Ráadás

A szomszéd kislánytól a Fekete Özvegyig – Scarlett Johansson korszakai

Lucy Scarlett Johansson
Scarlett Johansson a Lucy című filmben

Már számtalan karakteren és még több filmszerepen van túl. Még nem volt húsz, mikor már Bill Murray szeretett bele a vásznon, hogy aztán Woody Allen négy filmben hozza ki belőle a legtöbb nőiséget. Scarlett Johansson azonban nem engedi magát beskatulyázni: az elmúlt tíz évben számtalan képregény- és akcióhős szerepét játszotta el.


Scarlett Johansson a héten bemutatott Páncélba zárt szellem főszereplőjeként robottestű és emberagyú rendőrt alakít. Az alábbi cikkben foglaljuk össze pályáját a Reszkessetek betörők 3-tól a Bosszúállókig.

 

Scarlett Johansson, a fiatal üdvöske

A kis Scarlett Johanssont filmrajongó anyukája kezdte különböző meghallgatásokra cipelni – de mivel a kislány a reklámszerepléseket utálta, idővel a filmekre szorítkoztak. Első szerepét 9 évesen kapta a Világgá mentemben: a szintén gyerekszínészként induló Elijah Wood egyik „választott” testvérét játszotta. A családi filmet ugyan a kritikusok utálták (Roger Ebert ezt írta róla: I hated this movie. Hated hated hated hated hated this movie. Hated it), Scarlett karrierjét mégis elindította: ezután többek közt Sean Connery és Kate Capshaw lányaként feltűnt az Egy igaz ügyben, majd következett a Manny és Lo, ami osztatlan sikert aratott, az árva lányt játszó Johanssont mindössze 12 évesen Independent Spirit Awardra jelölték.

A kamasszá érett Scarlett első nagyobb szerepét a Reszkessetek, betörők 3-ban játszotta, ahol – akárcsak pár évvel később a Kismalac az öcsikémben – Alex D. Linz nővérét alakította.

Fontosabb viszont az ezután következő, újabb jelöléseket hozó A suttogó: bár Robert Redford lovas drámájában „introducing” státuszt kapott, ez már a fiatal színésznő 7. filmje. Ekkorra már messze több volt egy cuki, szőke kislánynál: feltűnő, hogy a kezdetektől milyen komolyan, érett eszközökkel, egy felnőtt hozzáállásával formálja meg a szerepeit – még akkor is, ha némelyik filmje nem is érné meg ezeket az erőfeszítéseket.

A suttogó

Ritka, hogy egy színész pályája töretlenül ível át a gyerekszerepektől a tinédzserkoron át a felnőttségig, Scarlettnek mégis sikerült a bravúr. A Tétova tinédzserek és Az ember, aki ott sem volt után következett a magyar szemmel legfontosabb filmje, az Amerikai rapszódia. Gárdos Éva önéletrajzi művében a gyökértelen amerikai-magyar kamaszlányt alakította – már az összetéveszthetetlen, rekedtes hangjával felfegyverkezve.

A felnőttkor és az igazi áttörés aztán Sofia Coppola kultuszfilmjében, az Elveszett jelentésben érte, de ugyanekkor, 2003-ban mutatták be a Leány gyöngy fülbevalóval-t is: a még mindig csak 18 éves, de rendszerint idősebb karaktereket játszó Scarlett Johanssont pedig egyazon évben mindkét alakításáért Golden Globe-díjra jelölték (előbbi filmért a vígjáték, utóbbiért a dráma kategóriában).

Leány gyöngy fülbevalóval

A két remekmű után mégis egy csokor felejthető film következett az egyre ismertebbé váló Scarlett pályáján (bár a Bobby Long, ahol az ősz hajú Travolta elidegenedett lányát alakította, ismét hozott egy Golden Globe-jelölést). Az élvonalba az anyagilag megbukott, de közkedvelt A sziget hozta vissza: ez volt az első sci-fi a színésznő életében, ennélfogva talán megalapozta az olyan későbbi felkéréseit is, mint A nő, A felszín alatt vagy a Páncélba zárt szellem. (Gyöngyösi Lilla)

 

Scarlett Johansson, a múzsa

A két egyszerre jött szakmai siker után nagyjából 20 évesen indult a hírnév. 2004-ben beválasztják az Amerikai Filmakadémia tagjai közé, ezután jöhetnek a világhírű rendezők, akik segítenek szintet ugrani. Úgy is lehet mondani, ez az időszak – nagyjából 2004-2008 között – az ugródeszka a fiatal tehetséges színésznő korszaka és a között a Scarlett Johansson között, aki már önmaga hitelesíteni tud filmeket, de akár alkotókat is. Ez tényleg olyan szint, ami csak keveseké.

Michael Bay A sziget című filmje 2005 júliusában – ha a korábbi legjobb filmjeinél kisebb szakmai sikert is hozott – a megosztó személyiségű rendezővel kapóra jött a színésznőnek, akinek partnere az a Ewan McGregor volt a filmben, aki 1999-től a Star Wars trilógiával már túl volt ezen a hollywoodi berobbanáson. Arról nem is beszélve, hogy nemcsak Michael Bay személye, de maga a film is elég megosztó lett. Ha osztatlan kritikai sikert nem is kapott, „legalább” világhírnevet igen.

Scarlett Johansson a Match Point című filmben
Scarlett Johansson a Match Point című filmben

A korszaknak azonban sokkal inkább egy másik világhírű rendező, Woody Allen szabott igazán fazont. A Bűn és bűnhődés parafrázisaként is értelmezhető Match Point volt első közös munkájuk, ami nemcsak a színésznőnek, hanem a már egyre idősebb New York-i rendezőzseninek is jól jött: a ’90-es években alkotói válságban szenvedő Woody régen tudott kihozni ennyit színészből, mint belőle és társából, Jonathan Rhys Meyersből. A két folytatás akkorát már nem dobott: a Fülesben legalább a rendezővel együtt szerepelhetett, ami az idősödő Woodyra ez egyre kevésbé jellemző. A Kasszandra álma még ezt sem tudja felmutatni, hogy a Vicky Cristina Barcelona – talán a helyszínváltozás miatt – ismét lökjön egyet a rendező elképzelésein.

Ebben a korszakban más A-kategóriás rendező is együtt dolgozott vele: Brian de Palma utolsó filmje, a Fekete Dália sem nélkülözte őt, ahogy Christopher Nolannel is dolgozott A tökéletes trükk című filmen. Az évtized vége felé azonban ismét egy újabb szinten találja magát: akció- és képregényfilmek főszereplőjeként gyakorlatilag már bármit megkaphat. (Sergő Z. András)

 

Scarlett Johansson, az akcióhős

A Spirit lehetett az a pont, amikor Johansson elirigyelte a sok akciójelenetet kollégáitól – két évre rá már Natasha Romanoffként intézte Tony Stark (Robert Downey Jr.) ügyeit a Vasember második részében. Johansson teljesen új oldalát mutatta nekünk a képregényfilmben: a Fekete Özvegy nemcsak remek ügynök, kém, de atletikus nő is, akinek egy kis (vagy nagy) bunyó sosem okoz problémát. Johansson az első percben lenyűgözött minket akcióhősként – az addig szende szőke kőkemény és vérprofi színésszé lett a kétezres évek második évtizedére.

Johansson most forgatja a Marvel Univerzum hatodik filmjét, ahol ismét magára öltheti a Fekete Özvegy szerepét. Azt nyilatkozta, sosem kedvelte éppen a szuperhős filmeket, de mindig vágyott rá, hogy Jon Favreau-val dolgozhasson, ráadásul nagyon megtetszett neki, amit Robert Downey Jr. Vasemberként csinált – ez volt az, ami miatt úgy érezte, érdemes kipróbálnia magát a műfajban, és a saját komfortzónáján kívül keresni a fejlődést. A befektetés megérte: nemcsak fizikailag erősödött meg, színészileg is sokat fejlődött, a Marvel Univerzum pedig sosem látott lehetőségeket nyitott meg előtte.

Többek között a franchise-on kívül is megkeresték akciófilm szerepekkel, így kapott lehetőséget Luc Bessontól, hogy eljátszhassa a címszereplőt a Lucy című filmben, és így csöppent Rupert Sanders látóterébe is, aki a Ghost in the Shell Őrnagyának karakterét osztotta rá. Ráadásul az sem kizárt, hogy Fekete Özvegyként önálló spin-offot is kap.

Hiába azonban a sok akciózás, Johansson mindvégig kínosan ügyelt rá, hogy az összetettebb színészi kihívások se kerüljék el: miközben leforgatott hét akciófilmet, olyan kisebb-nagyobb filmekben is szerepet vállalt, mint Az igazi kaland, a Don Jon, a Hitchcock, A séf, az Ave, Cézár! és hangját adta két animációs karakternek a A dzsungel könyvében és az Énekelj!-ben. (Molnár Kata Orsolya)

***

A Páncélba zárt szellem tiszteletére tematikus hetet tart a Filmtekercs – Scarlett Johanssontól a cyberpunk műfaján át a filmek és a mesterséges intelligencia viszonyáig izgalmas témákkal készülünk. Játssz és kövesd cikkeinket ide kattintva!

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

Podcast

Hirdetés

Hirdetés