Az Oscar-szezon elkezdődött: véget értek a legfontosabb fesztiválok, beindult a marketinggépezet, elkezdődtek a találgatások arról, kinek osztják ki jövőre a díjakat. Sorozatunkban ezúttal a legjobb rendezői kategóriát nézzük meg.
Frissítés 2016. 01. 25 – A cikkben elemzett rendezések közül végül ezek kerültek be a jelöltek közé:
- Adam McKay (A nagy dobás)
- George Miller (Mad Max)
- Alejandro González Iñárritu (A visszatérő)
- Lenny Abrahamson (A szoba)
- Tom McCarthy (Spotlight)
_______________
Igen, a díjátadó még messze, akárcsak a jelöltek bejelentése (2016. január 14.). Sőt, a jelöltek beszavazása sem kezdődött még el, hiszen rengeteg esélyesnek titulált filmet még be sem mutattak. Ennek ellenére már nagy mellélövések nélkül lehet találgatni, leginkább a főbb kategóriákban, mint például a legjobb rendezők esetében. Hollywood már csak ilyen, nem (csak) az számít, mit csinálsz, hanem hogy ki vagy és hányan szeretnek az akadémiai tagok közül.
Alejandro González Iñárritu: A visszatérő
Szinte minden kétséget kizáróan kijelenthetjük, hogy miután tavaly a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) című filmért begyűjthette a legjobb rendezőnek járó Oscar-szobrot, Iñárritu idén ismét versenybe szállhat ugyanebben a kategóriában A visszatérővel. Abban az esetben, ha esetleg meg is nyerné, zsinórban a harmadik olyan év lenne, ahol ezt – az egyik legfontosabb – díjat egy mexikói rendező vinné el.
A valós történeten alapuló, az 1800-as évek elején játszódó filmben a prémvadász Hugh Glasst medvetámadást éri, társai pedig kirabolják és magára hagyják. A sérült Glass ezután hosszú útra indul a jeges vadonban, hogy bosszút álljon rajtuk. Az előzetes és a közzétett jelenetfotók alapján az erős vizualitás garantált, ráadásul a színészgárdára sem lehet egy rossz szavunk sem: az utóbbi évek két felfedezettje, Will Poulter és Domhnall Gleeson mellett Tom Hardy alakítja az áruló társakat, de ami fontosabb, hogy Leonardo DiCaprio immár hatodszor fog – feltehetőleg – eljutni a jelölésig (igaz, az eddigiek között szerepelt egy produceri jelölés is).
Iñárritu mindig is a szélsőséges emberi érzelmek és a pszichológiai drámák terepén mozgott igazán otthonosan, amihez A visszatérő története ismételten jó alapot nyújt, így valószínűleg egy erős, karakterközpontú, összetett szimbólumrendszerű fejlődésregényt kapunk tőle, ami ezúttal a bosszúfilmekhez méltán akciódús jelenetekkel is párosulni fog. De a jelölés hátterében egészen biztosan még egy ok is állni fog: A tavalyi jelöltek kapcsán az egész internetet elborították az #OscarSoWhite posztok, és az idei esélyeket nézve a jelenség meg fog ismétlődni, így a mexikói származás pluszpontot jelent.
Tom McCarthy: Spotlight
A filmes pályafutását színészként kezdő McCarthy az utóbbi években úgy döntött, hogy inkább a kamera másik oldalán próbál szerencsét, mindezt pedig a mi legnagyobb örömünkre tette. Ugyan a legutóbbi, Adam Sandlerrel fémjelzett mélyrepülését, A cipőbűvölőt nehezen tudjuk megbocsátani, egyébként olyan filmeket köszönhetünk neki, mint Az állomásfőnök, A látogató és a Győzzünk már!, de ami mégfontosabb, forgatókönyvíróként még Oscar-jelölést is kapott a Fel! című animációs filmért.
A Spotlightról két dolog biztosan állítható: az egyik, hogy a legjobb film jelöltjei között is megtaláljuk majd (valószínűleg a Steve Jobs és A visszatérő társaságában), a másik, hogy világszerte nagy ellenérzésekkel fogja fogadni a katolikus egyház, hiszen témáját a 2002-es botrány adja, amikor is 500 körüli papról derült ki, hogy egy pedofil hálózaton belül rendszeresen követtek el szexuális visszaéléseket gyermekekkel szemben.
Ugyan ez lenne első rendezői jelölése, de nem lenne meglepő, ha rögtön el is vinné a díjat, legutóbb Alfonso Cuarón nyerte meg tavalyelőtt a Gravitációval rögtön az első legjobb rendezésre való jelölésekor a szobrot.
David O. Russell: Joy
Öt jelöléssel a háta mögött, de egyetlen győzelem nélkül vág neki az idei évnek, és a Joy (előzetes) garantáltan nem csak egy kategóriában számíthat jelölésre: szinte már hagyománynak számít Jennifer Lawrence jelölése, ezúttal legjobb női főszereplő kategóriában. J-Law-t az utóbbi két évben épp Russell filmjeiben nyújtott alakításáért nominálták: a Napos oldalban és Amerikai botrányban. Ugyanezért a két filmért szerepelhetett a rendezői (és forgatókönyvíró) jelöltek között Russell is, de mellé még a A harcossal is sikerült az élmezőnybe kerülnie.
A történet Joy Manganóról szól, arról a nőről, aki a kvázi-hétköznapi életéből egy csapásra milliomossá avanzsált, mikor feltalálta a Miracle Mopot, az első olyan felmosót, amit a kezünk összevizezése nélkül lehetett kicsavarni. A három gyerekét egyedül nevelő családanyát bemutató film rendezőjét már annak ellenére is mindenhol esélyesként tartják számon, hogy bemutatójára csak december 25-én kerül sor az amerikai mozikban.
Danny Boyle: Steve Jobs
Danny Boyle is visszatérő elem az Oscar-díj jelöltjei között. Első alkalommal rögtön meg is nyerte a legjobb rendezőnek járó szobrot a Gettómilliomosért (a film 2009-ben további hét kategóriában győzedelmeskedett), majd a 127 óra forgatókönyvéért és rendezéséért nominálták. De a rendezőnek sok egyéb kultfilmet is köszönhetünk, példaként csak a Trainspottingot vagy a 28 nappal későbbet említve.
Boyle látszólag mindig nagyon különböző témákhoz és műfajokhoz nyúl hozzá, és ettől nem különbözik a 2011-ben elhunyt Steve Jobs munkásságát és magánéletét bemutató életrajzi dráma sem. Viszont szinte garantált, hogy valójában ez a film is ugyanarról fog szolni, mint minden eddigi alkotása: a pénz és a társadalom viszonyáról. Boyle életművének következő alkotásához nem is lehetett volna jobb témát találni ( az életrajzi film keretein belül), mint az Apple egykori vezérigazgatóját.
A hazánkban januárban mozikba kerülő filmről szinte biztosan állíthatjuk, hogy ismételten az európai és hollywoodi trendek közti vékony határmezsgyén fog egyensúlyozni, és miként a címszereplő a technikai világ megkerülhetetlen alakjává vált, úgy ez a film is a rendező életművének fontos – és valószínűleg elismerésre méltó – darabja lesz.
Todd Haynes: Carol
Az idei Cannes-i fesztiválon bemutatott szerelmi dráma elnyerte a kritikusok tetszését, sőt, minket is meggyőzött. Nem meglepő módon, ezt a filmet sem csak egy kategóriában említik az esélylatolgatók: egyrészt a két színésznő, Rooney Mara és Cate Blanchett alakításáért tartják számon, másrészt témája miatt a legjobb filmek között is fel-felbukkan a címe.
Az 50-es években zajló leszbikus szerelmi történet a cselekmény korányak tabuit döngeti, lélektani, társadalmi és szexuális értelemben egyaránt. A film két fontos díjat már magáénak tudhat: Cannesban Rooney Marát díjazták alakításáért, valamint elnyerte a legjobb homoszexuális témát feldolgozó filmnek járó Queer Palmot is. Ugyan a rendező esélyes volt az Arany Pálmára is, de azt végül a Dheepan vitte el.
Todd Haynes eddig mindössze egyszer, 2003-ban volt az Oscar-jelöltek között, akkor is a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában, a Távol a mennyországtól című drámával.
Egyéb esélyesek
Az öt, messze legesélyesebbnek tűnő rendező mellett persze akadnak további, gyakran emlegetett nevek. Főként további két direktort szoktak még a jelölt-jelöltek közé sorolni: Quentin Tarantinót (Aljas nyolcas) és cseppet sem meglepetésünkre Steven Spielberget (Kémek hídja – előzetes). Utóbbinál az az érdekes, hogy ugyan a filmet bemutatták október 4-én a New York-i Filmfesztiválon, cseppet sem tartják esélyesebbnek (pedig a rottentomatoes.com kritikusi szavazatai alapján jelenleg 89%-on áll).
További jelöltek lehetnek még:
- George Miller: Mad Max – A harag útja
- Cary Fukunaga: Beasts of No Nation
- Tom Hooper: A dán lány
- Ridley Scott: A mentőexpedíció
- Lenny Abrahamson: Room
- John Crowley: Brooklyn
- Denis Villeneuve: Sicario
- Nemes László: Saul fia
- Scott Cooper: Fekete mise
Olvasd el sorozatunk több részét is!