Húsz Oscar-díjátadón vagyunk túl a 2000-es években, így gondoltuk, megszavazzuk az eddigi legjobbak legjobbjait.
Művészeti díjról lévén szó, az Oscar soha nem volt, és soha nem lesz egzakt. Nem mérhető stopperrel, sem mérőszalaggal és soha nem zárható ki a mögötte rejlő szubjektív értékítélet. Egy szó mint száz, az Oscar soha nem fogja elnyerni mindenki tetszését és ezt most a saját bőrünkön is megtapasztaltuk, mikor nekiálltunk megszavazni az elmúlt húsz év legjobbjait.
A sok-sok nyertesből szinte alig akadt olyan, aki ne kapott volna szavazatot a Filmtekercs szerkesztőségének valamelyik tagjától. De azért végül összeállt a kép, íme a 2000-es évek legjobbjai. Szerintünk…
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM
Az időközben nevet váltott kategória elképesztően sokszínű volt az elmúlt húsz évben. A nyertesek között éppúgy akad film Európából, mint Észak-, Dél- és Közép-Amerikából, vagy Ázsiából és Afrikából. Műfajilag ugyanilyen színes a kép, a listán ugyanúgy van thriller, mint harcművészeti film vagy társadalmi- és történelmi dráma.
A győztesek: Mindent anyámról, Tigris és Sárkány, Senkiföldje, Hontalanul Afrikában, Barbárok a kapuk előtt, A belső tenger, Tsotsi, A mások élete, Pénzhamisítók, Eltávozók, Szemekbe zárt titkok, Egy jobb világ, Nader és Simin – Egy elválás története, Szerelem, A nagy szépség, Ida, Saul fia, Az ügyfél, Egy fantasztikus nő, Roma
Nem volt könnyű dolgunk, ami végül azt eredményezte, hogy a harmadik helyen holtverseny alakult ki a Tigris és Sárkány és a Roma között, ám a második helyen magabiztosan futott be Paulo Sorrentino ódája Rómához, A nagy szépség. Első helyre pedig, és nem azért mert minden szentnek maga felé hajlik a keze, az újkori filmgyártás egyik vitathatatlan remekműve, a Saul fia került.
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
A győztesek: Angelina Jolie (Észvesztő), Marcia Gay Harden (Pollock), Jennifer Connolly (Egy csodálatos elme), Catherine Zeta-Jones (Chicago), Renée Zellweger (Hideghegy), Cate Blanchett (Aviátor), Rachel Weisz (Az elszánt diplomata), Jennifer Hudson (Dreamgirls), Tilda Swinton (Michael Clayton), Pénelope Cruz (Vicky Cristina Barcelona), Mo’Nique (Precious: A boldogság ára), Melissa Leo (The Fighter: A harcos), Octavia Spencer (A segítség), Anne Hathaway (A nyomorultak), Lupita Nyong’o (12 év rabszolgaság), Patricia Arquette (Sráckor), Alicia Vikander (A dán lány), Viola Davis (Kerítések), Allison Jenney (Én, Tonya), Regina King (Ha a Beale utca mesélni tudna)
Eklektikus kategória, ahol éppúgy vannak olyanok, akik általában főszereplők, az Akadémia mégis itt honorálta őket. És vannak olyanok, akik időközben, talán éppen az Oscar hatására főszereplővé nőtték ki magukat. Itt sem volt egyszerű a választás, a harmadik helyért nagy csatát vívott Mo’Nique és Allison Janney, de a csatét végül az utóbbi nyerte. Második helyre az évtized egyik legnagyobb felfedezettjét, az ekkor még csak elsőfilmes Lupita Nyong’ót szavazta meg a Filmtekercs szerkesztősége, a dobogó legfelső fokára pedig egy nagy hollywoodi színészfamília tagja állhatott az egyik kedvenc filmünkért: Patricia Arquette.
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
A győztesek: Michael Caine (Árvák hercege), Benicio Del Toro (Traffic), Jim Broadbent (Iris: Egy csodálatos női elme), Chris Cooper (Adaptáció), Tim Robbins (Titokzatos folyó), Morgan Freeman (Millió dolláros bébi), George Clooney (Sziriána), Alan Arkin (A család kicsi kincse), Javier Bardem (Nem vénnek való vidék), Heath Ledger (A sötét lovag), Christoph Waltz (Becstelen brigantyk), Christian Bale (The Fighter: A harcos), Christopher Plummer (Kezdők), Christoph Waltz (Django elszabadul), Jared Leto (Mielőtt meghaltam), J.K. Simmons (Whiplash), Mark Rylance (Kémek hídja), Mahershala Ali (Holdfény), Sam Rockwell (Három óriásplakát Ebbing határában), Mahershala Ali (Zöld könyv: Útmutató az élethez)
Hollywood nagy öregjeit, klasszikus mozisztárokat, az új generáció üdvöskéit és a (majdnem) a semmiből előbukkant duplázókat is magáénak tudhat ez a kategória. Ennek ellenére számunkra ez volt a legsimább ügy, a végső három alaposan elhúzott a mezőny többi részétől – ám egymástól mindössze egy-egy szavazat választotta el őket. Így lett harmadik Christoph Waltz a Becstelen brigatykért, második a rémisztő Javier Bardem, első pedig az egyik legtöbbet ünnepelt győztes, Heath Ledger.
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
A győztesek: Hilary Swank (A fiúk nem sírnak), Julia Roberts (Erin Brockovich: Zűrös természet), Halle Berry (Szörnyek keringője), Nicole Kidman (Az órák), Charlize Theron (A rém), Reese Witherspoon (A nyughatatlan), Helen Mirren (A királynő), Marion Cotillard (Piaf), Kate Winslet (A felolvasó), Sandra Bullock (A szív bajnokai), Natalie Portman (Fekete hattyú), Meryl Streep (A Vaslady), Jennifer Lawrence (Napos oldal), Cate Blanchett (Blue Jasmine), Julianne Moore (Megmaradt Alice-nek), Brie Larson (A szoba), Emma Stone (Kaliforniai álom), Frances McDormand (Három óriásplakát Ebbing határában), Olivia Colman (A kedvenc)
Hollywood királynőinek három generációja vonult fel ebben a kategóriában az évek alatt. Igazi legendák vívtak harcot a legfiatalabb tehetségekkel, így nem csoda, hogy ebben a mezőnyben szóródtak szét leginkább a szavazataink. Végül azonban kialakult a legjobbak legjobbjainak hármasa. Harmadik helyen Natalie Portman haláltáncával, amit csak egy kicsit előzött meg a második helyre befutott Marion Cotillard a zenetörténet egyik legnagyobb csillagának megformálásáért. Első helyen pedig Frances McDormand végzett.
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
A győztesek: Kevin Spacey (Amerikai szépség), Russell Crowe (Gladiátor), Denzel Washington (Kiképzés), Adrien Brody (A zongorista), Sean Penn (Titokzatos folyó), Jamie Foxx (Ray), Philip Seymour Hoffman (Capote), Forest Whitaker (Az utolsó skót király), Daniel Day-Lewis (Vérző olaj), Sean Penn (Milk), Jeff Bridges (Őrült szív), Colin Firth (A király beszéde), Jean Dujardin (A némafilmes), Daniel Day-Lewis (Lincoln), Matthew McConaughey (Mielőtt meghaltam), Eddie Redmayne (A mindenség elmélete), Leonardo DiCaprio (A visszatérő), Casey Affleck (A régi város), Gary Oldman (A legsötétebb óra), Rami Malek (Bohém rapszódia)
Néhány megkésett – és ami azt illeti, néhány elhamarkodott döntés. Duplázók és új rekordot írók. Volt itt minden az elmúlt húsz évben, csak győztük a fejünket kapkodni. De döntöttünk és Philip Seymour Hoffman átlényegülését tettük a harmadik helyre, Matthew McConaughey-ét pedig a másodikra. A legjobbak legjobbikának helyére pedig a kategória koronázatlan királya, Daniel Day-Lewis került a Vérző olajért.
LEGJOBB RENDEZŐ
A győztesek: Sam Mendes (Amerikai szépség), Steven Soderbergh (Traffic), Ron Howard (Egy csodálatos elme), Roman Polanski (A zongorista), Peter Jackson (A Gyűrűk Ura: A király visszatér), Clint Eastwood (Millió dolláros bébi), Ang Lee (Túl a barátságon), Martin Scorsese (A tégla), Ethan és Joel Coen (Nem vénnek való vidék), Danny Boyle (Gettómilliomos), Kathryn Bigelow (A bombák földjén), Tom Hooper (A király beszéde), Michel Hazanavicius (A némafilmes), Ang Lee (Pi élete), Alfonso Cuarón (Gravitáció), Alejandro G. Inarritu (Birdman), Alejandro G. Inarritu (A visszatérő), Damien Chazelle (Kaliforniai álom), Guillermo del Toro (A víz érintése), Alfonso Cuarón (Roma)
Egy duplázó, még egy duplázó, újabb duplázó. Bizony, az elmúlt évek jó néhány rendezőből csináltak kétszeres Oscar-díjast. Áradt a szeretet országhatárokon át, sőt, a történelem során először, a „nemek határain” át. Szoros verseny volt, de a titkos szavazásunk meghozta az eredményét. A harmadik helyen Alfonso Cuarón futott be a nagyszerű Roma rendezéséért, második pedig jó barátja, Alejandro G. Inarritu lett a Birdmanért. A Filmtekercs listájának első helyét pedig – dobpergés – nem egy, hanem két rendező orozta el: a Coen testvérek.
LEGJOBB FILM
A győztesek: Amerikai szépség, Gladiátor, Egy csodálatos elme, Chicago, A Gyűrűk Ura: A király visszatér, Millió dolláros bébi, Ütközések, A tégla, Nem vénnek való vidék, Gettó milliomos, A bombák földjén, A király beszéde, A némafilmes, Az Argo-akció, 12 év rabszolgaság, Birdman, Spotlight: Egy nyomozás részletei, Holdfény, A víz érintése, Zöld könyv: Útmutató az élethez
A legjobb „legjobb filmre” ugyanúgy szavaztunk, mint a többi kategóriára, ám a sorrend kialakításakor figyelembe vettük a nagy összképet is. Így lett harmadik az Amerikai szépség, második pedig a rendezői kategóriában is helyezést elért Birdman. Aki figyelmesen olvasta a cikket, nem fog meglepődni a győztesünkön, a filmen, ami nem csak a rendezők, de a színészek között is helyezést ért el. Igen, a 2000-es évek legjobb Legjobb filmje a Nem vénnek való vidék.