Natalie Portman, Amy Adams és Emma Stone – ők lesznek idén a legjobb női főszereplői Oscar-díj legnagyobb esélyesei. A maradék két helyért a öt-hat másik színésznő versenyzik.
A New York Film Fesztivál lezárásával gyakorlatilag befejeződött az idei év filmes szempontból, néhány kasszarobbantónak szánt mozin kívül minden olyan filmet látott már a szakma, amely a jövő évi Oscarokért versenybe száll. Sundance, Cannes, Velence, Torontó, esetleg Berlin, Austin (SXSW), Telluride és London voltak azok a fesztiválhelyszínek, amelyekre különösen érdemes volt figyelni.
Az idei események közül szokatlan módon a legjobb női főszereplő kategóriában Velence volt a legfontosabb. Az Arany Oroszlánért Olaszországban ringbe szállt a jövő évi ceremónia három legerősebb esélyese. Emma Stone nyert: a Kaliforniai álom mindent vitt, elnyerte a zsűri, a szakma, az újságírók, majd Torontóban a széles közönség tetszését is, vagyis a közönségdíjat. Ezzel Damien Chazelle, a Whiplash rendezőjének új musicaljét már most legalább 5 díjra tartják esélyesnek – köztük a legjobb női főszereplőnek járót is.
Velencében a másik két nagy esélyes közül Natalie Portman szorongatta meg őt a leginkább. A színésznő a Jackie–ben Jacqueline Kennedyt alakítja, Paulo Larraín chilei rendező azokat a napokat mutatja be a volt first lady szemüvegén keresztül, amelyek Kennedy meggyilkolását követték. Portman már az előzetesben is megvillantja a tehetségét, akcentusa páratlan, mégis akadnak ellenszurkolói. A kekeckedők szerint ugyanis ez nem színjátszás, pusztán utánzás. Ettől függetlenül mellette szól, hogy az Akadémia rendre az életrajzi portrékat díjazza a kitalált alakok rovására.
Amy Adams két filmmel is jelen volt Velencében, és igazából mindkettővel robbanthat a korábban már ötször jelölt, de még egyszer sem győzedelmeskedett színésznő. Az én favoritom Tom Ford új pszichothrillere, az Éjszakai ragadozók. Ebben Adams egy gazdag, befolyásos alakot játszik, akinek az exférje új regényét a közös sötét múltjukból írja meg. A másik film nem épp Oscar-favorit témájú: az Érkezésben idegenek landolnak a Földön, akikkel az Amy Adams által megformált kutatónak sikerült elsőként felvennie a kapcsolatot. Az, hogy egyáltalán szóba jöhet az Oscar kapcsán ez a sci-fi, elsősorban Denis Villeneuve-nek köszönhető, aki korábban olyan filmekkel építette a karrierjét, mint a Fogságban vagy a Sicario – A bérgyilkos.
A legjobb női főszereplői díj jelöltjeinek maradék két helyére szerintem Isabelle Huppert és Annette Benning fut majd be. Huppert a kortárs francia mozi egyik legnagyobb alakja, és a cannes-i hírek szerint lehengerlőt alakít Paul Verhoeven új thrillerjében, az Elle-ben. Az Amerikai Film Akadémia időnként kitekint a franciák felé (lásd: Marion Cotillard, Emmanuelle Riva), és erre vonatkozóan valahogy most érett be Huppert munkássága.
Mellette Annette Benning fog még bekerülni a legjobb öt közé. A 20th Century Women Mike Mills, a Kezdők rendezőjének új alkotása, amely három nő köré épül, akik együttesen próbálnak felnevelni egy kamasz fiút. Bening egy karizmatikus és összetett karaktert alakít a hírek szerint különlegesen árnyaltan.
Az utóbbi két színésznőt négyen szorongathatják meg. Emily Bluntról mindenki áradozik (beleértve engem is) A lány a vonaton kapcsán, esélyeit rontja azonban, hogy maga a film megítélése kifejezetten negatív. Sokat emlegetik még a brit Rebecca Hallt, ő a Sundance-en sikerrel debütált Christine című, hetvenes években játszódó drámában. Itt a színésznő a tengerentúlon széles körben ismert Christine Chubbuckot alakítja, aki azzal lett híres, hogy élő adásban követett el öngyilkosságot. A probléma a filmmel az, hogy túlságosan függetlenfilmes, amiből rendre csak egy-két alkotásnak jut tér az akadémiánál.
Érdemes figyelni a Loving című drámára, amely egy vegyes etnikai hátterű párról szól a hatvanas évek Virginiájában, akiket a házasság miatt börtönnel sújtanak. A pár afroamerikai tagját Ruth Negga alakítja, akinek politikai okokból van esélye, az utóbbi időben túl sokat támadták az akadémiát a kisebbségek negligálása miatt. Hasonló okok miatt emlegetik Viola Davist is, aki a Fences-ben egy családanyát formál meg az ötvenes évek rasszista Amerikájában. Én még nem írnám le a Machester by the Sea-ből Michelle Williamst sem, bár annyira erős a mező, hogy valószínűleg nem lesz ez az ő éve.
A Fences-t még nem mutatták be a tengerentúlon sem, ezért abban még nem igazán lehetünk biztosak, milyen lesz a fogadtatása. Ugyanez még két filmre mondható el, amelyben tehetséges színésznők kaptak összetett szerepeket. Az egyikük a már említett Marion Cotillard, aki Brad Pittel játszik egy kém házaspárt a második világháború idején. A Szövetségesek Robert Zemeckis új mozija, és így minden esélye megvan, hogy Oscar-kedvenc legyen – engem valahogy mégsem győzött meg az előzetes.
Az utolsó említendő színésznő Jennifer Lawrence, aki egy űrhajós sci-fiben játszik együtt Chris Prattel (Utazók). Számára egyszerre előny és hátrány, hogy egyszerűen az Akadémia túltolta őt: 26 éves korára már négyszeres Oscar-jelölt. Egyöntetű vélemény a szakmában, hogy ennyire nem jó színésznő, mégis ő már kvázi egy Oscar-márka, rendre nagyobb figyelem övezi munkásságát, mint a kollégáiét, ami önmagában előny lesz a jelöltséggel kapcsolatban.
Jelöltek:
Emma Stone – Kaliforniai álom
Natalie Portman – Jackie
Amy Adams – Éjszakai ragadozók vagy Érkezés
Isabelle Huppert – Elle
Annette Bening – 20th Century Women
Esélyesek:
Emily Blunt – A lány a vonaton
Michelle Williams – Manchester by the Sea
Rebecca Hall – Christine
Ruth Negga – Loving
Látatlanban esélyesnek mondott:
Marion Cotillard – Szövetségesek
Jennifer Lawrence – Utazók
Viola Davis – Fences
[author_bio author=”tothnandor”]