Nincs kategorizálva

Oscar 2015: A legjobb betétdalok

A LEGO kaland

The 85th Academy Awards® will air live on Oscar® Sunday, February 24, 2013.Aki az Oscarra való készülődésben szeretné egy kicsit megpihentetni filmnézéstől megfáradt szemeit, annak itt a kiváló lehetőség, hogy egyéb érzékszerveit is megdolgoztassa. Az alábbiakban az idei Oscar jelölt betétdalokat vesszük górcső alá!

Rajzolt dallamok

Hogyha megnézzük az elmúlt 25 év legjobb betétdal jelöltjeit, láthatjuk, hogy csupán három olyan év volt (1996, 2005, 2012), amikor nem volt rajz/animációs film a jelöltek között. Voltak olyan évek, amikor egy-egy rajzfilm több dala is esélyes volt a győzelemre: 2007-ben például a Bűbáj három dalát, míg 2009-ben A hercegnő és a béka két dalát jelölték. Ami még ennél is szembetűnőbb, hogy az elmúlt 5 évben három alkalommal diadalmaskodott animációs betétdal, így aztán minden esély megvan A Lego kaland győzelmére.

2010-ben a Toy Story 3-hoz a legendás Randy Newman készített betétdalt, és ezzel másodszor vihette haza az arany szobrot (húsz jelölése után az elsőt a Szörny Rt-ért vehette át). 2011-ben  A Man or Muppet című dal a Rio elől halászta el a díjat, tegyük hozzá, teljes joggal: a nagy ívű balladákat megidéző szám humoros szövege miatt (Jason Segel nem tudja eldönteni, hogy ő vajon egy ember vagy egy Muppet) egyszerre megindító és könnyfakasztóan vicces. Tavaly pedig egy ízig-vérig Disney animáció nyerte az Oscart: a Jégvarázs nagyszabású főcímdala a Pocahontas és az Anasztázia nyomdokain haladva kúszik az ember fülébe, épp hogy elkerülve a túlzott érzelgősséget.disneyfrozen

A Lego kaland nem csupán megvalósításában és koncepciójában rendhagyó animációs film, hanem főcímdalában is. Az Everything is Awesome tartalmazza az animációs filmek dalainak végtelen pozitivizmusát, azonban ezt ötvözi a Legótól megszokott kreativitással és humorral. A dal hangszerelése is eredeti: a folyamatosan dübörgő disco ütemet egy gyönyörű női énekhang kíséri, amit kétszer egészít ki egy remek dalszöveget prezentáló hip-hop betét, amolyan Skrillexre hajazó aláfestéssel.

Az idei mezőnyben Shawn Patterson dala az egyik nagy esélyes, azonban az Akadémia valószínűleg a sok tekintetben mellőzött Selma főcím dalának adja majd a díjat, ezzel kompenzálandó az „Oscar So White” vádakat. Nagy kár lenne, ugyanis A Lego kalandot is lehetne kompenzálni, ha már kihagyták a legjobb animációs film jelöltjei közül.

 

Egy élet ritmusa

1995-ig visszatekintve összesen négy olyan életrajzi filmet találunk, melyek versenyben voltak a legjobb dal Oscar díjáért. 1995-ben a Ments meg Uram!, 2002-ben a Frida, 2004-ben a Che Guevara: A motoros naplója, illetve tavaly a Mandela: Hosszú út a szabadságig. Közülük egyedül az urugayi Jorge Drexler tudta díjra váltani jelölését a Che Guevara: A motoros naplójához írt dalával az Al otro lado del río-val.

David Oyelowo (középen) a Selma című filmben

Az életrajzi filmekhez írt dalok tehát nem dominálnak az Oscar gálákon, ám idén ez a tendencia nagy valószínűséggel változni fog, ugyanis a Selmához írt Glory-nak van a legnagyobb esélye a győzelemre.. John Legend nevét már 2012-ben minden zeneszerető ember megtanulta: a Django elszabadul-ban felcsendült Who Did That To You még tarantinói mércével is kimagasló volt. Legend idén újabb összetett mesterművel állt elő, a Glory a fekete függetlenségi harcot énekli meg Selmától Fergusonig. A dalban teljes harmóniában kapcsolódik össze jelen és múlt. John Legend Marvin Gaye-t idéző refrénjei a fekete zene klasszikus műfajában a soul-ban gyökereznek, míg Common betétjei a hip-hop jegyében beszélnek szabadságról és az ahhoz vezető útról.

Összehangolt hangszerek

Idén két olyan dal is versenyben van az Oscarért, melyek egy fiktív vagy valós énekes/zenész életét feldolgozó filmben csendülnek fel. A Szerelemre hangszerelve egy kitalált énekesnő első lemezének munkálatait mutatja be, míg a Glen Campbell: I’ll be me a híres country zenésznek állít emléket. Az elmúlt 25 évben tíz alkalommal jelöltek olyan dalt, amely egy zenész életét bemutató filmben hangzott el. 2002 és 2007 között minden évben volt ilyen jelölt, melyek közül hárman díjra is tudták váltani a jelölést. 2002-ben Eminem győzött, azóta klasszikussá vált dalával a Lose Yourself-el (8 mérföld), 2005-ben egy hasonló rap szám győzedelmeskedett az It’s Hard Out There For a Pimp (Nyomulj és nyerj), míg 2007-ben az Egyszer egyik gyönyörű balladája a Falling Slowly nyert.

trailer-for-once-directors-new-film-begin-again-with-mark-ruffaloÓriási bravúr volt John Carney részéről, hogy a Szerelemre hangszerelve esetében nagyobb költségvetéssel és sztárokkal is képes volt megőrizni azt az őszinteséget, bájt és igaz zene szeretetet, ami az Egyszert olyan maradandó élménnyé tette. Mindkét alkotás esetében a dalszövegek szerves részét képezik a filmnek, sokszor tovább viszik a cselekményt vagy a karakterekről árulnak el rengeteg mindent. Idén az Adam Levine által felénekelt Lost Stars kapta meg a jelölést, ami alapvetően jó dal, azonban egyrészt nincs a Falling Slowly szintjén, másrészt a filmben több olyan szám is volt, ami sokkal inkább megérdemelte volna a jelölést.

A másik idei jelölt Glen Campbell I’m not Gonna Miss You című száma, amely a countryénekes búcsú koncertjeit bemutató dokumentumfilmben hangzik el. A dal az Alzheimertől szenvedő énekes dacos búcsúja, amely a Campbell hangjában rezignáló elmúlástól lesz igazán erős (utoljára Johnny Cash American Recordings sorozatának lemezei szólaltak meg hasonló hangon). A dal győzelmének esélyei mellett szól, hogy 2009-ben az Őrült szív főcím dala nyert, míg 2010-ben a Reflektorfény egyik száma volt jelölt, mindkét film egy countryénekes hányattatásainak állít emléket.

Ütemre dobbanó szívek

Az idén jelölt betétdalok kapcsán szót kell ejtenünk a romantikus filmek műfajáról is, ugyanis a Beyond the Lights című alkotás ide tartozik. A kategória leggyengébb dala, a Grateful annak a Diane Warrennek a szerzeménye, akinek nem egy emlékezetes számot köszönhetünk: a hétszeres Oscar jelölt dalszerzőnő olyan nagyszabású momentumokat festett alá dalaival, mint Nicolas Cage találkozása családjával a Con Air végén (How Do I Live) vagy az olajfúró-asztronauták hazaérkezése az Armageddonban (az Aerosmith előadásában felcsendülő I Don’t Want To Miss a Thing). Warren idei szerzeménye egy teljesen szokványosnak mondható szerelmes dal 21. századi köntösbe bújtatva, napjaink egyik legfelkapottabb énekesnőjének, Rita Orának a tolmácsolásában.

Az elmúlt 25 évben egyetlen olyan dal sem nyert, amely romantikus filmben csendült fel. Utoljára a Kate és Leopold egyik dala volt jelölt 2001-ben. A Sting által írt és előadott Until… hiába nyerte meg a Golden Globe-ot az Oscarhoz sajnos kevés volt. Figyelemreméltó év volt még 1996, ugyanis ekkor három romantikus film betétdalát is jelölték. A Tükröm, tükröm… című filmmel Barbara Streisand, a Szép kis nap!-pal James Newton Howard, míg A hírek szerelmeseivel Diane Warren küzdött derekasan, ám Andrew Lloyd Webber és Tim Rice kiütéses győzelmet aratott az Evitával.

Dunai Marcell

Dunai Marcell a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán végzett, jelenleg szakirányú továbbképzését végzi mentálhigiénés segítő szakember szakon. A ráckeresztúri Fiatalkorúak Drogterápiás Otthonában dolgozik terápiás munkatársként: munkájából kifolyólag vonzza a függőségek pszichológiája, a felépülés folyamata és az ennek tükrében megjelenő emberi kapcsolatok filmes reprezentációi.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com