Fókuszban Ráadás

Oscar 2018: Kik lesznek a befutók?

Vajon 2018 lesz a nők éve? Vagy Christopher Nolané? Esetleg Paul Thomas Andersoné vagy Ridley Scotté? Vagy jön egy kis film, ami visz mindent… Íme a Filmtekercs nagy előrejelzése 2018-ra!

Az elmúlt években mindenki számára világossá vált, hogy az Amerikai Filmakadémia tagságában lezajlott változások nem csak látszatintézkedések voltak a közhangulat megnyugtatása érdekében. Nem: az Akadémia tényleg változni akart és tudott is változni.

Az Oscarra szavazók közül több százat nyugdíjaztak (mindenkit, aki legalább tíz éve inaktív részese a filmvilágnak), ugyanakkor ezrével érkeztek az új szavazók a világ minden részéről (például Magyarországról is néhányan). A cél, hogy a tagok összetétele jobban tükrözze a valóságot. Ez pedig nagyban befolyásolja a díjak végkimenetelét, ahol a szubjektív szempontoknak legalább olyan fontos szerepe van, mint az objektíven mérhető teljesítménynek.

A változás nem állt meg, habár az testület új elnököt választott John Bailey (a Lesz ez még így se és az Idétlen időkig operatőre) személyében, aki rögtön eloszlatta a hír hallatán szárnyra kapott kételyeket. Bailey bejelentette, hogy folytatja elődje munkáját, tovább dolgozik azon, hogy a szavazók összetétele minél sokszínűbb legyen, ráadásul más, eddig érinthetetlennek tűnő ügyekbe is bele kíván nyúlni, de ezekről majd szót ejtek a megfelelő helyen. Vágjunk is bele:

nézzük, ki mivel készül a 2018-as Oscarra!

A Filmtekercs idén is előrejelzés-sorozattal segít felkészülni az Oscarra. Figyeld az Oscar-előrejelzéseket és híreket a Filmtekercsen, és már most várunk februári nagy Oscar-bulinkba is! E cikk második részét itt olvashatod.

 

Warner Bros.

Az első hollywoodi nagyság idén komoly dilemmával küzd, hiszen jóval több filmmel kellene dűlőre jutniuk, mint amennyivel szoktak.

Itt van mindjárt a Dunkirk és a rajongói elvárások. Christopher Nolan filmje szép pénzt termelt, jó kritikákat kapott és persze a rendező még sosem nyert Oscart: ez így együtt jó alap lenne egy kampányhoz, csakhogy időközben a stúdió bejelentette, hogy a Wonder Womannel is indul az aranyszoborért, ráadásul a Szárnyas fejvadász 2049 is bevethetőnek bizonyult több kategóriában.

Dunkirk

Utóbbi az az intelligens sci-fi, amivel manapság messzire lehet jutni a szavazóknál. Ráadásul Roger Deakins operatőr is megkaphatná végre az elismerést több mint egy tucat vereség után, a filmet rendező Denis Villeneuve pedig abszolút Oscar-kompatibilis filmessé érett.

A problémát egyedül a box office jelenti a Szárnyas fejvadász 2049 esetében, hisz az Egyesült Államokban még a gyártási költségeit sem tudta visszatermelni, ez pedig mindig szálka a szavazók szemében ha a főbb kategóriákról van szó.

Wonder Woman

A Wonder Womannek olyasmije van, ami a másik kettőnek nincs: egy női rendezője. Mondanom sem kell, mennyire komoly beszédtéma ez manapság: ebből erősen profitálhatna a Warner, ahol most biztos komoly csaták dúlnak; egy kampány tíz-húsz millió dollár, ezt nem fogja mindhárom film megkapni. Különösen úgy nem, hogy ebből bármelyik kettő végül ablakon kidobott pénznek bizonyul, amivel a stúdió önmagának szerez konkurenciát.

Nagyon valószínű, hogy a Warner egyelőre kivár, és ha a kritikusok díjainál kiugrik valamelyik versenyzőjük, akkor amögé állnak majd. Ha nem, akkor a Dunkirk a leglogikusabb megoldás, kiegészítve egy kisebb kampánnyal a Szárnyas fejvadász 2049 technikai jelöléseiért.

 

20th Century Fox és Fox Searchlight

A Fox csoport mindig ügyes Oscar-stratéga volt, ügyelve arra, hogy tagjai ne vágják egymás alatt a fát. Erre idén újra nagy szükségük lesz, hiszen az anyacégnél jön a már most nagy esélyesként számon tartott The Post, Steven Spielberg új filmje az első női lapkiadóról és a szólásszabadságról, a főszerepben Meryl Streepel és Tom Hanksszel. Talán nem kell külön magyarázni, hogy ezekkel a nevekkel és ezzel a nagyon is aktuális témával csak akkor lehet elbukni, ha a kritikusok ízekre szedik a filmet, de erre most igencsak kis esélyt látok.

The Greatest Showman

Ha mégis megtörténne, még mindig ott van a The Greatest Showman, egy musical a showbizniszről, főszerepben Hugh Jackmannel és Michelle Williamsszel. Az Akadémia imádja az effajta filmeket: ha a közönség és a kritikusok is rábólintanak, akkor két bivalyerős játékosa is lesz a Foxnak és kezdődhet a sakkjátszma.

Kezdődhet, mert időközben a Searchlight is bezsákolt két nagyágyút. Egyrészt ott van a Cannes-ban rendezői díjjal kitüntetett A víz érintése, Guillermo del Toro nagyszabású, különleges fantasyje, másrészt a Torontói Filmfesztivál nagydíjasa, a Három óriásplakát Ebbing határában. A statisztikák szerint utóbbi van jobb helyzetben, hiszen az elmúlt évtizedben minden angol nyelvű torontói nyertes eljutott a legjobb film jelölésig, és a brit független filmesek jelölései azt is megmutatták, hogy a tengeren innen is nagyon erős a film, amit egyébként a témája is segít majd a versenyben: az utóbbi hetek szégyenteljes eseményei után biztosak lehetünk benne, hogy a szakma nem megy el egy olyan, már most sokszorosan díjnyertes film mellett, amely egy erőszak áldozatává vált lány anyjáról szól.

Összességében ugyanaz a helyzet mint a Warnernél: a kritikusok díjai fognak utat mutatni, de ebben az esetben az sem kizárt, hogy három film is bekerüljön a végső aranycsapatba.

 

Paramount

Szegény Paramount szénája sokkal jobban állt két hónapja, hiszen egy Darren Aronofsky – George Clooney – Alexander Payne trióval készültek (akik mind jól muzsikálnak, ha Oscarról van szó): csakhogy az anyám!, a Suburbicon és a Kicsinyítés is túl megosztó lett, melynek eredményeként mára csak az utóbbi mellékszereplője, Hong Chau körül van némi felhajtás (aki jó eséllyel indul majd az év felfedezettje díjakért).

anyám!

Ez persze Oscar-jelölésre is váltható, de ha csak nem történik valami nagy csoda, a stúdió ezzel be is fejezte az idei szezont.

 

Sony Classics és Sony-Columbia

A Sony csoport, mint mindig, most is több kapura játszik.

Először is: a Legjobb idegen nyelvű film díjért küzdők közül felvásároltak maguknak egy sor nagy reménységet, így most náluk van Michael Haneke Happy Endje, Andrej Zvjagincev Szeretet nélkülje és Chile nevezettje, az Una mujer fantastica is.

Armie Hammer és Timothée Chalamet a Szólíts a neveden című filmben
Szólíts a neveden

Az angol nyelvű filmjeik között ugyancsak szerepelhet néhány aranytojást tojó tyúk, elsősorban a Sundance óta körülrajongott Szólíts a neveden, ami a szezon egyik bombabiztos résztvevője. Náluk van Ridley Scott legújabb alkotása is, az All the Money in the World azonban nem csak a rendezőnek, hanem a színészeinek (Michelle Williams, Mark Wahlberg) is szerencsét hozhat.

Bár ezen a ponton újra elő kell hozakodnom az elmúlt hetek botrányhullámával, amelyben Scott filmjének főszereplője, Kevin Spacey is érintetté vált, így a Sony tényleg nem tehet mást, mint hogy beáldozza az egész filmet. Stratégiai szempontból ez talán úgyis megtörtént volna, hiszen a Szólíts a neveden jóval erősebb játékos, és akkor még nem is beszéltünk az Akadémia nagy kedvencéről, Denzel Washingtonról, akinek a filmje (Roman J. Israel, Esq.) ugyan vegyes fogadtatásban részesült, de ez őt nem szokta meggátolni néhány jelölés begyűjtésében.

Ez még így is a bőség zavara a stúdió számára. Ha még hozzávesszük, hogy a Sony szerezheti meg Annette Bening első Oscarját a Film Stars Don’t Die in Liverpool című alkotásért (habár a korábban emlegetett brit függetlenek épp őt hagyták ki a jelöltek közül, bekerült viszont a két mellékszereplő, Julie Walters és Jamie Bell), akkor pontosan látjuk: a stúdiónak kemény taktikai lépésekre lesz szüksége.

(FRISSÍTÉS 11.07.: Ridley Scott filmje szerepelt volna az Amerikai Filmintézet fesztiválján, de maga Scott kérte, hogy vegyék le a filmet a programból. Ezek után végképp kijelenthető, nem csak a díjszezonnak, magának a filmnek is vége. FRISSÍTÉS 11.10.: Újraforgatják a filmet, Kevin Spacey helyét Christopher Plummer veszi át.)

 

Focus Features

A Focus Features idén is jól taktikázott: két filmjük is kihasználhatná a „nők helyzete Hollywoodban” ütőkártyát, ami nem csak beszédtéma, de egy olyan ügy, amit a Filmakadémia is a szívén visel.

Ehhez jól jönne Sofia Coppola rendezői nagydíja Cannes-ból, amit a Csábításért zsebelt be, és jól jönne a Viktória királynő és Abdul is, ami nem csak egy erős női karaktert (Judi Dench) helyez a középpontba, hanem egy másik fontos kérdést is érint, nevezetesen a xenofóbiát.

Viktória királynő és Abdul

Valószínűleg már ez is elég lenne pár jelölésre, de nagyon úgy tűnik, a Focus idén fontos díjakat akar, és ezt a Darkest Hour hozhatja el nekik, amely film Winston Churchillt állítja középpontjába a második világháború kezdeti szakaszában. A nagy államférfit megformáló Gary Oldman már a trailerben is mutatott annyit, hogy a férfi főszereplő kategória legnagyobb favoritjaként emlegessük, de nagyon valószínű, hogy a film nem éri majd be ennyivel.

Mint ahogyan az eddig hatszor jelölt Paul Thomas Anderson sem, aki a huszadik század közepének divatvilágába vezényli Daniel Day-Lewist (Fantomszál / Phantom Thread). Nehezen tudom elképzelni, hogy erre a párosra nemet mondjanak a szavazók.

 

Universal

A Universal rég nem hajszolja már Oscart. Ha véletlenül beesik valami, annak adnak egy kis hátszelet (Straight Outta Compton, Ex Machina), de a nagy stúdiók közül ők a legkevésbé aktív csapat.

Tűnj el
Tűnj el!

A 2017-es kínálatuk illik ebbe a sormintába: a stúdió egyetlen reménysége az év elejének váratlan sikere, a Tűnj el! lehet, amit néhány kategóriában (például a forgatókönyvek között) biztos jól lehet kommunikálni, de ez a film okozott már meglepetést a kasszáknál, úgyhogy mindenképpen okos dolog szem előtt tartani.

***

A cikk itt folytatódik olyan izgalmas szereplőkkel, mint a Netflix, az Amazon és az utóbbi években nyertes kisebb forgalmazók!

Németh Barna

Németh Barna

Németh Barnabás a Szegedi Tudományegyetemen végzett magyar szakon, jelenleg egy könyvkiadónál dolgozik. Szabadidejében filmekkel és sorozatokkal foglalkozik, azon belül is elsősorban fesztiválokkal és a függetlenekkel.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..