Ráadás

Oscar 2018: Kobe Bryant versétől a hancúrozó békákig – Animációs rövidfilmek

Rövid a film, de velős. Az Akadémia idei ötös jelöltlistája technológiákon és kultúrákon átívelő kalandra invitálja az animációsfilmek szerelmeseit. Íme a 2018-as Oscar-gála animációs rövidfilm díjának várományosai!

Napjaink filmes termésének játékidőit böngészve még a klasszikus másfél órás szabványból is egyre kevesebbet találni, pedig igenis számít, mennyi időt szán valaki a mesélésre. Ha az Oscaron fontossági sorrendet állítanánk a kategóriák között, a rövidfilmek biztosan a legalsó harmadba esnének. Pedig a homlokegyenest különböző nevezettek kavalkádja miatt érdemes nyomon követni az Oscar rövidfilmes szekcióját.

A legjobb animációs rövidfilmnek járó díjat már az 5. gálán kiosztotta az Akadémia és

elsőként magyar film (A légy, 1980) is ebben a kategóriában diadalmaskodott.

A kategória jelöltjeinek sorában az Akadémia a Walt Disney Animation Studios és a Pixar dominálta stúdiófilmek mellett rendre helyet szorít európai szerzőifilmeknek és ízig-vérig kísérleti produkcióknak – például a Pearl tavaly az első VR-film volt, amit Oscarra jelöltek. A 2018-as jelöltlistán a minimalista stílusban megrajzolt kosárlabda-ódától a fotórealisztikus kísérleti diákfilmig minden megtalálható.

Dear Basketball

A díj idei nagy várományosa Kobe Bryant ódája a kosárlabdához, a Dear Basketball. A mindössze 6 perces kisfilm minimalista stílusban lett megálmodva. A durva vonásokkal megrajzolt lírikus képsorok, valamint a klasszikus animációkat idéző vágások álomszerű hangulatot kölcsönöznek Kobe vallomásának. A film folyamatosan oda és visszavág az NBA-ről álmodozó kisgyermek Kobe és a nagyszínpadon muzsikáló kosárlegenda között, mialatt saját versét szavalja a Lakers hajdani klasszisa.

Rövidfilmekkel szemben ritkán szokás bármiféle elvárást támasztani, mégis, az Oscar-jelölés és az Annie-díj övezte hype miatt többet vártam a Disney legenda Glen Keane és az NBA-csillag Kobe Bryant közös munkájától.

A film ugyanis nem rejt magában semmi többet annál, mint ami a szinopszisban áll. Csupán képi aláfestésként szolgál Kobe kétes minőségű költeményéhez, melynek tartalma lecsupaszítva kimerül abban, hogy szeret kosarazni. Persze sejthető volt, hogy Kobe Bryantre nem a költői vénája miatt fogunk emlékezni, így a közhelyekben áztatott felolvasóest alatt maximum a kosaras fanatikusai nyúlnak majd a zsebkendőik után. A rövidfilm rendezője, az animátorzseni Glen Keane mégis ezért a filmért vághatja zsebre első aranyszobrát, pedig se John Williams dallamai, se az egyedi képivilág nem képes emlékezetessé tenni, ahogy a kosaras hat percben bejelenti a visszavonulását.

LOU

Az Akadémia voksait viszont ritkán szokták befolyásolni a filmes világtól független híres emberek, így könnyen elő fordulhat, hogy a tavalyi Szalonka után ismét Pixar filmet díjaznak. Az Oscar legsikeresebb animációs filmgyártója idén 2-3 díjat is hazavihet. A legjobb animációs film és legjobb eredeti betétdal kategóriákban éllovas Coco mellett ugyanis a LOU című rövidfilmjük is befutó lehet.

A Pixar immár 14. jelöltje a kategóriában egy iskolaudvaron játszódik, ahol az ügyeletes bully kisfiú életre szóló leckét kap a talált tárgyak dobozában élő különös szörnyetegtől. A Verdák 3. előtt játszott rövidfilm a Pixarra jellemző intelligenciával meséli el a történetét. Hatalmas szívvel fordul a cselekmény minden karaktere felé, végtelenül értő és egyben szórakoztató módon tárja fel a napjaink Amerikájában égető bullying tematikáját. A LOU szívbemarkoló és humánus kis történet, ami a gyönyörű, stílusos animációt képes egyszerre aktuális és univerzális témákkal megtölteni.

Revolting Rhymes Part 1

Az idei Oscar talán legérthetetlenebb jelöltje a kategóriában a brit Revolting Rhymes Part 1, ami a Roald Dahl által írt és Quentin Blake által illusztrált mesekönyv feldolgozásának első felvonása. A film a Hófehérhez vagy a Shrekhez hasonlóan egy görbe tükröt tart a klasszikus Grimm-mesék elé, mégis, néhány aranyos gegen kívül sok emlékezetes pillanattal nem szolgál. A Hófehérke és Piroska különös barátsága köré felhúzott sztorihoz egy kifejezetten jellegtelen világot sikerült animálni, ahol ugyan az említett klasszikus mesék ismerős figurái szokatlan szerepekben bukkannak fel, a történet egyedisége valahogy elvész a sorok között. A BBC-n sugárzott rövidfilm alapjául szolgáló könyv szikrázó eredetiségére csak ritkán emlékeztetnek minket a 29 perces játékidő során, ami messze a leghosszabb az öt jelölt közül.

A hajmeresztően élethű képekkel operáló Garden Party vizualitásának fotórealisztikus CGI adja a valóságérzetét.

A cselekmény egy hanyatló luxusvillában játszódik, melyet a francia rövidfilm apró hősei, békák és varangyok lepnek el. A realisztikus animációban az állatok viselkedése félreérthetetlenül referál a kietlen villa korábbi lakóira, hiszen az élet ösztönös élvezeteinek hódolnak. A villában falánkan zabáló és egymással hancúrozó békák a hedonizmus igen szemléletes allegóriájaként öltenek testet. A cselekmény hátterében pedig egy ötletesen felépített krimi körvonalazódik, melyről egy ügyesen időzített sötét csavar rántja le a leplet.

Garden Party

A kategória másik francia jelöltje a Negative Space. A stop motion technikával készült rövidfilmnek (a Dear Basketballhoz hasonlóan) egy költemény szolgál alapjául és egy problémás apa-fiú viszonyt mutat be a maga szűk 5 percében. A két idősíkon kibontakozó cselekmény során a narrátor apjához kötődő kapcsolatát meséli el a bőröndbe történő bepakolás motívumán keresztül. Folyton elfoglalt apjához ugyanis ez a tevékenység volt az, ami a legközelebb hozta és ahol képes volt magához ragadni az ő figyelmét, elismerését. A bőrönd, mint metafora a kisfilm végén nyeri el teljes jelentését, a teljesség és a lélek betöltetlen járatainak lírikus kontrasztjában.

Ha valamelyik jelölt képes megtréfálni a fő esélyesnek számító Dear Basketball-t és a LOU-t, akkor ez a kisfilm lehet az. Az Akadémia a közel múltban többször díjazott külföldi animációkat (ilyen volt a chilei Bear Story és a szintén francia Mr. Hublot), így hiba volna leírni az Amerikán kívülről érkező nomináltakat. Főleg úgy, hogy a Negative Space komplexitásában és mélységében magasan kiemelkedik a mezőnyből.

Az Oscar által honorált ötös persze nem makulátlan. A Fox and the Whale című lírikus kis fabulának vagy az In a Heartbeat című meleg románcot elmesélő progresszív diákfilmnek simán helyet szorítottam volna a jelöltek között, nem beszélve a Nighthawk című mesterműről, melyet a 10-es szűkített listára sem talált érdemesnek az Akadémia. Mégis, az idei rövidfilmek az animációs kategóriában hosszuk ellenére sok emlékezetes pillanatot rejtenek magukban, így érdemes figyelmet szentelni az Oscar kisfilmjeinek.

***

A Filmtekercs idén is Oscar-hetet tart: írunk és beszélgetünk, elemzünk és drukkolunk. Kövesd az Oscart a Filmtekerccsel!

És szurkolj  velünk a Testről és lélekről Oscarjának március 4-én az Anker’tben!

Papp Atilla

Papp Atilla a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett, 2018 óta tagja a Filmtekercsnek. Akut celluloidfüggő, a százmilliós blockbustertől a filléres kísérleti filmig minden érdekli.