet az európai, még inkább a francia piacra szánták. A hazájában kellemes bevételt gyűjtött (13,3 milliót), de ezen kívül sehol máshol nem tudott releváns eredményt elérni, így viszont a költségvetés visszatérítéséhez még mindig hiányzik 3 millió. Az Egyesült Államok az utolsó esély, a reményre egyedül az ad okot, hogy a trilógia záródarabjának helyszíne New York. Ehhez képest viszont kissé kevés a két moziból befolyt 24 ezer – meglátjuk, sor kerül-e bővítésre, és ha igen, akkor érkezik-e releváns bevétel mellé.

Az Egyesült Államokban minden május utolsó hétfője szünnap, úgyhogy a hétvége hosszúhétvége a tengerentúlon, ráadásul a kasszarobbantó szezon kellős közepén, úgyhogy irgalmatlan bevételekre számítunk. Tavaly konkrétan ezen a víkenden voltak a legzsúfoltabbak a mozik. Most a nagy kérdés, hogy mennyire lesz nagy durranás az X-Men: Az eljövendő múlt napjai, illetve még mindig vesznek-e jegyet egy Drew Berrymore-Adam Sandler filmre. Jövő héten meglátjuk.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com