Fókuszban Ráadás

Oscar 2020: Kik lesznek a jelöltek és a nyertesek?

A nagy öregek kontra új nemzedék, klasszikus Hollywood kontra új idők új mozija – nagyon úgy néz ki, ezek köré csoportosítható az idei Oscar filmfelhozatala, ami talán természetes egy olyan korban, mikor alaposan változóban van a filmvilág.

Hollywoodban vihar dúl, és egyelőre nem is látszik, hogy tisztulna az égbolt az álomgyár felett. Nagyon sok minden történt az elmúlt években, ami nemcsak a filmtermésre, hanem a fesztiválokra és a díjakra is rányomta bélyegét. Politikai bizonytalanság szerte a világban, a gazdasági élet csörtéi, a megváltozott filmfogyasztási szokások, új platformok megjelenése – ezek mindegyike mély nyomot hagyott a filmvilágban. És akkor még nem is beszéltünk a szexuális zaklatási botrányok tucatjairól, melynek következményeként fejek százai hullottak Hollywoodban elképesztő mennyiségű vezető beosztásban dolgozót lecserélve a stúdiórendszeren belül.

Uncut Gems

És ez még csak a jéghegy csúcsa, hisz mindemellett ott van a nők egyenlő fizetését követelő mozgalma és az Oscart testközelből befolyásoló tényező, a szavazati joggal rendelkező tagság átalakítása, melynek során az Amerikai Filmakadémia százával engedett a sorai közé új tagokat, hogy a szervezet összetétele jobban tükrözze a filmgyártásban dolgozók összetételét. Nagyobb teret kaptak az Amerikán kívül élő alkotók (köztük több mint egy tucat magyar filmes), a fiatalabb generációk művészei, a nők és az etnikai kisebbségek tagjai.

És ez így együtt nagyon sok változást hozott, ami nem csak az Oscart, de az egész díjszezont formálta. Egy azonban nem változott, a díjszezon nemcsak a filmek és filmesek, hanem a forgalmazók és gyártók versenye is. Éppen ezért, mint mindig, most is ilyen felosztásban nézzük át azon filmeket, amelyek a 2019-2020 díjszezonjának legerősebb versenyzői lesznek.

Kezdjük rögtön a tavalyi győztes istállóval…

 

UNIVERSAL – 1917, Queen & Slim

A Zöld könyv tavalyi győzelme után egy valami újra világossá vált: a populáris szavazat él és virul, amit nem gátol meg az égvilágon semmi, különösen nem a kritikai átlag. Igen, a Zöld könyv az utóbbi idők legrosszabb kritikai fogadtatású legjobb filmje lett, de idén talán nem fenyegeti ilyen veszély a Universal háza táját, ahol a két legerősebb versenyző mind stílusban, mind műfajban is fényévekre áll egymástól. Az első ezek közül egy igazi, nagyszabású háborús eposz, az első világháború zűrzavarát „egy snittben” bemutató 1917, Sam Mendes alkotása. Azé a Mendesé, aki rögtön egy Oscarral nyitotta filmrendezői karrierjét az évezred elején az Amerikai szépséggel, és aki azóta sem tudott igazán közel jutni a nagyobb díjakhoz.

Elnézve az 1917 előzetesét, az már most borítékolható, hogy a technikai kategóriák biztos versenyzője lesz az alkotás, de ennél sokkal többre is viheti, hisz ez egy pontosan olyan film, amit szeret az Akadémia. Az sem hátrány, hogy a színészek között ott van Colin Firth és Benedict Cumberbatch, a stábban pedig az operatőrtől kezdve a díszlettervezőn át a vágóig nagyjából mindenki Oscar-nyertes.

1917
1917

A stúdió másik nagy reménysége nem mondhatja el ugyanezt magáról. Először is, a Queen & Slim egy kis dráma a társadalmi egyenlőtlenségekről egy fiatal fekete pár szemszögéből, akik önvédelemből ölnek meg egy embert, mégis menekülniük kell. Az egyetlen igazi nagy név a stábban Daniel Kaluuya, de ez nem jelenti azt, hogy a többiek közt ne lenne olyan, aki szakmai berkekben közismert név lenne. Az író-producer olyan alkotásokkal szerzett hírnevet, mint a Dear White People vagy a Master of None, a rendező Melina Matsoukas pedig tipikusan az, akinek alig ismerik a nevét, pedig a munkáit túlzás nélkül százmilliók látták. A kétszeres Grammy-díjas rendezőnő ugyanis olyan alkotóknak készített klipeket, mint Beyoncé, Rihanna, Whitney Houston, Katy Perry, Alicia Keys vagy Lady Gaga.

Mindenesetre a film tökéletes opció lehet azoknak, akik a társadalmi problémákkal foglalkozó alkotásokat preferálják, bár ezen a téren azért mások is készültek ezzel-azzal.

Például házon belül Jordan Peele. A Mi ugyan nem tudta elérni ugyanazt a hatást, mint az aranyesőben megfürdetett Tűnj el!, ellenben abban biztosak lehetünk, hogy ha kell, ez a film lehet a Universal pótterve, ha a Macskák már az előzetesével sikeresen elriasztott mindenkit. Habár a soványka Bohém rapszódia után soha ne mondjunk alapból nemet valamire, amiben világhírű dalok csendülnek fel…

Most pedig nézzük, mivel készülnek a Universallal konkurens, nagy hollywoodi stúdiók…

 

SONY – Volt egyszer egy… Hollywood, Kisasszonyok

A Sony csoport viszonylag kényelmes helyzetben van. Quentin Tarantino új mozija nemcsak a kritikusok és a szakma, de a közönség részéről is kiváló fogadtatásban részesült, ráadásul a színészgárda is abszolút Oscar-kompatibilis. Az Akadémia pedig szereti a rendezőt, azt meg pláne szereti, ha valaki Hollywoodról mesél nekik. Több mint valószínű, hogy a Volt egyszer egy… Hollywood minden gond nélkül bejut majd a legjobb filmek közé, ami mellé szintén különösebb erőlködés nélkül „becsúszik” majd néhány másik nomináció is –

például egy újabb jelölés a főszereplőként induló Leonardo DiCapriónak és a mellékszereplőként nevezett Brad Pittnek.

A Sony helyzete abból a szempontból is szerencsés, hogy a másik nagy esélyesük, a Louisa May Alcott klasszikus regénye nyomán készült Kisasszonyok nem okoz túl nagy házon belüli konfliktust. Nem, hisz Tarantino filmjével szemben Greta Gerwig új mozija adaptáció, a színészi kategóriákban pedig a női főszereplő (Saoirse Ronan) és a női mellékszereplő (Florence Pugh) kategóriákat lehet vele megcélozni. Persze a rendezőknél lesz egy kis vircsaft, ezért is lesz érdekes látni, hogy alakulnak majd az erőviszonyok, hogy lássuk, Tarantino vagy Gerwig kapja majd a nagyobb hátszelet a stúdió részéről.

Kisasszonyok

Azért is fontos ez, mert Marielle Heller filmje, az A Beautiful Day in the Neighborhood szintén a Sony istállóba tartozik, és ez az a film, ami bezavarhat a Sony terveibe. Először is, ez a sztori a tavalyi Oscaron kezdődött, amikor az év egyik legünnepeltebb és legtöbbet díjazott dokumentumfilmje, a Won’t You Be My Neighbor? nem kapott jelölést az Akadémiától. A portréfilm az amerikai televíziózás egyik legnagyobb ikonját, Fred Rogerst mutatta be, akinek a gyerekműsorán generációk, azaz amerikaiak tízmilliói nőttek fel. Heller alkotása szintén őt állítja a középpontba, csak egy kicsit más szempontból – és persze játékfilmes keretek között. Mindenesetre az a helyzet, ha a szavazók kompenzálni akarják a tavalyi malőrt, akkor Hellert összeugrasztják Gerwiggel, a Rogerst játszó Tom Hankset pedig Brad Pittel. Meglátjuk…

 

FOX – Az aszfalt királyai

A Fox háza táján ugye jelentős változások voltak az elmúlt hónapokban, a gigacég a Disney felségterületére hajózott át, ami döntő tényező lehet a díjszezon kampányában is. A Disney már most minden hangsúlyt a nosztalgiafaktorra helyez a Star Wars befejező epizódjával, és azt még nem tudni, hogy ezt az Oscarért folytatott küzdelemben is bevetik-e. Márpedig ha igen, azzal a Fox nagyágyújával, Az aszfalt királyaival akasztják össze a messzi-messzi galaxist szinte az összes technikai kategóriában. A jelöléseknél ez nem fog bezavarni, nyilvánvaló, hogy mindkét film bekerül majd mondjuk a hangvágás vagy a hangkeverés kategóriákba, ám ami utána jön, az kérdés.

Pedig Az aszfalt királyai nem áll rosszul, a pár napja kiosztott Hollywood Film Awardson a film nemcsak az év vágója és hangmérnöke díjakat kapta, hanem James Mangoldot választották az év legjobb hollywoodi rendezőjének. Nyilván nem ez a legfontosabb díj a világon, ám azt azért mutatja, hogy a filmnek vannak támogatói. És persze azt se feledjük, hogy e mögé a film mögé odaállhatnak a régivágású hollywoodi látványfilmek rajongói is úgy, hogy nem egy folytatást, előzményt, rebootot vagy remake-et támogatnak.

 

FOX SEARCHLIGHTJojo Nyuszi

A nagyobb függetlenséget élvező Fox Searchlight kényelmes helyzetben van, bár ők egyébként is arról híresek, hogy szeretnek biztosra menni. Taika Waititi nácis szatírája pedig tökéletesen megadja nekik ezt a kényelmet. A Jojo Nyuszi megnyerte a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, ami azért fontos, mert az elmúlt bő tíz évben minden angol nyelvű nyertes bekerült az Oscar legjobb filmjei közé, így a Jojo olyan filmek nyomdokaiban jár, mint a Zöld könyv, a Kaliforniai álom, a Három óriásplakát Ebbing határában, A király beszéde vagy a Gettómilliomos.

Az impozáns statisztikai adaton túl azért is fontos ez a győzelem, mert populáris szavazat eredménye, ami az Oscaron is fontos, ha nem a legfontosabb szempont. Így az sem számít sokat, hogy a kritikusokat jobban megosztó film valószínűleg a szezon első felében jobban háttérbe szorul majd, hogy aztán majd a másodikban, a szakmai szervezetek díjainál beerősítsen.

 

WARNERJoker

A Warner helyzete bizonyos szempontból hasonló a Fox Searchlightéhoz, hisz az arany tojást tojó tyúkjuk, a Joker már túl van egy velencei Arany Oroszlánon (akárcsak tavaly a Roma vagy tavalyelőtt A víz érintése), ami mindenképpen jó jel. Mint ahogyan az is, hogy a DC-univerzum leghíresebb gonoszának eredettörténete tonnaszámra termeli a nyereséget a mozik pénztárainál. Rosszabb hír, hogy a film túl megosztó, és ez megmutatkozik a kritikai átlagán is.

A szembenállás, hogy most a Joker támogatja-e az erőszakot vagy épp ellenkezőleg, felhívja arra a figyelmet, két nagy táborra osztotta az embereket.

Valószínűleg ez a szakmára is igaz, és lehet, hogy innen nézve mindez csak viharnak tűnik a biliben, de valójában nem az. A Jojo Nyuszi kapcsán említettem a populáris szavazatot. Nos, az nem engedi meg, hogy valami megosztó legyen. Gondoljunk csak a Három óriásplakát esetére, amiben a pozitív főhős felgyújt egy rendőrőrsöt, és amivel el is veszítette a szavazói felét.

A Warner publicistáinak ez lesz tehát a feladata, hogy az Oscarig próbálják tompítani az ügy élét. Ha nem sikerül, egy rakás jelölés akkor is kinéz a filmnek, legalábbis a címszerepet játszó Joaquin Phoenixnek biztosan. A győzelem már más kérdés, mint ahogyan az is, hogy a Warner többi filmje hogy szerepel majd a kritikusoknál. „Tartalék” van bőven: ott van Edward Norton krimije, az Árva Brooklyn, ami az év egyik nagy meglepetése, és ami bőven okozhat még meglepetéseket a díjszezonban. Aztán ott van az emberi jogi kérdéseket boncolgató Just Mercy a főszerepben Brie Larsonnal és Michael B. Jordannel; és ott van Clint Eastwood szintén fontos kérdéseket körüljáró új alkotása, a Richard Jewell balladája, ami egyben egy igazi amerikai hőstörténet is. Ezek mindegyikében ott van a nagy kiugrás lehetősége, de nekik elsősorban a kritikusok díjaira van szükségük, míg a Joker sorsát a PR fogja eldönteni.

 

NETFLIX Az ír, Házassági történet

Az utolsó nagy versenyző a sorban a Netflix, ami egy bivalyerős csapattal és egy fricskával támad. A cég évek óta kapja az ívet, hogy nem filmeket csinál, vagy legalábbis amit csinál, az nem mozi. Nos, idén ott van nekik Martin Scorsese és Az ír, amire egyetlen hollywoodi stúdió sem volt hajlandó pénzt áldozni mondván, nem piacképes. És ott van nekik az a Scorsese, aki finoman bedobta a közösbe, hogy amit Hollywood művel, az nem filmgyártás, hanem cirkusz. A kijelentés mögé gyorsan be is sorolt a klasszikus amerikai filmgyártás nagyjainak egész sora, és ezzel meg is kezdődött az Oscar-verseny. Ráadásul úgy kezdődött meg, hogy Az ír az év egyik legjobb kritikai átlagú filmjeként rajtolt el, olyan legendákkal a fedélzeten, mint Robert De Niro, Joe Pesci, Al Pacino vagy Harvey Keitel. Egy olyan gárdával, amire senki nem fog nemet mondani – így a film akár tíz jelölést is kaphat majd.

Házassági történet

És ez még csak a jéghegy csúcsa, hisz a Netflixnek ott van még Noah Baumbach új mozija, a Házassági történet, ami megint csak minden elemző radarján ott van a legfőbb kategóriákban. Különösen a színészek között, ahol Adam Driver és Laura Dern akár még a győzelmet is behúzhatja a saját kategóriájában, Scarlett Johansson pedig játszi könnyedséggel szerezheti meg élete első Oscar-jelölését.

És ezzel még mindig nincs vége, a Netflix mesternégyese A két pápával és A nevem Dolemite-tal egészül ki. Előbbi a két címszereplővel, Anthony Hopkinsszal és Jonathan Pryce-szal törhet nagyobb babérokra, míg az utóbbi újra bedobhatja az Oscar versenybe Eddie Murphyt, sőt akár Wesley Snipest is.

 

A24The Farewell, Waves

A kicsik között a legnagyobb A24 idén sem aprózta el, jó sok fesztiválkedvencet gyűjtöttek be az év végi megmérettetésre. Ezek közül a The Farewell indulhat a legnagyobb magabiztossággal, nagyjából azon az úton, amelyiken a Lady Bird járt. Ott áll mögötte egy tehetséges fiatal rendezőnő, aki nem feminizmussal, hanem egy személyes, mégis univerzálisan értelmezhető alkotást készített nőkről, de nem csak nőknek. Ráadásul a film mögött áll még egy, még pedig az, hogy egy másik kultúrát próbál közelebb hozni a nyugati közönséghez. Arról pedig már nem is kell szót ejteni, mennyire fontos az amerikai filmiparnak manapság az ázsiai, és azon belül is elsősorban a kínai közönség.

The Farewell

Az A24 másik erős játékosa, a Waves szintén kiválóan szerepelt a kritikusoknál. A filmet rendező Trey Edward Shults neve már többször felbukkant ugyan a kritikusok díjazottjainak listáján, de az igazán nagy kiugrás még várat magára. Egy külvárosi fekete család életének nehéz és meghitt pillanatait bemutató film akár alkalmas is lehetne erre, de több mint valószínű, hogy a korábban emlegetett Queen & Slim és a Netflixes A nevem Dolemite elszipkázza majd előle a szavazatokat.

És ezzel még mindig nem ért véget az A24 presztízslistája, hisz habár a legfőbb kategóriában valószínűleg nem, de

itt-ott elhappolhat egy jelölést az Adam Sandler nevével fémjelzett Uncut Gems és A világítótorony.

 

NEON Élősködők

A Neon egy igen kicsi forgalmazó, idén azonban nagyon belenyúltak a jóba Bong Joon-ho Arany Pálma győztes filmalkotásával, ami egyébként már most 19 másik díjat is magáénak tudhat. Nyilvánvaló, hogy az Oscar kapcsán elsősorban az angol nyelvű filmekkel szokás foglalkozni, de az Élősködők nagyon jó helyzetben van azok után, hogy a Roma tavaly szépen kitaposta az utat. Persze a Roma végül nem kapta meg az legjobb film díjat az Akadémiától, ellenben a díjszezon többi részében új szabályt írt.

Az Élősködők most több szempontból is jobb helyzetben van: egyrészt ugyanolyan körülrajongott filmről van szó, mint amilyen Alfonso Cuarón műve volt, ugyanakkor az Élősködők mögött nem a Netflix áll, ráadásul Bong Joon-ho filmje egy picit szélesebb réteghez szól, mint a Roma. Ennek pedig elégnek kell lennie ahhoz, hogy az Élősködők legyen a díjszezon egyik legsikeresebb filmje.

 

FOCUS FEATURESDark Waters

A Focus híres arról, hogy fű alatt kezelje a filmjeit, ami többször rossz, mint ahányszor jó taktika. Todd Haynes legújabb mozijával pontosan így csináltak, bár nagyon valószínű, hogy a Dark Waters nem készült el az őszi fesztiválokra. Mindenesetre a premier még idén meglesz, és egy díjszezonban nem lehet szó nélkül elmenni egy ilyen alkotás mellett. Sem a rendező, sem az A-kategóriás színészekkel alaposan megpakolt gárda (Mark Ruffalo, Tim Robbins, Anne Hathaway), sem a téma miatt.

Ez utóbbi ugyanis a környezetvédelem, ami manapság az abszolút elsődleges beszédtéma világszerte. A film egy súlyosan környezetszennyező vegyipari cég elleni per igaz történetét mutatja be, ami ha elég jól van tálalva, be fog találni Hollywoodban. Különösen akkor, amikor az ország elnöke ki akar lépni a párizsi egyezményből és egyébként is humbugnak tartja a klímaváltozást. Mindezzel együtt a Dark Waters lehet a díjszezon későn érkező meglepetésdarabja, érdemes odafigyelni rá.

 

Több mint valószínű, hogy a Legjobb film kategóriára esélyes összes film címe már elhangzott eddig, azonban van még néhány cím, amelyek beférhetnek majd a fontosabb kategóriák némelyikébe.

Ilyen az Amazon gondozásában készült The Report, ami a 9/11 utáni CIA-kihallgatások piszkos ügyeiről rántja le a leplet egy újabb esélyt adva a sokszoros vesztes Annette Bening számára, hogy a rivaldafénybe kerülhessen. Ilyen az STX meglepetéssikere, A Wall Street pillangói, ami Jennifer Lopezt aranyozhatja be; és ilyen a Roadside életrajzi filmje, a Judy, amely akár a második Oscar-díjat is elhozhatja Renée Zellweger számára, aki általános vélemény szerint óriásit alakított a legendás hollywoodi színésznő, Judy Garland bőrébe bújva. És ilyen a United Artist égisze alatt bemutatott Bombshell, ami lényegében az egész hölgygárdának (Margot Robbie, Nicole Kidman, Charlize Theron és Allison Janney) jól jöhet – és az sem kizárt, hogy a film még ennél is többre lesz képes.

Bombshell

Ugyanígy van ezzel a Sony Classics és Pedro Almodóvar, hisz a spanyol mester legutóbbi alkotása, a Fájdalom és dicsőség simán bejuthat a forgatókönyvírói kategóriába, de a kampány nagy része egészen biztosan a főszereplő Antonio Banderasra fókuszál majd, hogy az megkapja majd élete első jelölését.

A többit pedig majd meglátjuk. Nem kell sokat várni, november második felében már jönnek az Independent Spirit Awards jelöltjei, majd rá pár napra elkezdenek záporozni a kritikusok díjai.

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..