Fókuszban Ráadás

Oscar 2017: A Filmtekercs díjazottjai

Mi is díjazunk: íme a Filmtekercs-Oscar 2017-es nyertesei!

Szokásunkhoz híven a nagy este előtt a Filmtekercs harmincfős szerkesztősége is tollat és szavazólapot ragadott, aztán az Amerikai Filmakadémia szabályai alapján összesítettük a voksokat. Figyelem, ezek nem a tippjeink, hanem a saját szavazataink, amelynek ez lett  a végeredménye…

A speciális kategóriák közül néhányat (rövid animáció, rövidfilm, rövid dokumentumfilm és dokumentumfilm) kénytelenek voltunk kihagyni, mert nem láttunk eleget a jelölt alkotásokból, a többi szekció azonban teljes terjedelmében tárult ítélőbizottságunk elé. A legjobb idegen nyelvű film rögtön kellemes kis versenyt eredményezett, a számlálásnál egymás után került strigula Az ügyfél és a Toni Erdmann címe mellé, a célfotó végül az utóbbinak kedvezett. Az animációs filmek legjobbja (elemzésünk itt) viszont nem volt kérdés a Filmtekercs íróinak, és bár egy kicsit megvillantotta magát a Zootropolis és az Életem Cukkiniként, a Kubo és a varázshúrok végül magabiztos győzelmet aratott.

A technikai kategóriák közül elsőként megszámlált „hangos” kategóriák sem tartogattak túl sok izgalmat. Az Érkezés testhosszal nyerte mindkettőt, míg a legjobb képi effektusoknál (elemzésünk itt) az animációs kedvencünk, a Kubo és a varázshúrok utasította maga mögé a Zsivány Egyes, a Doktor Strange és A dzsungel könyve kompániáját. A legjobb vágást (elemzésünk itt) játszi könnyedséggel nyerte el a Kaliforniai álom a nyomában kullogó Hell or High Water elől, viszont az operatőri díjért (elemzésünk itt) meg kellett küzdenie, ahol csak egy hajszállal előzte meg az Érkezést és a Holdfényt.

Kubo és a varázshúrok

A művészeti díjak között a két zenés kategória is nagy egyetértést szült, a legjobb eredeti filmzenét a Kaliforniai álom nyerte, a betétdal kategóriában pedig (a dalok itt) önmagával megküzdve, majd önmagát legyőzve nyert a musical. A legjobb maszkok közül az Öngyilkos osztag diadalmaskodott, de nagy meglepetésre a művészeti rendezés és a kosztümtervezés sem hozott nagy versenyt. Bár az Oscarnál mindkettőben a Kaliforniai álom győzelmét várják az elemzők, minket jobban meggyőztek az Ave Cézár! látványtervei és a Jackie ruhakölteményei.

A fő kategóriák összeszámolása a forgatókönyvekkel kezdődött, ami hozott is némi meglepetést. Az csak hagyján, hogy a Holdfényt megverte az Érkezés, de az eredeti szkriptek között a Hell or High Water, a Kaliforniai álom és A régi város is alulmaradt a meglehetősen sajátos A homárral szemben.

Így vágtunk neki a mellékszereplőknek. A férfiak csatája holtversenyt eredményezett Jeff Bridges és Michael Shannon között, a hölgyeknél pedig előállt a tipikus nevető harmadik esete: míg Viola Davis és Michelle Williams egymással birkózott, Nicole Kidman megérkezett, és le is aratta a babérokat. A főszereplőknél azonban lenyugodtak a kedélyek, Casey Affleck köröket vert a többiekre, míg a női főszereplőknél Natalie Portman állt a dobogó legfelső fokára, szorosabb versenyben győzve le francia kollégáját, Isabelle Huppert-t.

Jó felkészülés volt ez a rendezői díjra (elemzésünk itt), ahol tényleg fej-fej mellett haladt Damien Chazelle, Dennis Villeneuve és Barry Jenkins, hogy aztán végül egyetlen szavazat döntse el a versenyt… Jenkins javára.

A régi város

A legjobb filmnél is az Akadémia szabályai szerint jártunk el, azaz mindenki rangsorolta a kilenc jelöltet (vagy amennyit akart ezekből). Abszolút többséget senki nem szerzett az első körben, viszont három film is akadt, amely nem tudta teljesíteni a kötelező százalékot az első helyen való szereplésnél, így esett ki azonnal a Fences, A számolás joga és A fegyvertelen katona. Szegény Oroszlán sem járt jobban, mint az első helyes kvótát legkisebb arányban teljesítő versenyző, ő is kiszállt a versenyből, viszont a filmet első helyre tett szavazók lapja nem veszett el, hanem újrahasznosításra került. Ott már a második/harmadik helyen leadott szavazatokat számláltuk, amely a még versenyben lévő filmeket gyarapította. Így ment ez sorban, miközben sorban estek ki a delikvensek, hogy aztán a végén már csak kettő maradjon: a Kaliforniai álom és a Holdfény, melyek közül az elsőnek sikerült teljesítenie az előírt 50%+1 szavazatot.

 

Legjobb smink/maszk: Suicide Squad – Az öngyilkos osztag

Legjobb betétdal: Audition (Kaliforniai álom)

Legjobb eredeti filmzene: Kaliforniai álom

Legjobb képi effektusok: Kubo és a varázshúrok

Legjobb hangvágás: Érkezés

Legjobb hangkeverés: Érkezés

Legjobb kosztümtervező: Jackie

Legjobb művészeti rendezés: Ave, Cézár!

Legjobb vágás: Kaliforniai álom

Legjobb operatőr: Kaliforniai álom

Legjobb adaptált forgatókönyv: Érkezés

Legjobb eredeti forgatókönyv: A homár

Legjobb idegen nyelvű film: Toni Erdmann

Legjobb animációs film: Kubo és a varázshúrok

Legjobb férfi mellékszereplő: Michael Shannon (Éjszakai ragadozók) ÉS Jeff Bridges (Hell or High Water)

Legjobb női mellékszereplő: Nicole Kidman (Oroszlán)

Legjobb férfi főszereplő: Casey Affleck (A régi város)

Legjobb női főszereplő: Natalie Portman (Jackie)

Legjobb rendező: Barry Jenkins (Holdfény)

Legjobb film: Kaliforniai álom

 

***

A Filmtekercs Oscar-hetet tart: mielőtt megnyílik az év legizgalmasabb estje, háttér-elemzésekkel, kategória-bemutatókkal, kritikákkal és sok más cikkel készülünk fel. Ünnepeld velünk együtt a mozit és drukkolj velünk a Mindenkinek február 26. vasárnap este az Ankertben!

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..