Ráadás

Oscar 2019: Kik fognak és kiknek kéne nyerniük?

Hogy mit szeretnénk, és hogy mi fog történni, az két külön dolog. Éppen ezért megszavaztuk, hogy mi kiknek adnánk vasárnap az Oscarokat – és megtippeltük, kiknek adja majd az Amerikai Filmakadémia.

Aki követte a díjszezon eseményeit, az pontosan tudja, emberemlékezet óta nem volt ilyen furcsa szezon, pedig most nem is voltak olyan jellegű felhajtások, mint az #OscarSoWhite vagy a filmvilágot alapjaiban megrengető #metoo. Persze botrányok voltak (amiket jól ki is beszéltünk az utolsó podcast adásunkban), csak kisebbek – a hatásuk mégis jelentős lett.

Ahogy az élő közvetítések általában, úgy az Oscar-show közvetítései is nézőket vesztettek.

Persze ahelyett, hogy kicsit jobban a dolgok mögé néznének, fő bűnbaknak kikiáltották a populáris filmek hiányát. Tény és való, az Akadémia az utóbbi évtizedben a szokásosnál jobban elfordult a klasszikus értelemben vett közönségfilmektől – másrészről viszont a közönségfilmek nagy része is elfordult attól, hogy eredeti és újszerű legyen. Meg különben is, ma már nem csak Hollywood privilégiuma, hogy a saját produktumait eljuttassa az Oscar színe elé. A világ megváltozott…

Csillag születik

Idén ez a kavarodás határozta meg a díjszezont, ami mint mindig, most is a fesztiválokkal és a kritikusok díjaival indított. Az olyan kisebb, ám bátrabb, ambiciózusabb és jobban a mának szóló alkotások, mint A hitehagyott, az Eighth Grade, a Roma, A kedvenc, a Megbocsátasz valaha? vagy az If Beale Street Could Talk mellett bőven helyet kaptak az olyan, jobb kritikai fogadtatásban részesült közönségfilmek, mint a Csillag születik, Az első ember vagy a Fekete Párduc.

Aztán jöttek a szakmai díjak, és mintha a kritikusok meg sem történtek volna. A kis filmeket először a Színészek Céhe dobta a kukába, majd sorban a többi, hogy olyan filmekre cseréljék őket, mint a Kőgazdag ázsiaiak, a Bohém rapszódia vagy az Alelnök. Csakhogy közben az Akadémia erőteljes változásokat eszközölt a tagságban, rengeteg nem amerikai filmessel töltve fel a szavazók táborát. Így mikor kijöttek az Oscar-jelöltek, egy elég eklektikus lista tárult elénk – amiből most válogatnunk kell.

 

LEGJOBB KÉPI EFFEKTUSOK

Ha a szakmai díjakat vesszük alapul, ebben a kategóriában valószínűleg a Ready Player One és a Bosszúállók legutóbbi epizódja küzd majd meg egymással, és ebbe a versengésbe legfeljebb az Oscaron egyébként alaposan alulteljesítő Az első ember szólhat csak bele… ha tud. Persze az is igaz, hogy a világ képregényfilm-mámorát sosem ölelte keblére az Akadémia (kivéve persze a Fekete Párducot), így a díj nagy valószínűséggel Spielberg virtuális valóságába vándorol.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Ready Player One

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Ready Player One

 

LEGJOBB HANGVÁGÁS és LEGJOBB HANGKEVERÉS

Trükkös kategóriák ezek, hiszen mindenki szavazhat rájuk, de azt csak kevesen tudják, mit és hogyan csinálnak ezen szakmák mesterei a masináik mögött. Ezért szokták gúnyosan azt mondani, hogy legbiztosabb a leghangosabb produkcióra tippelni, vagy legalábbis arra, amelyikben a legnyilvánvalóbb a hang szerepe. És ilyenből aztán van bőven: a Fekete Párduc robajai legalább olyan markánsak, mint a Bohém rapszódia vagy a Csillag születik zenéi, vagy éppenséggel a Roma jelentőségteljes csendje. Hogy mi lesz? Lehet vigaszdíj, de lehet a nagyon szeretett film sokadik díja is.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: mindkét kategóriában Az első ember

…ÉS AZ OSCART KAPJA: a hangkeverést a Bohém rapszódia, a hangvágást Az első ember

 

LEGJOBB EREDETI FILMZENE és LEGJOBB BETÉTDAL

A betétdal az idei egyik legkönnyebben megtippelhető kategória, valószínűleg ezt senki nem veszi el Lady Gaga és Bradley Cooper sokat játszott duettjétől. A filmzene már érdekesebb kérdés, hiszen a Mary Poppins visszatért leszámítva mindegyik jelölt kapott már fontos díjat. Ha most tippelni kéne, azt mondanánk, nagyon megoszlanak majd a szavazatok, és célfotó dönt majd. Hogy mást ne mondjunk, nálunk is holtversennyel zárt ez a kategória.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: legjobb betétdal a Shallow, legjobb eredeti filmzene pedig holtversenyben az If Beale Street Could Talk és a Fekete Párduc.

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Fekete Párduc és a Shallow

 

LEGJOBB SMINK/MASZK

Mivel ott van a jelöltek között egy legjobb filmre jelölt, botorság lenne nem arra tippelni. Persze ez nem mindig jön be, de az Alelnökben igencsak meghatározók azok a bizonyos speciális maszkok, amelyek segítettek a szereplőknek Dick Cheney-vé vagy George Bush-sá válni.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Alelnök

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Alelnök

 

LEGJOBB KOSZTÜMTERVEZÉS és LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS

Nem szép dolog összemosni ezt a két kategóriát, de valószínűleg ez az a két díj, ahol úgy tudják díjazni a Fekete Párducot, hogy a filmet szeretők megnyugodhatnak, viszont a filmet nem szeretők sem akadnak ki nagyon. Szép teória, amibe csak az rondíthat bele, hogy A kedvencet jobban szereti a szavazótábor. Meglátjuk…

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: mindkét kategóriában A kedvenc

…ÉS AZ OSCART KAPJA: kosztümtervezésben A kedvenc, látványtervezésben a Fekete Párduc

 

LEGJOBB VÁGÁS

Érdekes kategória, mert fontos kategória, és mind az öt jelölt a legjobb filmek közül került ki. Akárcsak a hangmérnököknél, itt is gyakran előfordul, hogy a legjobb vágás helyett a legtöbb vágás diadalmaskodik, és ez a szcenárió idén az Alelnöknek kedvez, de ne feledjük, hogy a Zöld könyv, a Csuklyások vagy akár a Bohém rapszódia is megmutathatja itt az oroszlánkarmait.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: A kedvenc

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Alelnök

 

LEGJOBB OPERATŐR

A csodálatos, és nem mellesleg háromszoros Oscar-díjas Emmanuel Lubezkitől tanulva a szakmát, Alfonso Cuarón idén minden díjat letarolt operatőrként – kivéve pont az Amerikai Operatőrök Szövetségének díját, ahol a Hidegháború ugyancsak szemet gyönyörködtető képeiért felelős Lukasz Zal győzött. Igen, a díjért így két idegen nyelvű, fekete-fehérben forgott film van versenyben. És ha lesz nagy meglepetés, az itt lesz.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Hidegháború

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Hidegháború

 

LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM

Kétségtelen, hogy eddig a Pókember: Irány a Pókverzum! kapta a legtöbb díjat, de ahogy korábban írtuk, az Akadémia nem szokott leborulni a szuperhősök előtt. És az sem elhanyagolható tény, hogy a Kutyák szigetével ez lenne Wes Anderson hetedik veresége. Lehet, hogy megkönyörülnek rajta?

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Kutyák szigete

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Pókember – Irány a Pókverzum!

 

LEGJOBB DOKUMENTUMFILM

Közönségfilmek mindenütt, kivéve a dokumentumfilmek között, ahonnan épp a két legnagyobb közönségkedvencet, a Three Identical Strangerst és a Won’t You Be My Neighbort hagyták ki. Persze a bennmaradt alkotások igencsak minőségi munkák, így panaszra nincs ok, csak tippelni nehezebb. Az Akadémia valószínűleg majd a legjobban fogyasztható darabbal tart, ami egy igazán csodás sportteljesítményt örökít meg. Mi viszont a kisvárosi deszkással vagyunk, aki a barátaiban keresett önigazolást.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Minding the Gap

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Free Solo

 

LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM

Vannak elméletek, hogy majd akik a Romára szavaznak legjobb filmként, itt a Hidegháborút fogják választani. Van benne ráció, de a preferenciális szavazással senki nem lehet biztos semmiben. Valószínűleg ez ott lebeg majd a szavazók szeme előtt, és biztosra mennek: itt biztosan ki tudják tüntetni az év toronymagasan legtöbb díjat nyert alkotását.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Roma

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Roma

 

LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV

Még ha sokan nem is szeretik, Spike Lee akkor is egy legenda. S talán pont ez a „nem szeretem” állapot vezetett oda, hogy mindenhol jelölték őt és a filmjét, de nyerni sehol nem tudott. Ha az Akadémia is elengedi ezt a lehetőséget, akkor valószínűleg Barry Jenkins lesz a választás, amiért nem kell magyarázkodni – s ebbe a csörtébe csak csendes harmadikként szólhat bele az Írók Céhének díját egyébként elnyerő Megbocsátasz valaha?.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Megbocsátasz valaha?

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Csuklyások: BlacKkKlansman

 

LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV

Vízválasztó kategóriához értünk, ami a legtöbb izgalmat hozhatja majd vasárnap este. Ha a Zöld könyv győzni tud itt, akkor lesz miért izgulnunk a legjobb film díjának átadásakor. Ha azonban veszít, az valószínűleg végzetes lesz a számára. Az Írók Szakszervezete mindenesetre A kedvencet választotta, ami újabb izgalmakat visz a versenybe.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Holtversenyben A hitehagyott és A kedvenc

…ÉS AZ OSCART KAPJA: A kedvenc

 

LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ

Nincs mit mondani, Ali mindent megnyert idén, és ez ezután sem változik, 2019-ben övé lehet a legnagyobb rajt-cél győzelem.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Mahershala Ali (Zöld könyv: Útmutató az élethez)

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Mahershala Ali (Zöld könyv: Útmutató az élethez)

 

LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ

A hölgy mellékszereplők versenye már nem ilyen sima ügy. Először is, ott van Regina King, akit imádtak a kritikusok, és elhalmozták díjakkal. Aztán a Színészek Céhe még csak nem is jelölte őt, mint ahogy a Brit Filmakadémia sem. De az Oscaron ott van, és túlságosan tisztelik őt, hogy ne rá szavazzanak. De ha mégsem, annak vagy a Roma háziasszonya, vagy A kedvenc egyik hölgye örülhet majd.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Holtversenyben Marina De Tavira (Roma) és Emma Stone (A kedvenc)

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Regina King (If Beale Street Could Talk)

 

LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ

Regina Kingnél rosszabbul járt Ethan Hawke, aki szintén végignyerte az összes kritikai díjat, viszont őt nemcsak a Színészek Céhe, hanem az Oscar is elfelejtette. A végül döntős ötből négyen valós személyt játszanak – és ez idén is döntő tényező lesz. Különösen Rami Malek számára, aki a leglátványosabb karaktert kapta, és élt is a lehetőséggel. Freddie Mercuryt ugyan nem ismertük meg a Bohém rapszódiából, de láttunk egy tehetséges imitátort, aki ezért Oscart fog kapni. Hacsak a Dick Cheney-imitátor Christian Bale ki nem babrál vele…

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Viggo Mortensen (Zöld könyv: Útmutató az élethez)

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Rami Malek (Bohém rapszódia)

 

LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ

Ha az „adjunk díjat a legjobb utánzónak” az Oscar egyik legnagyobb baklövése, akkor egyértelműen a versenyszerű életműdíjazás a másik. Glenn Close évtizedek óta az amerikai filmgyártás egyik meghatározó alakja, számos csodás, és igen, Oscart érdemlő alakítással a háta mögött. Új filmjében szintén remek, csak maga az alkotás az, ami nem zavart sok vizet. És nem is az fáj, hogy ő most végre a színpadra állhat, mert szó se róla, keményen megdolgozott érte. Sokkal inkább az, hogy Olivia Colman jobb volt nála, és ha ő most hoppon marad, egyszer majd őt is meg kell vigasztalni egy díjjal – de nem akkor, amikor a legjobban megérdemelné.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Olivia Colman (A kedvenc)

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Glenn Close (A férfi mögött)

 

LEGJOBB RENDEZŐ

Lásd Mahershala Ali: Cuarón mindent, és még azon túl is mindent megnyert idén, vagyis az ő veresége lenne minden idők egyik legdurvább meglepetése. De ettől csak valami kollektív elmebaj esetén kell tartanunk.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Alfonso Cuarón (Roma)

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Alfonso Cuarón (Roma)

 

LEGJOBB FILM

Eredetileg úgy volt, hogy a Filmtekercs szerkesztőségének szavazatait is az Akadémia által használt preferenciális szavazás szabályai szerint összesítjük – csakhogy a győztes film már az első körben megszerezte az 50%+1 szavazatot, így nekünk lett egy egyértelmű nyertesünk. Az Akadémiánál ennél azért nagyobb küzdelem várható, bár ki tudja. Mindenesetre az biztos, hogy az abszolút fő esélyes Roma legnagyobb kihívója a Zöld könyv, és csak nagyon távolról harmadik A kedvenc. Hogy felül tud-e kerekedni valamelyikük? Nem tudni. De ha nem, a Roma többszörös történelmet ír, mint az első idegen nyelvű film, ami megnyerte az Oscar fődíját és az első film, amit egy streaming szolgáltató vett a szárnyai alá.

A FILMTEKERCS VÁLASZTÁSA: Roma

…ÉS AZ OSCART KAPJA: Roma vagy Zöld könyv

 

***

Nézd velünk élőben az Oscar-gálát, hiszen idén már hetedszer várjuk a filmrajongókat! Új helyszínen, a Grundon várunk mindenkit.

További részletek az alábbi Facebook eseményen.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Címlapon

Video

Kik a legújabb szereplők a streamingpiacon és vajon melyiküké a jövő? A VLOGtekercs második adásában folytatjuk a seregszemlét és egy kis jövendölgetéssel is készültünk!

Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
Vágó: Nagy Tibor
Főcím: Gyenes Dániel
Projektvezető: Nagy Tibor
Producer: Molnár Kata Orsolya

A videó Tóth Nándor Tamás cikke alapján készült.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..