Ráadás

Oscar 2017: A Filmtekercs díjazottjai

Mi is díjazunk: íme a Filmtekercs-Oscar 2017-es nyertesei!

Szokásunkhoz híven a nagy este előtt a Filmtekercs harmincfős szerkesztősége is tollat és szavazólapot ragadott, aztán az Amerikai Filmakadémia szabályai alapján összesítettük a voksokat. Figyelem, ezek nem a tippjeink, hanem a saját szavazataink, amelynek ez lett  a végeredménye…

A speciális kategóriák közül néhányat (rövid animáció, rövidfilm, rövid dokumentumfilm és dokumentumfilm) kénytelenek voltunk kihagyni, mert nem láttunk eleget a jelölt alkotásokból, a többi szekció azonban teljes terjedelmében tárult ítélőbizottságunk elé. A legjobb idegen nyelvű film rögtön kellemes kis versenyt eredményezett, a számlálásnál egymás után került strigula Az ügyfél és a Toni Erdmann címe mellé, a célfotó végül az utóbbinak kedvezett. Az animációs filmek legjobbja (elemzésünk itt) viszont nem volt kérdés a Filmtekercs íróinak, és bár egy kicsit megvillantotta magát a Zootropolis és az Életem Cukkiniként, a Kubo és a varázshúrok végül magabiztos győzelmet aratott.

A technikai kategóriák közül elsőként megszámlált „hangos” kategóriák sem tartogattak túl sok izgalmat. Az Érkezés testhosszal nyerte mindkettőt, míg a legjobb képi effektusoknál (elemzésünk itt) az animációs kedvencünk, a Kubo és a varázshúrok utasította maga mögé a Zsivány Egyes, a Doktor Strange és A dzsungel könyve kompániáját. A legjobb vágást (elemzésünk itt) játszi könnyedséggel nyerte el a Kaliforniai álom a nyomában kullogó Hell or High Water elől, viszont az operatőri díjért (elemzésünk itt) meg kellett küzdenie, ahol csak egy hajszállal előzte meg az Érkezést és a Holdfényt.

Kubo és a varázshúrok

A művészeti díjak között a két zenés kategória is nagy egyetértést szült, a legjobb eredeti filmzenét a Kaliforniai álom nyerte, a betétdal kategóriában pedig (a dalok itt) önmagával megküzdve, majd önmagát legyőzve nyert a musical. A legjobb maszkok közül az Öngyilkos osztag diadalmaskodott, de nagy meglepetésre a művészeti rendezés és a kosztümtervezés sem hozott nagy versenyt. Bár az Oscarnál mindkettőben a Kaliforniai álom győzelmét várják az elemzők, minket jobban meggyőztek az Ave Cézár! látványtervei és a Jackie ruhakölteményei.

A fő kategóriák összeszámolása a forgatókönyvekkel kezdődött, ami hozott is némi meglepetést. Az csak hagyján, hogy a Holdfényt megverte az Érkezés, de az eredeti szkriptek között a Hell or High Water, a Kaliforniai álom és A régi város is alulmaradt a meglehetősen sajátos A homárral szemben.

Így vágtunk neki a mellékszereplőknek. A férfiak csatája holtversenyt eredményezett Jeff Bridges és Michael Shannon között, a hölgyeknél pedig előállt a tipikus nevető harmadik esete: míg Viola Davis és Michelle Williams egymással birkózott, Nicole Kidman megérkezett, és le is aratta a babérokat. A főszereplőknél azonban lenyugodtak a kedélyek, Casey Affleck köröket vert a többiekre, míg a női főszereplőknél Natalie Portman állt a dobogó legfelső fokára, szorosabb versenyben győzve le francia kollégáját, Isabelle Huppert-t.

Jó felkészülés volt ez a rendezői díjra (elemzésünk itt), ahol tényleg fej-fej mellett haladt Damien Chazelle, Dennis Villeneuve és Barry Jenkins, hogy aztán végül egyetlen szavazat döntse el a versenyt… Jenkins javára.

A régi város

A legjobb filmnél is az Akadémia szabályai szerint jártunk el, azaz mindenki rangsorolta a kilenc jelöltet (vagy amennyit akart ezekből). Abszolút többséget senki nem szerzett az első körben, viszont három film is akadt, amely nem tudta teljesíteni a kötelező százalékot az első helyen való szereplésnél, így esett ki azonnal a Fences, A számolás joga és A fegyvertelen katona. Szegény Oroszlán sem járt jobban, mint az első helyes kvótát legkisebb arányban teljesítő versenyző, ő is kiszállt a versenyből, viszont a filmet első helyre tett szavazók lapja nem veszett el, hanem újrahasznosításra került. Ott már a második/harmadik helyen leadott szavazatokat számláltuk, amely a még versenyben lévő filmeket gyarapította. Így ment ez sorban, miközben sorban estek ki a delikvensek, hogy aztán a végén már csak kettő maradjon: a Kaliforniai álom és a Holdfény, melyek közül az elsőnek sikerült teljesítenie az előírt 50%+1 szavazatot.

 

Legjobb smink/maszk: Suicide Squad – Az öngyilkos osztag

Legjobb betétdal: Audition (Kaliforniai álom)

Legjobb eredeti filmzene: Kaliforniai álom

Legjobb képi effektusok: Kubo és a varázshúrok

Legjobb hangvágás: Érkezés

Legjobb hangkeverés: Érkezés

Legjobb kosztümtervező: Jackie

Legjobb művészeti rendezés: Ave, Cézár!

Legjobb vágás: Kaliforniai álom

Legjobb operatőr: Kaliforniai álom

Legjobb adaptált forgatókönyv: Érkezés

Legjobb eredeti forgatókönyv: A homár

Legjobb idegen nyelvű film: Toni Erdmann

Legjobb animációs film: Kubo és a varázshúrok

Legjobb férfi mellékszereplő: Michael Shannon (Éjszakai ragadozók) ÉS Jeff Bridges (Hell or High Water)

Legjobb női mellékszereplő: Nicole Kidman (Oroszlán)

Legjobb férfi főszereplő: Casey Affleck (A régi város)

Legjobb női főszereplő: Natalie Portman (Jackie)

Legjobb rendező: Barry Jenkins (Holdfény)

Legjobb film: Kaliforniai álom

 

***

A Filmtekercs Oscar-hetet tart: mielőtt megnyílik az év legizgalmasabb estje, háttér-elemzésekkel, kategória-bemutatókkal, kritikákkal és sok más cikkel készülünk fel. Ünnepeld velünk együtt a mozit és drukkolj velünk a Mindenkinek február 26. vasárnap este az Ankertben!

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya