Ráadás

Oscar 2017: Melyik lesz az év animációs filmje?

Judy nyuszi, a vörös teknős, Vaiana hercegnő, az árva Kubo, vagy a kis Cukkini: melyikük lesz a 2017-es Oscar-gála győztese? Az idei év örömteli módon erős filmekkel szolgált, nehéz a jóslat!

Tizenhatodik alkalommal adják át idén a legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjat. Az elmúlt évek kiszámítható tendenciája alapján nem ördöngös vállalkozás megjósolni a nyertest, mégis akadnak tényezők, amelyek nehezítik a helyes következtetést.

Voltak évek, amikor öt jelöltet se tudtak felvonultatni. Máskor az egész mezőny közepes, és a többi nyerteshez képest kevésbé kimagasló alkotás viheti haza az aranyszobrocskát, mint A Hihetetlen család. Időnként olyan filmet emelnek piedesztálra, ami szinte érthetetlen (mint amikor Mijazaki Hajao Vándorló palotáját győzte le a DreamWorks Wallace és Gromit és az elvetemült veteménylény című stop motionje). Idén viszont szerencsére kifejezetten erős felhozatal küzd a 89. Oscar-gálán.

Általában a Pixar tarolt eddig a legtöbbször – nyolc díjjal a kategória koronázatlan királya –, de 2017-ben a Szenilla nyomában be sem került a legjobb öt közé, így a legbiztosabb befutó nélkül kell sorra venni a jelölteket.

A Disney-nek sikerült már egyedül is díjat hazavinnie, a nagyágyú Pixar vagy a Studio Ghibli nélkül is, a Jégvarázsnak és a Hős6osnak köszönhetően. Idén két alkotással is indul az Oscar-díjért: a Zootropolis – Állati nagy balhéval és a Vaianával. Az eddig csak egy díjat bezsebelő Ghibli (Mijazaki Hajao: Chihiro Szellemországban) ismét a legjobbak közé került A vörös teknőssel. Napjaink legtehetségesebb stop motion stúdiója, a Laika (amely csak a jelölésig jutott ezidáig) most a Kubo és a varázshúrokkal indul a díjért. Az ötödik versenyző pedig Az életem Cukkiniként, a francia Claude Barras stop motionje, amely rengeteg európai díjat söpört be.

Pozitív tendencia, hogy az animációs filmek idén erős, önálló női karakterekkel vittek új színt a mesékbe: már nem a hős lovagokon – értsd, bármilyen kaliberű férfin – múlik a siker (jól jön a segítségük, de nem kizárólagosan). A Kubóban a főszereplő kisfiú anyukáját hivatott pótolni a Majom karaktere, aki harcias, bölcs és mégis gondoskodó, nélküle Kubo már az elején elveszett volna. A Zootropolisban Judy, a nyúl ugyan a kissé simlis róka segítségével göngyölíti fel a bűntényt, de önállóan, méretbeli és fizikai erőhiányát leküzdve arat győzelmet. Az életem Cukkiniként a világ talán legerősebb kislányát mutatja be: Camille olyat látott, amit egy felnőtt sem lenne képes feldolgozni, de az átélt borzalmak ellenére is képes mások arcára mosolyt csalni, a gyámoltalanokat megvédeni.

Vaiana egy olyan hercegnő (azaz törzsfőnök lánya), aki egyedül indul a törzse megmentésére, és még ő lökdösi végig a veszélyes kalandokon a nem túl hősies félistent – majd a legtöbb Disney-mesének fityiszt mutatva egyetlen szerelmi szál nélkül jut át a filmen. A vörös teknősben a hajótörött férfit kontroll alatt tartja a vörös teknős, nem engedi, hogy elhagyja a szigetet; amikor a férfi a teknős fölé kerekedne, az asszonnyá alakulva és szerelmet adva győzedelmeskedik felette.

A komolyabb hangvételű, fontos morális témákat feszegető történetek terén is jól teljesítenek a jelöltek. Az életem Cukkiniként a gyerekek szemszögéből mutatja be a felnőttek szomorú és kegyetlen világát egy árvaházból szemlélve, mégis vidáman és kedvesen tova tudja lendíteni a torokszorító pillanatokat. A Kubo is egy szörnyű tragédiát mutat be (szemkápráztató kivitelezéssel: a Legjobb vizuális effektus díjára is méltán jelölték). Mind a két film a gyász feldolgozását járja körül, a mesékben szokatlan érettséggel.

A vörös teknős párbeszédek nélkül, csupán a látvánnyal mesél nagyon mély és bonyolult érzelmekről. A Zootropolis olyan társadalmi kérdéseket feszeget, mint a faji egyenlőség, az általánosítás veszélye, esélyt adni az eltérő társadalmi csoportoknak még akkor is, ha statisztikailag hajlamosak is valami szörnyű tett elkövetésére. A Vaiana ezekhez képest „csak” egy újabb hercegnős Disney, de a hagyománnyal szakítva kiemelkedik a többi közül éppen úgy, mint elődje, a Jégvarázs (miközben követi azt az új trendet, hogy színes bőrű a főszereplő, és bemutat egy a Disney által eddig érintetlen etnikumot).

Mind az öt jelöltnek megvannak a maga erősségei, de néhánynak közülük valójában rosszul áll a szénája. A Vaiana a mozikban ugyan jól teljesített, de nem elég erős a másik Disney-jelölthöz, a Zootropolishoz képest. Az életem Cukkiniként eleve hátránnyal indul: önálló alkotó a nagy stúdiókkal szemben eddig sosem győzött. A vörös teknős ugyan kiemelkedően szép film, az Oscaron mégis inkább a blockbuster mesék szoktak tarolni. Végezetül: a Kubo hiába lenyűgöző technikailag, hiába foglalkozik zseniálisan egy legalább olyan fontos témával, mint a Zootropolis, és hiába adták olyan nagy nevek a hangjukat a műhöz, mint Charlize Theron, Matthew McConaughey, Ralph Fiennes és Rooney Mara, bevétel szempontjából egyszerűen megbukott a mozikban.

Az Oscar nagy előjelzője a Golden Globe. Az animációs filmeknek ezen a gálán tizenegyedik éve van külön kategóriája, és már hét alkalommal volt azonos a két díj győztese. Ez idén nyolcra emelkedhet, ha a Zootropolis – Állati nagy balhé kapja A legjobb animációs film Oscar-díját. És bár a Zootropolis méltó a kétszeres győzelemre, ez nem jelenti azt, hogy más jelölt ne állná meg ugyanúgy a helyét a filmes világ legrangosabb gálájának idei nyertesei között.

***

A Filmtekercs Oscar-hetet tart: mielőtt megnyílik az év legizgalmasabb estje, háttér-elemzésekkel, kategória-bemutatókkal, kritikákkal és sok más cikkel készülünk fel. Ünnepeld velünk együtt a mozit és drukkolj velünk a Mindenkinek február 26. vasárnap este az Ankertben!

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Add Comment

Click here to post a comment

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya