Ráadás

Oscar 2016: A legjobb rendezői díj esélyesei

rendezokAz Oscar-szezon elkezdődött: véget értek a legfontosabb fesztiválok, beindult a marketinggépezet, elkezdődtek a találgatások arról, kinek osztják ki jövőre a díjakat. Sorozatunkban ezúttal a legjobb rendezői kategóriát nézzük meg.

 

 

 

Frissítés 2016. 01. 25 – A cikkben elemzett rendezések közül végül ezek kerültek be a jelöltek közé:

  • Adam McKay (A nagy dobás)
  • George Miller (Mad Max)
  • Alejandro González Iñárritu (A visszatérő)
  • Lenny Abrahamson (A szoba)
  • Tom McCarthy (Spotlight)

_______________

 

Igen, a díjátadó még messze, akárcsak a jelöltek bejelentése (2016. január 14.). Sőt, a jelöltek beszavazása sem kezdődött még el, hiszen rengeteg esélyesnek titulált filmet még be sem mutattak. Ennek ellenére már nagy mellélövések nélkül lehet találgatni, leginkább a főbb kategóriákban, mint például a legjobb rendezők esetében. Hollywood már csak ilyen, nem (csak) az számít, mit csinálsz, hanem hogy ki vagy és hányan szeretnek az akadémiai tagok közül.

 

Alejandro González Iñárritu: A visszatérő 

Szinte minden kétséget kizáróan kijelenthetjük, hogy miután tavaly a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című filmért begyűjthette a legjobb rendezőnek járó Oscar-szobrot, Iñárritu idén ismét versenybe szállhat ugyanebben a kategóriában A visszatérővel. Abban az esetben, ha esetleg meg is nyerné, zsinórban a harmadik olyan év lenne, ahol ezt – az egyik legfontosabb – díjat egy mexikói rendező vinné el.

A valós történeten alapuló, az 1800-as évek elején játszódó filmben a prémvadász Hugh Glasst medvetámadást éri, társai pedig kirabolják és magára hagyják. A sérült Glass ezután hosszú útra indul a jeges vadonban, hogy bosszút álljon rajtuk. Az előzetes és a közzétett jelenetfotók alapján az erős vizualitás garantált, ráadásul a színészgárdára sem lehet egy rossz szavunk sem: az utóbbi évek két felfedezettje, Will Poulter és Domhnall Gleeson mellett Tom Hardy alakítja az áruló társakat, de ami fontosabb, hogy Leonardo DiCaprio immár hatodszor fog – feltehetőleg – eljutni a jelölésig (igaz, az eddigiek között szerepelt egy produceri jelölés is).

Inarritu

Iñárritu mindig is a szélsőséges emberi érzelmek és a pszichológiai drámák terepén mozgott igazán otthonosan, amihez A visszatérő története ismételten jó alapot nyújt, így valószínűleg egy erős, karakterközpontú, összetett szimbólumrendszerű fejlődésregényt kapunk tőle, ami ezúttal a bosszúfilmekhez méltán akciódús jelenetekkel is párosulni fog. De a jelölés hátterében egészen biztosan még egy ok is állni fog: A tavalyi jelöltek kapcsán az egész internetet elborították az #OscarSoWhite posztok, és az idei esélyeket nézve a jelenség meg fog ismétlődni, így a mexikói származás pluszpontot jelent.

 

Tom McCarthy: Spotlight

A filmes pályafutását színészként kezdő McCarthy az utóbbi években úgy döntött, hogy inkább a kamera másik oldalán próbál szerencsét, mindezt pedig a mi legnagyobb örömünkre tette. Ugyan a legutóbbi, Adam Sandlerrel fémjelzett mélyrepülését, A cipőbűvölőt nehezen tudjuk megbocsátani, egyébként olyan filmeket köszönhetünk neki, mint Az állomásfőnök, A látogató és a Győzzünk már!, de ami mégfontosabb, forgatókönyvíróként még Oscar-jelölést is kapott a Fel! című animációs filmért.

A Spotlightról két dolog biztosan állítható: az egyik, hogy a legjobb film jelöltjei között is megtaláljuk majd (valószínűleg a Steve Jobs és A visszatérő társaságában), a másik, hogy világszerte nagy ellenérzésekkel fogja fogadni a katolikus egyház, hiszen témáját a 2002-es botrány adja, amikor is 500 körüli papról derült ki, hogy egy pedofil hálózaton belül rendszeresen követtek el szexuális visszaéléseket gyermekekkel szemben.

tom_mccarthy

Ugyan ez lenne első rendezői jelölése, de nem lenne meglepő, ha rögtön el is vinné a díjat, legutóbb Alfonso Cuarón nyerte meg tavalyelőtt a Gravitációval rögtön az első legjobb rendezésre való jelölésekor a szobrot.

 

David O. Russell: Joy

Öt jelöléssel a háta mögött, de egyetlen győzelem nélkül vág neki az idei évnek, és a Joy (előzetes) garantáltan nem csak egy kategóriában számíthat jelölésre: szinte már hagyománynak számít Jennifer Lawrence jelölése, ezúttal legjobb női főszereplő kategóriában. J-Law-t az utóbbi két évben épp Russell filmjeiben nyújtott alakításáért nominálták: a Napos oldalban és Amerikai botrányban. Ugyanezért a két filmért szerepelhetett a rendezői (és forgatókönyvíró) jelöltek között Russell is, de mellé még a A harcossal is sikerült az élmezőnybe kerülnie.

david_o_russell

A történet Joy Manganóról szól, arról a nőről, aki a kvázi-hétköznapi életéből egy csapásra milliomossá avanzsált, mikor feltalálta a Miracle Mopot, az első olyan felmosót, amit a kezünk összevizezése nélkül lehetett kicsavarni. A három gyerekét egyedül nevelő családanyát bemutató film rendezőjét már annak ellenére is mindenhol esélyesként tartják számon, hogy bemutatójára csak december 25-én kerül sor az amerikai mozikban.

 

Danny Boyle: Steve Jobs

Danny Boyle is visszatérő elem az Oscar-díj jelöltjei között. Első alkalommal rögtön meg is nyerte a legjobb rendezőnek járó szobrot a Gettómilliomosért (a film 2009-ben további hét kategóriában győzedelmeskedett), majd a 127 óra forgatókönyvéért és rendezéséért nominálták. De a rendezőnek sok egyéb kultfilmet is köszönhetünk, példaként csak a Trainspottingot vagy a 28 nappal későbbet említve.

Boyle látszólag mindig nagyon különböző témákhoz és műfajokhoz nyúl hozzá, és ettől nem különbözik a 2011-ben elhunyt Steve Jobs munkásságát és magánéletét bemutató életrajzi dráma sem. Viszont szinte garantált, hogy valójában ez a film is ugyanarról fog szolni, mint minden eddigi alkotása: a pénz és a társadalom viszonyáról. Boyle életművének következő alkotásához nem is lehetett volna jobb témát találni ( az életrajzi film keretein belül), mint az Apple egykori vezérigazgatóját.

boyle1

A hazánkban januárban mozikba kerülő filmről szinte biztosan állíthatjuk, hogy ismételten az európai és hollywoodi trendek közti vékony határmezsgyén fog egyensúlyozni, és miként a címszereplő a technikai világ megkerülhetetlen alakjává vált, úgy ez a film is a rendező életművének fontos – és valószínűleg elismerésre méltó – darabja lesz.

 

Todd Haynes: Carol

Az idei Cannes-i fesztiválon bemutatott szerelmi dráma elnyerte a kritikusok tetszését, sőt, minket is meggyőzött. Nem meglepő módon, ezt a filmet sem csak egy kategóriában említik az esélylatolgatók: egyrészt a két színésznő, Rooney Mara és Cate Blanchett alakításáért tartják számon, másrészt témája miatt a legjobb filmek között is fel-felbukkan a címe.

Az 50-es években zajló leszbikus szerelmi történet a cselekmény korányak tabuit döngeti, lélektani, társadalmi és szexuális értelemben egyaránt. A film két fontos díjat már magáénak tudhat: Cannesban Rooney Marát díjazták alakításáért, valamint elnyerte a legjobb homoszexuális témát feldolgozó filmnek járó Queer Palmot is. Ugyan a rendező esélyes volt az Arany Pálmára is, de azt végül a Dheepan vitte el.

todd_haynes

Todd Haynes eddig mindössze egyszer, 2003-ban volt az Oscar-jelöltek között, akkor is a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában, a Távol a mennyországtól című drámával.

 

Egyéb esélyesek

Az öt, messze legesélyesebbnek tűnő rendező mellett persze akadnak további, gyakran emlegetett nevek. Főként további két direktort szoktak még a jelölt-jelöltek közé sorolni: Quentin Tarantinót (Aljas nyolcas) és cseppet sem meglepetésünkre Steven Spielberget (Kémek hídja – előzetes). Utóbbinál az az érdekes, hogy ugyan a filmet bemutatták október 4-én a New York-i Filmfesztiválon, cseppet sem tartják esélyesebbnek (pedig a rottentomatoes.com kritikusi szavazatai alapján jelenleg 89%-on áll).

További jelöltek lehetnek még:

Olvasd el sorozatunk több részét is! 

Nardai Dorina

Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film.