Fókuszban Ráadás

Oscar 2019: Büszkeségeink – A magyar reménységek

Öt magyar alkotás áll az Oscar kapujában, ha minden tökéletesen megy, akár négy kategóriában is jelölést szerezhetünk. Vagy ne legyünk telhetetlenek?

Minden szentnek maga felé hajlik a keze, szóval kezdjük velünk, magyarokkal. Különösen azért, mert idén öt hazai alkotás is kopogtat Oscarért, ami azért, lássuk be, már önmagában sem kis teljesítmény. Ott van rögtön Nemes László, aki a Saul fiával megszerezte Magyarország második Oscarját a legjobb idegen nyelvű film kategóriában. Nem csoda, hogy a nevezőbizottság Nemes új filmjét kandidálta a 2019-es megmérettetésre, ám a Napszálltának nem lesz könnyű dolga. Hiába a nemzetközi kritikusszervezet, a FIPRESCI díja, az alkotás nemzetközi megítélése közel sem olyan egységes, mint volt a Saul fiáé.

Napszállta

Ezt tetézendő a Napszállta olyan mezőnybe került, ami egyrészt alapvetően erős, másrészt van egy kiugró darabja. Alfonso Cuarón Romájáról van szó, ami nagyon úgy tűnik, messze túlnő majd azon, hogy csak Mexikó nevezettjeként tekintsünk rá. Akárcsak Michael Haneke és a Szerelem vagy Ang Lee és a Tigris és Sárkány, Cuarón Arany Oroszlán-díjas alkotása egy sor másik kategóriában – köztük a legjobb filmben – is a fő esélyesek között szerepel, ilyenkor pedig tudjuk, mi szokott történni.

Persze ellenpélda is van bőven. Hosszan mesélhetne erről az adott évben tuti befutóként kezelt Guillermo del Toro faunja vagy Jean-Pierre Jeunet Amélie-je. Még ha ez a forgatókönyv játszódik is le, akkor is ott van a koreai Gyújtogatók, a japán Bolti tolvajok, A bűnös Dániából, a Hidegháború Lengyelországból, a Capernaum Libanonból vagy a belga Lány, amelyek mindegyike erősebbnek tűnik a jelenlegi ismereteink szerint. De ha valami, akkor éppen az idegen nyelvű filmek kategóriája képes az igazán nagy meglepetésekre. Szóval nem akarom én leírni a Napszálltát, csak éppen úgy érzem, más kategóriákban most jobb esélyekkel indulunk.

Ostrom

Ott vannak például a rövidfilmes szekciók, amelyek közül egyben lényegében már nyertünk is, hisz Kovács István Ostrom című kisfilmje már megnyerte a Diák Oscar bronz-fokozatát. A film ezzel automatikusan bekerült abba a pakkba, ahonnan majd a „hagyományos” Oscar jelöltjeit válogatják ki a legjobb rövidfilmek közül. Abban a kategóriába, ahonnan a múltkor győztesként került ki Deák Kristóf Mindenki című alkotása.

A másik két rövidfilmünk az animációs szekcióban versenyezhet majd,

ahol utoljára 2007-ben versenyeztünk M. Tóth Géza Maestro című alkotásával, díjat pedig 1981-ben szerezett A légy, Rófusz Ferenc alkotása. Közben persze kacérkodtak a magyar alkotók ezzel a kategóriával, az egyik idei kvalifikáltunk, Bucsi Réka kétszer is. Sajnos a 2014-es Symphony no. 42 bekerült ugyan a tíz elődöntős közé, de a végső ötben már nem sikerült helyet kapnia. Ez idén változhat, hiszen a rendezőnő új kisfilmje, a dán Aarhus Jazz Orchestra koncertjéhez készült animációkból megszületett Solar Walk elnyerte az Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztivál fődíját, s ezzel a győzelemmel jogot szerzett az Oscar-kvalifikációhoz. Hasonló módon került az elődöntőbe Andrasev Nadja diplomafilmje, A nyalintás nesze, amely a New Orleans-i Filmfesztivál fődíjasaként kerül majd az „Oscar-zsűri” színe elé.

Solar Walk

És végül ott van a Ruben Brandt, a gyűjtő, amit november 15-től láthatunk a hazai mozik műsorán. Milorad Krstic animációs noirjának amerikai forgalmazási jogait a Sony vásárolta meg, akik még idén moziba is küldik a Makranczi Zalán hangján megszólaló nyomozó történetét, aki rejtélyes múzeumi rablások után nyomozva merül túl mélyre az alvilágban.

A Sony nem is várt, beadták a film Oscar-nevezését,

amely most 24 másik egészestés animáció társaságában várja az Akadémia döntését. Mint ahogy azt már korábban írtuk, az amerikai szaksajtó egy része az öt legesélyesebb közé sorolja az alkotást, ami több szempontból sem ördögtől való ötlet. Először is, az amerikai mezőny nem túl erős, a kategóriát általában uraló Disney/Pixar két folytatással állt elő (A hihetetlen család 2. és a Ralph lezúzza a netet), ami hacsak nem a Toy Storyról van szó, általában nem nyerő ötlet az Akadémia szavazóinál – sem a Verdák, sem a Szörny Rt. folytatásai nem tudtak labdába rúgni. De nemcsak a Disney-nél, más nagy stúdióknál is sok a folytatás (Sherlock Gnomes, Hotel Transylvania 3.), és az eredeti darabok sem nevezhetők az alkotóik legjobbjának (Apróláb, Ősember). Persze azért ott van a Berlinben díjazott Kutyák szigete, vagy jön az új Pókember-animáció és A Grincs.

Ruben Brandt, a gyűjtő
Ruben Brandt, a gyűjtő

Ám nem is biztos, hogy nekünk ezekkel kell foglalkozni, hisz aki gyerekfilmre akar szavazni, az arra is fog. Amerikából igazából a felnőtteknek szóló Kutyák szigete a legnagyobb vetélytárs, valamint a külföldről érkező, szintén művészibb igényű alkotások. Velük kell majd megküzdeni – például a rekordszámú, nyolc japán nevezéssel –, ehhez pedig fontos lenne a kritikusok odafigyelése és persze néhány nagyobb kritikai díj. De ettől már tényleg csak napokra vagyunk, szóval reméljük a legjobbakat és szurkoljunk a magyar alkotásoknak!

 

***

Ha még többet akarsz tudni az idei díjszezonról, kattints ide!

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..