Ráadás

Pozőrök, rockerek, trubadúrok – Jozef van Wissem és Víg Mihály az A38-on

7192Jozef van Wissem neve keveseknek cseng ismerősen, Jim Jarmusch Halhatatlan szeretők című filmjének zenéje azonban annak, aki valaha is hallotta, örökre megmarad. A Cannes-ban az említett műért a legjobb filmzenéért járó díjat elhozó komponista, a nyugati világ legismertebb lantművésze tegnap este az A38-on adott hipnotikus koncertet.

Wissem egy pozőr, efelől az embernek nem lehet kétsége. Teátrális mozdulatokkal kommunikál, rockerként, bőrdzsekiben, szegecsekkel kirakott bőrkarkötőben áll a színpadra, keveset beszél, hosszú haja időről időre az arcába lóg. Ritkán énekel – bár ne tenné egyáltalán –, és Leonard Cohent is megszégyenítő monotonitással ismétli a szavakat. Ha csak idáig néznénk, a kép talán nevetségessé is válna.

Ekkor azonban egy ősi hangszerhez nyúl, a lanthoz, egy olyan eszközhöz, amit sok mindenhez köthetnénk, a könnyű zenéhez azonban csak a legritkább esetben. Wissem nem egyszer megmutatta – saját rocker múltját hasznosítva –, hogy bizony helye van ott is, a torzított gitárok és mágikus ének mellett is remekül elfér ez a hihetetlenül megnyugtató hangú szerszám. Most azonban nem vegyíti a lant hangját semmivel, tisztán, önmagában szól – a zenész legújabb albumát, a When Shall This Bright Day Begint mutatja be az A38 közönségének.

Wissem szépen játszik, néha slide gyűrűvel bolondítja a hangzást. A dalok szinte mindegyike repetatív ismétlődésre épül, hamar kiderül, mi a zenész belső ritmusa, egy-két daltól eltekintve az egész estén az diktál. Annak, akinek a lant hangja nem izgalmas, vagy az a melankolikus, igéző hangulat, amit a zeneszerző az első hangjával megteremt, nem jelent varázslatot, hamar elunhatja a produkciót. Azok azonban, akik képesek a koncertet egy meditatív belső utazásnak tekinteni, csodás élményben részesültek – lehunyt szemmel élvezni ezt a muzsikát igazi csemege.

wissem

Az est fénypontját megelőzően egy másik, a filmzenében is érdekelt trubadúr, Víg Mihály is a színpadra lépett – Wissem nagy rajongója a Tarr Béla filmzenéit jegyző alkotónak, így a párosítás nemcsak a filmes vonatkozásnak volt köszönhető. Víg számomra rendkívül ellentmondásos előadó. Szövegközpontú dalait én sokkal kevésbé látom zenének, mint költészetnek, de a sokszor érthetetlenül recitált szavak üzenete tegnap este valahogy mégis elsikkadt.

Víg egy belső világban él, akkor is, amikor közönségével van: tegnap az előadás közben potyogtak a könnyei – s bár megindító volt a művészet eme önkitárulkozó megnyilvánulása, mégsem tudtam kapcsolódni a művészhez, ahogy a hamar lecsengő tapsból következtethetően más sem a teremben. Ettől függetlenül azt hiszem, több a közös Vígben és Wissemben, mint elsőre látszik – bizonyára mindkét művésznek megvan az a specifikus közönsége, akik velük együtt rezegve tudnak teljes hódolattal adózni munkásságuknak. Én ez alkalommal csak Wissem előtt tudtam tisztelegni.

[author_bio author=”kataorsolya”]

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Podcast

Hirdetés

Hirdetés

VlogTekercs

Kilépve a karanténból, de még annak hatása alatt elkészítettük a VLOGtekercs Romantika és nevetés listáját! 12 olyan vígjátékot és-vagy romantikus filmet listáztunk nektek, amit azoknak is látniuk kell, akiket egyébként hidegen hagy valamelyik műfaj. Az egy tucat film között van tinikomédia, animációs film, kicsit alpári, vagy éppen visszafogottabb, de egészen abszurd mozi is, hogy az egész család kedvére válogathasson. Igyekeztünk az elmúlt húsz év filmterméséből válogatni, de volt néhány klasszikus darab, amit annyira a szeretünk, hogy muszáj volt feltennünk a listára. Ráadásul arra is figyeltünk, hogy mindegyik filmet megtaláljátok valamelyik hazai streaming-szolgáltatón!

Inkább elolvasnád?

 

  • Műsorvezetők: Németh Míra, Énekes Gábor
  • Vágó: Nagy Tibor
  • Főcím: Gyenes Dániel
  • Projektvezető: Nagy Tibor
  • Producer: Molnár Kata Orsolya