Fókuszban Ráadás

A szomszéd kislánytól a Fekete Özvegyig – Scarlett Johansson korszakai

Lucy Scarlett Johansson

Még mindig csak 33 éves, de már számtalan karakteren és még több filmszerepen van túl. Még nem volt húsz, mikor már Bill Murray szeretett bele a vásznon, hogy aztán Woody Allen négy filmben hozza ki belőle a legtöbb nőiséget. Scarlett Johansson azonban nem engedi magát beskatulyázni: az elmúlt tíz évben számtalan képregény- és akcióhős szerepét játszotta el.


Scarlett Johansson a héten bemutatott Páncélba zárt szellem főszereplőjeként robottestű és emberagyú rendőrt alakít. Az alábbi cikkben foglaljuk össze pályáját a Reszkessetek betörők 3-tól a Bosszúállókig.

 

Scarlett Johansson, a fiatal üdvöske

A kis Scarlett Johanssont filmrajongó anyukája kezdte különböző meghallgatásokra cipelni – de mivel a kislány a reklámszerepléseket utálta, idővel a filmekre szorítkoztak. Első szerepét 9 évesen kapta a Világgá mentemben: a szintén gyerekszínészként induló Elijah Wood egyik „választott” testvérét játszotta. A családi filmet ugyan a kritikusok utálták (Roger Ebert ezt írta róla: I hated this movie. Hated hated hated hated hated this movie. Hated it), Scarlett karrierjét mégis elindította: ezután többek közt Sean Connery és Kate Capshaw lányaként feltűnt az Egy igaz ügyben, majd következett a Manny és Lo, ami osztatlan sikert aratott, az árva lányt játszó Johanssont mindössze 12 évesen Independent Spirit Awardra jelölték.

A kamasszá érett Scarlett első nagyobb szerepét a Reszkessetek, betörők 3-ban játszotta, ahol – akárcsak pár évvel később a Kismalac az öcsikémben – Alex D. Linz nővérét alakította.

Fontosabb viszont az ezután következő, újabb jelöléseket hozó A suttogó: bár Robert Redford lovas drámájában „introducing” státuszt kapott, ez már a fiatal színésznő 7. filmje. Ekkorra már messze több volt egy cuki, szőke kislánynál: feltűnő, hogy a kezdetektől milyen komolyan, érett eszközökkel, egy felnőtt hozzáállásával formálja meg a szerepeit – még akkor is, ha némelyik filmje nem is érné meg ezeket az erőfeszítéseket.

A suttogó

Ritka, hogy egy színész pályája töretlenül ível át a gyerekszerepektől a tinédzserkoron át a felnőttségig, Scarlettnek mégis sikerült a bravúr. A Tétova tinédzserek és Az ember, aki ott sem volt után következett a magyar szemmel legfontosabb filmje, az Amerikai rapszódia. Gárdos Éva önéletrajzi művében a gyökértelen amerikai-magyar kamaszlányt alakította – már az összetéveszthetetlen, rekedtes hangjával felfegyverkezve.

A felnőttkor és az igazi áttörés aztán Sofia Coppola kultuszfilmjében, az Elveszett jelentésben érte, de ugyanekkor, 2003-ban mutatták be a Leány gyöngy fülbevalóval-t is: a még mindig csak 18 éves, de rendszerint idősebb karaktereket játszó Scarlett Johanssont pedig egyazon évben mindkét alakításáért Golden Globe-díjra jelölték (előbbi filmért a vígjáték, utóbbiért a dráma kategóriában).

Leány gyöngy fülbevalóval

A két remekmű után mégis egy csokor felejthető film következett az egyre ismertebbé váló Scarlett pályáján (bár a Bobby Long, ahol az ősz hajú Travolta elidegenedett lányát alakította, ismét hozott egy Golden Globe-jelölést). Az élvonalba az anyagilag megbukott, de közkedvelt A sziget hozta vissza: ez volt az első sci-fi a színésznő életében, ennélfogva talán megalapozta az olyan későbbi felkéréseit is, mint A nő, A felszín alatt vagy a Páncélba zárt szellem. (Gyöngyösi Lilla)

 

Scarlett Johansson, a múzsa

A két egyszerre jött szakmai siker után nagyjából 20 évesen indult a hírnév. 2004-ben beválasztják az Amerikai Filmakadémia tagjai közé, ezután jöhetnek a világhírű rendezők, akik segítenek szintet ugrani. Úgy is lehet mondani, ez az időszak – nagyjából 2004-2008 között – az ugródeszka a fiatal tehetséges színésznő korszaka és a között a Scarlett Johansson között, aki már önmaga hitelesíteni tud filmeket, de akár alkotókat is. Ez tényleg olyan szint, ami csak keveseké.

Michael Bay A sziget című filmje 2005 júliusában – ha a korábbi legjobb filmjeinél kisebb szakmai sikert is hozott – a megosztó személyiségű rendezővel kapóra jött a színésznőnek, akinek partnere az a Ewan McGregor volt a filmben, aki 1999-től a Star Wars trilógiával már túl volt ezen a hollywoodi berobbanáson. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak Michael Bay személye, de maga a film is elég megosztó lett. Ha osztatlan kritikai sikert nem is kapott, „legalább” világhírnevet igen.

Scarlett Johansson a Match Point című filmben
Scarlett Johansson a Match Point című filmben

A korszaknak azonban sokkal inkább egy másik világhírű rendező, Woody Allen szabott igazán fazont. A Bűn és bűnhődés parafrázisaként is értelmezhető Match Point volt első közös munkájuk, ami nemcsak a színésznőnek, hanem a már egyre idősebb New York-i rendezőzseninek is jól jött: a ’90-es években alkotói válságban szenvedő Woody régen tudott kihozni ennyit színészből, mint belőle és társából, Jonathan Rhys Meyersből. A két folytatás akkorát már nem dobott: a Fülesben legalább a rendezővel együtt szerepelhetett, ami az idősödő Woodyra ez egyre kevésbé jellemző. A Kasszandra álma még ezt sem tudja felmutatni, hogy a Vicky Cristina Barcelona – talán a helyszínváltozás miatt – ismét lökjön egyet a rendező elképzelésein.

Ebben a korszakban más A-kategóriás rendező is együtt dolgozott vele: Brian de Palma utolsó filmje, a Fekete Dália sem nélkülözte őt, ahogy Christopher Nolannel is dolgozott A tökéletes trükk című filmen. Az évtized vége felé azonban ismét egy újabb szinten találja magát: akció- és képregényfilmek főszereplőjeként gyakorlatilag már bármit megkaphat. (Sergő Z. András)

 

Scarlett Johansson, az akcióhős

A Spirit lehetett az a pont, amikor Johansson elirigyelte a sok akciójelenetet kollégáitól – két évre rá már Natasha Romanoffként intézte Tony Stark (Robert Downey Jr.) ügyeit a Vasember második részében. Johansson teljesen új oldalát mutatta nekünk a képregényfilmben: a Fekete Özvegy nemcsak remek ügynök, kém, de atletikus nő is, akinek egy kis (vagy nagy) bunyó sosem okoz problémát. Johansson az első percben lenyűgözött minket akcióhősként – az addig szende szőke kőkemény és vérprofi színésszé lett a kétezres évek második évtizedére.

Johansson most forgatja a Marvel Univerzum hatodik filmjét, ahol ismét magára öltheti a Fekete Özvegy szerepét. Azt nyilatkozta, sosem kedvelte éppen a szuperhős filmeket, de mindig vágyott rá, hogy Jon Favreau-val dolgozhasson, ráadásul nagyon megtetszett neki, amit Robert Downey Jr. Vasemberként csinált – ez volt az, ami miatt úgy érezte, érdemes kipróbálnia magát a műfajban, és a saját komfortzónáján kívül keresni a fejlődést. A befektetés megérte: nemcsak fizikailag erősödött meg, színészileg is sokat fejlődött, a Marvel Univerzum pedig sosem látott lehetőségeket nyitott meg előtte.

Többek között a franchise-on kívül is megkeresték akciófilm szerepekkel, így kapott lehetőséget Luc Bessontól, hogy eljátszhassa a címszereplőt a Lucy című filmben, és így csöppent Rupert Sanders látóterébe is, aki a Ghost in the Shell Őrnagyának karakterét osztotta rá. Ráadásul az sem kizárt, hogy Fekete Özvegyként önálló spin-offot is kap.

Hiába azonban a sok akciózás, Johansson mindvégig kínosan ügyelt rá, hogy az összetettebb színészi kihívások se kerüljék el: miközben leforgatott hét akciófilmet, olyan kisebb-nagyobb filmekben is szerepet vállalt, mint Az igazi kaland, a Don Jon, a Hitchcock, A séf, az Ave, Cézár! és hangját adta két animációs karakternek a A dzsungel könyvében és az Énekelj!-ben. (Molnár Kata Orsolya)

***

A Páncélba zárt szellem tiszteletére tematikus hetet tart a Filmtekercs – Scarlett Johanssontól a cyberpunk műfaján át a filmek és a mesterséges intelligencia viszonyáig izgalmas témákkal készülünk. Játssz és kövesd cikkeinket ide kattintva!

Filmtekercs.hu

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..